Gå til innhold

Alenemor som insisterer på å bo i dyrt strøk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fatter ikke prioriteringen. Hun tjener godt, men bor i et svindyrt strøk. De bor i en liten trang leilighet, og barna må dele rom. Hun kunne fint hatt råd til et rekkehus i et ok strøk, men velger heller at barna skal vokse opp som «relativt fattige» i byens dyreste strøk. 

Anonymkode: e6123...9fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ok så det er hennes valg. Folk må få gjøre hva de vil. Du kan jo feie for din egen dør. 

Anonymkode: bf80a...944

• Liker 29
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet

Jeg skjønner det på et vis, jeg har nettopp kjøpt en dyr leilighet i byens beste strøk. Små soverom, men sønnen min får et eget. Jeg kunne jo hatt råd til noe større, men vil gi ham det beste utgangspunktet for oppveksten som jeg kan.

Anonymkode: af0c1...98e

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg fatter ikke prioriteringen.

Det er også unødvendig all den tid det ikke er din prioritering. 

• Liker 29
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvordan andre prioriterer får være deres sak.

Anonymkode: 48c4c...a18

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner det på et vis, jeg har nettopp kjøpt en dyr leilighet i byens beste strøk. Små soverom, men sønnen min får et eget. Jeg kunne jo hatt råd til noe større, men vil gi ham det beste utgangspunktet for oppveksten som jeg kan.

Men er det beste utgangspunktet for oppveksten å vokse opp som det «fattige» barnet? Den eneste i klassen som ikke bor i villa, den eneste som bare har en forelder, den eneste uten eget rom? 

• Liker 13
Skrevet

Man skal jo trives der man bor, da. 

Anonymkode: fdf6d...176

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er vel hennes sak. Men hun kan ikke komme å klage på dårlig råd ihvertfall.

Anonymkode: d5602...f6f

Skrevet

Hun trives vel der, da. Det er ikke alle som anser mest mulig plass som det viktigste - og det finnes søsken som liker å dele rom. For alt du vet, kan det være en midlertidig løsning, langtidsplanlegging eller eller grunner  som ligger bak det som er hennes vurdering og hennes sak.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Muligens i det området hun og barna bodde før et samlivsbrudd?

I så fall nokså vanlig å prioritere at ungene kan fortsette å bo i samme område, beholde skole/barnehage, fritidsaktiviteter og venner.

Kanskje bor far i nærheten også?

Anonymkode: 8dd2a...51d

• Liker 19
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi bor også mye mindre enn vi kunne gjort;

- vi bruker henholdsvis 5 og 10 minutter til jobb, og tid er viktig for oss.

- vi har utmerket turterreng ved huset, så trening er lett tilgjengelig, og gratis. 

- området er veldig trygt, det har aldri skjedd noe tull i denne gata. Som student bodde jeg på diverse steder, der det skjedde ting. 

- tid/overskudd/interesse når det gjelder vedlikehold og hage i en travel hverdag gjør at større ikke frister

- solforholdene er fantastiske, også om vinteren

Anonymkode: 0f34d...8ff

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Men er det beste utgangspunktet for oppveksten å vokse opp som det «fattige» barnet? Den eneste i klassen som ikke bor i villa, den eneste som bare har en forelder, den eneste uten eget rom? 

Godt poeng, nå sa hun vel at sønnen får eget soverom, men hvis leilighetskjøpet har skjedd med en litt "strukket" økonomi, vil barnet nok også merke stor forskjell på klær, telefon, andre dingser, fritidsaktiviteter og ikke minst ferieturene de andre barna har og forteller om. 

Det er ikke kun "byens beste strøk" og "byens verste strøk" som er alternativene, det er vel mye ok mellom ytterpunktene.

Skrevet

Vi bor i et svindyrt strøk, og mange prioriterer slik her, også familier med to voksne. Det er ganske mange søsken som deler rom blant naboene våre, de blir ikke sett på som «fattige» av den grunn (og noen er heller ikke det, snarere tvert i mot. Planløsningen i gamle frognerleiligheter har gjerne tre store stuer på rad med fløydører, ildsteder, gjennomlys, løsninger som vanskeliggjør soverom selvom kvadratmeterne er tilstede). Andre har det trangt, og det gjenspeiler ikke nødvendigvis foreldrenes inntekt.
Ei heller er de «fattige» fordi de bor med bare moren sin.

Jeg skjønner prioriteringen godt, jeg ville aldri flyttet til et rekkehus på en annen kant av byen (da ville vi jo gjort nettopp det). 

Anonymkode: 902c2...546

• Liker 12
Skrevet

Hun prioriterer sikkert tilknytningen barnet har til bydelen med bhg/skole/venner foran antall kvadratmeter. Stabilitet er viktigere enn antall rom.  Beliggenheten er også veldig viktig i en hverdag hvor tidsklemma er høyst reell.

Anonymkode: a2b38...987

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I og med det er leilighet er det garantert flere barnefamilier der. 

I tillegg vil prisøkningen være større i attraktive strøk og somregel en god investering. Hun hadde aldri hatt muligheten hvis hun ikke hadde hatt råd til det. 

Anonymkode: 62441...5ea

• Liker 4
Skrevet

Plass er ikke alt. 
For meg er det viktigere:

- Området du bor

- Reisetid til jobb

Anonymkode: 9977b...d7e

• Liker 6
Skrevet

Jeg forstår ikke at det skal være så vanskelig å skjønne at folk er forskjellige.

Anonymkode: ea779...4ba

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg fatter ikke prioriteringen. Hun tjener godt, men bor i et svindyrt strøk. De bor i en liten trang leilighet, og barna må dele rom. Hun kunne fint hatt råd til et rekkehus i et ok strøk, men velger heller at barna skal vokse opp som «relativt fattige» i byens dyreste strøk. 

Jeg kjenner noen som lar barna dele rom, selv om de har flere soverom. Barna trives med det. Ikke alle tenker likt.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Det er vel strengt tatt ikke noe du trenger å fatte heller.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke fattig, jeg har en god lønn og kjøpte leilighet til 5 millioner. Og min sønn får et eget soverom. Jeg hadde hatt råd til både hus og rekkehus om jeg flyttet til et "dårligere" strøk, men jeg vil heller bo i et bedre strøk med forhåpentligvis bedre miljø på skolen. Jeg har vokst opp i dette strøket og vet det er bra.

Det er mange villaer her, men det er noen villaer som er bygd om til flermannsboliger også. Og i dagens samfunn vil jeg tro jeg ikke er den eneste aleneforelderen :)

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...