AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #1 Skrevet 9. september 2022 Hallo. Vår eldste jente sluttet med bleie på dagtid da hun var to år. Vi tok også av bleien på natt etter et par uker, men det var uhell hver eneste natt. Selvom vi tok henne på do, så ble det uhell. Problemet med dette var at hun gjerne ikke våknet av at hun tisset og lå i det til morgenen.. Hadde hun våknet, så hadde jo vi hjulpet henne. Vi leste en del om det, og kom frem til at det muligens er hormonelt og ikke noe hun kan styre. Så vi bestemte oss for at hun skal få slippe dette, og hun fikk ta på bleien igjen. Når kroppen er klar, vil det endre seg uansett. Så nå er hun fem og et halvt og ønsket å slutte med bleie. Hun hadde trossalt vært tørr hos mine foreldre den ene gangen sa de, at det kanskje bare er hun som er lat og at det å tisse på seg og konsekvensene av det (stå opp, vaske seg og legge seg igjen) vil bli kjedelig og hun kanskje går på do istedet. Det var også et par ting hun sa, som gjorde at jeg tenkte at det ikke var hormonelt likevel. Vi bestemte oss for å følge henne på do hver natt før vi la oss. I begynnelsen gikk det greit, men nå de siste ukene har hun begynt å tisse på seg i natten i 4 tiden også, og hun har ikke våknet av det. Er det normalt at et så stort barn tisser flere ganger per natt? Jeg har lyst til å kanskje få henne til å bruke nattbleie igjen, dette kan umulig føles greit for henne? Vi passer på å være veldig chill med dette, det er jo tydelig at hun ikke kan noe for det. Er redd det skal føles som et nederlag for henne å måtte bruke bleie på natten igjen, siden fetteren hennes nettop har sluttet både dag og natt, lillebroren hennes er også helt ferdig med bleier både dag og natt, så ja.. Er det liksom innafor å ta på henne bleien igjen når det tydeligvis ikke er noe hun kan kontrollere? Det er ihvertfall hva jeg har sagt at når man sover, er det ikke lett å kontrollere ting som tissing, så noen kropper bruker litt lengre tid enn andre.. Er det for tidlig å dra til legen pga dette? Anonymkode: d0337...29c
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #2 Skrevet 9. september 2022 Nei, det er ikke innafor å begynne med bleie igjen. Finn andre måter å finne ut hvordan løse problemet. Da er det bedre at en av dere voksne står opp midt på natta for å vekke henne å følge henne på do slik at hun får tisset. Evt. Anonymkode: 07f4c...b15 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #3 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, det er ikke innafor å begynne med bleie igjen. Finn andre måter å finne ut hvordan løse problemet. Da er det bedre at en av dere voksne står opp midt på natta for å vekke henne å følge henne på do slik at hun får tisset. Evt. Anonymkode: 07f4c...b15 Ja, må nesten det da. Anonymkode: d0337...29c 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #4 Skrevet 9. september 2022 Redusert drikke etter 5- 6. Få henne på di for å tisse titt de siste timene før legging. Be henne tisse før kveldsmaten, ved kveldsstellet og en ytterlig gang etter lesetid/ hvis dere leser på sengen ellernoe slikt. Få henne på do i elleve tiden. Hvis dette ikke holder så ha på vekking og sett henne på do i tretiden også. Gjør det enkelt, ha tisselaken opppå tisselaken slik at det er lett å ta av det våte, dusj henne om morgenen istedet for om natta. . Anonymkode: fbfe5...ab3 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #5 Skrevet 9. september 2022 Jeg gikk med bleie til jeg var 6 år, altså godt utpå i førsteklasse. Det er faktisk mange barn som bruker det, SPESIELT om natten, ettersom så små barn gjerne har genetiske variasjoner innad i hjernen og de modner forskjellig. Det kan være at blæren bare ikke klarer det, mtp kontroll og mengde når kroppen er så avslappet. Jeg synes jo det var kjipt å gå med bleie og ikke hadde "mestret", men samtidig er det helt nødvendig, og barn har ikke anlegg for å bestemme sånt selv. Det er i alle fall IKKE forsvarlig å la barnet ligge i sine egne ekskrementer over flere timer, det er verken hygienisk, delikat eller fint for barnet selv. Jeg ville nok kjørt good cop bad cop på denne her. Først vært snill og grei, satt opp et belønningssystem, snakket masse om at andre barn også bruker det og at det er normalt, samt lokke med en liten belønning etter x antall netter med bleie. Om hun fremdeles nekter og virker helt uoverbeviselig, må du rett og slett bare ta valget å legge familiens behov for rolige og hygieniske netter foran datterens behov for å føle seg stor og moden. For det er hun jo egentlig ikke, og det er helt greit og normalt. Ville dog tatt på bleien inne på rommet RETT før seng, samt hatt en sånn pull-up som hun kan ta på selv. Det er KRISE for storesøster å tenke tanken at lillebror vet det, så jeg ville også anbefalt å ha bleiene gjemt vekk på hennes rom, bak lukket skap eller liknende. Sånne ydmykelser kan følge barnet resten av livet! Anonymkode: 19ce4...41d 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #6 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ville dog tatt på bleien inne på rommet RETT før seng, samt hatt en sånn pull-up som hun kan ta på selv. Det er KRISE for storesøster å tenke tanken at lillebror vet det, så jeg ville også anbefalt å ha bleiene gjemt vekk på hennes rom, bak lukket skap eller liknende. Sånne ydmykelser kan følge barnet resten av livet! Anonymkode: 19ce4...41d Det der hørtes virkelig ikke bra ut. Tror det er enda mer ydmykende å gjemme bort problemet og lage det til en hemmelighet. "vi skal ta på bleie, men det er egentlig veldig skambelagt så du må ikke si det eller vise det til noen" Anonymkode: 07f4c...b15 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #7 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Redusert drikke etter 5- 6. Få henne på di for å tisse titt de siste timene før legging. Be henne tisse før kveldsmaten, ved kveldsstellet og en ytterlig gang etter lesetid/ hvis dere leser på sengen ellernoe slikt. Få henne på do i elleve tiden. Hvis dette ikke holder så ha på vekking og sett henne på do i tretiden også. Gjør det enkelt, ha tisselaken opppå tisselaken slik at det er lett å ta av det våte, dusj henne om morgenen istedet for om natta. . Anonymkode: fbfe5...ab3 Vi har gjort alt dette.:/ jeg kan ikke nekte henne vann til kveldsmaten, så det får hun. Det er helt forferdelig å være tørst. Men tenker å våkne i 3 tiden også, så skal gjøre det i natt fremover. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg gikk med bleie til jeg var 6 år, altså godt utpå i førsteklasse. Det er faktisk mange barn som bruker det, SPESIELT om natten, ettersom så små barn gjerne har genetiske variasjoner innad i hjernen og de modner forskjellig. Det kan være at blæren bare ikke klarer det, mtp kontroll og mengde når kroppen er så avslappet. Jeg synes jo det var kjipt å gå med bleie og ikke hadde "mestret", men samtidig er det helt nødvendig, og barn har ikke anlegg for å bestemme sånt selv. Det er i alle fall IKKE forsvarlig å la barnet ligge i sine egne ekskrementer over flere timer, det er verken hygienisk, delikat eller fint for barnet selv. Jeg ville nok kjørt good cop bad cop på denne her. Først vært snill og grei, satt opp et belønningssystem, snakket masse om at andre barn også bruker det og at det er normalt, samt lokke med en liten belønning etter x antall netter med bleie. Om hun fremdeles nekter og virker helt uoverbeviselig, må du rett og slett bare ta valget å legge familiens behov for rolige og hygieniske netter foran datterens behov for å føle seg stor og moden. For det er hun jo egentlig ikke, og det er helt greit og normalt. Ville dog tatt på bleien inne på rommet RETT før seng, samt hatt en sånn pull-up som hun kan ta på selv. Det er KRISE for storesøster å tenke tanken at lillebror vet det, så jeg ville også anbefalt å ha bleiene gjemt vekk på hennes rom, bak lukket skap eller liknende. Sånne ydmykelser kan følge barnet resten av livet! Anonymkode: 19ce4...41d Vi prøvde på noe sånt "hvis du klarer syv netter uten å tisse i sengen, så kan vi gå å kjøpe en fin gave til deg" hvor vi da tok henne på do før vi la oss. Det hjalp ikke, og jeg så hvor lei seg hun ble. For hun virka skikkelig positiv stakkar (hun fikk gave fordet. Jeg forklarte henne at det ikke er hennes feil, men at kroppen hennes ikke er helt klar enda og det er helt normalt, vi prøver igjen en annen dag). Vi får bare ta henne på do flere ganger i løpet av natten, og kanskje bestille en legetime. Tusen takk for tipset om lillebror, han er bare halvannet, så tror Ikke han bryr seg som mye om at storesøster bruker bleie, men det virker uansett som en god ide mtp hennes privatliv ❤️ Anonymkode: d0337...29c
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #8 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det der hørtes virkelig ikke bra ut. Tror det er enda mer ydmykende å gjemme bort problemet og lage det til en hemmelighet. "vi skal ta på bleie, men det er egentlig veldig skambelagt så du må ikke si det eller vise det til noen" Anonymkode: 07f4c...b15 Tenker du har et godt poeng der. Nå har hun følt seg litt ovenpå pga fetteren sin som ikke sluttet med bleie før han ble fem år.. Jeg vil nok heller forklare det til henne at det er helt normalt å bruke bleie på natten, det er kroppen din som ikke er klar, det er helt normalt. Selvom vi hjemme er veldig obs på dette, har hun enkelte i bhg som har sagt en del ting, familie som har sagt en del ting "typ stor jente, bare babyer bruker bleie, fetteren din klarer ikke, du er flink, det er ikke han (jada fra sin egen mor)".. Uansett hva jeg sier til henne, så kan jeg ikke skjerme henne fra denne type holdninger, bare gi henne et annet perspektiv med logisk og riktig forklaring. Anonymkode: d0337...29c
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #9 Skrevet 9. september 2022 Det er helt greit å bruke bleie hvis hun aksepterer det! Ikke vekk den stakkars jenta klokka 3 på natta. 😱 Dette kan vare i mange år, dere kan jo ikke ødelegge nattesøvnen til dere alle. Å ta barnet på do på natt virker dessuten bare mot sin hensikt, kroppens lærer jo å opprettholde vanen med å tisse på natt. Det er som regel hormonelt ja. Av legen kan man få resept på minirin, men som regel er det anbefalt å vente til de er hvertfall 6. Sønnen min bruker dette, det har effekt, men er fortsatt uhell i ny og ne. Han bruker derfor bleie likevel, for vi bruker så sykt mye strøm bare på den tørketrommelen... 😬 Og han hater å våkne i våt seng. Så vi bruker bleie, og det er fullstendig i tråd med anbefalingene. Når de fyller 8 kan de få bleier på blå resept. Vi prøver å normalisere det veldig og gjør det ikke til noen stor sak. Nevøen min slet med det samme og den gang (15 år siden) prøvde man jo alt mulig rart med tissealarmer, psykolog, medisin osv. Ingenting hjalp, han vokste det av seg da han ble 12... Det var mange år med stress og mas til ingen nytte! Er du usikker kontakter du lege, som kan trygge deg. Anonymkode: 5a0b6...fac 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #10 Skrevet 9. september 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Vi har gjort alt dette.:/ jeg kan ikke nekte henne vann til kveldsmaten, så det får hun. Det er helt forferdelig å være tørst. Men tenker å våkne i 3 tiden også, så skal gjøre det i natt fremover. Vi prøvde på noe sånt "hvis du klarer syv netter uten å tisse i sengen, så kan vi gå å kjøpe en fin gave til deg" hvor vi da tok henne på do før vi la oss. Det hjalp ikke, og jeg så hvor lei seg hun ble. For hun virka skikkelig positiv stakkar (hun fikk gave fordet. Jeg forklarte henne at det ikke er hennes feil, men at kroppen hennes ikke er helt klar enda og det er helt normalt, vi prøver igjen en annen dag). Vi får bare ta henne på do flere ganger i løpet av natten, og kanskje bestille en legetime. Tusen takk for tipset om lillebror, han er bare halvannet, så tror Ikke han bryr seg som mye om at storesøster bruker bleie, men det virker uansett som en god ide mtp hennes privatliv ❤️ Anonymkode: d0337...29c Du skal aldri belønne for noe som er en/kan være en kroppslig reaksjon. Selvfølgelig blir hun trist om dette er hormonelt og hun ikke klarer å styre det selv. Anonymkode: 35ebf...166 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #11 Skrevet 10. september 2022 Noen barn bruker lang tid på å bli tørre om natten. Min lillebror var ikke tørr om natten før han bikka 8 år, hos han var det noe hormonell ubalanse, og han fikk medisinsk hjelp for å bli tørr. Husker han lå fem dager på sykehus for å få orden på det (jeg var kun 10 år, så jeg husker ikke helt eksakt hva som var problemet hos han). Da han kom hjem igjen, fikk han med seg en alarm som ble satt på truselinningen, den begynte å pipe med engang det kom en dråpe i trusen. Da stod han opp og gikk på do. Jeg sier ikke at datteren din har samme problemet, er vel fåtallet som har det slik, vil jeg tro. Men poenget mitt er at noen barn bare trenger tid. Ikke begynn med å vekk henne midt om natten for å gå på do, men begrens heller drikke før hun legger seg, og ta henne med en tur på do også når dere legger dere, slik du har gjort hittil. Vet ikke når hun legger seg, men hvis hun f.eks legger seg 20, ville jeg ikke gitt noe særlig med drikke etter 18. Anonymkode: fe0f8...a08
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #12 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du skal aldri belønne for noe som er en/kan være en kroppslig reaksjon. Selvfølgelig blir hun trist om dette er hormonelt og hun ikke klarer å styre det selv. Anonymkode: 35ebf...166 Jeg veit det. Vi prøvde det kun fordi hun hadde sagt at hun "orker ikke stå opp, det er så deilig under dyna og hun liker å leke fontene med tissen". Jeg tenkte kanskje derfor hun greide å styre det, og ville gi opp dette når det førte til at hele sengen ble våt og hun måtte opp for å vaske seg midt på natta.. Men når ejg så at dette var noe hun ikke kunne noe for, så tok jeg det selvsagt tilbake og forklarte det for henne hvorfor det blir feil med sånn belønningssystem. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Noen barn bruker lang tid på å bli tørre om natten. Min lillebror var ikke tørr om natten før han bikka 8 år, hos han var det noe hormonell ubalanse, og han fikk medisinsk hjelp for å bli tørr. Husker han lå fem dager på sykehus for å få orden på det (jeg var kun 10 år, så jeg husker ikke helt eksakt hva som var problemet hos han). Da han kom hjem igjen, fikk han med seg en alarm som ble satt på truselinningen, den begynte å pipe med engang det kom en dråpe i trusen. Da stod han opp og gikk på do. Jeg sier ikke at datteren din har samme problemet, er vel fåtallet som har det slik, vil jeg tro. Men poenget mitt er at noen barn bare trenger tid. Ikke begynn med å vekk henne midt om natten for å gå på do, men begrens heller drikke før hun legger seg, og ta henne med en tur på do også når dere legger dere, slik du har gjort hittil. Vet ikke når hun legger seg, men hvis hun f.eks legger seg 20, ville jeg ikke gitt noe særlig med drikke etter 18. Anonymkode: fe0f8...a08 Jeg vet ikke hva som tilfellet er, men hun sover ekstremt tungt, og tisser ekstremt mye på natta, det er derfor vi har begynt å ta henne dit etter bleieslutt😅 Anonymkode: d0337...29c
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #13 Skrevet 10. september 2022 Vi er til utredning på sykehuset for det samme med sønnen vår i skolealder. Han bruker bleie på natt. Vi har fått beskjed fra sykehuset at han bør fortsette med dette frem til han er tørr, og har hatt tørre bleier i 7-10 dager. Det har ingen hensikt å vekke flere ganger om natten, hun vil ikke bli raskere tørr, det dere ender opp med er å selv bli utslitte og ett barn som blir fort sliten og lei fordi hun vekkes flere ganger om natten. Vi snakker ikke åpent med andre om vårt barns bleie bruk, men vi er klare på at han ikke skal skamme seg på grunn av den. Han er i dag i behandling, selvom behandlingen ikke gjør helt det vi ønsker, blir det bedre Anonymkode: 8a022...9da 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #14 Skrevet 10. september 2022 Min datter som er 6 nå er like din datter, hun godkjente til slutt at det var beste å bruke bleie på natten grunnet at da slapp hun og vi å stresse med vasking av seng, sengetøy og nattøy. Datteren min har siden hun slutte med dagbleie tisset seg ut på natten, vi var inn sykehuset for 1 år siden og fikk sjekket blæren, vi fikk vite at den var liten. Men kommer til å bli større eldre hun blir, så etter det har vår brukt nattbleie. Vi får det på resept nå. Jeg snakket med min mor, hun sa at jeg var lik min datter, når jeg ble rundt 12 - 13 år så stoppet det opp. Men det som er greit med å bruke nattbleie er alt man slipper å stresse med på morgen med vask av sengetøy å sånt. Særlig når strømmen er så dyr her i Kristiansand Anonymkode: 154a6...921 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #15 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Min datter som er 6 nå er like din datter, hun godkjente til slutt at det var beste å bruke bleie på natten grunnet at da slapp hun og vi å stresse med vasking av seng, sengetøy og nattøy. Datteren min har siden hun slutte med dagbleie tisset seg ut på natten, vi var inn sykehuset for 1 år siden og fikk sjekket blæren, vi fikk vite at den var liten. Men kommer til å bli større eldre hun blir, så etter det har vår brukt nattbleie. Vi får det på resept nå. Jeg snakket med min mor, hun sa at jeg var lik min datter, når jeg ble rundt 12 - 13 år så stoppet det opp. Men det som er greit med å bruke nattbleie er alt man slipper å stresse med på morgen med vask av sengetøy å sånt. Særlig når strømmen er så dyr her i Kristiansand Anonymkode: 154a6...921 Vet du, moren min er helt overbevist om at dette kan trenes på og at det er vår feil at hun fortsatt tisser i sengen. Jeg sluttet på dag og natt da jeg var to, spontant. Bleieslutt har gått knirkefritt hos henne. Jeg har kviet meg for å ta på datteren min bleie igjen nettopp pga henne,.. Men har jo skjønt at det kanskje er det lureste når det er så lite å gjort med frem til behandling.. Takk for at du deler ❤️ Anonymkode: d0337...29c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå