Gå til innhold

Dere som har familie på sykehjem, hvor lenge pleier dere å bli når dere besøker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hva er "vanlig"?

Anonymkode: 259ca...2ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber på sykehjem. 1-2 timer er vanlig. Men har opplevd de som bare er innom i 15 min og de som er der i flere timer.

Anonymkode: 13547...0bc

Skrevet

Det kommer vel også qnpå den som går besøk? Eksmannen min besøkte sin far på sykehjemmet omtrent hver dag de 5-6 mnd han bodde der før han døde. Besøket var ikke så langvarig; ofte 30-45 min, men faren var dement og ble fort sliten. Han satte alltid pris på besøket, men hadde bare korte, klare perioder. Feks kunne han snakke vanlig og "tilstede" med sønnen i 30 min, for så å plutselig bli sliten og ikke kjenne igjen hvem som satt der. 

Sykehjemsbeboere med feks mye smerter klarer kanskje heller ikke ha så langvarig besøk. 

En tante av min samboer besøkte mannen hver dag og var der lenge for å mate ham. Når hun ga ham mat spiste han godt, ellers ikke. Så besøkene hennes kunne være langvarige. 

Anonymkode: 48b62...6f1

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Da jeg hadde folk jeg besøkte kom det helt an på vedkommendes dagsform. Fra ganske kort fordi de var for trøtte og sovnet i senga si...til litt lengre, som kunne bety at vi rullet i rullestol ut i hagen og så på omgivelsene, eller at jeg ble der for å mate vedkommende så måltidet gikk langsommere og var hyggeligere fordi vi småpratet innimellom munnfullene. Fordi jeg hadde tid og vi hadde det hyggelig, ville vedkommende også ha dessert, som var en sjelden ting.

La alltid den en besøker slå an tonen og lengden på besøket og vær lydhør. :) 

• Liker 3
Skrevet

Kommer an på hvordan personen er. Noen blir sliten, noen er "krevende" å besøke (klager, glemmer, kan bli sint, lei seg når du går osv), noen har mye plager osv. 

Om du er usikker så kan du spørre de ansatte om hva de tenker er ok varighet på besøk. 

Har selv jobbet på sykehjem, og flere foretrakk å komme 30min-1t før enten lunsj, middag eller kvelds. For da måtte beboeren gå å spise etter en viss tid og vi kunne hente beboer (avlede da noen ikke likte at besøket gikk osv). For de som er mer oppegående så kan man gjerne besøke lengre, ta en tur i hagen, en biltur, gå på butikken sammen osv. 

Anonymkode: a8638...e8f

Skrevet

Kommer vel an på hvor ofte du besøker, hvor langt unna du bor, i tillegg til det som står over. Bor du rett ved, kan det kanskje være fint å stikke innom 15-20 min per dag, har du en times reisevei og besøker en gang annenhver uke sitter du vel gjerne lenger når du først er der.

Men den viktigste faktor er vel behov, ønske og formen til den som bor på sykehjemmet.

Anonymkode: c8c56...3e1

• Liker 1
Skrevet

Der jeg jobber er det vanligste mellom en halvtime og en time. Noen kortere, noen lengre, men ofte er en time nok for pasientene. De er slitne og trenger mye hvile, og blir fort urolige i etterkant av lange besøk. 

Skrevet

Vi pleier å ta med svigermor på biltur. Hun liker å sitte å se ut når vi kjører. Så går vi en liten tur og har med litt mat. Så tilbake til hjemmet. Hun er dement, men kjenner oss igjen. Barnebarna må hun se på bildet og spør om det er en av de som er med. Men hun er snart 90 år. Vært dement noen år. 

Anonymkode: 0203c...9cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Og hva er "vanlig"?

Jeg bor 4 min unna sykehjemmet.. kan være på besøk 20 min til 1,5 time.. alt ettersom. 
Et lite besøk er bedre enn ingenting. 

Anonymkode: 9465b...9b9

Skrevet

Bruker å se an formen hans, bor ca 2-3 min gåtur unna.

Skrevet

3 min unna fra der jeg jobber, så er der daglig. Alt fra 1 time til 4-5. 

Anonymkode: 0890c...7bc

Skrevet

Liker bedre å ta min mor med ut eller hjem til meg hvor jeg lager middag til oss. Da blir det 2-3 timer annenhver uke. Hun er noe dement og skal vi bare sitte der så har vi ingenting å snakke om. Hun setter fortsatt pris på å komme seg ut, heldigvis. Jeg klarer dessverre ikke oftere da jeg selv sliter en del psykisk. Men jeg gjør så godt jeg kan. Hun bor i omsorgsbolig tilknyttet sykehjem. 

Anonymkode: 8ddc4...b27

Skrevet

Jeg har selv ligget på sykehjem, så svarer som den syke og ikke som den pårørende. Min erfaring, både hva jeg orket og hva naboene mine orket, så er korte men hyppige besøk det beste. Mange blir slitne etter 30–60 minutter. Er jo dumt om et besøk som var ment å være hyggelig ender med å ødelegge resten av dagen for den syke fordi det tapper vedkommende for alle krefter. Synes også det er lettere å finne ting å snakke om, eller bare å være stille sammen, når man treffes hyppigere enn når det er ett langt besøk. Når det er sånne store, lange besøk så blir det så mye forventninger og alt skal skje den dagen, så det blir veldig tappende for den besøkende også, tror jeg.

Anonymkode: 6d751...960

Skrevet

Det kommer helt an på hvor lang reisevei det er til sykehjemmet, og hvor ofte man besøker (disse to tingene korrelerer ofte) 🤷‍♀️

Dersom sykehjemmet er i nærheten av bostedet vårt, og det er nær familie, så stikker vi innom i 20-45 minutter flere ganger i uka. Dersom det er lang reisevei drar vi sjelden på besøk, men når vi først gjør det er vi der i minst en time (lenger dersom vedkommendes form tillater det, og den syke ikke uttrykker at h*n er sliten) 

Anonymkode: 027c0...4bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.9.2022 den 10.38):

Og hva er "vanlig"?

Hver uke besøker jeg mitt familemedlem ;) 

Anonymkode: 399cb...77e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...