Gå til innhold

Månelandingen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Collan skrev (På 20.9.2022 den 23.56):

Avstanden fra månen til jorda er den samme som avstanden fra jorda til månen. Derfor er det en helt analog sammenligning å skulle kunne se en bygning på jorda fra månen, rent bortsett fra at de fleste bygninger er mye større enn 1,2 meter. Dermed skulle det være lettere å se en bygning på jorda fra månen, men det er likefullt umulig å se f. eks et vanlig hus (enebolig) med den optikken som fins i dag.

Men bildet av jorda er ikke tatt fra månen?

Anonymkode: 76f22...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men bildet av jorda er ikke tatt fra månen?

Noe som skulle gjøre det enda lettere å se flaggstenger med flagg på.

I allefall bygninger.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midgard skrev (1 time siden):

Din versjon er ikke i tråd med linken. Så om du har lest, hvorfor sier du noe annet enn det som står i linken. 

The researchers concluded that the tapes containing the raw unprocessed Apollo 11 SSTV signal were erased and reused by NASA in the early 1980s

Er jo det jeg har skrevet. Hva er feil mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midgard skrev (1 time siden):

Noe som skulle gjøre det enda lettere å se flaggstenger med flagg på.

I allefall bygninger.. 

Ja det er greit, med teleskop! Jeg kan selvfølgelig ikke se det med bare øyne og det har ingen hevdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.9.2022 den 22.28):

Vi er uenige i heimen, og jeg søker hjelp😂

temaet er hvorvidt mennesker har vært på månen eller ikke.

vi er ikke uenige med hverandre, men uenige om hva som er «folk flests» mening.

så, fake eller fakta?

Anonymkode: a4e56...fa0

Som du ser i denne tråden er det delte meninger og like mange bevis den ene og den andre veien.

Noen hevder at man ikke kan se flaggstenger fra månen og andre at det ikke var vhs kassetter på denne tiden. Hva nå enn det skal bevise er det vanskelig å forstå, men de skal ha lov å mene hva de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Som du ser i denne tråden er det delte meninger og like mange bevis den ene og den andre veien.

Noen hevder at man ikke kan se flaggstenger fra månen og andre at det ikke var vhs kassetter på denne tiden. Hva nå enn det skal bevise er det vanskelig å forstå, men de skal ha lov å mene hva de vil.

De skal få lov å mene hva de vil MEN da for de også holde det for seg selv.

Skal du ut i det offentlige og mene noe må du også være forberedt på å føre bevis for det.

Nå er det vist at det ikke et matematisk mulig å et flagg på månen med noen optikk vi kjenner i dag. 

Dataen for månelanding ble lagt på datatape i følge alle kjente kilder. Har man andre kilder må man legge det frem.

Endret av Midgard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midgard skrev (3 timer siden):

De skal få lov å mene hva de vil MEN da for de også holde det for seg selv.

Skal du ut i det offentlige og mene noe må du også være forberedt på å føre bevis for det.

Nå er det vist at det ikke et matematisk mulig å et flagg på månen med noen optikk vi kjenner i dag. 

Dataen for månelanding ble lagt på datatape i følge alle kjente kilder. Har man andre kilder må man legge det frem.

Videokassett / datatape. Hvorfor henger du deg opp i hvis jeg brukte feil betegnelse? Råfilen ble lagret på et medium som så ble tatt opp over. Det har jeg ført bevis for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Videokassett / datatape. Hvorfor henger du deg opp i hvis jeg brukte feil betegnelse? Råfilen ble lagret på et medium som så ble tatt opp over. Det har jeg ført bevis for. 

Det er ingen som benekter at datene er tatt over, men du har hele tiden vist til at dette er et helt eget "format". 
Det er det ikke, det er samme lagringsmedie der også annet (telemetri ) data ble lagret. 

Du får det, bevist, til å se ut som de tok ned en eske med videokasseter ( merket månelanding ) og så tenkte det var en smart ide å ta over dette med noe annet. Det skjedde aldri..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg er at månelandingen var et gigantisk prosjekt med tusener involvert som alle må holdt kjeft om at dette var fake news i over 50 år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/13/2022 at 3:47 PM, Svinet said:

Var det Thor Heyerdal som allerede var der og filmet den første som kom ut av romSKIPET ?

🙂 Der sa du noe. Vi trenger flere sprø konspiteorier på norsk! 🙂

Anonymkode: 29e16...4cd

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collan skrev (På 13.9.2022 den 22.53):

De ringte ikke fra månen til jorda, de hadde radioforbindelse. Det er stor forskjell på en kraftig radiosender og en mobiltelefon. Begge sender og mottar bølger i det elektromagnetiske spekteret, men en mobiltelefon fungerer ikke på langt nær så godt som sender som radioen om bord på Apollo.

