AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #1 Skrevet 10. september 2022 Hei, Jeg er en kvinne i 30 årene som sliter veldig økonomisk. Jeg er uføretrygdet (ikke ung ufør) og sliter med å få ting til å gå rundt. Jeg sliter med en kronisk sykdom som gjør at jeg ikke kan jobbe. Igår så jeg min nabo pakket kofferten og var påvei på sin 3 ferie dette året. Jeg kjente meg litt trist siden jeg ikke har råd til å reise. Det nærmeste jeg har kommet en ferie de siste 2-3 årene er 2 bilturer til min mor og far på andre kanten av landet.. Jeg prøver å spare litt hver måned men når måneden nærmer seg slutt så er kontoen tom. Jeg er veldig økonomisk, kjøper ingen unødvendigheter, verken røyker, drikker, snuser eller kjøper mye mat og slike ting. Jeg ukeshandler men alikavell er ikke det nok til å spare noen kroner. Plutselig kommer det en uforutsett regning, noe som blir ødelagt som må erstattes, viktige ting som må kjøpes osv. Jeg synes jo det er utrolig trist at det skal være slik når vi trossalt bor i Norge. Jeg er veldig takknemelig for ordningene vi har i dette landet, men jeg synes faktisk at når ferier er blitt så vanlig blant folk så er det vel ikke urimelig at vi uføre også ønsker oss en tur/ferie blant? Jeg synes at NAV burde utbetale litt feriepenger til de som ikke kan spare og som ikke har en vanlig inntekt, så vi uføre også kunne fått oss en skikkelig ferie en gang iblant. Det postes på sosiale medier i hytt og pine folk som er på ferie, storkoser seg med familie og skryter indirekte om alle feriene, den nye båten de har kjøpt osv. Samfunnet og inntekten til de uføre burde tilpasses hvordan det utvikler seg. Noen tusenlapper ekstra i måneden hadde ikke skadet verken staten eller noen andre. Er det flere som føler det slik? Jeg synes det blir så feil at de som ikke kan jobbe skal «straffes» for det.. Anonymkode: 9aed6...d5c 4 8 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #2 Skrevet 10. september 2022 Vi gjør ikke det. Man burde starte med å fjerne ung-satsen, og løfte alle til samme nivå. Så kan man vurdere om det burde heves videre, eller om det er et levelig nivå. Anonymkode: 89bd7...5df 19 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #3 Skrevet 10. september 2022 Det er da mange arbeidstakere, ufrivillig deltidsarbeidende og studenter som heller ikke kan reise på ferie. Da må de også få feriestøtte. Anonymkode: 7b2df...6b6 31 1 5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #4 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er da mange arbeidstakere, ufrivillig deltidsarbeidende og studenter som heller ikke kan reise på ferie. Da må de også få feriestøtte. Anonymkode: 7b2df...6b6 Akkurat det synes jeg er helt innafor. Vi som ikke har så mye, om det så er studenter eller uføretrygdede, så burde det være mulig å kunne få litt ekstra i måneden så vi ikke føler oss så utfor de andre.. Ts Anonymkode: 9aed6...d5c 2
sirenas Skrevet 10. september 2022 #5 Skrevet 10. september 2022 (endret) Uføretrygdet selv, men nei - selvfølgelig skal ikke staten AS betale ferie for oss 🤦♀️ Fy søren, vi har det jaggu godt i Norge. Endret 10. september 2022 av sirenas Skrivefeil 36 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #6 Skrevet 10. september 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, Jeg er en kvinne i 30 årene som sliter veldig økonomisk. Jeg er uføretrygdet (ikke ung ufør) og sliter med å få ting til å gå rundt. Jeg sliter med en kronisk sykdom som gjør at jeg ikke kan jobbe. Igår så jeg min nabo pakket kofferten og var påvei på sin 3 ferie dette året. Jeg kjente meg litt trist siden jeg ikke har råd til å reise. Det nærmeste jeg har kommet en ferie de siste 2-3 årene er 2 bilturer til min mor og far på andre kanten av landet.. Jeg prøver å spare litt hver måned men når måneden nærmer seg slutt så er kontoen tom. Jeg er veldig økonomisk, kjøper ingen unødvendigheter, verken røyker, drikker, snuser eller kjøper mye mat og slike ting. Jeg ukeshandler men alikavell er ikke det nok til å spare noen kroner. Plutselig kommer det en uforutsett regning, noe som blir ødelagt som må erstattes, viktige ting som må kjøpes osv. Jeg synes jo det er utrolig trist at det skal være slik når vi trossalt bor i Norge. Jeg er veldig takknemelig for ordningene vi har i dette landet, men jeg synes faktisk at når ferier er blitt så vanlig blant folk så er det vel ikke urimelig at vi uføre også ønsker oss en tur/ferie blant? Jeg synes at NAV burde utbetale litt feriepenger til de som ikke kan spare og som ikke har en vanlig inntekt, så vi uføre også kunne fått oss en skikkelig ferie en gang iblant. Det postes på sosiale medier i hytt og pine folk som er på ferie, storkoser seg med familie og skryter indirekte om alle feriene, den nye båten de har kjøpt osv. Samfunnet og inntekten til de uføre burde tilpasses hvordan det utvikler seg. Noen tusenlapper ekstra i måneden hadde ikke skadet verken staten eller noen andre. Er det flere som føler det slik? Jeg synes det blir så feil at de som ikke kan jobbe skal «straffes» for det.. Anonymkode: 9aed6...d5c Dessverre, men fremtidsutsiktene for uføre ser mørke ut hvis det kommer dårlige tider; da blir det ikke spørsmål om hvor mye trygden skal øke, men hvor mye den skal kuttes. Se på pensjonene og trygden i Sverige. 