Gå til innhold

Nav dreper meg og jeg vet ikke om jeg klarer mer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ser fortsatt ut som om folk glemmer dette når de skriver at hun bare må "ta ansvar selv" og søke jobber. Men hvor mange her på forumet hadde ansatt en som er 36, aldri har jobbet og ikke har fullført videregående? 

Hun trenger hjelp med å komme i jobb. Hun må få NAV til å gi lønnstilskudd slik at hun både får en jobb som betaler lønn og at arbeidsgiveren faktisk er villig til å ansette henne. 

Anonymkode: 4912d...3b6

Og hvem er såpass gammel uten å ha fullført videregående ilpt av alle disse årene og heller ikke har EN eneste attest fra alle disse praksisplassene? Det er noe som skurrer her. NAV kan ikke gjøre gull av gråstein heller.

Anonymkode: 64530...f98

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 hours ago, AnonymBruker said:

Og hvem er såpass gammel uten å ha fullført videregående ilpt av alle disse årene og heller ikke har EN eneste attest fra alle disse praksisplassene? Det er noe som skurrer her. NAV kan ikke gjøre gull av gråstein heller.

Anonymkode: 64530...f98

Det beste hadde selvsagt vært om trådstarter hadde en tidsmaskin og fikk fikset alle feilene hun har gjort de siste 20 årene. Men det har hun jo ikke. Så da må man forholde seg til hva hun kan gjøre nå og ikke hva hun burde gjort. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde jo ikke være en eneste arbeidsløs person i Norge, når en 36 år gammel dame uten utdanning og normal jobberfaring bare kan stikke innom en barnehage eller eldresenter, smile og si hun vil ha jobb....

Anonymkode: e7095...01e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men, vet ikke folk her inne at mange bedrifter blir oppringt av nav for å ta i mot folk i slike arbeidstiltak? Mange sier ja for å være greie, men har ikke økonomi til å ansette flere og er tydelig med det til nav i utgangspunktet. Noen har mulighet til å ansette etterpå, noen er villig til å ha de på prøve for å se først mens noen da som sagt bare gjør det for å hjelpe (og ja da får de også gratis arbeidskraft, men jeg kan love dere at svært mange som kommer via nav tiltak gir merarbeid fremfor hjelp!). Da er jo ikke det noe å være sure for..

Anonymkode: b537d...d41

Problemet er at dersom man jobber uten økonomisk uttelling så binder man tid. Det er greit nok hvis det gir jobbmulighet eller kompetanseløft, men hvis man ikke får noe ut av det så er det rett og slett oppbrukt tid som man egentlig ikke har råd til å miste . Å søke jobb og å oppgradere kompetanse for å få jobb er arbeid, og man kan ikke drive med tullearbeid som stjeler kapasitet fra det man må.
Bedrifter skal ikke ta  imot folk bare for å være greie. Det må være nyttig for begge parter. Særlig for arbeidssøkeren.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det burde jo ikke være en eneste arbeidsløs person i Norge, når en 36 år gammel dame uten utdanning og normal jobberfaring bare kan stikke innom en barnehage eller eldresenter, smile og si hun vil ha jobb....

Prøv!  Gå til en barnehage eller eldresenter og si at du ikke har fullført videregående eller jobbet de siste 15 årene og at du har lyst på fast jobb. Så sjekk hvor lett det er å få jobb. 

Anonymkode: a828b...9aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du lever i en fantasiverden.

Mens noen andre lever i virkeligheten... :) Vi har ikke jobber til alle i samfunnet, slik vil det alltid være.

Anonymkode: f0e2f...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Prøv!  Gå til en barnehage eller eldresenter og si at du ikke har fullført videregående eller jobbet de siste 15 årene og at du har lyst på fast jobb. Så sjekk hvor lett det er å få jobb. 

Anonymkode: a828b...9aa

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du lever i en fantasiverden.

Mens noen andre lever i virkeligheten... :) Vi har ikke jobber til alle i samfunnet, slik vil det alltid være.

Ganske sikker på at Anonymkode: e7095...01e var sarkastisk...

Anonymkode: 81bd7...b06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fortsatt ut som om folk glemmer dette når de skriver at hun bare må "ta ansvar selv" og søke jobber. Men hvor mange her på forumet hadde ansatt en som er 36, aldri har jobbet og ikke har fullført videregående? 

