Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby ble tatt med vakuum for en uke siden. Jeg ble i den forbindelse klippet og pent sydd sammen igjen.

Jeg hadde på en måte forventet at smertene i underlivet skulle blitt bedre snart? I går synes jeg derimot det ble verre! Tidligere i uken har jeg kunnet sitte så lenge jeg sitter godt bakoverlent, men nå svir det herifra til månen bare jeg tenker på å sitte.

Lurer også på om det forreste stinget er gått opp, det ser litt sånn ut og det svir helt hinsides ekstra akkurat der :( 

Noen som har erfaring? Når blir dette bedre? Føler jeg bor i et mareritt! 

Anonymkode: df0ec...a77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brukte smertestillende i flere uker til, jeg. Det var kjempevondt. Også vakuum og klipp her, pluss noen rifter som bonus.

Hvis du er bekymret for stingene hadde jeg dratt til fastlegen eller til jordmor for en sjekk. Dumt hvis det gror feil.

Anonymkode: 1c51e...df0

Skrevet

Få en sjekk om du er redd for at noe kan være galt. Bedre å evt få sett på det og gjort noe med en gang 

Anonymkode: 65669...f33

Skrevet

Klipp pga sugekopp her også! For 5 uker siden. Tok Paracet og Ibux 3-4 ganger daglig i 4 uker. Tar fortsatt innimellom😅 

syns også det så ut som et sting løsnet, og var veldig vondt ved stinget helt innerst. Fikk en sjekk, og alt var ok med det. 
føler sånn med deg! Det er fryktelig vondt, og svir, og for meg så ble det «ekstra» vondt fordi jeg følte det var ENDA en ting som var ubehagelig med kroppen på en måte 😅 

få det sjekket og ikke vær redd for å ta smertestillende☺️ Xylocain-gel hjelper også, og isbind. 

Anonymkode: ea94a...d19

Skrevet

Fikk 3b-rift + klipp. Klippet svidde litt de to første dagene. Kjente ikke noe spesielt etter det. Kanskje fordi jeg kun kjente den deilige riften 🙃 Tok smertestillende hver dag i nesten 1 mnd, spesielt før natta.

Anonymkode: f794d...3d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Klipp pga sugekopp her også! For 5 uker siden. Tok Paracet og Ibux 3-4 ganger daglig i 4 uker. Tar fortsatt innimellom😅 

syns også det så ut som et sting løsnet, og var veldig vondt ved stinget helt innerst. Fikk en sjekk, og alt var ok med det. 
føler sånn med deg! Det er fryktelig vondt, og svir, og for meg så ble det «ekstra» vondt fordi jeg følte det var ENDA en ting som var ubehagelig med kroppen på en måte 😅 

få det sjekket og ikke vær redd for å ta smertestillende☺️ Xylocain-gel hjelper også, og isbind. 

Siterer meg selv

hos meg var det vondest etter ei uke. Kom nesten litt brått på, og med veldig svie. Sto bare å gråt, husker jeg. 
for å avlaste så funket det for meg å sitte med vekt på høyre hofte og lene meg litt til siden på et vis. Ellers var det en litt tilbakelent stilling, og gjerne ved å ha fotblader samlet og «spre» beina. Bygg i tilfelle beina opp med puter for å klare å slappe av. Tillat deg selv å ikke sprette opp for alt, og få andre til å hente ting osv for deg slik at såret får litt ro. 

Skrevet

Det er lov å holde senga, bedre for både deg og babyen. Fem dager i senga, fem dager på senga og fem dager i nærheten  av senga etter fødsel er anbefalt av både fysioterapeuter og jordmødre. 

Jeg ble klippet pga «superheltbaby» og hadde ikke behov for smertestillende, men det tok langt mer enn ei uke før det gikk greit å sitte. Merker klippet fortsatt hvis jeg går langt, er tre mnd etter fødsel 

Anonymkode: c1699...0a2

• Liker 1
Skrevet

Spiste på paracet i noen uker. Spylte underlivet etter hvert dobesøk under hele renselsen også, tror det hjalp mye. Hadde et sting som raknet, men det oppdaget fastlegen da jeg var på 6-ukerskontroll og merket det ikke selv. Det svidde aldri, bare ubehagelig. 

Men siden det plutselig er mye verre ville jeg tatt en telefon til legevakten/føden. Dumt hvis det har satt seg noe betennelse eller noe i det. 

Anonymkode: 38a36...a6a

Skrevet

Jeg hadde vondt lenge. Ble og litt vondere før det ble bedre.

Rull et håndkle i en U og sitt på.

Anbefaler sjekk hos lege det gjorde ikke jeg og tror noe ble sydd feil/dårlig..

Anonymkode: 7afec...90c

Skrevet

Fødte i mai.. vakum, klipp og revnet lenger inn fra klippet. Brukte paracet jevnlig o 2-3 uker. Var vondt i 5-6 uker.

Anonymkode: 12276...664

Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen i din opplevelse. Alle mine sting gikk dessverre opp, så jeg ville anbefalt deg å ta kontakt med lege/jordmor, om så bare for å berolige deg selv. Frem til da anbefaler også jeg isbind som lindring og velg hvilestillinger som er mest behagelige. God bedring! 

Anonymkode: 96d46...df1

• Liker 1
Skrevet

Du bør få Sjekk hos lege eller jordmor. Er veldig lavterskel å få gjort det hos jordmor - jeg fikk det da jeg var der noen dager etter fødsel. 

Med første fødsel kjente jeg knapt at jeg hadde klippet , revnet ganske mye og sydd. Med andre fødsel revnet jeg mindre men der var ganske vondt i 6 uker. Ville bare skiftet bind ofte, dusjet som vanlig, ikke dill og plukk på det. La det bare være og ta mye smertestillende. Ellers blir det å oppsøke helsepersonell - er jo enkelt å sjekke , og antagelig lett å behandle. Men altså ikke normalt at smertene sitter lenge erfarte hverrfall jeg med andre fødsel. Men nesten på dagen da det var gått 6 uker var smertene helt borte

Anonymkode: d0e92...a10

Skrevet

Tusen takk for alle gode råd! Jeg ringte føden som ikke syntes det hørtes alarmerende ut. De sa jeg kunne komme inn hvis jeg ville, men at de uansett ikke setter nye sting så lenge som en uke etterpå. De anbefalte medisinsk grønnsåpe og hvile, så da prøver jeg det :) 

Håper virkelig jeg slipper så mange uker med smerte som noen av dere har opplevd.. i dag måtte jeg stå hjulbeint og spise middag før jeg la meg igjen :( 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for alle gode råd! Jeg ringte føden som ikke syntes det hørtes alarmerende ut. De sa jeg kunne komme inn hvis jeg ville, men at de uansett ikke setter nye sting så lenge som en uke etterpå. De anbefalte medisinsk grønnsåpe og hvile, så da prøver jeg det :) 

Håper virkelig jeg slipper så mange uker med smerte som noen av dere har opplevd.. i dag måtte jeg stå hjulbeint og spise middag før jeg la meg igjen :( 

Ts 👆🏼

Skrevet

Jeg fødte for 3 uker siden, ble lagt klipp pga «trange forhold» fikk jeg beskjed om. Jeg hadde en styrtfødsel på såvidt 2 timer, førstegangsfødende. I tillegg til selve klippet fikk jeg noen små grad 1-2 rifter som ble sydd. Den første uka etter klippet var værst, men det er fortsatt mye vondt. Tok smertestillende i et par uker; samt gel. 

Vil bare nevne en ting her; HUSK Å KNIP ETTER FØDSEL. 
Jeg tok det for lite med ro etter fødsel, og trillet turer allerede 1 uke etter fødsel, og dette ble nok for hardt for kroppen. Endte med at skjedeveggen min kollapset.. Nå klarer jeg såvidt å gå. Bare vær obs, ta det med ro og lytt til kroppen. 

Anonymkode: fc06a...a46

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg fødte for 3 uker siden, ble lagt klipp pga «trange forhold» fikk jeg beskjed om. Jeg hadde en styrtfødsel på såvidt 2 timer, førstegangsfødende. I tillegg til selve klippet fikk jeg noen små grad 1-2 rifter som ble sydd. Den første uka etter klippet var værst, men det er fortsatt mye vondt. Tok smertestillende i et par uker; samt gel. 

Vil bare nevne en ting her; HUSK Å KNIP ETTER FØDSEL. 
Jeg tok det for lite med ro etter fødsel, og trillet turer allerede 1 uke etter fødsel, og dette ble nok for hardt for kroppen. Endte med at skjedeveggen min kollapset.. Nå klarer jeg såvidt å gå. Bare vær obs, ta det med ro og lytt til kroppen. 

Anonymkode: fc06a...a46

Tusen takk! Dette skal jeg absolutt ta med meg! 😊 Håper du får god hjelp!

Tilleggsspørsmål:: noen som har skylt med medisinsk grønnsåpe? Jordmor anbefalte meg å ha området i medisinsk grønnsåpe 15 min 2 ggr daglig. Men altså.. jeg har ikke badekar og jeg kan ikke sitte i utgangspunktet, hvordan i alle dager skal jeg greie å ha det området i vann i 15 min?

Prøvde nå med en litt stor bolle vi uansett skal kaste, men jeg fikk jo ikke det aktuelle området ned i den 😂

For en fest det er å være barselkvinne altså!

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk! Dette skal jeg absolutt ta med meg! 😊 Håper du får god hjelp!

Tilleggsspørsmål:: noen som har skylt med medisinsk grønnsåpe? Jordmor anbefalte meg å ha området i medisinsk grønnsåpe 15 min 2 ggr daglig. Men altså.. jeg har ikke badekar og jeg kan ikke sitte i utgangspunktet, hvordan i alle dager skal jeg greie å ha det området i vann i 15 min?

Prøvde nå med en litt stor bolle vi uansett skal kaste, men jeg fikk jo ikke det aktuelle området ned i den 😂

For en fest det er å være barselkvinne altså!

Bare kaster ut ideer her nå, men hadde det gått an å spent en plastpose eller noe over doskålen? Og tømt såpevannet oppi og senket underlivet nedi... Sånn hvis du ikke har en passende balje.

Anonymkode: 1c51e...df0

Skrevet

Jeg syntes det hjalp å skylle med kaldt vann i dusjen. 

Hva slags effekt skal medisinsk grønnsåpe gi?

Anonymkode: 7afec...90c

Skrevet

Grønnsåpe er utdatert og ikke lenger anbefalt. 

Anonymkode: 788f5...9d7

Skrevet

Høres veldig ut som slik jeg opplevde det etter første fødsel. De som sier at smerten er over etter at barnet er ute, lyver. Fy flate så grisevondt det var. Og det varte i ukevis. Trodde også at stingene hadde gått opp, det føltes som om kjønnsleppen min delte seg på en måte. Men alt ble utrolig nok normalt til slutt. Fikk noen sting etter nummer to også, men det var ikke i nærheten av like ille. 

Anonymkode: 30cd4...47e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...