Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok hcg i uke 5 og 6, med normale verdier. Den siste var på 39000.men klarer ikke slå meg til ro med at dette blir noe av. Har ingen symptomer. Kjente tidligere på at jeg ble veldig fort sliten. Det var det eneste symptomet jeg hadde, men nå merker jeg ikke noe til det lengere heller. Er nå mellom uke 7 og 8. Ingen ømme pupper eller noe som helst. 

Flere som har hatt det slik? 

Anonymkode: e7e45...ebd

Skrevet

Har det presis slik!! Er 8+1 i dag - og livredd… 

Skrevet
kineknute skrev (13 minutter siden):

Har det presis slik!! Er 8+1 i dag - og livredd… 

Uff😔 er det ditt første svangerskap? 

Skrevet

Hadde ingen symptomer før uke 24-26.

Anonymkode: c8350...abe

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uff😔 er det ditt første svangerskap? 

Ja… Hadde en SA i april.. 😫

Skrevet

Vet dere hva. Jeg er gravid 9+1 i dag. Og for 2 dager siden var jeg på tidlig ultralyd fordi jeg har heller ingen symptomer. Der var alt helt helt som det skulle.

Og nå til poenget: Hun som var ultralydjordmor har utdannelse fra NTNU hvor hennes foreleser/lærer hadde utviklet et skjema som blir hyppig brukt i Norge. Dette går ut på å måle lengde på foster, størrelsen på plommesekken og pulsen og plotte dette inn ift hvor langt man er på vei. Og hun sier at hun aldri kan garantere noe, men hverken hun eller han som hadde laget dette skjemaet hadde noen gang vært ute for en sa/ma hvis disse verdiene var normale i uke 8. Dette synes jeg var svært betryggende å høre.

Anonymkode: ed361...f37

Skrevet
kineknute skrev (Akkurat nå):

Ja… Hadde en SA i april.. 😫

Hvilken uke kom du til forrige gang? Jeg har også hatt flere MA. Da var det på samme måte. Merka ingenting. Men har også fått barn imellom, hadde ikke så mye symptomer da heller. Men hadde vertfall litt ømme pupper. Nå er det ingenting. Er satt opp på TUL 18 okt, men er jo så lenge til! Hva med deg? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet dere hva. Jeg er gravid 9+1 i dag. Og for 2 dager siden var jeg på tidlig ultralyd fordi jeg har heller ingen symptomer. Der var alt helt helt som det skulle.

Og nå til poenget: Hun som var ultralydjordmor har utdannelse fra NTNU hvor hennes foreleser/lærer hadde utviklet et skjema som blir hyppig brukt i Norge. Dette går ut på å måle lengde på foster, størrelsen på plommesekken og pulsen og plotte dette inn ift hvor langt man er på vei. Og hun sier at hun aldri kan garantere noe, men hverken hun eller han som hadde laget dette skjemaet hadde noen gang vært ute for en sa/ma hvis disse verdiene var normale i uke 8. Dette synes jeg var svært betryggende å høre.

Ok. Greit å ta en privat UL da kansje. Så om alt står greit til da kan en kansje slappe av litt. Har ikke hatt UL enda.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hadde ingen symptomer før uke 24-26.

Ingenting?? Kan jeg spørre hva du fikk? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilken uke kom du til forrige gang? Jeg har også hatt flere MA. Da var det på samme måte. Merka ingenting. Men har også fått barn imellom, hadde ikke så mye symptomer da heller. Men hadde vertfall litt ømme pupper. Nå er det ingenting. Er satt opp på TUL 18 okt, men er jo så lenge til! Hva med deg? 

På SA kom jeg 6+2, så jeg har kommet lengre nå.. Hadde ikke så mye symptomer den gangen. Hatt mye symptomer nå - helt til for et par dager siden.. Var på TUL 1/9 - så bankende hjerte. Ny TUL 23/9, men klarer ikke å vente så lenge - blir å oppsøke privat.. 

Skrevet
kineknute skrev (1 minutt siden):

På SA kom jeg 6+2, så jeg har kommet lengre nå.. Hadde ikke så mye symptomer den gangen. Hatt mye symptomer nå - helt til for et par dager siden.. Var på TUL 1/9 - så bankende hjerte. Ny TUL 23/9, men klarer ikke å vente så lenge - blir å oppsøke privat.. 

Du har mye mindre risiko for abort etter å ha sett et bankende hjerte❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jaha? Jeg hadde en sa i slutten av uke 8. 3 dager før sa var jeg på ultralyd og så levende foster med hjerteaksjon, normale hcg-verdier…..

Anonymkode: 4da57...fed

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du har mye mindre risiko for abort etter å ha sett et bankende hjerte❤️

Jeg vet de sier det… Allikevel er traumene etter SA så store at jeg ikke klarer å slappe av… 😭😭

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jaha? Jeg hadde en sa i slutten av uke 8. 3 dager før sa var jeg på ultralyd og så levende foster med hjerteaksjon, normale hcg-verdier…..

Det holder jo ikke med å konstatere at fosteret er levende og at hcg verdiene er normale. Spørsmålet er jo også om plommesekken hadde en normal størrelse, hadde fosteret en normal størrelse ift lengden på svangerskapet og var pulsen/hjerterytmen innenfor normal ift lengden på svangerskapet. I mitt forrige svangerskap så ble ikke dette sjekket, så jeg regner ikke med at dette nødvendigvis er rutiner for alle.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det holder jo ikke med å konstatere at fosteret er levende og at hcg verdiene er normale. Spørsmålet er jo også om plommesekken hadde en normal størrelse, hadde fosteret en normal størrelse ift lengden på svangerskapet og var pulsen/hjerterytmen innenfor normal ift lengden på svangerskapet. I mitt forrige svangerskap så ble ikke dette sjekket, så jeg regner ikke med at dette nødvendigvis er rutiner for alle.

Fosteret og plommesekk hadde normal størrelse. Hjerterytmen ble ikke målt, det stresser fosteret så tidlig fikk jeg vite.

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingenting?? Kan jeg spørre hva du fikk? 

Hverken kvalme eller trøtthet, eller noe annet. Symptomet som kom i uke 24 var at jeg fikk mage :ler: og så endelig litt gravid ut. Deretter fikk jeg litt vondt i bekkenet, men jeg gikk til fysio og det løste seg. Og skremte meg selv hver gang jeg så meg selv i speilet for jeg tenkte ikke over at jeg var gravid så lenge. 

Gutt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fosteret og plommesekk hadde normal størrelse. Hjerterytmen ble ikke målt, det stresser fosteret så tidlig fikk jeg vite.

Der har du mest sannsynlig forklaringen. 
Jeg leste om det for en stund siden at enkelte her på KG mente at å høre fosterlyden stresser fosteret, men fosteret kan ikke høre i uke 8 (sa ultralydjordmoren) og mente at dette ikke stemte. I tillegg så foregikk prosessen uten lyd. Vi fikk bare opp hjerteslagene på skjermen og hvor mye det var i minuttet. Trist at du mistet, men jeg velger å betrygge meg med teorien som jeg av ekspertene.

Skrevet

Jeg er i uke 35 nå. Hadde ingen symptomer de første to trimesterne, utenom trøtthet i første trimester. Så begynte ikke føle emg gravid før baby begynte sparke og magen kom 🙂

Anonymkode: 03332...734

Skrevet

Jeg er nå uke 40.

Alle mine symptomer forsvant også uke 8. Så var de litt sporadisk på og av med dagers mellomrom til uke 12. Eks 3 dager med null symptomer og så en dag med. Leste da et sted at progesteronnivået synker fra uke 8. 

I andre trimester oppdaget jeg derimot at jeg nok hadde hatt symptomer også hele tiden i uke 8 men at det var så "lite" at jeg da ikke merket det. Følte meg mye bedre fra uke 12-20 enn perioden fra 8-12.

Anonymkode: 8bb53...2fb

Skrevet

Jeg har ikke hatt noen symptomer før litt mage rundt uke 15, og sparking rundt uke 24. 

Anonymkode: a3062...053

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...