AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #1 Del Skrevet 10. september 2022 Noen som har erfaring med å adoptere katt fra noen av dyrebeskyttelsesorganisasjonene der? Dyrebeskyttelsen i Bergen og/eller Dyrebeskyttelsen i Bergen og Hordaland? Anonymkode: 13cbc...d1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #2 Del Skrevet 10. september 2022 Ja. Hva lurer du på? Anonymkode: 5d840...f07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #3 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja. Hva lurer du på? Anonymkode: 5d840...f07 1. Blir det MIN katt, eller må jeg følge regler fra dyrebeskyttelsen, f eks hvilken dyrelege, hvilket for osv? 2. Kommer de på kontroller? Må man drive å sende inn rapporter? 3. Hva hvis katten blir syk, skadet eller noe annet? Må dette rapporteres om? Jeg har hatt katt før, men da alltid kjøpt fra private. Nå tenkte jeg å gi et hjem til en litt voksen katt. Men er usikker på hvordan det hele fungerer. Anonymkode: 13cbc...d1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #4 Del Skrevet 10. september 2022 Jeg henvendte meg til de i Bergen. Jeg skrev et langt brev og svarte på alle spørsmålene deres. Så endte det med en halvsetnings avslag på at jeg lå for nærmt en vei. Kjente jeg ble skuffet. Vi alle ligger nærmt en vei. Jeg har stor hage og ikke nærmt en motorvei, for da ville jeg skjønt det. De arbeider sikkert bra for katter uten hjem. Men kanskje de fikk muligheten til flere hjem til sine katter om vi fikk muligheten. Jeg skaffet meg katt på annet vis som nå ligger glad og fornøyd i gresset utenfor. 😻😻 Anonymkode: b65ee...9bf 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #5 Del Skrevet 10. september 2022 Flott at du ønsker dette. Har strålende erfaring med DB bergen. Men svarene mine er basert på kattunge; 1. Ja. Men du signerer også en kontrakt, som blant annet krever sterilisering. Det første året bruker du vet tilknyttet dyrebeskyttelsen. Du betaler 2000 for kattunge, dette inkluderer vaksiner og sterilisering, så dette er til din fordel da det ellers blir dyrere. Voksen katt er jeg usikker på. Men står nok på hjemmesidene. 2. Nei. Ingen kontakt 3. Jeg tror det står at jeg må rapportere det om det skjer innen 2 eller 3 år. Anonymkode: 5d840...f07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #6 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg henvendte meg til de i Bergen. Jeg skrev et langt brev og svarte på alle spørsmålene deres. Så endte det med en halvsetnings avslag på at jeg lå for nærmt en vei. Anonymkode: b65ee...9bf Denne forstod jeg ikke. Jeg har aldri måttet skrive noe som helst til dem. Eller forklart meg om hvor jeg bor. Har/hatt tre katter derfra. Anonymkode: 5d840...f07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #7 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Denne forstod jeg ikke. Jeg har aldri måttet skrive noe som helst til dem. Eller forklart meg om hvor jeg bor. Har/hatt tre katter derfra. Anonymkode: 5d840...f07 Ettersom dette er noen år siden og de har ganske like navn dyrb brg eller Hordaland e. l. Jeg husker ikke akkurat da. Men da ønsket de kun seriøse henv og jeg fikk ca 15 spørsmål jeg måtte svaret på. Eks: er det inne/utekatt du ønsker? kattunge/voksen, bor du i hus/lei? nær en vei? om jeg forsto at det koster å ha katt osv.. men jeg skrev litt mer for jeg hadde et stort ønsket om å gi en hjemløs katt et godt liv. Forståelig nok med spørsmål. Anonymkode: b65ee...9bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #8 Del Skrevet 10. september 2022 De på Tertnes er skikkelig sære. Kattens vern er mye hyggeligere. Anonymkode: f54fa...816 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #9 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg henvendte meg til de i Bergen. Jeg skrev et langt brev og svarte på alle spørsmålene deres. Så endte det med en halvsetnings avslag på at jeg lå for nærmt en vei. Kjente jeg ble skuffet. Vi alle ligger nærmt en vei. Jeg har stor hage og ikke nærmt en motorvei, for da ville jeg skjønt det. De arbeider sikkert bra for katter uten hjem. Men kanskje de fikk muligheten til flere hjem til sine katter om vi fikk muligheten. Jeg skaffet meg katt på annet vis som nå ligger glad og fornøyd i gresset utenfor. 😻😻 Anonymkode: b65ee...9bf Så mange påkjørte katter så er det helt på sin plass. Anonymkode: 29cb3...91a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #10 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): De på Tertnes er skikkelig sære. Kattens vern er mye hyggeligere. Anonymkode: f54fa...816 Dyrebeskyttelsen bergen hordaland (de på tertnes) er den eneste som faktisk har no kill, har hatt masse med de å gjøre og er kjempe fornøyd. Maumau, kattens vern og dyrebeskyttelsen bergen har ikke det. Jeg har kjempe dårlig erfaring med kattens vern, dyrebeskyttelsen bergen også for så vidt. At kattens vern er mye hyggeligere er en helt syk påstand for min del, for jeg har totalt motsatt erfaring. Anonymkode: 29cb3...91a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #11 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Flott at du ønsker dette. Har strålende erfaring med DB bergen. Men svarene mine er basert på kattunge; 1. Ja. Men du signerer også en kontrakt, som blant annet krever sterilisering. Det første året bruker du vet tilknyttet dyrebeskyttelsen. Du betaler 2000 for kattunge, dette inkluderer vaksiner og sterilisering, så dette er til din fordel da det ellers blir dyrere. Voksen katt er jeg usikker på. Men står nok på hjemmesidene. 2. Nei. Ingen kontakt 3. Jeg tror det står at jeg må rapportere det om det skjer innen 2 eller 3 år. Anonymkode: 5d840...f07 OK. For det jeg vurderer er dyrebeskyttelsen på tertnes, og blir litt usikker fordi de har "no kill" som retningslinje. Men hvis min dyrelege sier at det er best for katten å få slippe, så blir det veldig ille hvis det er slik at de skal gjøre en vurdering av det og holde katten i live. Anonymkode: 13cbc...d1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #12 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dyrebeskyttelsen bergen hordaland (de på tertnes) er den eneste som faktisk har no kill, har hatt masse med de å gjøre og er kjempe fornøyd. Maumau, kattens vern og dyrebeskyttelsen bergen har ikke det. Jeg har kjempe dårlig erfaring med kattens vern, dyrebeskyttelsen bergen også for så vidt. At kattens vern er mye hyggeligere er en helt syk påstand for min del, for jeg har totalt motsatt erfaring. Anonymkode: 29cb3...91a Iflg de på Tertnes kan man ikke ha barn (!), andre dyr, bo i leilighet eller bo i nærheten av en vei for å adoptere. Så hvis du bor på... Osterøy(?) uten veiforbindelse i en enebolig uten barn, så er de sikkert grei. (Men da er jo det rever å bekymre seg for, så det blir nok også et problem.) Og så er de støtt og stadig ute i media og klager over at de ikke får adoptert bort katter.... Anonymkode: f54fa...816 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #13 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Iflg de på Tertnes kan man ikke ha barn (!), andre dyr, bo i leilighet eller bo i nærheten av en vei for å adoptere. Så hvis du bor på... Osterøy(?) uten veiforbindelse i en enebolig uten barn, så er de sikkert grei. (Men da er jo det rever å bekymre seg for, så det blir nok også et problem.) Og så er de støtt og stadig ute i media og klager over at de ikke får adoptert bort katter.... Anonymkode: f54fa...816 Det tror jeg ikke stemmer. Jeg bor i leilighet og har andre dyr. Det som står er at mine dyr og det nye skal holdes adskilt de 10 første dagene. Og siden jeg bor i leilighet, er det aktuelt med innekatt. Anonymkode: 13cbc...d1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet 10. september 2022 #14 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): OK. For det jeg vurderer er dyrebeskyttelsen på tertnes, og blir litt usikker fordi de har "no kill" som retningslinje. Men hvis min dyrelege sier at det er best for katten å få slippe, så blir det veldig ille hvis det er slik at de skal gjøre en vurdering av det og holde katten i live. Anonymkode: 13cbc...d1b No kill er vel egentlig det at de ikke avliver katter de redder til tross for at de f.eks har FIV osv, de avliver heller ikke redde forvillede katter. Det er ikke noe rapporteringskrav når du adopterer en katt, du kan velge den veterinæren du ønsker, og de legger seg heller ikke opp i hvilket fôr du bruker med mindre katten f.eks har nyreproblemer som gjør at den må gå på en spesiell diett. Jeg har adoptert to katter fra DBBH (jobbet som frivillig der i mange år) Men som en annen bruker skriver, de har sine regler og retningslinjer for hvem som får adoptere, litt for strenge etter min mening, men de har nok sine grunner. Lykke til uansett med hvem du velger, jeg har hatt mye kontakt med Dyrebeskyttelsen Bergen, de er veldig ok. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #15 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): 1. Blir det MIN katt, eller må jeg følge regler fra dyrebeskyttelsen, f eks hvilken dyrelege, hvilket for osv? 2. Kommer de på kontroller? Må man drive å sende inn rapporter? 3. Hva hvis katten blir syk, skadet eller noe annet? Må dette rapporteres om? Jeg har hatt katt før, men da alltid kjøpt fra private. Nå tenkte jeg å gi et hjem til en litt voksen katt. Men er usikker på hvordan det hele fungerer. Anonymkode: 13cbc...d1b Jeg har adoptert to katter fra dyrebeskyttelsen Bergen Hordaland og har vært litt fosterhjem for de og jeg har bare positive erfaringer med de. 1. Ja det blir din katt, 100% din katt, men katten blir chippet under de, så hvis man sjekker chippen så står eier «dbbh» og ikke deg. Dette er helt uproblematisk da, de har jo selvfølgelig deg som eier i systemet så hvis katten blir borte så blir du kontaktet. Det er vell en slags sikkerhet på at de får fanget opp kattene hvis de blir hjemløse igjen eller at de har rettigheter til å ta tilbake kattene hvis det er dyremishandling osv. De bestemmer ikke dyrlege eller fôr. Det står vell noe om at du forplikter deg og gi kvalitetsfôr og at de anbefaler dyrlege fôr men jeg fortalte de hva fôr mine fikk i sammenheng med en fosterkatt jeg hadde her og jeg bruker ikke fôr fra veterinær eller royal. Det ble ikke reagert på, det var de bare positiv til. Men det er et bra fôr da, det er nok mest bare at de ikke ønsker at katten skal få det aller værste fôret fra matbutikken. 2. Har aldri sendt inn en eneste rapport og de har aldri vært på besøk. Det var en tlf samtale før vi adopterte og så snakket vi aldri igjen, de har ikke tatt noe kontakt. Men vi har jo selvfølgelig snakket i ettertid men det er jo fordi jeg har vært fosterhjem for de. 3. Det må ikke rapporteres om katten er syk, så du lever livet ditt helt vanlig som at det er din katt, for det er det. Men hvis katten dør, er savnet eller du skal omplassere katten så ønsker de beskjed for veldig legitime grunner. Måtte skrive under på kontrakt og det var enkelte ting der som kanskje var litt strengt og jeg hadde og hørt på forhånd det med at de kommer på besøk og generelt sett har MYE å si ang katten, men har ikke opplevd det i praksis. Skjønner at de må h litt strenge regler og at de ønsker å ha «litt kontroll» i tilfelle det skulle vise seg å være dyremishandling (det er ikke sånn at de kommer å henter katten fordi du gav litt feil mat). Til og med nå som fosterhjem har jeg veldig lite med de å gjøre egentlig. Anonymkode: 29cb3...91a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #16 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): OK. For det jeg vurderer er dyrebeskyttelsen på tertnes, og blir litt usikker fordi de har "no kill" som retningslinje. Men hvis min dyrelege sier at det er best for katten å få slippe, så blir det veldig ille hvis det er slik at de skal gjøre en vurdering av det og holde katten i live. Anonymkode: 13cbc...d1b De avliver jo dyrene om de er for syk til å reddes så klart. Men kattens vern avliver friske katter, litt forskjell der. De blander seg ikke bort i det. Jeg har vært flere ganger til dyrlegen med mine og har aldri måtte forklart noen ting, jeg tar de avgjørelsene som er best for mine katter, sammen med dyrlegen vår. Anonymkode: 29cb3...91a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ubeseiret Skrevet 10. september 2022 #17 Del Skrevet 10. september 2022 Supert at du er med og vil hjelpe en katt og gi den et godt hjem! Ekstra koselig at du vil velge en voksen katt, det er alt for mange fine, voksne katter som blir nedprioritert til fordel for en kattunge. Jeg har adoptert to katter fra Dyrebeskyttelsen i Bergen (de i sentrum). Jeg husker ikke hva som står i kontrakten, lenge siden jeg skrev den, men det er frivillig hvilken dyreklinikk du bruker, men du får rabatt hos den de samarbeider med (Bergen katteklinikk). Husker ikke helt hva de forventer at du skal si om sykdom/død, men jeg har aldri vært nødt til å rapportere noe til de. Jeg sendte mail da den ene døde (ble akutt syk). Kattens vern har jeg godt inntrykk av, men ingen erfaring med selv. DB Bergen og Hordaland har jeg stort sett bra inntrykk av, men jeg vet de er ekstra usære på dette med at man ikke skal bo rett ved trafikkert vei. Noe som er stort sett forståelig, når de bruker mye tid og ressurser på katten. Det siste de vil se er at man ukritisk slipper de ut til alle tider på døgnet og rett ut i trafikken, og katten dør. Er dessverre mange dyreeiere som ikke tenker seg om. De har jo ofte katter som trenger å være innekatter og trives godt med det, for de er veldig redde f. eks. Så man kan ofte hjelpe selv om man bor tett på trafikken. Jeg ville prøvd å kontakte en av de, eller helst tatt en tur innom og hilst på noen av kattene deres, og så få mer informasjon om dette fra de. De har nok litt forskjellige krav og måter å gjøre ting på. Man kan jo også prøve seg som fosterhjem for å teste med en katt først, det var sånn jeg endte opp med å adoptere min første. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #18 Del Skrevet 10. september 2022 Tusen takk for mange gode og informative svar. Jeg kontakter de. Mulig jeg begynner som fosterhjem for å prøve det ut. Anonymkode: 13cbc...d1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #19 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Iflg de på Tertnes kan man ikke ha barn (!), andre dyr, bo i leilighet eller bo i nærheten av en vei for å adoptere. Så hvis du bor på... Osterøy(?) uten veiforbindelse i en enebolig uten barn, så er de sikkert grei. (Men da er jo det rever å bekymre seg for, så det blir nok også et problem.) Og så er de støtt og stadig ute i media og klager over at de ikke får adoptert bort katter.... Anonymkode: f54fa...816 Jeg har adoptert innekatter hos de, bor i en liten leilighet og har andre dyr. Så vet ikke helt hvor du har den informasjonen fra. Jeg er vell en av de få som synes det kravet med bilvei er helt på sin plass. Det er SÅ mye påkjørsler rundt om at det er helt sykt. Dbbh adopterer jo ut innekatter også så man får jo adoptert uansett. Det er en del katter som står at familiene ikke bør ha barn/små barn, og det skjønner jeg veldig godt fordi etter de kattene jeg har hatt her i fosterhjem så ser jeg at de kattene ALDRI hadde trivdes med barn. Det er livredde katter som man har brukt månedsvis på å få tam. Som selv om de endelig er blitt trygg, skvetter ved hver minste lyd og løpet å gjemmer seg. Sånne kan jo ha litt atferdsproblemer også og trenger mye ro. Det er jo både for kattens del men og for en eventuell ny familie og barn, det er mye hensyn å ta med de kattene. De har fortsatt andre katter som passer med småbarnsfamilier. At familien ikke skal ha andre dyr er vell når de har hatt katter i fosterhjem og sett at de ikke går overens med fosterhjemmets dyr, eller ser på kattesenteret at de ikke går overens med de andre kattene. Jeg har nesten aldri sett det på dbbh da, og flere av fosterhjemmene har jo flere dyr. De som er frivillige hos dbbh har jo også opptil flere katter og noen hund også. Synes det er greit at det står så man vet, dumt å adoptere en kattevenn til katten din og så adopterer du en katt som hater andre katter. Der er den andre dyrebeskyttelsen (dyrebeskyttelsen bergen) mye verre, føler nesten alle kattene str «ikke andre katter».. Anonymkode: 29cb3...91a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #20 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det tror jeg ikke stemmer. Jeg bor i leilighet og har andre dyr. Det som står er at mine dyr og det nye skal holdes adskilt de 10 første dagene. Og siden jeg bor i leilighet, er det aktuelt med innekatt. Anonymkode: 13cbc...d1b Dette var den listen en venninne fikk av meg en gang hun prøvde å adoptere der ifra. Anonymkode: f54fa...816 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå