Capitan Fracassa Skrevet 5. oktober 2022 #61 Del Skrevet 5. oktober 2022 sofiemyr skrev (34 minutter siden): Argumentene er at det finnes (overveldende) arkeologiske bevis som plasserer Exodus 300 år tidligere enn det bilbelen sier, Kan du vise til noen nettsider som dokumenterer dette, for dette var nytt for meg. Så vidt jeg vet, tyder alle arkeologiske bevis på at Exodus kun er en myte, ikke at den foregikk i en annen tid. Sitat argumentene er at det er avdekket en familiegrav i Jerusalem hvor det ble funnet en Josef, en Jakob, en Maria, og en Yeshua sønn av Josef m.fl. Vanlige navn på den tiden så det trenger ikke være DEN familien - men - den eneste som ikke var i slekt med tanke på DNA var Maria, Kan du vise til noen dokumentasjon på dette, for det var også nytt for meg. Sitat spekulasjoner er når religiøse miljøer bruker så mye enrgi på å tåkelegge slike funn - fordi det ødelegger grunnstammen i deres teologi. Dokumentasjon på at Exodus er fakta ville jeg tro at absolutt ville styrke grunnstammen til Abraham-religionene, uavhengig om den skjedde 300 år før eller etter, så det du sier gir i utgangspunktet ingen mening. Sitat Det er History channel og Timeline som står bak disse produksjonene og det er bare et hyggelig forslag fra min side at det kan være kunnskapsfremmende å se de spesielt siden du anser deg som ateist - noe jeg også forøvrig anser meg selv å være... Jeg er ateist. Ut fra dine innlegg får jeg konspirasjonsteori-vibber, og jeg er ikke veldig interessert i å se lange konspirasjonsteori-videoer, men det kan tenkes jeg ser den ved anledning, men kom veldig gjerne med lenker til dokumentasjon jeg kan lese. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luksusbia Skrevet 5. oktober 2022 #62 Del Skrevet 5. oktober 2022 Selvfølgelig kan kristne og andre religiøse mennesker tenke kritisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 6. oktober 2022 #63 Del Skrevet 6. oktober 2022 sofiemyr skrev (17 timer siden): Argumentene er at det finnes (overveldende) arkeologiske bevis som plasserer Exodus 300 år tidligere enn det bilbelen sier, Nå har jeg brukt litt tid på denne filmen. Jeg så den første halvtimen av filmen, og det som slo meg mer enn noe annet, var hvor totalt uvitenskapelig den var. Den slang påstander om at ting var "bevist" rundt seg i hytt og pine, for ting som helt åpenbart bare var indisier som kunne tolkes i mange retninger, og det var helt tydelig at den bedrev aktiv kiresbærplukking av det som kunne støtte hypotesen. Så at denne har fått massiv kritikk kan best forklares med at den var åpenbart spekulativ og uvitenskapelig, og ikke med at "bevisene" den kom med var så provoserende. Jeg vil dermed komme med påstanden om at når du kaller dette overveldende arkeologiske bevis, er du omtrent like lite kritisk som det du beskylder kristne for å være. Det er interessante, men spekulative hypoteser, men langt fra vitenskapelige bevis. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofiemyr Skrevet 6. oktober 2022 Forfatter #64 Del Skrevet 6. oktober 2022 Capitan Fracassa skrev (2 timer siden): Nå har jeg brukt litt tid på denne filmen. Jeg så den første halvtimen av filmen, og det som slo meg mer enn noe annet, var hvor totalt uvitenskapelig den var. Den slang påstander om at ting var "bevist" rundt seg i hytt og pine, for ting som helt åpenbart bare var indisier som kunne tolkes i mange retninger, og det var helt tydelig at den bedrev aktiv kiresbærplukking av det som kunne støtte hypotesen. Så at denne har fått massiv kritikk kan best forklares med at den var åpenbart spekulativ og uvitenskapelig, og ikke med at "bevisene" den kom med var så provoserende. Jeg vil dermed komme med påstanden om at når du kaller dette overveldende arkeologiske bevis, er du omtrent like lite kritisk som det du beskylder kristne for å være. Det er interessante, men spekulative hypoteser, men langt fra vitenskapelige bevis. Nå var hele poenget for både filmskaper og produsent James Cameron å lage en dokumentar som brukte visuelle hjelpemidler for å beholde oppmerksomheten til seeren - nok om det. Jeg opplever - som du sier kanskje llitt ukritisk - at flere av de hieraglyfene som vises til i filmen samt funnene av bosetninger i samme tidsrom - samt ikke minst hvor mye mere plausibelt Read Sea er enn Rødehavet - spesielt sett i sammenheng med utbruddet på Thera. Igjen, plausibelt - det er flere andre som har gravd i nettopp denne innfallsvinkelen https://www.greeka.com/cyclades/santorini/sightseeing/santorini-volcano/biblical/ Det er også flere som har gravd i hvordan brikkene faller enklere på plass hvis man flytter Exodus vekk fra Ramses II https://biblicalstudies.org.uk/article_exodus_date.html Jeg har snublet bort 20 år av mitt liv som JV og har brukt min tid på å grave i Bibelen og jeg kan fint innrømme at når det kommer plausible teorier med arkeologiske funn til å motbevise det som står i Bibelen d så er jeg relativt lett å få med Utfordringen med den bibelske Exodus er at det ikke finnes NOEN funn i Egypt - det stedet i verden med mest historisk dokumentasjon fra gammel tid... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #65 Del Skrevet 6. oktober 2022 I bibelen står det at dem som hersker og styrer verden skal lyve og manipulere oss. Menneskers historie som vi blir fortalt er en løgn fra satan, satan styrer skolesystemet, vitenskapen, media, og hva vi blir fortalt. For meg er det kritisk tenking og tro på det som er i bibelen når profetiene blir oppfylt en etter en. Og alt vi har blitt lært i denne satans styrte verden er løgn, satans største hjernevasking våpen er, tven, media,utdanning,og vitenskap og politikk. Det når erna solberg sitter med en slange rundt seg på skavlan er rett å slett for å vise oss hvilken side hun har valgt, for det er slik dem holder på, dem forteller oss all sannhet gjennom filmer kunst arkitektur og gammel mytologisk symbolisme, for at at løgn og manipulering på det nivået skal funke må man hive i sannheten i det hele med noe form som symbolisme. Når politikken skryter i media om satan gjennom satanistiske og anti kristne symbolisme i hytt og pine forstår jeg at jesus og bibelen er en trussel for di onde! Og det i seg selv er avslørende. I bibelen står det at dem fleste skal ikke få med seg dette når det er rett forann ansiktet fordi dem er blitt blendet av satans magi/manipulering. Anonymkode: c58fe...78d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 6. oktober 2022 #66 Del Skrevet 6. oktober 2022 sofiemyr skrev (9 timer siden): Jeg har snublet bort 20 år av mitt liv som JV og har brukt min tid på å grave i Bibelen og jeg kan fint innrømme at når det kommer plausible teorier med arkeologiske funn til å motbevise det som står i Bibelen d så er jeg relativt lett å få med Utfordringen med den bibelske Exodus er at det ikke finnes NOEN funn i Egypt - det stedet i verden med mest historisk dokumentasjon fra gammel tid... Takk for et godt gjennomtenkt svar. Jeg var vel stort sett helt enig med det du skrev nå. Du har helt rett når det gjelder mangelen på dokumentasjon i Egypt. En annen ting er jo at i følge Bibelen var langt over en million på vandring i Sinaiørkenen i 40 år, og det ville gitt store arkeologiske spor, noe som ikke er der, og som viser at historien ikke kan være sann. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 6. oktober 2022 #67 Del Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): I bibelen står det at dem som hersker og styrer verden skal lyve og manipulere oss. Menneskers historie som vi blir fortalt er en løgn fra satan, satan styrer skolesystemet, vitenskapen, media, og hva vi blir fortalt. Hvor i Bibelen står det? Jeg tror dette er innbilning. Tvertimot skriver jo Paulus i Romerbrevet: «Enhver skal være lydig mot de myndigheter han har over seg. For det finnes ingen myndigheter som ikke er fra Gud, og de som finnes, er innsatt av Gud. 2 Den som setter seg opp mot dem, står derfor imot det Gud har bestemt, og de som gjør det, skal få sin dom.» Så det du skriver betyr jo at du setter deg imot det Gud har bestemt og du skal dømmes for det. Sitat For meg er det kritisk tenking og tro på det som er i bibelen når profetiene blir oppfylt en etter en. Kan du komme med ett eneste konkret, beviselig eksempel? Resten av innlegget ditt var usammenhengende og utydelig vås. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofiemyr Skrevet 7. oktober 2022 Forfatter #68 Del Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): I bibelen står det at dem som hersker og styrer verden skal lyve og manipulere oss. Menneskers historie som vi blir fortalt er en løgn fra satan, satan styrer skolesystemet, vitenskapen, media, og hva vi blir fortalt. For meg er det kritisk tenking og tro på det som er i bibelen når profetiene blir oppfylt en etter en. Og alt vi har blitt lært i denne satans styrte verden er løgn, satans største hjernevasking våpen er, tven, media,utdanning,og vitenskap og politikk. Det når erna solberg sitter med en slange rundt seg på skavlan er rett å slett for å vise oss hvilken side hun har valgt, for det er slik dem holder på, dem forteller oss all sannhet gjennom filmer kunst arkitektur og gammel mytologisk symbolisme, for at at løgn og manipulering på det nivået skal funke må man hive i sannheten i det hele med noe form som symbolisme. Når politikken skryter i media om satan gjennom satanistiske og anti kristne symbolisme i hytt og pine forstår jeg at jesus og bibelen er en trussel for di onde! Og det i seg selv er avslørende. I bibelen står det at dem fleste skal ikke få med seg dette når det er rett forann ansiktet fordi dem er blitt blendet av satans magi/manipulering. Anonymkode: c58fe...78d Innfallsvinkelen din her blir like feil som MAGAs metodikk i USA. Enten vinner Replubikanerne valget eller så er det blitt jukset. Det du sier er pr def det samme - følg det som står i Bibelen så blir alt bra - hvis det ikke blir bra er det satans feil og allerede prefetert... Helgardering 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #69 Del Skrevet 7. oktober 2022 Entern skrev (På 5.10.2022 den 9.56): Jepp. Bare fundamentalister som bruker Bibelen som faktabok, alle andre forstår stort sett at den ikke skal brukes slik. Kristne er den største religiøse gruppen i verden, som bruker Bibelen som fakta og leveguide. Anonymkode: 07900...25f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofiemyr Skrevet 7. oktober 2022 Forfatter #70 Del Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kristne er den største religiøse gruppen i verden, som bruker Bibelen som fakta og leveguide. Anonymkode: 07900...25f Det stemmer - men hvordan vil en slik kristen forholde seg hvis det dukker opp momenter som med overhengende sannsynlighet rokker ved fundamentene i Bibelen og blottlegger feil som skaper utfordringer for teologien? Hva om Jesus f.eks ikke sto opp fra de døde? Hva om historien om Noah bare var en flom i midtøsten? Hva om utvandingen fra Egypt ikke skjedde på noe vis slik det er beskrevet i Bibelen? Hva om landeplagene kan forklares vitenskapelig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 7. oktober 2022 #71 Del Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Kristne er den største religiøse gruppen i verden, som bruker Bibelen som fakta og leveguide. Hva mener du med å bruke Bibelen som fakta? Det er jo massevis i Bibelen som er beviselig galt (start med de to skapelsesberetningene som både har innbyrdes konflikter, men begge er beviselig feil). Så hvis du ukritisk bruker Bibelen som fakta, vil jeg påstå at du er eksempel på en som i liten grad evner å tenke kritisk. Men det er mulig det ikke var det du mente. Bibelen er forresten også en elendig leveguide hvis du da ikke gjør som svært mange kristne gjør, og kirsebærplukker det du synes er bra, og overser alt det dårlige og umoralske der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #72 Del Skrevet 7. oktober 2022 Min opplevelse er at mange religiøse/spirituelle tenker mer kritisk enn ateister som bare vil forholde seg til dagens vitenskap og nekter å tro på noe annet utover det. Har se virkelig ikke merket at vitenskapen utvikler seg og endrer seg med tiden? Anonymkode: 518c7...7a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 7. oktober 2022 #73 Del Skrevet 7. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Kristne er den største religiøse gruppen i verden, som bruker Bibelen som fakta og leveguide. Anonymkode: 07900...25f Som leveguide, JA. Absolutt. Lever man ikke i tråd med Jesu ord i evangeliene er man ikke mye til kristen. Men faktaguide? Anbefales ikke. Jeg kjenner en klok prest som anbefaler å lese evangeliene og blåse i resten. Han er for øvrig en god kristen. Det var Luther som valgte å se Bibelen som en historiebok. Hvilket er en primitiv forståelse av boken. At GT kræsjer med det arkeologer og historikere har kommet frem til gjør ikke Bibelen mindre verdt. Man må se ting i sammenheng. Tenke litt dypere (sier ikke du ikke tenker dypt). Ting man må huske: 1) De som skrev Bibelen var barn av sin tid. Eller snarere, sine tider, for det er et stort spenn fra de eldgamle mytene i 1. Mosebok til Forkynneren som var et par hundre år gammelt da Jesus ble født. 2) De som skrev GT var en del av et større kulturelt miljø. De hadde naboer, slektninger og forfedre med annerledes, men beslektet tro. Derfor kan det være nytting og sette seg inn i religion, kultur og historie i gamle Midt-Østen. Et av navnene på Gud er El. Dette er også navnet på himmelguden i Ugarittisk og kana'anittisk tro. En annen gud som ligner er Ea, sumerisk gud som skapte planter og dyr og mennesker og hjalp en god mann med å bygge en stor båt da de andre gudene ville utslette menneskeheten...og Ea er ikke så ulikt Yah... 3) I gammel tid hadde man ikke samme forhold til historie som i dag. Faktisk historie ble blandet sammen med sagnmateriale. Dette forklarer veldig mye av GT faktisk. Du ser det for øvrig også i mye senere skrifter. Snorre er en av de førmoderne krønikeforfatterne med innstilling som ligner mest på moderne historikere og også han inkluderer en god del sagnmateriale i Kongesagaene. En jøde som satt i Babylonsk fangenskap 600 f.Kr. eller der omkring og skulle samle og samordne historier om en sagnkonge som levde 500 år før...eller en patriark som skulle ha levd 1200 år før...du kan ikke ta det som bokstavelig historie. Dette er bare noen elementer. Det er mye mer. Endret 7. oktober 2022 av Entern Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 7. oktober 2022 #74 Del Skrevet 7. oktober 2022 sofiemyr skrev (51 minutter siden): Det stemmer - men hvordan vil en slik kristen forholde seg hvis det dukker opp momenter som med overhengende sannsynlighet rokker ved fundamentene i Bibelen og blottlegger feil som skaper utfordringer for teologien? Hva om Jesus f.eks ikke sto opp fra de døde? Hva om historien om Noah bare var en flom i midtøsten? Hva om utvandingen fra Egypt ikke skjedde på noe vis slik det er beskrevet i Bibelen? Hva om landeplagene kan forklares vitenskapelig? Hva så? Hva om 1) Troen på oppstandelsen er knyttet til mye eldre tro på guder som dør og kommer tilbake, som Adonis? 2) At Syndfloden var Gud som presset ctr+alt+delete for å bli kvitt nephillim og den andre dritten grigori hadde infisert verden med? At det som beskrives i Josvas bok for øvrig er en ekstra rensing av systemet pga. virus-elementer som hadde blitt igjen og formert seg i Kana'an. 3) At Moses' navn faktisk er et vanlig gammel-egyptisk navn? Særlig blant faraoer: se: Thutmose: "Toth er stor". Mose: "... er stor" - jøder unngår å uttale Guds navn 4) Landeplagene er en sak for seg. Kan som mye annet være minner om de fryktelige ulykkesårene rundt 1200 f.Kr, da mesteparten av sivilisasjon rundt Middelhavet og i Midt-Østen falt fra hverandre eller ble sterkt svekket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 7. oktober 2022 #75 Del Skrevet 7. oktober 2022 Capitan Fracassa skrev (40 minutter siden): Bibelen er forresten også en elendig leveguide hvis du da ikke gjør som svært mange kristne gjør, og kirsebærplukker det du synes er bra, og overser alt det dårlige og umoralske der. Neida, du må bare sette ting i sammenheng og husk: Hvis kirkefedrene mente at Jesu' ord om at Han er hele Loven betyr at kristne ikke trenger bry seg om ting som grisekjøtt og sånn, og det var bra nok for dem...er det bra nok for oss og. Vi trenger ikke bry oss om reglene fra GT unntatt de 10 bud. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 7. oktober 2022 #76 Del Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): I bibelen står det at dem som hersker og styrer verden skal lyve og manipulere oss. Menneskers historie som vi blir fortalt er en løgn fra satan, satan styrer skolesystemet, vitenskapen, media, og hva vi blir fortalt. For meg er det kritisk tenking og tro på det som er i bibelen når profetiene blir oppfylt en etter en. Og alt vi har blitt lært i denne satans styrte verden er løgn, satans største hjernevasking våpen er, tven, media,utdanning,og vitenskap og politikk. Det når erna solberg sitter med en slange rundt seg på skavlan er rett å slett for å vise oss hvilken side hun har valgt, for det er slik dem holder på, dem forteller oss all sannhet gjennom filmer kunst arkitektur og gammel mytologisk symbolisme, for at at løgn og manipulering på det nivået skal funke må man hive i sannheten i det hele med noe form som symbolisme. Når politikken skryter i media om satan gjennom satanistiske og anti kristne symbolisme i hytt og pine forstår jeg at jesus og bibelen er en trussel for di onde! Og det i seg selv er avslørende. I bibelen står det at dem fleste skal ikke få med seg dette når det er rett forann ansiktet fordi dem er blitt blendet av satans magi/manipulering. Anonymkode: c58fe...78d Satan er The Lord of this World... ...men det er strengt tatt ikke god kristendom. Faktisk er det nærmere gnostisisme, eller gnostisk kristendom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #77 Del Skrevet 7. oktober 2022 Luksusbia skrev (På 5.10.2022 den 15.59): Selvfølgelig kan kristne og andre religiøse mennesker tenke kritisk. Det er bare så rart at noen kan finne på å stille spørsmålet. Tenker spørsmålet sier mye mer om spørsmålstilleren enn om troen. Blant annet har historisk-kritisk bibeltolkning vært standard i teologien i ca 80 år. Anonymkode: b76cd...f45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 7. oktober 2022 #78 Del Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er bare så rart at noen kan finne på å stille spørsmålet. Tenker spørsmålet sier mye mer om spørsmålstilleren enn om troen. Blant annet har historisk-kritisk bibeltolkning vært standard i teologien i ca 80 år. Anonymkode: b76cd...f45 Jepp dette her. Det virker jo som om folk tror kristne sitter igjen i gammel statspietistisk tenkning, eller er fundamentalister hele gjengen. Vi er ikke det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #79 Del Skrevet 7. oktober 2022 Entern skrev (1 minutt siden): Jepp dette her. Det virker jo som om folk tror kristne sitter igjen i gammel statspietistisk tenkning, eller er fundamentalister hele gjengen. Vi er ikke det. Så enig. Tenker at for å stille et sånt spørsmål må man anta at "sannhet" bare er en ganske enkel og endimesjonal greie. Anonymkode: b76cd...f45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 7. oktober 2022 #80 Del Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så enig. Tenker at for å stille et sånt spørsmål må man anta at "sannhet" bare er en ganske enkel og endimesjonal greie. Anonymkode: b76cd...f45 Nettopp. Det er jo ikke det. Enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå