AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #1 Skrevet 10. september 2022 Vi bor i en tomannsbolig, og de under har et barn på ca ett år. Vi har et barn som er noen mnd eldre enn deres. Vi har en ganske grei relasjon, men jeg begynner å få hjertet i halsen pga den lille jenta. Helt siden hun lærte å klatre i trapper, har jeg funnet henne alene på toppen av trappen i gangen vår. Hun klarer ikke gå ned igjen. Pga sikkerhet har jeg selvfølgelig min inngangsdør lokket og låst slik at sønnen min ikke skal gå ut i gangen og evt falle ned trappen. Sist gang var jeg alene med sønnen min, så jeg kunne ikke gå ned med jenta, samtidig tenkte jeg litt sånn wtf passer deikke på? Det tok 20 minutter før et eldre søsken kom for å se om hun var hos oss. Barnet sier at han ikke visste hun hadde stikket av. Jeg spurte hvor mammaen var, nei hun var opptatt. Dette har skjedd så mange ganger og for meg virker det som det bare er et spørsmål om tid før det skjer en ulykke. Jeg vurderer å kjøpe trappegrind til nederst i trappa (og øverst, men har ikke sett poenget fordi vi har døra låst uansett). ' Jeg synes det er så ekkelt.. Kan jeg si ifra til dem at de bør passe på bedre?? Be dem installere trappegrinn sjæl? Noe må jo gjøres.. Og nå skjer det nesten hver dag. Anonymkode: b954d...eaf
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #3 Skrevet 10. september 2022 Gidavmeg skrev (6 minutter siden): Har du snakket med foreldrene? Ja flere ganger, har jo levert dattera nede og sagt at nå fant jeg henne oppi gangen min, hun kunne falt ned. De svarer alltid at de større barna passer på så de kan få gjort andre ting. Anonymkode: b954d...eaf
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #5 Skrevet 10. september 2022 Motelvibes skrev (2 minutter siden): Trappegrind må til. problemet med sånne foreldre er vel at hvis dem ikke bryr seg om barna deres faller ned bratte trapper, så gir del vel blanke pokker i å bruke sånn trappegrind også. Hvis dem aldri gidder å lukke grinden ordentlig etter seg hver gang dem går ut eller inn, så er man vel like langt. En sånn greie som står åpent, gir vel null og niks beskyttelse for noen.. Anonymkode: 3abb7...210 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #6 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): problemet med sånne foreldre er vel at hvis dem ikke bryr seg om barna deres faller ned bratte trapper, så gir del vel blanke pokker i å bruke sånn trappegrind også. Hvis dem aldri gidder å lukke grinden ordentlig etter seg hver gang dem går ut eller inn, så er man vel like langt. En sånn greie som står åpent, gir vel null og niks beskyttelse for noen.. Anonymkode: 3abb7...210 Føler du har rett der dessverre.. Jeg har ikke noe problem med å lukke grinda ordentlig før og etter, passe på så hun ikke skader seg, men det er ikke alltid vi hører at hun er på vei opp eller er hjemme. Samtidig når de tar det for gitt at alle passer på, så blir de enda mer slækk.. Det er jo en baby, så det er jo på en måte alles oppgave likevel.. Anonymkode: b954d...eaf
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #7 Skrevet 10. september 2022 Stakkars barn, 20 minutter er helt vanvittig LENGE uten at du reflekterer over at barnet ditt er borte. Jeg er sikkert overbeskyttende, men jeg tør knapt gå på do uten å se han. Han er 1 år og 9 mnd. Det går så fort. Jeg var på kjøkkenet her om dagen og da hadde han tatt stuebordet, dyttet det til trappen og var på vei over grinden og ville ned i kjelleren der storesøster hadde venner på besøk. Akkurat da var det seriøst flaks at jeg så det. Det var snakk om tja 45 sekunder-1.5 min eller noe. Syns alltid det er drastisk å melde til bv, men hadde nesten vurdert det, man ønsker jo et godt naboskap, men jeg ville kanskje sagt at jenta var her i 20 minutter og bare det at du/dere ikke en gang fikk med dere det er stor grunn til bekymring. Jeg føler jeg må melde i fra til Bv her, og på en måte advare de? Aner ikke hva som får slike folk til å åpne øya?! Anonymkode: e5f93...c3a 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #8 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Ja flere ganger, har jo levert dattera nede og sagt at nå fant jeg henne oppi gangen min, hun kunne falt ned. De svarer alltid at de større barna passer på så de kan få gjort andre ting. Anonymkode: b954d...eaf Her er det bare å ta kontakt med barnevernet. Pronto. Anonymkode: 23fba...b72 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #9 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Stakkars barn, 20 minutter er helt vanvittig LENGE uten at du reflekterer over at barnet ditt er borte. Jeg er sikkert overbeskyttende, men jeg tør knapt gå på do uten å se han. Han er 1 år og 9 mnd. Det går så fort. Jeg var på kjøkkenet her om dagen og da hadde han tatt stuebordet, dyttet det til trappen og var på vei over grinden og ville ned i kjelleren der storesøster hadde venner på besøk. Akkurat da var det seriøst flaks at jeg så det. Det var snakk om tja 45 sekunder-1.5 min eller noe. Syns alltid det er drastisk å melde til bv, men hadde nesten vurdert det, man ønsker jo et godt naboskap, men jeg ville kanskje sagt at jenta var her i 20 minutter og bare det at du/dere ikke en gang fikk med dere det er stor grunn til bekymring. Jeg føler jeg må melde i fra til Bv her, og på en måte advare de? Aner ikke hva som får slike folk til å åpne øya?! Anonymkode: e5f93...c3a Det er helt forferdelig. Man kan ikke la dem være uten oppsyn. Sønnen min er halvannet år, og generelt rolig og forsiktig, men nå har han fått sansen for å klatre, så han må bli med overalt.. Har selv hatt et øyeblikk jeg skulle skru av lyset på soverommet. Det var seriøst 3 sekunder og han stod i gangen ved trappa. Har aldri vært så redd.. Den gangen hun var her i tjue minutter var jeg ganske sjokkert. Jeg sa jo til dem at det er ganske lenge, og bare flaks at det gikk bra og at jeg var her.. Jeg får kanskje nevne det med bv.. Så de kanskje passer litt bedre på. Anonymkode: b954d...eaf 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #10 Skrevet 10. september 2022 Hvor gamle er storesøsknene da? Anonymkode: 03e50...ccf
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #11 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor gamle er storesøsknene da? Anonymkode: 03e50...ccf 5,12 og 14...ca tror jeg 😅 men ikke store nok til å ha ansvar for en ettåring store deler av døgnet tydeligvis. Anonymkode: b954d...eaf
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #12 Skrevet 10. september 2022 Det er ikke storesøsken som har valgt å få barn, det er det foreldrene som har gjort. Og når de da ikke klarer å ta vare på det barnet så må noen stramme dem opp eller noen andre får ta seg av barnet. Jeg ville ringte BV og hørt med dem om det er grunnlag for å melde bekymring og om de kan komme på besøk og snakke med den familien. Helt greit at eldre søsken hjelper til innimellom, men det er da ikke dem sin oppgave å passe på som i dette tilfellet. Og hadde babyen falt ned trappa og skadet seg hadde det vel vært storesøsken som hadde fått skylda. De hadde nok også levd lenge med skyldfølelsen dersom noe hadde skjedd. Dette er ikke greit. Anonymkode: 0f5ba...716 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #13 Skrevet 10. september 2022 Hvis du har sagt i fra til dem før, men de ikke hører etter så ville jeg ringt på hos de en dag og sagt at jeg ikke ønsket å se babyen oppe i trappen lenger. At sist gang det skjedde var den siste. Si at det er gale når du ikke kan slappe av hjemme fordi babyen kan når som helst klatre opp og skade seg og det er ikke ditt ansvar å være redd for det, men deres. Foreslå for dem at DE kjøper trappegrind, ikke du. Fortell dem det åpenbare med at eldre søsken ikke er i stand til å ivareta babyen. Si at du har strukket deg langt og lenge og at NÅ må de ta tak. Hvis ikke de «hjelper deg» ja, da må «du» fra hjelp utenfra, men det sier du at du regner med er unødvendig fordi du nå har forklart situasjonen nøye. Anonymkode: c3926...77f 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #14 Skrevet 10. september 2022 Er foreldrene fraMidtøsten eller Afrika? Jeg har halve livet bodd i en bygård med familier fra Midtøsten og diverse afrikanske land, og der er det helt vanlig at de eldste søskene passer på de minste og at foreldrene ikke fotfølger barna. Min nabofamilie har 5 barn og eldste dattera på 13 år løper rundt ute på gårdsplassen med babyen på 9 måneder på armen i farens kjempestore flip-flop sandaler. Jeg har hjertet i halsen hver gang jeg ser dette, og løper ut for å ta imot babyen i tilfelle storesøsteren tryner. Jeg gir henne beskjed at hun ikke må løpe med baby på armen, og i alle fall ta på seg sine egne sko og ikke farens sko i størrelse 45. Har snakket med foreldrene om at jeg synes at barna lever farlig, men da ler de bare. Anonymkode: 5451f...d57 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #15 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Det er ikke storesøsken som har valgt å få barn, det er det foreldrene som har gjort. Og når de da ikke klarer å ta vare på det barnet så må noen stramme dem opp eller noen andre får ta seg av barnet. Jeg ville ringte BV og hørt med dem om det er grunnlag for å melde bekymring og om de kan komme på besøk og snakke med den familien. Helt greit at eldre søsken hjelper til innimellom, men det er da ikke dem sin oppgave å passe på som i dette tilfellet. Og hadde babyen falt ned trappa og skadet seg hadde det vel vært storesøsken som hadde fått skylda. De hadde nok også levd lenge med skyldfølelsen dersom noe hadde skjedd. Dette er ikke greit. Anonymkode: 0f5ba...716 Altså jeg har sett såpass mye fra de der at det du skriver er helt riktig. Jeg er helt for at storesøsken kan få litt ansvar en gang i blant, men selv da, som forelder har du kontroll. Jeg tenker selv at skal du først ha mange barn så må du passe på dem. Barna virker ikke mentalt modne nok til å forstå hva ansvaret innebærer og de bør derfor ikke ha det. Datteren min gav broren sin en klem, men det ble feil og han begynte å gråte, hun ble så lei seg og sa hun ikke mente det selvsagt.. Tenk hvor fælt om det hadde skjedd noe alvorlig med babyen og den skyldfølelsen storebror elr storesøster hadde følt. Og det er jo ikke dems feil engang 😕 Jeg får kanskje drøfte det med dem og være forberedt på å flytte ... AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hvis du har sagt i fra til dem før, men de ikke hører etter så ville jeg ringt på hos de en dag og sagt at jeg ikke ønsket å se babyen oppe i trappen lenger. At sist gang det skjedde var den siste. Si at det er gale når du ikke kan slappe av hjemme fordi babyen kan når som helst klatre opp og skade seg og det er ikke ditt ansvar å være redd for det, men deres. Foreslå for dem at DE kjøper trappegrind, ikke du. Fortell dem det åpenbare med at eldre søsken ikke er i stand til å ivareta babyen. Si at du har strukket deg langt og lenge og at NÅ må de ta tak. Hvis ikke de «hjelper deg» ja, da må «du» fra hjelp utenfra, men det sier du at du regner med er unødvendig fordi du nå har forklart situasjonen nøye. Anonymkode: c3926...77f Takk for godt tips 😊 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er foreldrene fraMidtøsten eller Afrika? Jeg har halve livet bodd i en bygård med familier fra Midtøsten og diverse afrikanske land, og der er det helt vanlig at de eldste søskene passer på de minste og at foreldrene ikke fotfølger barna. Min nabofamilie har 5 barn og eldste dattera på 13 år løper rundt ute på gårdsplassen med babyen på 9 måneder på armen i farens kjempestore flip-flop sandaler. Jeg har hjertet i halsen hver gang jeg ser dette, og løper ut for å ta imot babyen i tilfelle storesøsteren tryner. Jeg gir henne beskjed at hun ikke må løpe med baby på armen, og i alle fall ta på seg sine egne sko og ikke farens sko i størrelse 45. Har snakket med foreldrene om at jeg synes at barna lever farlig, men da ler de bare. Anonymkode: 5451f...d57 Ja de er av utenlandsk opprinnelse. Tenker jeg er ganske åpen for mye, men når det kommer til ting som er direkte farlig, slik du beskriver og det jeg opplever her hjemme, må man jo ta det opp. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en real prat med foreldrene og sagt hva som kan skje. Virker som deres naboer og våre er av samme i overkant avslappa sorten.. Anonymkode: b954d...eaf
Paulinetta Skrevet 10. september 2022 #16 Skrevet 10. september 2022 Hvis det settes opp trappegrind klatrer hun ikke opp trappa, så da må hun foreta seg noe annet. Hvor ender hun da? I veien, i ei elv, langt avgårde? Hårreissende at de ikke passer bedre på et så lite barn, jeg syns det er en naturlig ting å ta videre med barnevernet om det ikke blir bedre av at du tar det opp med dem.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #17 Skrevet 10. september 2022 Paulinetta skrev (43 minutter siden): Hvis det settes opp trappegrind klatrer hun ikke opp trappa, så da må hun foreta seg noe annet. Hvor ender hun da? I veien, i ei elv, langt avgårde? Hårreissende at de ikke passer bedre på et så lite barn, jeg syns det er en naturlig ting å ta videre med barnevernet om det ikke blir bedre av at du tar det opp med dem. Det er kun utgangsdøra som hun ikke får opp, men det er også en ganske heavy trapp ned til kjelleren. Men den døra er ikke lett å få opp heller, men likevel. Man skal passe på ungene sine. Så gjør man det man kan og setter opp trappegrind og følger med uansett. Skal ta det opp med dem når vi kommer tilbake.. Anonymkode: b954d...eaf
Gjest Warrior Skrevet 10. september 2022 #18 Skrevet 10. september 2022 (endret) Si i fra til foreldrene. Det hadde jeg gjort. Hadde snakket alvorlig til foreldrene. Når man har barn så får man orke å passe på egne barn også, før det skjer en ulykke. Skjer det en ulykke så er det for sent når ulykken alt har skjedd. Da hjelper det ikke å si de er for opptatt til å passe på egne barn. Hjelper det ikke å snakke alvorlig med foreldrene at de fortsetter å ikke passe på barnet sitt så bør barnevernet gripe inn. Jeg hadde i alle fall kontaktet barnevernet hvis det fortsatte på den måten etter tilsnakk. Det er ikke greit at små barn er i fare gang på gang på grunn av foreldre ikke orker eller har tid til å passe på egne barn😡 Endret 10. september 2022 av Warrior
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #19 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 5,12 og 14...ca tror jeg 😅 men ikke store nok til å ha ansvar for en ettåring store deler av døgnet tydeligvis. Anonymkode: b954d...eaf Neida ikke store deler av døgnet men en 14 åring klarer å passe noen timer. Her høres det ut som det er litt mer enn det her Anonymkode: 03e50...ccf
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #20 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her er det bare å ta kontakt med barnevernet. Pronto. Anonymkode: 23fba...b72 Ja jer er jeg faktisk enig! Det er foreldrene sitt ansvar.Ikke de større barna. Når det skjer så mange ganger og dere gir beskjed. 20min er ganske lenge for en så liten alene. Ikke rart noen blir funnet druknet og død. Foreldre følger jo fanen ikke med! Anonymkode: 4d6ed...371
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå