AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #1 Skrevet 9. september 2022 Samboerens niese skal bo hos oss en stund av diverse årsaker. Jeg sa ja til det da jeg ville ikke virke egoistisk og hjelpe i litt vanskelig situasjon. Jeg holder på å få nok allerede. Hun er ikke i takt med oss. Samboeren sier jeg skal la henne være. Hun spiser ikke en dag gammel mat. Hun sier hun har aldri gjort det og maten smaker ikke. Hun orker heller ikke å lage mat selv og lever på "matpakke" skiver. Hun kjøper nye klær til mine to barn da hun synes de ikke skal gå i brukte klær. Hun undergraver meg. Hun gjør dem "kule" til skolen og styler dem. Hun fremstiller meg som harry. Hun sa hun skulle rydde huset en dag og jeg kunne gå ut med venninner. Hun skaffer vaskehjelp og betalte. Hun viser hun har penger. Hun foreslår at jeg skal endre min klesstil og kjøper nye klær til meg. Jeg driter i hennes mote. Det er bare litt av alt. Hun prøver å forandre på alt. Hun er bortskjemt og viser at hun har mer penger til rådighet. Jeg fikk nok og sa klart i fra til tross for at samboeren ville jeg skulle latt henne være. Hun ble lei seg og sa hun prøvde bare å være hyggelig og har gøy med barna. Og at hun kan godt flytte til besteforeldre eller den andre onkelen. Jeg tenker jeg skal si til henne at hun kan dra, jeg. Men da blir samboeren sur og sier nei hun skal bo hos oss en stund. Det går rykte om at faren har havnet i trøbbel i utlandet på grunn av børsmanipulering osv. og må derfor bli i utlandet en stund. Anonymkode: 20f2d...bba
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #2 Skrevet 9. september 2022 Hvor gammel er hun? Og du? Anonymkode: df480...7ef 7
Elle Melle Skrevet 9. september 2022 #3 Skrevet 9. september 2022 Hun høres ut som om hun bruker stil, sikker smak og penger som mestringsstrategi? Hun er ny i huset og lener seg på "talentene sine" og det hun sikker mener er det beste hun kan bidra med. Hun er sikkert litt i fritt fall uten fotfeste akkurat nå og griper til det kjente og det hun er trygg på. Det høres ut som om hun kanskje har mer innsatsvilje enn sosial intelligens i møte med å være en "fremmed i huset". Er det mulig å snakke med henne og forklare hvordan hennes sikker velmente innsats føles for deg? 11 2 5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #4 Skrevet 9. september 2022 Haha sorry, men høres bare ut som om hun med beste intensjoner prøver å være hyggelig på den måten hun vet om. Og du er bare grinete og utakknemlig. Kan du ikke heller prøve å se det gode hun prøver å gjør i sin forferdelige situasjon og møte henne hvor du viser henne hva du faktisk hadde satt pris på? Men ditt valg, du kan jo bare vær vanskelig å gjør en shit situasjon mye verre, som det egentlig høres ut som om du gjør.. Anonymkode: add01...0ca 32 1 8
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #5 Skrevet 9. september 2022 Sitat Hun høres ut som om hun bruker stil, sikker smak og penger som mestringsstrategi? Dette. Ikke alle synes det er stas med gammal dritt fra Fretex. Anonymkode: d9b31...38b 4 1
Daria Skrevet 9. september 2022 #6 Skrevet 9. september 2022 Hun kjøper klær til deg og ungene og betaler for husvask, Så grusomt, jeg skjønner jo at du vil bli kvitt henne Forklar meg gjerne også hvordan det at hun har penger og bruker dem på dere gjør henne bortskjemt? Litt ekstravagante vaner, kanskje, men hun forventer jo ikke at du skal betale for dem. 25 1 8
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #7 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Samboerens niese skal bo hos oss en stund av diverse årsaker. Jeg sa ja til det da jeg ville ikke virke egoistisk og hjelpe i litt vanskelig situasjon. Jeg holder på å få nok allerede. Hun er ikke i takt med oss. Samboeren sier jeg skal la henne være. Hun spiser ikke en dag gammel mat. Hun sier hun har aldri gjort det og maten smaker ikke. Hun orker heller ikke å lage mat selv og lever på "matpakke" skiver. Hun kjøper nye klær til mine to barn da hun synes de ikke skal gå i brukte klær. Hun undergraver meg. Hun gjør dem "kule" til skolen og styler dem. Hun fremstiller meg som harry. Hun sa hun skulle rydde huset en dag og jeg kunne gå ut med venninner. Hun skaffer vaskehjelp og betalte. Hun viser hun har penger. Hun foreslår at jeg skal endre min klesstil og kjøper nye klær til meg. Jeg driter i hennes mote. Det er bare litt av alt. Hun prøver å forandre på alt. Hun er bortskjemt og viser at hun har mer penger til rådighet. Jeg fikk nok og sa klart i fra til tross for at samboeren ville jeg skulle latt henne være. Hun ble lei seg og sa hun prøvde bare å være hyggelig og har gøy med barna. Og at hun kan godt flytte til besteforeldre eller den andre onkelen. Jeg tenker jeg skal si til henne at hun kan dra, jeg. Men da blir samboeren sur og sier nei hun skal bo hos oss en stund. Det går rykte om at faren har havnet i trøbbel i utlandet på grunn av børsmanipulering osv. og må derfor bli i utlandet en stund. Anonymkode: 20f2d...bba Hvorfor så utakknemlig. Det er du som høres kjip ut. Hun virker jo kjempesnill Anonymkode: 804db...e15 13 6
Gjest WhisperingWind Skrevet 9. september 2022 #8 Skrevet 9. september 2022 Hvor gammel er hun? For om hun er så pengesterk er hun vel voksen og kunne bodd for seg selv?
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #9 Skrevet 10. september 2022 Elle Melle skrev (19 timer siden): Hun høres ut som om hun bruker stil, sikker smak og penger som mestringsstrategi? Hun er ny i huset og lener seg på "talentene sine" og det hun sikker mener er det beste hun kan bidra med. Hun er sikkert litt i fritt fall uten fotfeste akkurat nå og griper til det kjente og det hun er trygg på. Det høres ut som om hun kanskje har mer innsatsvilje enn sosial intelligens i møte med å være en "fremmed i huset". Er det mulig å snakke med henne og forklare hvordan hennes sikker velmente innsats føles for deg? Ja hun trenger en trygg voksen som kan se henne og hjelpe hun videre! Anonymkode: 564a1...d11 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #11 Skrevet 10. september 2022 Var det ikke du som hadde samlivsbrudd og 6 mnd gammel baby også? Hektisk liv du har, da Anonymkode: b4f08...cdb 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #12 Skrevet 10. september 2022 Din samboers niese? Det er vel like mye din niese? Anonymkode: 1b5d5...93d
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #13 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Var det ikke du som hadde samlivsbrudd og 6 mnd gammel baby også? Hektisk liv du har, da Anonymkode: b4f08...cdb Nei, ikke meg. Ser at jeg ikke får mye forståelse her. Jeg skal forsøke å snakke med henne. Jeg føler meg mislykket i mitt eget hus når hun blir så dominerende Hun kan ikke bo alene, svar på det ene spørsmålet. Anonymkode: 20f2d...bba 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #14 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nei, ikke meg. Ser at jeg ikke får mye forståelse her. Jeg skal forsøke å snakke med henne. Jeg føler meg mislykket i mitt eget hus når hun blir så dominerende Hun kan ikke bo alene, svar på det ene spørsmålet. Anonymkode: 20f2d...bba Det er rett og slett patetisk av en voksen dame å bli sjalu på en ung jente som prøver å være hyggelig mot deg. La egoet ditt gå. Å kalle henne bortkjemt er også bare helt feil definisjon. At du føler deg mislykket er er «deg»-problem. Da er det du som sliter med noe.. se inn i deg selv, for det er der feilen ligger. Basert på det du skriver virker det kun som hun prøver å hjelpe og være hyggelig/vise takknemlighet. Latterlig å bli sur fordi noen brukte sine egne penger på å få vasker DITT hus. Anonymkode: ac371...beb 13
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #15 Skrevet 10. september 2022 Det er jo du som høres bortskjemt og utakknemlig ut. Hun prøver jo bare å være hyggelig og grei mot dere, også blir hun møtt på den måten av deg. Om noen hadde ordnet med vaskehjelp til meg, hadde jeg blitt veldig takknemlig. Om noen hadde vist at de brydde seg om mitt barn på samme måte som din niese duller og steller med dine barn, hadde jeg blitt rørt. AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Nei, ikke meg. Ser at jeg ikke får mye forståelse her. Jeg skal forsøke å snakke med henne. Jeg føler meg mislykket i mitt eget hus når hun blir så dominerende Hun kan ikke bo alene, svar på det ene spørsmålet. Anonymkode: 20f2d...bba Det at du føler deg mislykket, er en følelse du selv må jobbe deg igjennom. Du kan ikke skylde på henne for den følelsen. Anonymkode: 642f6...6ca 8 1 2
Sunstone Skrevet 10. september 2022 #16 Skrevet 10. september 2022 Jeg skjønner ts veldig godt. Jeg hadde også følt meg undergravd og liten om en dominerende ungdom skulle kommet inn i mitt hjem og bestilt hushjelp, forandret både stilen min og barna sin. Og i tillegg oppfører seg som en prinsesse som ikke kan spise diverse mat. 5
Chiyo Skrevet 11. september 2022 #17 Skrevet 11. september 2022 (endret) Jeg trodde du kom til å skrive om en sur ungdom som krever mye av dere og ikke vil hjelpe til, men hun hjelper jo til på sin måte. Kanskje hun trenger å lære å ikke kaste bort penger, men hun høres ut som en snill person. Ikke alle ungdommer hadde giddet å bruke tid på barna deres, eller tilbudt å gjøre huset rent. Jeg sier ikke at alt er perfekt i denne situasjonen, men du må jobbe med holdningene dine. Hun trenger hjelp til å passe inn i et nytt miljø. Endret 11. september 2022 av Chiyo 8
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #18 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei, ikke meg. Ser at jeg ikke får mye forståelse her. Jeg skal forsøke å snakke med henne. Jeg føler meg mislykket i mitt eget hus når hun blir så dominerende Hun kan ikke bo alene, svar på det ene spørsmålet. Anonymkode: 20f2d...bba Det er selvfølgelig vanskelige følelser du føler på med å åpne opp hjemmet ditt til noen som ikke helt vet hvordan å vise takknemlighet slik du ønsker eller gjør/sier ting som fornærmer deg. Jeg bare ville påpeke at du må se på det fra hennes ståsted at hun ikke prøver å være slem og heller prøv å møt henne med litt mer empati. Å åpne opp hjemmet sitt til noen kan selvfølgelig føles invaderende ut. Men tror her hun fortjener en liten unnskyldning fra deg og en hjelpende hånd. Prøv heller å gjør det beste du kan ut av situasjonen. Anonymkode: add01...0ca 1
Chiyo Skrevet 11. september 2022 #19 Skrevet 11. september 2022 Jeg må også si at jeg syns veldig synd på jenta som må flytte inn hos noen andre som gjør ting på helt andre måter. Det er nok ikke lett. 2
Olsen Skrevet 11. september 2022 #20 Skrevet 11. september 2022 Alderen på denne ungdommen kommer ikke fram. Heller ikke hva hun bedriver dagene med. Håper hun er i jobb/utdanning. Jeg kan godt forstå at du opplever dette som en invasjon. Mulig hun mener godt, men hun går over streken. Hun har blitt altfor husvarm altfor fort. Du er i ditt eget hjem, og bli overkjørt. Si til din samboer at dere må ha en samtale om dette. Gi ham beskjed om at det ikke kommer til å bli pent når du eksploderer. Selv om din samboer ønsker å hjelpe en niese, kan han ikke bidra til overkjøring av deg. Iallfall ikke hvis han ønsker å beholde deg. Med alle pengene hun har bør hun bli bedt om å kjøpe inn mat. Har hun virkelig penger til å betale for vaskehjelp? Må ha kostet en del penger. Kjøper klær til barna og til deg? Koster også penger. Mulig det er noen vanskeligheter i familien som gjør at hun "må" bo hos dere en periode. Er det mulig å finne ut hvor lenge denne perioden sannsynligvis vil vare? Uansett hvor lenge dette skal vare bør hun få klare meldinger om hvor grensene går. Mulig hun ikke har de sosiale antennene som gjør at det er ok å ha henne hos dere. Kanskje dette er en mulighet til å lære henne noe. Det kommer ikke fram hvor godt dere kjenner henne fra før. Det med pengebruken kan være en innfallsvinkel for å ta en prat med henne, At hun ikke skal bruke mye av pengene sine på dere. Det måtte evt være å bruke penger på mat. Kan din samboer og ungdommen dra på matinnkjøp sammen? Jeg forstår din følelse av overkjøring i eget hjem. Du er helt nødt til å markere hva som er ok og hva som ikke er det. Det gjelder nok vel så mye overfor din samboer som overfor ungdommen. Sett ungdommen i gang med å bidra- lage middag, handle inn mat osv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå