AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #1 Skrevet 10. september 2022 Jeg har et barn som falt overskrevs på en barnestol i tre, og hun blør litt på tissen. På en vanlig dag ville jeg forhørt meg med legen på telefon, men i dag er det søndag. Hun er helt upåvirket nå, men vi så at det hadde blødd litt i trusa ved et dobesøk. Er dette noe vi bør sjekke med legevakt? Anonymkode: d39ed...df1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #2 Skrevet 10. september 2022 I dag er det lørdag og ikke søndag. Hadde dette vært mitt barn hadde jeg ringt nærmeste legevakt, og spurt hva jeg skal gjøre. Anonymkode: 308db...a22 1 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #3 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I dag er det lørdag og ikke søndag. Hadde dette vært mitt barn hadde jeg ringt nærmeste legevakt, og spurt hva jeg skal gjøre. Anonymkode: 308db...a22 Ja, beklager jeg skrev feil dag. Takk, jeg tror vi gjør det. Anonymkode: d39ed...df1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #4 Skrevet 10. september 2022 Er det ikke bare å sjekke selv om hun har noen åpne sår i det området? Ser ikke helt hva dere skal med legevakt. Anonymkode: 41907...18a 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #5 Skrevet 10. september 2022 Det har jeg også gjort når jeg var barn. Det var veldig vondt, husker det blødde litt, men det ble ikke gjort noe mer. Gikk helt fint. Anonymkode: 97fb4...18e 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #6 Skrevet 10. september 2022 Har bare ikke opplevd sår på tissen før. Usikker på om det er noe som krever behandling. Hun har ikke noe synlig sår nå, så er kanskje lite man får gjort. Anonymkode: d39ed...df1
Ulrikke Skrevet 10. september 2022 #7 Skrevet 10. september 2022 Jeg gjorde det på sykkel en gang som barn husker jeg (6-7 år). Husker det var skummelt å se blodet, men foreldrene mine så det an, og det ga seg fort. Det er 40 år siden nå, og jeg har ikke oppdaget noen skader eller noe på grunn av dette. MEN: er du usikker, så konfererer du med lege! Fortalte bare min erfaring for å si at det ikke nødvendigvis må være noe galt!
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #8 Skrevet 10. september 2022 Vår toåring falt med en fot på hver side av badekarkanten. Blødde litt og ble en rift som vi var usikker på om måtte sy. På legevakten ble det masse spørsmål og så ble vi sendt videre til barneklinikken for sjekk. Hele seansen tok 6 timer på en lørdagskveld og vi måtte vente og vente på denne legen som skulle sjekke henne. Til slutt når klokken var nesten halv tolv på natten så truet jeg med å reise hjem hvis vi ikke ble tilsett snart. Jentungen var både sulten og trøtt, men da fikk de nå fart på seg og hun fikk noe å spise mens vi ventet. Viste seg at vi ventet på en lege som var spesialist på seksuelle overgrep på barn som skulle se på mer enn riften hun hadde. Fant jo ikke noe tegn på slikt, men jeg fikk sjokk når det gikk opp for meg hvorfor vi ventet så lenge. Hvis du får sett på det og det ser uskyldig ut så avvent legevakten. Vår endte opp med stumpen i grønnsåpebad morgen og kveld i 5 dagen, men den ekle følelsen i kroppen sitter i ennå etter 8 år når jeg tenker på det. Anonymkode: 6c130...cc6
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #9 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vår toåring falt med en fot på hver side av badekarkanten. Blødde litt og ble en rift som vi var usikker på om måtte sy. På legevakten ble det masse spørsmål og så ble vi sendt videre til barneklinikken for sjekk. Hele seansen tok 6 timer på en lørdagskveld og vi måtte vente og vente på denne legen som skulle sjekke henne. Til slutt når klokken var nesten halv tolv på natten så truet jeg med å reise hjem hvis vi ikke ble tilsett snart. Jentungen var både sulten og trøtt, men da fikk de nå fart på seg og hun fikk noe å spise mens vi ventet. Viste seg at vi ventet på en lege som var spesialist på seksuelle overgrep på barn som skulle se på mer enn riften hun hadde. Fant jo ikke noe tegn på slikt, men jeg fikk sjokk når det gikk opp for meg hvorfor vi ventet så lenge. Hvis du får sett på det og det ser uskyldig ut så avvent legevakten. Vår endte opp med stumpen i grønnsåpebad morgen og kveld i 5 dagen, men den ekle følelsen i kroppen sitter i ennå etter 8 år når jeg tenker på det. Anonymkode: 6c130...cc6 Jeg skjønner ikke hvorfor det var ekkelt. Det må jo bare være en betryggende følelse at de sjekker så grundig? Ei venninne av meg reagerte likt som deg da hun besøkte legevakta med et barn med brukket arm. Men det er jo et godt tegn, for barna, at de sjekker grundig! Jeg skjønner at det hadde vært ekkelt dersom noen du kjente tenkte at dere var i stand til å begå overgrep. Men at noen du ikke kjenner, og som kun ser skaden, tar en ekstra sjekk for å sikre barnet deres har det greit- jeg ser kun det som et gode! Anonymkode: ad57d...1ae 4
Luckiness Skrevet 10. september 2022 #10 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Vår toåring falt med en fot på hver side av badekarkanten. Blødde litt og ble en rift som vi var usikker på om måtte sy. På legevakten ble det masse spørsmål og så ble vi sendt videre til barneklinikken for sjekk. Hele seansen tok 6 timer på en lørdagskveld og vi måtte vente og vente på denne legen som skulle sjekke henne. Til slutt når klokken var nesten halv tolv på natten så truet jeg med å reise hjem hvis vi ikke ble tilsett snart. Jentungen var både sulten og trøtt, men da fikk de nå fart på seg og hun fikk noe å spise mens vi ventet. Viste seg at vi ventet på en lege som var spesialist på seksuelle overgrep på barn som skulle se på mer enn riften hun hadde. Fant jo ikke noe tegn på slikt, men jeg fikk sjokk når det gikk opp for meg hvorfor vi ventet så lenge. Hvis du får sett på det og det ser uskyldig ut så avvent legevakten. Vår endte opp med stumpen i grønnsåpebad morgen og kveld i 5 dagen, men den ekle følelsen i kroppen sitter i ennå etter 8 år når jeg tenker på det. Anonymkode: 6c130...cc6 Men kanskje nettopp det kan være bedre å oppsøke lege for sikkerhets skyld enn at barnet om et par/noen dager skulle klage på vondt og da «sent» komme til legen. Eller at barnet forteller om sår på tissen i barnehagen/skolen og det blir full oppstandelse der. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #11 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har bare ikke opplevd sår på tissen før. Usikker på om det er noe som krever behandling. Hun har ikke noe synlig sår nå, så er kanskje lite man får gjort. Anonymkode: d39ed...df1 Da lar man fagfolk avgjøre. Jeg ringer legevakta når jeg er usikker. I 90% av tilfellene får jeg beskjed om å avvente og at det ikke er noen fare. Å ringe legevakta er ikke det samme som at du som mor bestemmer at det må sjekkes. Du bare overlater avgjørelsen til de som har fagkunnskapen Anonymkode: 00cd0...f01 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #12 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Da lar man fagfolk avgjøre. Jeg ringer legevakta når jeg er usikker. I 90% av tilfellene får jeg beskjed om å avvente og at det ikke er noen fare. Å ringe legevakta er ikke det samme som at du som mor bestemmer at det må sjekkes. Du bare overlater avgjørelsen til de som har fagkunnskapen Anonymkode: 00cd0...f01 Enig, men erfaringsmessig vil legevakten ha barnet inn på sjekk omtrent uansett hva det skulle være. Vet ikke om vår er ekstra ivrig, eller om det er vanlig praksis. Vi har endt med å bruke 4-6 timer på legevakten, og så har det endt med at de sier at de ikke kan gjøre noe og ber oss melde fra om barnet blir dårligere. Første gang barnet vårt fikk munnsår, så det naturlig nok ganske ille ut, og da måtte vi være der i timesvis og to leger konkluderte med at barnet måtte ha slått ansiktet inn i sengestolpene og dermed sprukket leppa. Fikk beskjed om å gi is og se det an. Senere gikk vi bekreftet hos lege at det egentlig var munnsår og siden har leppa sprukket ved hvert utbrudd. En annen gang hadde broren brukket benet og foten hang ikke på ankelen, da ville de ha oss inn og vi måtte sitte med et barn i store smerter på legevakten i to timer før de endelig henviste oss til sykehuset. Der måtte barnet gjennom operasjon og full pakke, og de synes det var helt absurd at legevakten ikke henviste oss videre med en gang da vi ringte. Så jeg er litt skeptisk til å dra til legevakten om de skal bruke mange timer på å fortelle oss noe vi allerede vet. Siden barnet ikke var smertepåvirket overhodet og blødningen stoppet raskt, avventet vi litt. Hadde barnet slått seg på kne, arm eller tå og begynt å blødd, hadde vi jo ikke ringt legevakten. Sjekket over i god belysning litt senere, og det var ingen synlig rift. Så det endte med at vi ikke ringte legevakten. Barnet har oppført seg helt som normalt, ikke klaget på smerter, tisset og badet. Anonymkode: d39ed...df1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #13 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Vår toåring falt med en fot på hver side av badekarkanten. Blødde litt og ble en rift som vi var usikker på om måtte sy. På legevakten ble det masse spørsmål og så ble vi sendt videre til barneklinikken for sjekk. Hele seansen tok 6 timer på en lørdagskveld og vi måtte vente og vente på denne legen som skulle sjekke henne. Til slutt når klokken var nesten halv tolv på natten så truet jeg med å reise hjem hvis vi ikke ble tilsett snart. Jentungen var både sulten og trøtt, men da fikk de nå fart på seg og hun fikk noe å spise mens vi ventet. Viste seg at vi ventet på en lege som var spesialist på seksuelle overgrep på barn som skulle se på mer enn riften hun hadde. Fant jo ikke noe tegn på slikt, men jeg fikk sjokk når det gikk opp for meg hvorfor vi ventet så lenge. Hvis du får sett på det og det ser uskyldig ut så avvent legevakten. Vår endte opp med stumpen i grønnsåpebad morgen og kveld i 5 dagen, men den ekle følelsen i kroppen sitter i ennå etter 8 år når jeg tenker på det. Anonymkode: 6c130...cc6 Så utrolig bra. Skulle bare mangle at en spesialisert lege tok sjekken, håper det er rutine på alle sykehus hvor barn blør eller har sår på tissen. Anonymkode: 5e477...411
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #14 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så utrolig bra. Skulle bare mangle at en spesialisert lege tok sjekken, håper det er rutine på alle sykehus hvor barn blør eller har sår på tissen. Anonymkode: 5e477...411 Enig i at det er viktig å undersøke barn som kan være utsatt for overgrep, men dersom det var mistanken, er det utrolig bra å la et potensielt overgrepsutsatt barn sitte med sine potensielle overgripere i seks timer frem til midnatt før noen tar seg tid til å sjekke? Anonymkode: d39ed...df1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå