Gå til innhold

Hvordan bli supergod til å legge PVK på de med vanskelige og tynne årer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er god til å legge PVK på dem med fine årer. Men jeg ønsker å bli den beste til å legge PVk, så må utfordre meg til å legge på dem med vanskelige årer, dem som de andre ikke klarer å treffe på. Noen tips? 

Anonymkode: 0b64b...e75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor tror du at KG er rett sted for å hjelpe deg med dette? Hva med å høre med anestesisykepleiere eller de som jobber med blodprøvetaking daglig? De kan nok hjelpe deg mye mer enn hva KG kan.

Anonymkode: ad994...96f

• Nyttig 1
Skrevet

Du kan prøve å ikke stase

Anonymkode: 25f23...9b8

• Nyttig 1
Skrevet

Kunne meldt meg som forsøkskanin jeg 😛 Har våknet etter operasjon med blåmerker og stikk så mange rare steder at det er nesten spennende å våkne etter narkose! 

Først sliter de med veneflon vanlig i hånda, og så setter de gjerne annen type (som selvsagt går tett i løpet av operasjonen eller lignende). Har våknet med veneflon på innside albue, innside håndledd, utside håndledd, oppå underarm og kjempemange blåmerker etter mislykkede forsøk. Er så sjeleglad jeg ikke har sprøyteskrekk 🙈

Anonymkode: d78f6...b68

• Hjerte 1
Skrevet

Støtter å spørre de som jobber med blodprøvetaking daglig. 

Jeg er ofte innlagt på sykehus, og har såkalte vanskelige årer. Finnes ikke en sykepleier som klarer å sette pvk eller ta blodprøve av meg. Blir bare masse søl og stikk. Men når jeg er på poliklinikken for å ta blodprøver tar det ikke 2 sekunder en gang før de treffer åra, samme hvem som gjør det..

Anonymkode: afd61...8b4

• Liker 1
Skrevet

For min del skulle jeg gjerne ønske de vurderte alternative steder med en gang, for veneflon i hånda mi er nesten helt umulig. Det blir gjerne flere forsøk på begge hender før de vurderer noe annet. 

• Nyttig 1
Skrevet

Bruk ultralyd på pas med vanskelige årer

Anonymkode: 3f0ac...ed4

Skrevet

På de med vanskelige årer har jeg erfart at det kan være lettere å gå opp en størrelse med veneflon . Mange tenker at jo vanskeligere åra er å treffe, jo tynnere nål må man ga. Men jeg har altså erfart at det er motsatt.

Anonymkode: 3c1f2...0b3

Skrevet

Legg på varme (f.eks en hanske med varmt vann). Da kommer blodårene bedre frem og det blir mye lettere å stikke. Bruk også litt tid på å finne en passende åre.

Anonymkode: 93f01...934

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.9.2022 den 22.58):

Støtter å spørre de som jobber med blodprøvetaking daglig. 

Jeg er ofte innlagt på sykehus, og har såkalte vanskelige årer. Finnes ikke en sykepleier som klarer å sette pvk eller ta blodprøve av meg. Blir bare masse søl og stikk. Men når jeg er på poliklinikken for å ta blodprøver tar det ikke 2 sekunder en gang før de treffer åra, samme hvem som gjør det..

Anonymkode: afd61...8b4

Du vet at sykepleiere jobber også poliklinisk. Du skriver at det ikke finnes sykepleiere som klarer å sette inn pvk. 

AnonymBruker skrev (På 9.9.2022 den 22.58):

For min del skulle jeg gjerne ønske de vurderte alternative steder med en gang, for veneflon i hånda mi er nesten helt umulig. Det blir gjerne flere forsøk på begge hender før de vurderer noe annet. 

Det heter ikke veneflon. 

Anonymkode: df5aa...3d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du vet at sykepleiere jobber også poliklinisk. Du skriver at det ikke finnes sykepleiere som klarer å sette inn pvk. 

Det heter ikke veneflon. 

Ehm, har du tatt noe du ikke skal ta? Eller er det annet språk inni bildet? Tror AB er ganske klar over at sykepleiere også jobber poliklinisk🙃

Det finnes sykepleiere som ikke klarer å sette inn PVK, enten at pasienten har dårlige årer, at man bommer, for lite erfaring etc. Min erfaring er at de som kan dette best er de som jobber med anesti. Når både sykepleiere på avdelingen og bioingeniører fra laboratoriet har gitt opp mine årer, er det gjerne anestisykepleiere som blir tilkalt. Og de har som oftest klart det på første forsøk. 

Veneflon og perifert venekateter (PVK) brukes om hverandre. Så det er ikke noe som er feil med å kalle det veneflon. Ikke alle pasienter vet hva PVK betyr, så da brukes vel veneflon. Det er i hvertfall det jeg er vant med etter å ha vært sykehusbarn.

Anonymkode: 6f1ca...f42

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ehm, har du tatt noe du ikke skal ta? Eller er det annet språk inni bildet? Tror AB er ganske klar over at sykepleiere også jobber poliklinisk🙃

Det finnes sykepleiere som ikke klarer å sette inn PVK, enten at pasienten har dårlige årer, at man bommer, for lite erfaring etc. Min erfaring er at de som kan dette best er de som jobber med anesti. Når både sykepleiere på avdelingen og bioingeniører fra laboratoriet har gitt opp mine årer, er det gjerne anestisykepleiere som blir tilkalt. Og de har som oftest klart det på første forsøk. 

Veneflon og perifert venekateter (PVK) brukes om hverandre. Så det er ikke noe som er feil med å kalle det veneflon. Ikke alle pasienter vet hva PVK betyr, så da brukes vel veneflon. Det er i hvertfall det jeg er vant med etter å ha vært sykehusbarn.

Anonymkode: 6f1ca...f42

Må jo nesten spørre deg om det samme siden du ikke forstod det jeg svarte på 🤣

Spiller ingen rolle hva folk kaller det, heter fremdeles ikke veneflon. 

Skrevet

Bruker blå veneflon på tynne vanskelige årer. Stikker litt inn,  drar ut nåla og setter inn nacl samtidig som jeg fører veneflonen på plass. Kan gjerne sørge for å varme opp stikkstedet først. Evt en dusj nitro på. 

Anonymkode: 5a5ce...135

Skrevet

Ultralyd😁

Anonymkode: a4879...6f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det heter ikke veneflon. 

Jeg er ikke helsepersonell, så jeg kaller det bare det. Men i stedet for å bare korrigere, kan du ikke også fortelle meg hva det heter da?

Wikipedia sier jo at jeg ikke er på bærtur, så vil gjerne lære om du ville delt korrekt ord :) 

https://no.wikipedia.org/wiki/Perifert_venekateter 

Sitat: 

Et perifert venekateter (PVK), ofte kalt perifer venekanyle selv om kanylen bare er nålen man bruker under innføringen av kateteret, er en plastslange (kateter) som legges inn i en vene, eksempelvis på hånda eller underarmen.[1] Det perifere venekateteret gir en enkel og trygg mulighet for å gi legemidler eller væsker intravenøst. I det norske helsevesenet kalles PVK ofte bare Venflon på grunn av et tidligere brukt handelsnavn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...