Gå til innhold

Månelandingen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

missbluebird skrev (På 9.9.2022 den 22.39):

Vanskelig å si for ingen er 100% åpen om dette temaet.
Mange mener det ene og det andre.
Ser man på de gamle video klippene fra USA, Russland og nyere klipp så er det en del småting som kan få en til å tvile. Lys, skygger, gravitasjon som ikke påvirker alt i videoene, fotavtrykk som gjøres men ingen merker fra landingsfartøyet, de kunne ringe fra månen til jorden men kan ikke i dag ringe på fjellet osv...
Men et spørsmål svarer jo ingen godt på synes jeg og det er:
Hvorfor kunne vi reise til og gå på månen tidligere, men ikke i nyere tid?

Annen ting blir jo da:
Om vi roterer i en hastighet rundt solen, og månen rundt oss i en annen hastighet, og alt dette reiser igjennom verdensrommet i en annen hastighet, hvorfor merker vi ikke dette med tanke på svimmelhet etc. Men vi kan bli kvalm av en karrusel og merke det som da er en mikrodel av samme hastigheten?

Alt dette som du påstår kan få en til å tvile er forklart mange ganger. Det er null bevis for at det er falskt.

Det siste du skriver sier vel kanskje noe om hvor mye man bør høre på den type vurderinger i slike saker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 16.9.2022 den 18.25):

Mener du at Frihetsgudinnen er for liten (oppløsning) for at vi ser den fra månen?

Anonymkode: 76f22...e75

De aller minste detaljene man kan se på månen med et stort amatørteleskop under optimale forhold er rundt 1 km (0.6 buesekunder). Mer realistisk: 2 km.

Hubble kan kanskje se detaljer ned til størrelsesorden 100m, men det finnes større teleskop. De aller største teleskopene på jorden kunne kanskje fotografert Frihetsgudinnen fra månen, som en flekk uten detaljer.

Folk eier ikke begrep om størrelser og avstander. Hvis månen var en kilometer i diameter ville flagget vært 0.1 millimeter. Månelandingsfartøyet ville vært i størrelsesorden 1mm. 

Anonymkode: c9204...9b2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (7 timer siden):

Men altså, man trenger jo egentlig ikke tro på noe som helst? Hvorfor skal man det egentlig?

Sist jeg bodde på hotell var jeg på oslo plaza. Du vet det høybygget. Altså, det er det de vil ha meg til å tro. Egentlig eksisterer ikke oslo plaza. Det er bare en illusjon. De bruker lasere og hologrammer for å gi illusjonen av at det er et høyt bygg. Bygget i seg selv er egentlig bare noen etasjer høy. Når man kommer inn bruker de hologrammer for å gi illusjonen av at det er stort, de bruker kunstig tyngdekraft for å gi følelsen av at man tar heisen opp/ned. Staten gjør dette fordi de ville lage et status-symbol i Oslo på 80-tallet/jappe-tiden. Det var viktig for staten å markere seg for araber-landene pga konkurranse i olje-markedet.

Hvordan skal du motbevise at jeg har rett?

Man kan ta på Oslo Plaza 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midgard skrev (6 timer siden):

Du har ikke bevist noen ting. I likhet med alle andre som mener det samme har du ikke annet enn påstander.

Kassetten ?

Hva er det egentlig du tror nasa har tapet over.... Har de tatt opp siste episode av kruttrøyk på en VHS der månelandinga var ?

Ja video kassetten (orginal kasseten) av månelandingen er teipet over. Vet ikke hvilken episode de tok opp men orginal filmen av månen er borte. Derfor kan vi ikke restaurere filmen for å se gode detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Veldig flott.

Kan du peke ut noen kjente bygninger fra dette bildet? Er jo så detaljert og flott.

The_Blue_Marble_(remastered).jpg

Anonymkode: 76680...4a9

Jorda er mange ganger større en månen så dette blir en feil sammenligning (forenklet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost skrev (6 timer siden):

Lo godt av denne kommentaren. Forklart gjerne hvilke klipp han produserte. Og hvordan de klippene jeg spesifikt tenker på hadde i det hele tatt vært mulig å forfalske på den tiden.

Hvorfor bryr du deg om USA jukset med månelandingen eller ei? Har det noe å si for deg?

Hvordan kan jeg vite hvilke klipp du spesifikt tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ja video kassetten (orginal kasseten) av månelandingen er teipet over. Vet ikke hvilken episode de tok opp men orginal filmen av månen er borte. Derfor kan vi ikke restaurere filmen for å se gode detaljer.

Er du klar over at dette gikk direkte så det finnes i prinsippet tusenvis av "originale" opptak.

Det er IKKE en videokassett som er tapet over. Det er magnet-tape rullene av kommunikasjon mellom bakken og apollo som er blitt brukt på nytt. Dette var vanlig rutine da det var ekstremt kostbart med nye magnettaper. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Video kassett?, høres ikke ut som at du faktisk har kunnskap om hva du snakker om. Virker mer som en vag gjentagelse av det konspi-hodene koker sammen. 

Anonymkode: 8b7ca...cd7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

De hadde så vidt jeg vet ikke videokasetter av typen VHS da, men filmruller. Som Midgard har påpekt ble disse brukt om igjen fordi de kostet mye. Det var faktisk planen å gjøre dette med filmrullene med Monty Python's flying circus, men Terry Gilliam kjøpte dem. Takket være det kan vi i dag se detter humoshowet i original kvalitet, ellers måtte vi sett det som et dårlig opptak som privatpersoner måtte ha gjort.

Det var veeeldig mange mennesker som så månelandingen live da den skjedde. Akkurat hva som var mulig å gjøre av filmtriks den gangen skal jeg ikke si for sikkert, men å få støvet på månens overflate til å virvle slik det gjorde ble nok ikke mulig før dataanimasjonen kom ganske langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan kan jeg vite hvilke klipp du spesifikt tenker på?

En AB nevnte de et par innlegg over mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midgard skrev (1 time siden):

Er du klar over at dette gikk direkte så det finnes i prinsippet tusenvis av "originale" opptak.

Det er IKKE en videokassett som er tapet over. Det er magnet-tape rullene av kommunikasjon mellom bakken og apollo som er blitt brukt på nytt. Dette var vanlig rutine da det var ekstremt kostbart med nye magnettaper. 

Det finnes masse opptak ja, men orginal videoen i raw format ble lagret på en kasett hos nasa. Det var en video kasset. Denne kunne blitt restaurert i dag slik at vi fikk bedre kvalitet. Opptak fra en tv har ikke samme rådata så det gir ikke samme kvalitet.

Hvor mye kostet en slik kasset mener du? Vanlig rutine å teipe over menneskehetens første månelanding? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collan skrev (1 time siden):

De hadde så vidt jeg vet ikke videokasetter av typen VHS da, men filmruller. Som Midgard har påpekt ble disse brukt om igjen fordi de kostet mye. Det var faktisk planen å gjøre dette med filmrullene med Monty Python's flying circus, men Terry Gilliam kjøpte dem. Takket være det kan vi i dag se detter humoshowet i original kvalitet, ellers måtte vi sett det som et dårlig opptak som privatpersoner måtte ha gjort.

Det var veeeldig mange mennesker som så månelandingen live da den skjedde. Akkurat hva som var mulig å gjøre av filmtriks den gangen skal jeg ikke si for sikkert, men å få støvet på månens overflate til å virvle slik det gjorde ble nok ikke mulig før dataanimasjonen kom ganske langt.

Så bra vi fikk restaurert Monty Python, tenk om han hadde kjøpt månelandingen også så kunne vi sett den i ekte kvalitet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost skrev (36 minutter siden):

En AB nevnte de et par innlegg over mitt.

Ok fant det ikke. Er det at det virvler støv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ok fant det ikke. Er det at det virvler støv?

Jepp. Henvis meg gjerne til en simulator som fantes på den tiden, og selvsagt en maskin kraftig nok til å simulere det - uten at det tok flere tiår å gjøre det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det finnes masse opptak ja, men orginal videoen i raw format ble lagret på en kasett hos nasa. Det var en video kasset. Denne kunne blitt restaurert i dag slik at vi fikk bedre kvalitet. Opptak fra en tv har ikke samme rådata så det gir ikke samme kvalitet.

Hvor mye kostet en slik kasset mener du? Vanlig rutine å teipe over menneskehetens første månelanding? 

Nei.. Det har aldri eksister en original videokassett. Alle data var lagret på datatape sammen med bl.a telemetri data og annen info.

Må du slutte å tulle. Virker som du har store problemer med å ta inn ny kunnskap. 

Det er kjipt at disse ikke ble bevart, men det var heller ikke vanlig praksis.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jorda er mange ganger større en månen så dette blir en feil sammenligning (forenklet)

Avstanden fra månen til jorda er den samme som avstanden fra jorda til månen. Derfor er det en helt analog sammenligning å skulle kunne se en bygning på jorda fra månen, rent bortsett fra at de fleste bygninger er mye større enn 1,2 meter. Dermed skulle det være lettere å se en bygning på jorda fra månen, men det er likefullt umulig å se f. eks et vanlig hus (enebolig) med den optikken som fins i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Så bra vi fikk restaurert Monty Python, tenk om han hadde kjøpt månelandingen også så kunne vi sett den i ekte kvalitet 

Hvordan ser du for deg kvaliteten. HD eller 4K

Hva tenker du var "internettlinja" på denne tiden. 3G ? 4G ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.9.2022 den 9.11):

For en idiotisk post. 

Kjøp deg et teleskop av bra kvalitet, les deg opp, så kan du se flagget og romsøppel på månen med ditt blotte øye..

Anonymkode: 8d17c...004

Hvorfor var det så idiotisk? Ser jo tydelig her at meningene er delt😅 det jeg lurte på var hva «folk flest» tenker om dette.

jeg sa aldri noe om hva vi mente, kun at vi var enige med hverandre.

TS

Anonymkode: a4e56...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

missbluebird skrev (På 9.9.2022 den 22.39):

Om vi roterer i en hastighet rundt solen, og månen rundt oss i en annen hastighet, og alt dette reiser igjennom verdensrommet i en annen hastighet, hvorfor merker vi ikke dette med tanke på svimmelhet etc.

Av flere grunner:

1. Det er ikke noen fysisk forskjell på å være helt i ro, og å reise med en konstant hastighet, uavhengig hvor stor den er. Når du er i et fly som er ferdig med å akselerere er det ingen måte å merke hastigheten på. 

2. Vi er født og har levd all vår tid med rotasjon, så derfor merker vi den ikke. 

Sitat

Men vi kan bli kvalm av en karrusel og merke det som da er en mikrodel av samme hastigheten?

Her misforstår du totalt. Jorda bruke ett helt døgn på en rotasjon rundt seg selv og ett helt år på en runde rundt sola. 

Sett deg på en karusell som bruker ett døgn eller ett år på en eneste runde, og du vil skjønne hvorfor du ikke blir kvalm. 

Det er fint å stille spørsmål, men dette er ting du finner svar på i helt grunnleggende fysikk, så det tyder ikke på at du er så veldig interessert i å finne svar, siden du synes dette er noe å lure på. 

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midgard skrev (På 20.9.2022 den 18.28):

Nei.. Det har aldri eksister en original videokassett. Alle data var lagret på datatape sammen med bl.a telemetri data og annen info.

Må du slutte å tulle. Virker som du har store problemer med å ta inn ny kunnskap. 

Det er kjipt at disse ikke ble bevart, men det var heller ikke vanlig praksis.  

Leste det på wikipedia 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Apollo_11_missing_tapes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...