Hun trenger hjelp med å komme i jobb. Hun må få NAV til å gi lønnstilskudd slik at hun både får en jobb som betaler lønn og at arbeidsgiveren faktisk er villig til å ansette henne. 

Når Hoang Mi, Pablo og Hassan fra div fattige/u-land uten utdanning og CV klarer å få seg jobb etter ankomst til Norge så bør jaggu en 36 år gammel innfødt klare det.

Anonymkode: fc6e6...c50

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Når Hoang Mi, Pablo og Hassan fra div fattige/u-land uten utdanning og CV klarer å få seg jobb etter ankomst til Norge så bør jaggu en 36 år gammel innfødt klare det.

Disse du nevner godtar LAVE lønninger og tiltak fra NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Dessverre begynner det å bli ganske tomt i mange av fylkenes tiltaksbudsjetter, som betyr at nesten ingen får bruke midlertidig lønnstilskudd.

14 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke jobber til alle nei, men mange flere kunne ha fått jobb ved å flytte på seg.

Anonymkode: a03f0...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse du nevner godtar LAVE lønninger og tiltak fra NAV.

Nei, de jobber i vanlige stillinger uten at NAV er involvert. Det er ikke slik at alle utlendinger er i arbeidspraksis vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2022 den 2.59):

Blir 36. Har vært på det et par ganger og blitt tilbudt det enda flere ganger

Anonymkode: 7f79d...559

Du vet du kan søke på VGs igjen etter fylte 25 å ta fagbrev og slikt?

Anonymkode: 881e6...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, de jobber i vanlige stillinger uten at NAV er involvert. Det er ikke slik at alle utlendinger er i arbeidspraksis vettu.

Nei, men det er bare "utlendinger" fra lavkost land som godtar det lave lønningene. Flere bransjer har blitt helt ødelagt av dette, som transportbransjen....Bring/posten/postnord er med på dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.9.2022 den 2.34):

Jeg har vært fanget i Nav snart halve livet mitt. Jeg har ikke lyst til å leve mer. Jeg har null frihet og saksbehandlere som forteller meg at det beste jeg trenger er å leke butikk, type gjøre samme jobb som alle andre, men ikke tjene en eneste krone på det...så altså gratis arbeidskraft. Jeg blir sendt fra tiltak til tiltak og blir fortalt at jeg må være i aktivitet, men av en eller annen grunn er det aldri snakk om lønnet arbeid. Jeg føler at jeg holder på å drukne. Jeg er langt under fattigdomsgrensen og har vært det hele voksenlivet og har mistet alt av sosialt liv pga det. Så da skal jeg sendes på aktivitetssenter og henge med gamle ustabile mennesker fra livets harde skole. Jeg er altfor ung for dette, men å være en del av det ordinære samfunnet -ut av nav - er tydeligvis for mye å be om. Så da skal livet mitt ruineres på alle områder bl.a. tvunget til å si opp BSU for mange år siden. Det er nå slik at jeg skal jobbe gratis for folk som ikke ser på meg som noe annet enn gratis arbeidskraft og jeg skal bare ta meg til takke med det jeg får og der fører aldri til lønnet arbeid. Jeg orker ikke mer av dette marerittet. Jeg hater det og jeg hater at jeg blir plassert på bunnen av samfunnet mot min vilje. Det systemet dreper meg sakte hver eneste dag og jeg står uten ressurser og uten noen som er villig til å hjelpe meg

Du må ha BEIN I NESEN mot nav. Si at n å er jrg lei! Si at du nekter å føye deg lengre! Går du på aap?

Anonymkode: be5fd...123

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært fanget i Nav snart halve livet mitt. Jeg har ikke lyst til å leve mer. Jeg har null frihet og saksbehandlere som forteller meg at det beste jeg trenger er å leke butikk, type gjøre samme jobb som alle andre, men ikke tjene en eneste krone på det...så altså gratis arbeidskraft. Jeg blir sendt fra tiltak til tiltak og blir fortalt at jeg må være i aktivitet, men av en eller annen grunn er det aldri snakk om lønnet arbeid. Jeg føler at jeg holder på å drukne. Jeg er langt under fattigdomsgrensen og har vært det hele voksenlivet og har mistet alt av sosialt liv pga det. Så da skal jeg sendes på aktivitetssenter og henge med gamle ustabile mennesker fra livets harde skole. Jeg er altfor ung for dette, men å være en del av det ordinære samfunnet -ut av nav - er tydeligvis for mye å be om. Så da skal livet mitt ruineres på alle områder bl.a. tvunget til å si opp BSU for mange år siden. Det er nå slik at jeg skal jobbe gratis for folk som ikke ser på meg som noe annet enn gratis arbeidskraft og jeg skal bare ta meg til takke med det jeg får og der fører aldri til lønnet arbeid. Jeg orker ikke mer av dette marerittet. Jeg hater det og jeg hater at jeg blir plassert på bunnen av samfunnet mot min vilje. Det systemet dreper meg sakte hver eneste dag og jeg står uten ressurser og uten noen som er villig til å hjelpe meg

Er du ikke fra livets harde skole selv?

Slutt å rakke ned på medmennesker. 

Anonymkode: 8124a...0ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2022 den 3.14):

Tiltakene jeg var på førte aldri til jobb. Det var "prøveperiode" i praksis og når den var over, var det plutselig ikke kapasitet til å ha meg der. Dette har vært en gjenganger desverre og jeg har vært klar og tydelig på at jeg ønsker ikke å bli utnytta på den måten, men har bare blitt møtt med en passiv energi og "ja, nei deter jo beklagelig at det skjer, men forr mange er det jo ikke slik" og da spør jeg hver gang hvorfor jeg aldri ender der opp som en av disse eksemplene og da har ingen et godt svar.

Jeg har prøvd det meste på egenhånd jeg endte til og med opp mot min vilje å jobbe som frivillig arbeid på et sykehjem - i prosessen med å komme meg ut i lønnet arbeid. Jeg lurte selv på hvordan jeg havnet dit hen at jeg skulle jobbe frivillig og fikk beskjed om at det var der fokuset måtte være, fordi da hadde jeg jo en aktivitet.

Tro meg, jeg har flere ganger med flere saksbehandlere fortalt deny a jeg ønsker for meg selv, Mensa har det blitt skutt ned med at de kan ikke trylle eller at nå er markedet tøft eller at det er bare ikke sånn og sånn type jobber ledige for meg. Var derfor jeg flytta gang på gang, i håp om at markedet var bedre andre plasser. Men tiltak etter tiltak har ført til at jeg bare har blitt en kasteball i systemet

Du må sette ned foten og si du ikke orker mer. Lag en liste over alt som har vært prøvd og spør hvor lenge de skal holde på. Ta med advokat. 

Anonymkode: 8124a...0ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber i kommunehelsethenesten, og mange av mine kollegaer har kommet inn som "gratis arbeidskraft" via NAV. Like mange har kommet inn og blitt skysset ut igjen etter endt tiltaksperiode, selvsagt. Men de som har egnet seg har senere i samarbeid med NAV og kommunen startet med utdanning til helsefagarbeider kombinert med engasjement i kommunen der kommunen og NAV spleiser på lønna.

Jeg tenker at du må spørre deg hvorfor du hopper fra tiltak til tiltak. Bruk sjansen til å vise hva du er god for, slik at du kan få en vei inn i ordinært arbeid. Det er det som er målet med slike praksisplasser.

Anonymkode: 7ab9a...60a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du må ha BEIN I NESEN mot nav. Si at n å er jrg lei! Si at du nekter å føye deg lengre! Går du på aap?

Anonymkode: be5fd...123

Det er to år siden ts lagde denne tråden. 

Anonymkode: 10d44...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2022 den 2.59):

Blir 36. Har vært på det et par ganger og blitt tilbudt det enda flere ganger

Hei på deg. 

Jeg var 35 når jeg tok opp fag på videregående, før jeg startet på universitetet! Det er vanskelig å komme seg ut av en sånn sirkel; det er litt blod, svette og tårer! Men det er mange på «vår alder» på universitetet, så det er absolutt ikke for sent 😄 

Nå har jeg 1,5 år igjen før jeg er ferdig med min bachelor, nettopp som sosionom (som ofte er utdannelsen til de som jobber på nav) og håper at jeg i fremtiden kan være en av de som gjør litt mer for folk enn å bare kaste de videre og rundt i systemet. 

Det er aldri for sent! (Og sosialt arbeid er kjempe spennende!) 

Anonymkode: 7432f...6a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en utdannelse og slutt å syt! Du er frivillig «fanget» sutrepaver! 

Anonymkode: b14b7...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...