AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #1 Skrevet 10. september 2022 På tidlig 90-tallet var renten veldig høy. Jeg tror folk har blitt for blaserte og lagt til seg et for høyt forbruk. Strømprisene, inflasjonen og renteøkningen fører til en realitetsjekk. Anonymkode: 0035a...0fa
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #2 Skrevet 10. september 2022 Keynesianisme er en moderne økonomisk modell utformet av den britiske økonomen John Maynard Keynes. Modellen foreslår en blanding mellom plan- og markedsøkonomi, en blandingsøkonomi slik man i Norge kjenner den fra da den ble innført i den såkalte Gerhardsen-perioden i norsk etterkrigstid (1945–65). Modellen går ut på at staten går aktivt inn i økonomien for å motvirke store konjunktursvingninger. Viser økonomien tegn til stagnasjon, bidrar staten med økonomiske tiltak for å holde aktiviteten i økonomien oppe. Tiltak kan være lavere renter, skatt, økte offentlige overføringer, trygdeordninger osv. I motsatt fall vil staten trekke tilbake penger i en økonomi som går for godt gjennom trangere offentlige budsjetter, høyere rente og høyere avgifter på privat forbruk. Dette kalles også motkonjunkturpolitikk. Vi befinner oss bare i det motsatte, og du skal ikke se bort ifra at vi vil oppnå en økonomisk situasjon der det kan bli behov for å justere ned rentene igjen om 2-3 år. Jeg tror de vil stabilisere seg rundt 4-5% ut mot forbruker for de beste tilbudene på boliglån. Anonymkode: ef21e...d0d
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #3 Skrevet 10. september 2022 Renteøkninger er helt greit. Det er økte priser på strøm, drivstoff og mat som er problemet for folk flest. Vil jeg tro. Det er i hvert fall der skoen trykker for meg. Renteøkninger har vært meldt om lenge og bør ikke komme som noen overraskelse. Anonymkode: fd3e8...661 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #4 Skrevet 10. september 2022 Og det er vel bare de siste 10 årene vi har hatt lavere rente? Da jeg tok opp lån for 15 år siden så var jo rentene på rundt 5,5% og på vei opp. Tror jeg har hatt nærmere 6,5% på det høyeste. Anonymkode: fd3e8...661
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #5 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og det er vel bare de siste 10 årene vi har hatt lavere rente? Da jeg tok opp lån for 15 år siden så var jo rentene på rundt 5,5% og på vei opp. Tror jeg har hatt nærmere 6,5% på det høyeste. Anonymkode: fd3e8...661 Rundt 1997 så tok vi opp første huslån, med null egenkapital men med kausjonist. Det var ett slags trapperentelån. Hvor ca halvparten av lånet måtte betales ned med drøyt 12 % rente. På 80 tallet lå det jo ennå høyere. Anonymkode: 0ec36...bb5
tussi680 Skrevet 10. september 2022 #6 Skrevet 10. september 2022 Jo, det er det! Vi strevde på slutten av 80 og 90 tallet med høy rente den gangen, og ble så glade da det ble forandringer i vår favør. Men nå er nye generasjoner i gang og må lære det vi måtte streve oss gjennom hverdagen med. Strømprisen var som nå, høy. Men husk at det var helt andre lønninger og priser.
