AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #1 Del Skrevet 10. september 2022 Har av og til tåkete/uklar urin. (Kommer og går, og har gjort det i lengre tid.) Har derfor kjøpt urinstix. Har nå tatt en test av morgen urin. (Vasket meg først med kun vann og testet midtstrålen av urinen.) Men jeg synes resultatet ser både positivt og negativt hva gjelder proteiner… (lyst i midten og mørk langs kanten.) Noen med erfaring fra disse urinstixene? Anonymkode: b8416...d34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #2 Del Skrevet 10. september 2022 Du har utslag på protein og leukocytter. Kontakt legen din. Anonymkode: 28f3e...87c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #3 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har utslag på protein og leukocytter. Kontakt legen din. Anonymkode: 28f3e...87c Leukocytter også?🙈 ts Anonymkode: b8416...d34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #4 Del Skrevet 10. september 2022 Det er veldig vanskelig å vite om det er utslag på leukocytter også. TS, du er klar over at avlesning for de ulike tingene skal gjøres etter et spesifikt tidsintervall? Anonymkode: 9c60d...8a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #5 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er veldig vanskelig å vite om det er utslag på leukocytter også. TS, du er klar over at avlesning for de ulike tingene skal gjøres etter et spesifikt tidsintervall? Anonymkode: 9c60d...8a0 Ja, dette bildet er litt over minuttet etter test. (Har ikke sjekket så nøye de to øverste resultatene, da de bare forble helt hvite, også etter et par minutter.) Kan ikke tenke meg at jeg har uvi, da jeg ikke har noe som helst tegn på det. (Har hatt det noen ganger, og vet hvordan det oppleves.) ts Anonymkode: b8416...d34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pia mater Skrevet 10. september 2022 #6 Del Skrevet 10. september 2022 Viktigste med urinstix er å lese av innen tiden som står til venstre. Den varierer etter hva du skal lese av, for protein er det 60 sekunder etter du dyppet den i urin. Hvis bildet er tatt etter 60 sekunder så syns jeg protein ser positiv ut, +1, altså ikke så mye. Syns absolutt ikke leukocytter ser positiv ut, som noen sier over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #7 Del Skrevet 10. september 2022 pia mater skrev (45 minutter siden): Viktigste med urinstix er å lese av innen tiden som står til venstre. Den varierer etter hva du skal lese av, for protein er det 60 sekunder etter du dyppet den i urin. Hvis bildet er tatt etter 60 sekunder så syns jeg protein ser positiv ut, +1, altså ikke så mye. Syns absolutt ikke leukocytter ser positiv ut, som noen sier over. Om det er tilfellet at jeg er +1 positiv på protein, bør dette da tas opp med lege? (Mine symptomer er kun uklar urin (ikke hatt uklar urin på denne testen), og av og til en følelse av hold/sting under ribbeinet på venstre side (kommer og går, og kan ha ubehag der selv om jeg ikke er i aktivitet.)) ts Anonymkode: b8416...d34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pia mater Skrevet 10. september 2022 #8 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om det er tilfellet at jeg er +1 positiv på protein, bør dette da tas opp med lege? (Mine symptomer er kun uklar urin (ikke hatt uklar urin på denne testen), og av og til en følelse av hold/sting under ribbeinet på venstre side (kommer og går, og kan ha ubehag der selv om jeg ikke er i aktivitet.)) ts Anonymkode: b8416...d34 Ta det opp med lege. Eventuelt send inn melding til legesenteret der du skriver at du har funnet sånn og sånn og lurer på om du bør inn på en time. Det kan være noe du bør utredes for, og det kan være helt ufarlig. Men greit at legen får ta den vurderingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #9 Del Skrevet 10. september 2022 Ofte utslag på protein uansett. Det kan være pga mat eller utflod. Ikke noe å tenke på. Ikke utslag på leukocytter. Uklar urin er ikke alene et tegn på urinveisinfeksjon. Det vanligste er å få smerter/ubehag i nedre del av mage/rygg/symfysen, svie når man tisser, hyppig wc-besøk, feber, kvalme. Ved smerter lengre opp (nyrene) er man stort sett dårligere og urinen kan være veldig mørk/svart omtrent ved nyrebekkenbetennelse. Så tviler det er det du har. Jeg ville sett an til over helgen og tatt kontakt med fastlege om du er bekymret på mandag. Anonymkode: 84590...023 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåjojo Skrevet 10. september 2022 #10 Del Skrevet 10. september 2022 At du har utslag på proteiner kan skyldes mange ting. Er du flink til å drikke nok bør urinen din ikke være uklar selv med utslag på protein. At du har vondt/ubehag under ribbeinet høres ikke ut som noe relatert til urinveiene, men er du bekymret er det best å bestille en legetime. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #11 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Ofte utslag på protein uansett. Det kan være pga mat eller utflod. Ikke noe å tenke på. Ikke utslag på leukocytter. Uklar urin er ikke alene et tegn på urinveisinfeksjon. Det vanligste er å få smerter/ubehag i nedre del av mage/rygg/symfysen, svie når man tisser, hyppig wc-besøk, feber, kvalme. Ved smerter lengre opp (nyrene) er man stort sett dårligere og urinen kan være veldig mørk/svart omtrent ved nyrebekkenbetennelse. Så tviler det er det du har. Jeg ville sett an til over helgen og tatt kontakt med fastlege om du er bekymret på mandag. Anonymkode: 84590...023 Er helt sikker på at jeg ikke har uvi eller nyrebekkenbetennelse (har hatt begge deler tidligere.) Har ingen plager som tilsier noe av dette. Men når jeg googler proteiner i urin, kommer det opp at det ikke skal finnes så store mengder proteiner i urinen at det vil vises på urinstix (om man ikke har feber eller trent hardt da.) Men lurte litt på tolkningen av disse stixene, da testen viser ujevn resultat… (Har tatt tilsammen 4 stix i går og i dag, alle med samme resultat.) Jeg tenker jeg ringer legekontoret til uka, og hører om jeg bare kan levere en urinprøve der, om jeg fortsetter å få samme resultat. ts Anonymkode: b8416...d34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #12 Del Skrevet 10. september 2022 Blåjojo skrev (57 minutter siden): At du har utslag på proteiner kan skyldes mange ting. Er du flink til å drikke nok bør urinen din ikke være uklar selv med utslag på protein. At du har vondt/ubehag under ribbeinet høres ikke ut som noe relatert til urinveiene, men er du bekymret er det best å bestille en legetime. Jeg kan nok bli bedre til å drikke. Jeg drakk rikelig i går, for å få mest riktig resultat på morgen-urinen i dag. Jeg er ikke bekymret for urinveiene, har ingen plager der. Tenker nok mest på nyrer… Men hadde kanskje hatt mer symptomer om det var noe i veien der. ts Anonymkode: b8416...d34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåjojo Skrevet 10. september 2022 #13 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg kan nok bli bedre til å drikke. Jeg drakk rikelig i går, for å få mest riktig resultat på morgen-urinen i dag. Jeg er ikke bekymret for urinveiene, har ingen plager der. Tenker nok mest på nyrer… Men hadde kanskje hatt mer symptomer om det var noe i veien der. ts Anonymkode: b8416...d34 Nyrene er en del av urinveiene, og som en nevnte over her: om du har problemer der vil du se det på en annen måte. Pass på å drikke nok de neste dagene, så kan det hende at du får mindre grumsete urin også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå