Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid, og lurer litt på om jeg kanskje kan kvalifiseres for svangerskapspenger.

Jobber i en omsorgsbolig, der en bruker kan ha utagerende atferd. Han har tvangsvedtak. Det er ikke snakk om slag/spark, men å bli holdt fast. Vi må være minst 2 for å komme oss løs, men er som regel alene med bruker i leiligheten og må rope om hjelp om det er nødvendig. Det kan gå flere uker uten at jeg opplever dette, mens i perioder kan det skje flere ganger daglig.

Selvfølgelig kan jeg be om å ikke gå på denne spesifikke brukeren, men vi er jo i samme bygg og har ofte felles aktiviteter etc, så kan ikke unngå han helt. 

De andre brukerne er ikke utagerende i den forstand, men kan oppleve en del motvilje der også (bli fektet etter, grep i hår/klær osv), samt en del tunge løft og tunge stell.

I min forrige graviditet jobbet jeg 100% frem til termin, men dette var en annen arbeidsplass med mindre utagerende brukere og som klarte seg mye selv.

Jeg kjenner jeg ikke har lyst til å "røpe hemmeligheten" enda, da jeg bare er i uke 6. Men vi er ikke så mange som går på denne brukeren, og det vil merkes veldig godt om jeg plutselig ikke skal være med han da jeg er en av hans hovedkontakter.

Anonymkode: 9c61b...4ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke omplasseres midlertidig til å jobbe med mindre utagerende brukere? 

Anonymkode: 1dbf1...662

Skrevet

Jordmor skiver søknad om svangerskapspenger for deg, evt kan du dra til fastlege å få sykemelding frem til uke 12 - når faren for spontanabort mindre og ok å dele - og deretter gå over på svangerskapspenger.

Hadde ikke jobbet hvis det er fare for slag/holding/sparking - tenk om noe skulle skje også skal du sitte resten av livet å angre. 

Man er gravid en kort periode av et helt arbeidsliv, og kan ikke arbeidsforholdene tilrettelegges så det er trygt for mor og barn så er valget enkelt. 

Anonymkode: 427a3...246

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...