Grunnen til at vi ikke merker nken kvalme som følge av jordas rotasjon rundt sola er at sentripetalkraften derfra er mye mindre enn gravitasjonskrafteb fra jorda, pluss at det til vanlig er samsvar mellom det vi ser og det balanseorganet i mellomøret oppfatter. Sitter vi på en karusell er det plutselig ikke helt samsvar mellom det vi ser og det mellomøret oppfatter. Fordi en karusell har kort radius og stor nok hastighet blir sentripetalkraften betydelig.

Takk for at du gidder👏🏻👏🏻 

Anonymkode: ace1c...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

missbluebird skrev (På 9.9.2022 den 22.39):

Vanskelig å si for ingen er 100% åpen om dette temaet.

Hva mener du? At ingen er 100% åpne om at vi har vært på Månen? Altså...  dette er er det da full åpenhet om. Det er få begivenheter som er så grundig dokumentert som akkurat dette.

Anonymkode: ad0da...0ac

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Midgard skrev (41 minutter siden):

Det er ingen som benekter at datene er tatt over, men du har hele tiden vist til at dette er et helt eget "format". 
Det er det ikke, det er samme lagringsmedie der også annet (telemetri ) data ble lagret. 

Du får det, bevist, til å se ut som de tok ned en eske med videokasseter ( merket månelanding ) og så tenkte det var en smart ide å ta over dette med noe annet. Det skjedde aldri..

Ok, de tok ned en eske datateiper og tok opp noe annet på de.

Om de var merket månelanding vet jeg ikke eller har ikke hevdet. Om de trodde det var en smart ide har jeg heller ikke hevdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva mener du? At ingen er 100% åpne om at vi har vært på Månen? Altså...  dette er er det da full åpenhet om. Det er få begivenheter som er så grundig dokumentert som akkurat dette.

Bare litt tilfeldig at råmaterialet av månelandingen som ble lagret på datateiper ble brukt til å spille inn noe annet slik at det materialet er tapt for alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok, de tok ned en eske datateiper og tok opp noe annet på de.

Om de var merket månelanding vet jeg ikke eller har ikke hevdet. Om de trodde det var en smart ide har jeg heller ikke hevdet.

Jeg sa ikke at du hevdet det, jeg sa du får det til å se ut som det var det som skjedde. 

Boksene var ikke (slik jeg forstår det) merket med månelanding eller apollo 11, men snarere tall og bokstav kombinasjoner som referanse til interne koder for prosjektet. Det gikk neppe lenge før ingen egentlig viste hva som var på disse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bare litt tilfeldig at råmaterialet av månelandingen som ble lagret på datateiper ble brukt til å spille inn noe annet slik at det materialet er tapt for alltid.

Nei, det når dette var vanlig praksis HVORFOR er det da "bare litt tilfeldig". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vi drar dit vel igjen om ikke så altfor lenge, så da kan de enten plukke opp flagget som ligger der, eller så er det vekk.Vi får bare vente å se.

Anonymkode: 23bf3...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel vi drar dit vel igjen om ikke så altfor lenge, så da kan de enten plukke opp flagget som ligger der, eller så er det vekk.Vi får bare vente å se.

Anonymkode: 23bf3...234

Det er ingen tvil om at det er utstyr på plassene der landingene. Det er til og med synlige spore etter dem. Det vet ikke om disse personene  benekter alle månelandingene eller det bare gjelder den første. Uansett er det bare patetisk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som det er sagt flere ganger her; dette er dyre greier. Det fantes (og finnes) haugevis av kopier av landingen uansett. Det ble jo direkte kringkastet til hele verden. Når det gjelder sletting så har NRK også gjort dette. Visstnok ble store deler av tidlig fjernsynshistorie slettet av kostnadsgrunner. 

Sitatet under er hentet fra https://www.dagbladet.no/kultur/nrk-slettet-manelandingen---forferdelig-synd/71401156

"- Kan bare beklage

NRK bekrefter at sendingen er spilt over.

På 60-tallet var det uvanlig å gjøre opptak av sendinger som gikk direkte, fordi opptaksbånd var veldig dyre. Det likevel gjort opptak av sendingene fra månelandingen.

– Men på 70-tallet ble de slettet, slik det var allmenn praksis for på den tiden. Sett med dagens øyne virker dette ganske uforståelig, og NRK kan bare beklage at en så viktig hendelse ikke ble tatt vare på for ettertiden, sier fungerende mediedirektør Petter Wallace i NRK til NTB." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...