Gå til innhold

Hva svarer dere de som maser om at gravide kan spise ost og spekemat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 30 uker. Har klart å holde meg unna det man er anbefalt å ikke spise. Syns ikke det er noe problem. Det er egentlig ikke noe jeg savner. 

Men jeg opplever at flere sier "det skader ikke med litt", "smak litt av denne", "jeg er i mot slike anbefalinger" osv. 

Hvorfor? Hvorfor MÅ noen mase? 

Hva svarer man? Det er ikke slik jeg er hysterisk. Hadde jeg spist litt salami med en feiltakelse, så hadde jeg ikke gått rundt rundt å trodd at baby skulle dø. Men jeg ønsker å være bevist og holde meg unna når det finnes anbefalinger. Og jeg er lei av mas og folk som skal prøve å få deg til å føle deg dum som faktisk følger anbefalingene. Er bare så lei av at andre skal blande seg bare fordi man plutselig er gravid. 

Anonymkode: 9c1ad...22b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Ok"

Anonymkode: 1e6d7...1de

• Liker 4
Skrevet

Det var ikke vanlig før å unngå spekemat f. Eks.

Tror derfor mange ikke har fått med seg nyere forskning på slike områder. Det er du som er gravid, du som tar beslutningene ovenfor eget kosthold og du som er mer opplest på hva en bør spise og ikke i svangerskapet kontra mange andre som kanskje ikke har satt seg inn i matregimet nå. 

Jeg har det slik ovenfor egen mor som godtar at jeg ikke spiser ulike ting, men som selv spiste muggost og spekemat når hun gikk med meg, men da var det heller ingen advarsler om det.

Hvis du ønsker å ta opp den "kampen", ville jeg ha henvist til godkjente sider som helsedirektoratet sine sider osv. Men jeg hadde valgt å ikke si noe imot og la folk mene det de vil. 

Skrevet

«Hvorfor kan ikke jeg få spise det jeg vil? Er det viktig for deg at jeg går imot helsedirektoratets veldig få anbefalinger om hva som anses som trygt for gravide å spise?» 

for ja, det er ikke veldig mye her som ikke anbefales, så de få tingene de anser som en liten risiko kan jeg lett droppe selv om faren for at noe skjer er liten. 

Anonymkode: 70979...db3

• Liker 3
Skrevet

Det må da være et personlig valg, så velger du heller hva du gjør når du er gravid :)

Bare at man snakker om mengde viser jo at man ikke forstår risikoen overhodet.... 

Det sagt, respekt går begge veier, mange jeg kjenner spiser både spekemat og ost, og det er godt gjennomtenkt. Så de som unngår skal heller ikke belære de som tar sine valg.

Anonymkode: 3aef1...9d4

Skrevet

Gi dem litt rett. «Enig med deg i at det helt sikkert hadde gått fint, men for sikkerhets skyld så følger jeg anbefalingene disse få ukene». 
Gjentas til det kjedsommelige hvis de ikke gir seg. Vær enig, men stå på ditt.

Anonymkode: f7aef...530

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Ville svart at jeg forholdet meg til Helse-Norge.no sine anbefalinger, og at det går heeeelt fint for meg å ikke smake i denne korte perioden, det kan testes ut etter graviditeten 😄

• Liker 2
Skrevet

"Joa. Men vet du, det koster meg faktisk lite å følge anbefalingene. Det gjør meg heller ikke noe å avstå fra alkohol en periode av livet. Det går helt fint, bare kos deg med osten du :) "

Anonymkode: 27416...832

• Liker 1
Skrevet

"Vet du, det koster meg ingenting å holde meg unna et par matvarer i ni måneder av livet mitt, det er tross alt en veldig kort periode. Og da slipper jeg å lure på om det var min skyld dersom det av en eller annen grunn skulle skje noe med babyen. Sannsynligheten er jo liten, men det er så godt å slippe å lure."

Anonymkode: ac401...b11

• Liker 2
Skrevet

Det samme som jeg svarer de som spør hvorfor jeg ikke snur 4åringen fremover, at jeg følger anbefalinger fra høyere hold og gjør det jeg anser som trygt. Det er du som er forelderen, og du må kunne stå opp for deg og selv og valgene dine som du mener er tryggest for ditt barn. 

Anonymkode: 5fba0...1a5

• Liker 1
Skrevet

Er jo bare å si at du ikke vil ta sjansen. På samme måte som man holder seg unna et glass vin. 

Anonymkode: cb932...9d1

Skrevet

Jeg sier bare at jeg ønsker å følge anbefalingene, uten noe mer unnskyldning og forklaring :)

EVT legger jeg på at det koster ikke noe å følge de og bedre å ha fulgt de enn ikke om noe i verste fall skjer 

Anonymkode: ecea3...ad9

Skrevet

Fikk mye pes fordi jeg holder meg unna kunstig søtning (aspertam) og koffein. Forstår ikke hvorfor folk skal blande seg. 

Anonymkode: ab177...a5c

• Liker 1
Skrevet

Da sier jeg "det vet jeg jo" og tilbyr dem en bit av spekepølsa mi. :)

Anonymkode: ee350...509

Skrevet

Jeg ville svart at «det er ikke anbefalt for gravide å spise, og det går nok fint med en smaksprøve men jeg har rett og slett ikke lyst på».

Akkurat på samme måte som at noen velger å spise litt, det er anbefalt å ikke spise så er det opp til hver enkelt om de følger de anbefalingene eller ikke.

Tror nok det fortsatt er mange som snuser, selv hvor opplyst dette er. Det nytter ikke å mase om hva de kan og burde, det er hvert enkelts valg og det må man respektere.

Jeg selv velger å spise litt lakris, fordi det er greit å spise litt men ikke store mengder. Noen avstår helt og det respekterer jeg men forventer også at folk skal respektere at jeg velger å spise litt.

Anonymkode: 8ebbd...bc8

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville svart at «det er ikke anbefalt for gravide å spise, og det går nok fint med en smaksprøve men jeg har rett og slett ikke lyst på».

Akkurat på samme måte som at noen velger å spise litt, det er anbefalt å ikke spise så er det opp til hver enkelt om de følger de anbefalingene eller ikke.

Tror nok det fortsatt er mange som snuser, selv hvor opplyst dette er. Det nytter ikke å mase om hva de kan og burde, det er hvert enkelts valg og det må man respektere.

Jeg selv velger å spise litt lakris, fordi det er greit å spise litt men ikke store mengder. Noen avstår helt og det respekterer jeg men forventer også at folk skal respektere at jeg velger å spise litt.

Anonymkode: 8ebbd...bc8

Når det kommer til glycyrrhizinsyre har jo mengden noe å si. Når det gjelder listeria, not so much...

Så denne argumentasjonen er fullstendig irrelevant. 

Anonymkode: 3aef1...9d4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er 30 uker. Har klart å holde meg unna det man er anbefalt å ikke spise. Syns ikke det er noe problem. Det er egentlig ikke noe jeg savner. 

Men jeg opplever at flere sier "det skader ikke med litt", "smak litt av denne", "jeg er i mot slike anbefalinger" osv. 

Hvorfor? Hvorfor MÅ noen mase? 

Hva svarer man? Det er ikke slik jeg er hysterisk. Hadde jeg spist litt salami med en feiltakelse, så hadde jeg ikke gått rundt rundt å trodd at baby skulle dø. Men jeg ønsker å være bevist og holde meg unna når det finnes anbefalinger. Og jeg er lei av mas og folk som skal prøve å få deg til å føle deg dum som faktisk følger anbefalingene. Er bare så lei av at andre skal blande seg bare fordi man plutselig er gravid. 

Anonymkode: 9c1ad...22b

"Jeg vet at det sannsynligvis går bra, men jeg ønsker ikke å ta den sjansen når jeg kan la være, og kommer ikke til å diskutere dette videre. Jeg forventer at du respekterer det."

Skrevet

Kan man ikke spise lakris heller??  Snart er det ingenting gravide kan spise lengre 

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ikke noe å diskutere det, vel? 

"Vil du ha spekemat?" 

"Nei takk". 

"Men det er ikke farlig for gravide!"

"Det kan godt hende, men jeg vil ikke ha." 

"Jo, men ta litt da!"

"Kan du ikke bare respektere mine mening? Igjen, takk, men nei takk." 

Dersom noen skulle være så dumme at de maser etter dette punktet, så hadde jeg bare reist meg å forlatt rommet. Men jeg kan aldri se for meg at noen maser mer enn det. 

Anonymkode: 0c0e0...82c

Skrevet
Djungelvrål skrev (34 minutter siden):

Kan man ikke spise lakris heller??  Snart er det ingenting gravide kan spise lengre 

Litt lakris er ikke farlig, men lakris inneholder er stoff (hormonforstyrrende) som i større mengder er med på å øke blodtrykket , kan resultere i prematur fødsel , samt at det kan være skadelig for barnet. 

Anonymkode: 09871...e62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...