Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Befinner meg i en litt absurd situasjon med min samboer.

Etter en vanskelig periode tidligere i år begynte min samboer å bli mistenksom overfor meg. Han hevder jeg var lite til stede i forholdet og følte seg nedprioritert da jeg var mye sosial utenfor hjemmet. Jeg hadde behov for å være litt mer sosial etter at vi praktisk talt har sittet oppå hverandre hele korona, men det var aldri en annen mann involvert. 

Denne mistanken tiltok, og han ble stadig mer konfronterende overfor meg. Han gikk gjennom mine mannlige kontakter og følgere på sosiale medier, ville se hvem som hadde sett mine stories. Han begynte å grave i hvem jeg hadde datet før jeg traff ham, og spørre meg ut om detaljer. På et tidspunkt vekket han meg midt på natten og konfronterte meg med om jeg hadde hatt en affære med en eks mens vi var sammen (som heller ikke stemmer).

Da dette hadde pågått en stund spurte han meg om en fyr fra jobben som jeg har hatt en fling med, før vi ble sammen. Jeg sa jeg ikke ville snakke om ting før ‘vår’ tid, og at det var irrelevant. Han presset og presset, og jeg visste det ville bli et nytt helvete, så jeg sa bare nei. 

Jeg vet dette var en løgn, men jeg følte meg helt i skvis, og at jeg enten måtte si ja og bli hengt for det selv om det ikke er hans sak, eller lyve og si nei og gå videre.

For noen uker ville mannen bruke min Apple ID på å koble seg på TVen. Bildene fra min iCloud ble automatisk lastet ned til bilder, og han har selvsagt gått inn og kikket. Han fant da en gammel melding fra min kollega, der det er tydelig at vi har hatt en greie, og ble fly forbanna. Han så at meldingen er datert fra før vi traff hverandre, men det hjalp ikke.

Denne mannen hadde jeg en fling med da jeg var ny i jobben, og vi traff hverandre to ganger totalt før det var over. Etter det hadde vi en helt nøktern/vennskapelig tone på jobb til jeg byttet avdeling ikke så lenge etterpå. Vi har et stort kontor, så siden da så jeg ham knapt. Ila. de siste årene har jeg kanskje hørt fra ham tre eller fire ganger totalt, to snapchat som har vært fra ting på jobb og et spørsmål relatert til en jobbevent på teams. Jeg har ingen følelser for ham, og har aldri hatt det. Jeg har heller ikke tatt initiativ til kontakt med ham overhodet etter at jeg traff mannen min. Han sluttet også på jobben tidligere i år.

Nå har vi holdt det gående med krangling i ukesvis. Han har sagt at han tror jeg har vært utro og opprettholdt kontakten med denne kollegaen mens vi har vært sammen. Jeg har bastant sagt at det ikke er tilfelle. Nå i dag mener han at han kanskje må flytte ut noen dager siden jeg «ikke er ærlig med ham». Jeg er gravid i 6. måned nå og alt dette er en stor belastning. Jeg forstår at han er frustrert over dette, men alt har handlet om hans følelser gjennom hele denne graviditeten.

Jeg har sagt beklager for at jeg løy. Samtidig har jeg sagt at jeg følte meg helt i skvis. En del av meg føler at han har vært ute etter noe å «ta meg» på de siste månedene, og nå som han endelig har funnet noe, bruker han det fullt ut. Dersom jeg kunne ha gått tilbake i tid hadde jeg vel vært ærlig samtidig som jeg hadde slettet ham fra alle kanaler. Men han har vært ubetydelig for meg, så jeg har ikke tenkt slik.

Hvordan skal jeg ‘bevise’ at jeg ikke har vært utro? Skjer det faktisk at folk flytter fra hverandre etter mistanke om utroskap, selv om de ikke får det bekreftet? 

Anonymkode: ab451...c98

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe du får gjort. Dessverre.

Jeg hadde aldri orket å være sammen med noen som var så sjalu.

Parterapi.

Anonymkode: 5d9ae...aa6

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Be han om å ta kontakt med denne eks-kollegaen din og drite seg ut overfor han da?

Parterapi er nok smart her. Han viser sitt sanne ansikt nå som du er gravid og "låst" til han? Dette må ikke få lov til å fortsette, ellers blir det bare verre og verre. 

Anonymkode: 11281...384

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Be han om å ta kontakt med denne eks-kollegaen din og drite seg ut overfor han da?

Jeg har tenkt tanken. For det første synes jeg det er ubehagelig, at samboeren min utad for andre blir "han sjalu fyren". For det andre så er jeg usikker på om det hadde hjulpet. Når noen først er i et slikt modus at de tror de blir løyet for, kan han like godt konkludere med at min tidligere kollega også lyver, eller at vi har avtalt at han skal si nei. 

Når han har sagt "kanskje jeg skal kontakte ham", har jeg bare sagt "kjør på". Men jeg tror ikke han gjør det.

TS

• Liker 1
Skrevet

Til trådstarter. Mann her. Har dere fortsatt sex? Forresten,hvor gamle er dere? Merkelig timing av samboeren din, å beskylde deg for utroskap mens du er gravid. At det ikke er nok bekreftelse i seg selv er rart. Evt så blir det som nevnt ovenfor familierådgivning eller parterapi. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har tenkt tanken. For det første synes jeg det er ubehagelig, at samboeren min utad for andre blir "han sjalu fyren". For det andre så er jeg usikker på om det hadde hjulpet. Når noen først er i et slikt modus at de tror de blir løyet for, kan han like godt konkludere med at min tidligere kollega også lyver, eller at vi har avtalt at han skal si nei. 

Når han har sagt "kanskje jeg skal kontakte ham", har jeg bare sagt "kjør på". Men jeg tror ikke han gjør det.

TS

Han har kjørt seg fast og trenger å få en oppvåkning. Parterapi!!!

Sikker på at han ikke har vært utro selv? Ofte blir man sykelig sjalu fordi man ikke har rent mel i posen selv.

Anonymkode: 5d9ae...aa6

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS

Sjalusi er kanskje det aller verste jeg vet i et forhold, jeg hadde aldri kunnet være i et forhold med en som er sjalu og spør meg ut om alt som har med mannlige venner å gjøre. Jeg hadde ikke villet være i et forhold der jeg må forsvare meg hele tiden. 

Vet ikke hvordan du skal få slutt på det, jeg har heldigvis ikke mye erfaring med sjalu menn heller (var et par stykker da jeg var yngre, men jeg slo fort opp når sjalusien slo ut)

Håper dere finner ut av det. ❤️ 

Skrevet

Kan det tenkes at han har vært utro selv og leter etter noe å rettferdiggjøre det med?

Huff, det er en vanskelig skvis å være i, spesielt når du er gravid og sikkert trenger at ting er rolige og stabile. Tror ikke det er så mye du kan gjøre, han stoler ikke på deg og det er neppe noe magisk du kan si for å få han til å plutselig få tillit igjen.

Anonymkode: 1de8d...4f8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Diry72 skrev (5 minutter siden):

Til trådstarter. Mann her. Har dere fortsatt sex? Forresten,hvor gamle er dere? Merkelig timing av samboeren din, å beskylde deg for utroskap mens du er gravid. At det ikke er nok bekreftelse i seg selv er rart. Evt så blir det som nevnt ovenfor familierådgivning eller parterapi. 

Ja vi har jevnlig sex og har hatt det gjennom hele graviditeten. Jeg er 30, han er femten år eldre enn meg. 

Vi har aldri hatt problemer med sjalusi tidligere i forholdet. Han har vært gift før, og jeg lurer på om han har fått panikk fordi han er redd for et nytt samlivsbrudd, og at han derfor går meg etter i sømmene. Vi har snakket om det, og han anerkjenner det litt, men han har nå helt hakk i plata ang. denne eks-kollegaen.

TS

Skrevet

Jeg tror ikke dette er et forhold å redde. Hvis dere har trøbbel nå blir det et rent helvete når mini er født! Da er dere utslitte og det er lite som skal til for å starte en krangel. 

Flytt fra hverandre, så får du omsorgen for barnet ditt. 

Anonymkode: 8effb...311

• Nyttig 1
Skrevet

Du løy til han og brøt dermed tilliten. Da er det konsekvenser som dette som følger at han ikke lenger kan stole på deg generelt eller noe av det du sier. 

Ærlighet er blandt den viktigste essensen i et forhold og ikke hemmelighold

Anonymkode: 632af...18b

• Liker 2
Skrevet

Ta kontakt med familievernkontoret og få noen samtaler der. Du har jo gjort ditt for at han skal tro deg, og jeg ser ikke hva annet du kan gjøre.

Å flytte ut uten å prøve terapi av noe slag ser jeg på som en dårlig idé.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du løy til han og brøt dermed tilliten. Da er det konsekvenser som dette som følger at han ikke lenger kan stole på deg generelt eller noe av det du sier. 

Tull. Hvis det er så lite som skal til for å bryte tilliten, så er ikke dette forholdet liv laga. 

• Nyttig 2
Skrevet

Han er femten år eldre enn deg? 

Da er jeg ikke overrasket over at han er en sjalu, kontrollerende type. 

Spørs om han har vært utro selv, siden han plutselig har begynt å hakke på deg. 

Anonymkode: a3fa6...b9e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tull. Han var sykelig sjalu i månedsvis og plaget vettet av henne, hun orket ikke mer falske anklager. Dette er hans problem. 

Anonymkode: 5b115...85c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Stusset veldig over dette helt til du skrev at du er gravid i 6. måned. Noen menn (mange, dessverre) takler det så sykt dårlig når du går gravid og oppmerksomheten er på deg og baby og kommer til å være det i overskuelig fremtid. Det rabler litt for noen av dem. De har litt identitetskrise og/eller føler seg ubetydelige. Høres ut som mannen din allerede har vært litt sjalu/slitt med tanker og nå er det bare hiroshima inni hodet hans; han har selvfølgelig feil og det er latterlig å oppføre seg slik uavhengig av hvor liten han føler seg i situasjonen. Men dere må søke hjelp og han må få høre fra en 3.part at han ikke kan spore av slik spesielt i en situasjon der du trenger ham.

Han må få realitetsorientering. Selvfølgelig er det også mange kvinner som er utro, men du har altså nylig valgt å skaffe barn med ham; da er du ikke på vei ut eller usikker eller ønsker noen annen mann, du er jo helt klar for Livet (TM) sammen. Det må han åpne øynene for før han ødelegger fødsel, barseltiden og samlivet med barn. Full skjerpings, liksom. 

Anonymkode: 7eed3...575

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er derfor jeg har beklaget dette spesifikt. Men jeg opplevde det som at jeg levde under et emosjonelt terrorregime i denne perioden. Jeg mener også at dersom du ber partner om informasjon du ikke har noe med, og vedkommende ikke vil dele det, skal du respektere det. I motsatt tilfelle hadde ikke jeg mast på ham. 

Jeg tror også det har vært situasjoner i vårt forhold der han har dekket over ting fordi det bare fører vondt med seg. Eksempelvis lot han meg tro tidlig i vårt forhold at ekteskapet til hans eks var 'dødt' og sexløst i ett år før de ble separert. Flere måneder senere tilsto han at de hadde hatt sex en siste gang kun få uker før vi traff hverandre. Dette skjulte han i starten fordi han var ferdig med henne og trodde det ville ødelegge for oss i startfasen. Denne uærligheten tilga jeg ham.

TS

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja vi har jevnlig sex og har hatt det gjennom hele graviditeten. Jeg er 30, han er femten år eldre enn meg. 

Vi har aldri hatt problemer med sjalusi tidligere i forholdet. Han har vært gift før, og jeg lurer på om han har fått panikk fordi han er redd for et nytt samlivsbrudd, og at han derfor går meg etter i sømmene. Vi har snakket om det, og han anerkjenner det litt, men han har nå helt hakk i plata ang. denne eks-kollegaen.

TS

Du får spørre samboere din om hvorfor du skulle være utro når du er gravid og dere har sex sammen.  Spør han om han ikke ønsker en familie med deg. Virker som han trenger en bekreftelse fra deg om at du er glad i han. Absurd. 

Skrevet

Tragisk situasjon oppi en graviditet. 

Men hadde jeg mistenkt utroskap, spurt direkte om det hadde vært noe med en konkret person,  blitt jugd rett opp i fjeset "nei, aldri" , for så å få en gammel melding opp på skjermen "gleder meg til vi skal ha sex igjen" fra den personen 🙈  Da hadde jeg aldri noen gang stolt på personen igjen. 

Hvis man vil ha tillit så kan man ikke juge partneren rett opp i ansiktet når man syns det er den letteste løsningen. 

Men har man en partner som alltid reagerer svært dårlig når man er ærlig, så kan man dog spørre seg hvor interessant/riktig denne personen egentlig er som en partner. 

• Liker 1
Skrevet

Dette synes jeg virker mistenkelig. Har du hørt om blameshifting?

Eksen min ønsket å dumpe meg to ganger i løpet av vårt 20 år lange forhold. Én gang i starten, og én gang på slutten. Begge gangene i forbindelse med utroskap. Begge gangene, så begynte han å bli kald og drittsekk, og ble voldsom på å påpeke at alt jeg gjorde var dårlig gjort mot han. Jeg gjorde ingenting galt, så det var utrolig frustrerende. I starten, så var vi i tidlig 20 årene, så da var det mye beskyldninger om at jeg sikkert var utro. Om jeg sa hei til noen, så ble det mye spekulasjoner, etc. Jeg hadde ikke gjort noe galt, men spurte etterhvert hva i huleste som var galt, for jeg synes han oppførte seg uakseptabelt. Og da slo han opp. Etterpå viste det seg at han hadde vært utro. Dessverre ble vi sammen igjen i løpet av året, og... Vel... Én gang utro, alltid utro.... Er det ikke det de sier? Han brukte ihvertfall samme slå-opp-metoden da, da elskerinnen ville bli sammen med han, og han ikke var tøff nok til å dumpe meg. Så da var det beskyldninger og dritt mot meg da, igjen, til jeg skulle få nok, og dumpe han, så han kunne bli sammen med henne 🙄

Anonymkode: 7c1a9...bb2

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...