Brunello Skrevet 10. september 2022 #7 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Rundt 1997 så tok vi opp første huslån, med null egenkapital men med kausjonist. Det var ett slags trapperentelån. Hvor ca halvparten av lånet måtte betales ned med drøyt 12 % rente. På 80 tallet lå det jo ennå høyere. Anonymkode: 0ec36...bb5 AnonymBruker skrev (3 timer siden): På tidlig 90-tallet var renten veldig høy. Jeg tror folk har blitt for blaserte og lagt til seg et for høyt forbruk. Strømprisene, inflasjonen og renteøkningen fører til en realitetsjekk. Anonymkode: 0035a...0fa Rentenivået i seg selv er ikke sammenlignbart. Ja, renten var mye høyere. Men hva betalte man renter av? Min første leilighet ble kjøpt for 1,7 ganger medianlønn. Den samme leiligheten koster i dag 6,5 ganger medianlønn. Så selv om renten er lavere, er det mye dyrere å betale lånet i dag enn det var for 25 år siden. 2 1
tussi680 Skrevet 10. september 2022 #8 Skrevet 10. september 2022 Brunello skrev (2 minutter siden): Rentenivået i seg selv er ikke sammenlignbart. Ja, renten var mye høyere. Men hva betalte man renter av? Min første leilighet ble kjøpt for 1,7 ganger medianlønn. Den samme leiligheten koster i dag 6,5 ganger medianlønn. Så selv om renten er lavere, er det mye dyrere å betale lånet i dag enn det var for 25 år siden. Husk at prisene er helt anderledes, det kan ikke akkurat sammenlignes. Fikk man 12000,- i lønn var man i gode sko.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #9 Skrevet 10. september 2022 Renten har vært kunstig lav over mange år, og det er helt greit at den stiger. Det er prisene på alt annet i samfunnet som er blitt unødvendig høye nå, det er ikke bra. Anonymkode: fb1ee...29b 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #10 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Rundt 1997 så tok vi opp første huslån, med null egenkapital men med kausjonist. Det var ett slags trapperentelån. Hvor ca halvparten av lånet måtte betales ned med drøyt 12 % rente. På 80 tallet lå det jo ennå høyere. Anonymkode: 0ec36...bb5 Brunello skrev (9 minutter siden): Rentenivået i seg selv er ikke sammenlignbart. Ja, renten var mye høyere. Men hva betalte man renter av? Min første leilighet ble kjøpt for 1,7 ganger medianlønn. Den samme leiligheten koster i dag 6,5 ganger medianlønn. Så selv om renten er lavere, er det mye dyrere å betale lånet i dag enn det var for 25 år siden. Husker ikke helt hva vi hadde i lønn den gang, men jeg var 20 år og hadde mi fleste faste jobb med minimum inntekt (ufaglært), mannnen tjente litt mer. Eneste jeg husker var at vi pantet flasker siste uka før lønn for å ha råd til brød og pålegg. Spiste hos foreldrene våre hver helg. Men det var egentlig en god økonomisk oppdragelse å ha det så trangt. Vi har alltid sørget for å ha buffer i økonomien vår for slike rentenivåer alle årene etter fordi vi levde fra hånd til munn den gangen. Det var jo ikke vanlig med forbrukslån og kreditt da så vi hadde ingen alternativer om vi brukte opp pengene våre. Er kanskje sunt at rentene er litt høye, mer skeptisk til at all annet har prisøkning samtidig. Anonymkode: 0ec36...bb5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #11 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Renteøkninger er helt greit. Det er økte priser på strøm, drivstoff og mat som er problemet for folk flest. Vil jeg tro. Det er i hvert fall der skoen trykker for meg. Renteøkninger har vært meldt om lenge og bør ikke komme som noen overraskelse. Anonymkode: fd3e8...661 Enig i dette. Rentene er ikke vårt største problem akkurat nå. Anonymkode: 87824...878
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #12 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Keynesianisme er en moderne økonomisk modell utformet av den britiske økonomen John Maynard Keynes. Modellen foreslår en blanding mellom plan- og markedsøkonomi, en blandingsøkonomi slik man i Norge kjenner den fra da den ble innført i den såkalte Gerhardsen-perioden i norsk etterkrigstid (1945–65). Modellen går ut på at staten går aktivt inn i økonomien for å motvirke store konjunktursvingninger. Viser økonomien tegn til stagnasjon, bidrar staten med økonomiske tiltak for å holde aktiviteten i økonomien oppe. Tiltak kan være lavere renter, skatt, økte offentlige overføringer, trygdeordninger osv. I motsatt fall vil staten trekke tilbake penger i en økonomi som går for godt gjennom trangere offentlige budsjetter, høyere rente og høyere avgifter på privat forbruk. Dette kalles også motkonjunkturpolitikk. Vi befinner oss bare i det motsatte, og du skal ikke se bort ifra at vi vil oppnå en økonomisk situasjon der det kan bli behov for å justere ned rentene igjen om 2-3 år. Jeg tror de vil stabilisere seg rundt 4-5% ut mot forbruker for de beste tilbudene på boliglån. Anonymkode: ef21e...d0d Teorien er fin. Men som kritikere har påpeker så er det en faktor den ikke tar verken hensyn til eller høyde for, som likevel har skjedd hver gang praktisering av denne teorien har lyktes de siste 150 årene - globalisering. I 2022 ser vi teorien brukt i et,arket som av-globaliseres. Har økonomer med teft for slikt rett så er det ikke mulig å stagnere inflasjon uten globalisering. Og vi stopper nok enten når vi gir oss med restriksjoner og gjennomfører den mer «ukritiske» globale handelen vi har hatt id et siste, eller vi lander på renter som kan tenkes nærme seg eller overgå 10%. Som ikke er dramatiske tall, for all del. Anonymkode: 46632...c26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå