Gå til innhold

Hva er barnebidrag ment å dekke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnefar og jeg har endelig gått fra hverandre. Vi har omtrent lik lønn men barna skal ha fast bosted hos meg, så det er jeg som skal motta barnebidrag. Er bidraget ment å dekke alt inkl klær, sko, utstyr, fritidsaktiviteter, ferier, bursdager eller bare ekstra kostnader med bosted og mat? Hvordan kom dere frem til riktig beløp?

Anonymkode: 9fc8e...683

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå gjennom nav.. så rekner de det og det blir helt rettferdig. 

Anonymkode: faff9...c07

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Barnefar og jeg har endelig gått fra hverandre. Vi har omtrent lik lønn men barna skal ha fast bosted hos meg, så det er jeg som skal motta barnebidrag. Er bidraget ment å dekke alt inkl klær, sko, utstyr, fritidsaktiviteter, ferier, bursdager eller bare ekstra kostnader med bosted og mat? Hvordan kom dere frem til riktig beløp?

Det korte svaret er: Ja, det skal dekke alt. Men så er det et par unntak som briller, regulering og konfirmasjon. Andre utgifter kan du søke om, men ikke pålegge han. Han dekker utgifter i forbindelse med samvær. 

Skrevet

Skal være med å dekk klær, mat, sko, fritidsaktiviteter og tak over hodet.

Alle utgifter som oppstår fortløpende eller skal personen som har barnet den dagen betale.

Skal ungen i selskap den dagen den er hos samværsforelder er den samværforelderen som skal ordne og betale det, også når ungen skal på fritidsaktivitet den dagen eller helgen det er hos samværforelderen er det den forelderen som skal ordne alt også lommepenger.

Anonymkode: 48e89...44b

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bidraget er ment til å dekke hans del av disse utgiftene ikke alt. Dere har begge forsørgerplikt.

Anonymkode: b9ca7...31e

• Liker 3
Skrevet
Bergenseren_47 skrev (45 minutter siden):

Det korte svaret er: Ja, det skal dekke alt. Men så er det et par unntak som briller, regulering og konfirmasjon. Andre utgifter kan du søke om, men ikke pålegge han. Han dekker utgifter i forbindelse med samvær. 

Alt? Og mor skal dekke?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Alt? Og mor skal dekke?

Mor dekker alle daglige utgifter, klær osv. Husk at mor får ekstra barnetrygd, aleneforsørger fradrag, og kan søke andre stønader. Er godt forklart på NAV sine sider hva som inngår i bidraget. 

Skrevet
Bergenseren_47 skrev (2 minutter siden):

Mor dekker alle daglige utgifter, klær osv. Husk at mor får ekstra barnetrygd, aleneforsørger fradrag, og kan søke andre stønader. Er godt forklart på NAV sine sider hva som inngår i bidraget. 

*Den som har barna mest*

Ikke mor.

Den forelderen som har hovedomsorgen av barna. Ts sier for øvrig ikke om hen er en hun eller han. Det finnes en helt grei mengde par bestående av to menn og barn. Har ts og far barna like mye skal ikke ts ha en krone. Da kjøper de utstyr på fellesen. 

Anonymkode: 62909...ef5

Skrevet

Jeg betaler bidrag. Men spleiser også på alt av aktiviteter, sykler, fritidsinteresser, klær og så videre. Det er i min interesse at barna har det bra, så jeg synes det bare skulle mangle. 

Anonymkode: dd9f5...46e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...