6 minutter siden, AnonymBruker said: Vi gjør ikke det. Man burde starte med å fjerne ung-satsen, og løfte alle til samme nivå. Så kan man vurdere om det burde heves videre, eller om det er et levelig nivå. Anonymkode: 89bd7...5df Å tro på dette er som å tro på julenissen. Det som vil skje dersom man fjerner ung uføre-tillegget, er at alle får mindre. Aner du hvor mye en økning av trygdeutgiftene for alle til ung uføre-nivå ville koste, med tanke på at dagens trygdebudsjett bare øker og øker ...? Nok til at ingen politiker ville ta sjansen på å gjennomføre dette i praksis med mindre målet er å kjøre økonomien i grøfta. Anonymkode: e4808...e0f 6 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #7 Skrevet 10. september 2022 Mine ferier hele oppveksten var kun bilturer rundt om i landet for å besøke slekt, selv om jeg hadde to foreldre i jobb. Det var en fin oppvekst det. Man trenger ikke reise til utlandet for å ha fine ferier. Nå er jeg i etableringsfasen og jeg har ikke tatt meg en utenlandsferie på mange år. Ferie for meg er fri fra jobb og ekstra tid med familie. Anonymkode: 29d7b...183 23 3 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #8 Skrevet 10. september 2022 Feriestøtte? Så de som ikke bidrar til noe som helst i samfunnet skal ha støtte for å dra på ferie, når det finnes de som faktisk bidrar i samfunnet ikke har råd til å ta seg ferie? Skal de også få denne støtten? Anonymkode: 1d790...b15 23 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #9 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Feriestøtte? Så de som ikke bidrar til noe som helst i samfunnet skal ha støtte for å dra på ferie, når det finnes de som faktisk bidrar i samfunnet ikke har råd til å ta seg ferie? Skal de også få denne støtten? Anonymkode: 1d790...b15 Det er vel heller snakk om å føle seg mer inkludert i samfunnet, med de laveste satsene på ufør så blir mange helt akterutseilte i samfunnet. Er kanskje heller ikke snakk om feriestøtte men å øke satsene så det i det hele tatt oppleves mulig å spare til noe hyggelig. Når man som ufør og for syk til overhode ikke ha mulighet til å skaffe seg ekstra inntekt så er det en Vansklig situasjon og psykisk krevende. En ting til, de som overhode ikke bidrar i samfunnet er enten for syke til det og det kan man ikke belemre folk for eller så har de en gang i tiden bidratt til felleskapet med det de kan. En del mennesker på uføretrygd bidrar også i frivillighetsarbeid feks. Syntes det er ett negativt syn man har på mennesker som uheldigvis har blitt syke. Anonymkode: bc66a...6cf 10 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #10 Skrevet 10. september 2022 Så du tenker at staten skal dekke ferie for deg? Hva da med oss som jobber fulltid og har barn og likevel ikke har råd til ferie? Anonymkode: 5317c...25d 24 1 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #11 Skrevet 10. september 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Så du tenker at staten skal dekke ferie for deg? Hva da med oss som jobber fulltid og har barn og likevel ikke har råd til ferie? Anonymkode: 5317c...25d Da skulle dere ha feriert mer før dere fikk unger. Anonymkode: d58ab...af2 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #12 Skrevet 10. september 2022 Dere liksomsyke får altfor mye. Mange av dere kan fint jobbe. Så ikke sitt å klag! (Da mener selvsagt ikke dere som virkelig er syke, dere burde fått mer) Anonymkode: 8f366...3e1 8 1
A-hunter Skrevet 10. september 2022 #13 Skrevet 10. september 2022 Ferie. Fra hva, sånn egentlig? 18 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #14 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Feriestøtte? Så de som ikke bidrar til noe som helst i samfunnet skal ha støtte for å dra på ferie, når det finnes de som faktisk bidrar i samfunnet ikke har råd til å ta seg ferie? Skal de også få denne støtten? Anonymkode: 1d790...b15 Ikke bidrar i samfunnet? Greit nok at mange (som meg) ikke kan jobbe i det hele tatt pga sykdom, men vi skal da ikke straffes for å være ufør og syk? Og er da mange uføre som også prøver å bidra så godt de kan, noen som er støttekontakt for andre, jobber i kantine en dag i uka etc. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Så du tenker at staten skal dekke ferie for deg? Hva da med oss som jobber fulltid og har barn og likevel ikke har råd til ferie? Anonymkode: 5317c...25d Dere som jobber får jo mest sannsynelig mye mer utbetalt enn oss som er ufør, dere kan nok fint spare uten problemer. A-hunter skrev (2 minutter siden): Ferie. Fra hva, sånn egentlig? Komme seg litt vekk fra hverdagen, som de fleste andre ønsker en sommer. Ts Anonymkode: 9aed6...d5c 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #15 Skrevet 10. september 2022 Jeg er ufør, og synes uføretrygdede får nok. Man må tilpasse seg inntekten. Med det mener jeg i all hovedsak gjøre noe med de store utgiftene som særlig boforhold. Uføre trenger ikke bo stort, dyrt og sentralt, så det er ingen grunn til å bo seg ihjel. Og man får kjøpt eller leid rimelig på landet, som igjen sørger for at du bør ha nok til å leve greit. Uføretrygden er ikke ment til å gjøre slik at man kan bo svært bra, kjøre nye biler og reise på ferie flere ganger i året. Uføretrygd handler om å skape en stabil situasjon som du kan leve i. Og for å gjøre det, så må man tilpasse seg trygden. Ikke at trygden tilpasser seg deg og dine ønsker. Vi lever akkurat nå i en tøff økonomisk tid, men det gjelder alle, og det vil gå seg til. Anonymkode: 4e788...2e7 16 2 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #16 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Komme seg litt vekk fra hverdagen, som de fleste andre ønsker en sommer. Ts Anonymkode: 9aed6...d5c Du kan komme deg vekk fra hverdagen på utrolig mange andre måter enn å reise til syden. Kjøp, lei eller lån deg et telt og dra til skogs i en uke. Da får du ferie fra omgivelsene dine, nærmest gratis. Å komme seg vekk, hva er det egentlig? Anonymkode: 4e788...2e7 10 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #17 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Så du tenker at staten skal dekke ferie for deg? Hva da med oss som jobber fulltid og har barn og likevel ikke har råd til ferie? Anonymkode: 5317c...25d Ja og noen av oss får bare lov å ta ut ferie i fellesferie når prisene er skyhøye. Uføre kan jo reise når som helst på billigtur. Anonymkode: 4069b...20e 14 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #18 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan komme deg vekk fra hverdagen på utrolig mange andre måter enn å reise til syden. Kjøp, lei eller lån deg et telt og dra til skogs i en uke. Da får du ferie fra omgivelsene dine, nærmest gratis. Å komme seg vekk, hva er det egentlig? Anonymkode: 4e788...2e7 Altså, når man ser at minst annenhver person reiser til syden hver sommer, kanskje flere ganger i året, så må det jo gå an å ha litt forståelse for oss som også vil oppleve det? Jeg har aldri vært i syden før, kun Sverige og Danmark og en tur innom England.. Synes bare det er utrolig trist at det skal være slik i rike Norge. Anonymkode: 9aed6...d5c 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #19 Skrevet 10. september 2022 Hater uføretråder. KG er full av folk uten empati. Som sparker ovenfra og ned. Er ufør, og det er et rent helvete. Plutselig ryker vaskemaskina fordi den er gammel. Og da kan det ta tre-fem år før jeg er opp igjen økonomisk. Jeg gjør INGENTING i livet annet enn å være hjemme for har ikke råd til noenting. Legeregninger, medisiner og totalt meningsløs og ensom tilværelse. Uføre trenger også et psykisk løft av og til. Vi er mennesker vi også. Aldri kunne «dra på shopping» gå i samme billige joggebuksa dag ut og dag inn fordi alle jeansene for lengst har forvitret og ikke råd til noen ny. Ingen familie som hjelper. Ingen venner. Våkne opp til hva? Å slite seg gjennom sykdom og sult - alene - dag ut og dag inn. Så får man kanskje én telefon iløpet av dagen. Ikke fra en venn eller familie, men fra inkassobyrå fordi man ikke klarte alle legeregningene sine. Skjønner ts godt jeg. Det er en trist tilværelse og man tenker daglig på hvordan ting kunne ha vært… Alle som er uføre skulle ha prøve å overleve på én knekkebrødpakke til morgen og kvelds, med kun smør på. Og kokt ris med litt salt på til middag - daglig i ukesvis. Så de får en smakebit på hvordan vi uføre faktisk har det… Fordi sånn er det. «Norge, ett av verdens rikeste land» vel… Kan ikke si at jeg syns det er et utspjåket oppbrukt hjernevask-klishé-utsagn som ikke passer, Norge ER IKKE ett av verdens beste land å bo i. Ren hjernevask. Anonymkode: fb8af...a05 6 3 5
Helene Skrevet 10. september 2022 #20 Skrevet 10. september 2022 Fikk innvilget ufør, fra dagen jeg fikk innvilget omskolering. Tenker du får ikke omskolering uten å ha vært syk først. Prøvde å søke om ung ufør. Avslag. Ferie, du må,spare. Å være ufør, på godt og vondt. Du vet hva du har. En trygg liten inntekt. Du flår ikke feriepenger.. Du må spare til alt. 1 1 1
Anbefalte innlegg