AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #1 Skrevet 9. september 2022 Fikk mitt første barn i mars, dvs at «lille» gullet nå er 6 mnd 😍 Han ble fullammet frem til han var 5,5 mnd, da begynte jeg å gi han litt fast føde. Var til 6 mnds kontroll på helstasjonen nå i uka, og den lille pluggen veier nå 10,9 kg (!!!). Fikk jo litt sjokk. Visste jo han var stor, men ikke så stor liksom😅 Var forøvrig 3850 gram til fødsel og 54 cm. HS mente det ikke var grunn til bekymring da han utelukkende har fått morsmelk, og at det vil jevne seg ut etter hvert.. Men så kjenner jeg samtidig at jeg blir litt usikker. Er det noen her som har erfaringer med sånne svære babyer? Gikk det seg til? I så fall når flater denne enorme vektøkningen ut? Anonymkode: a3933...1da 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #2 Skrevet 9. september 2022 Hadde en I barselgruppa som var lik. Jevnet seg ut etterhvert. Er helt vanlig i dag og de er 3,5. Anonymkode: 44d34...db5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #3 Skrevet 9. september 2022 Jeg hadde liten baby, brukte str 50-56 ved 3 mnd alder og er nå 2 år og bruker 86. Men min bror fikk svære unger. Mener å huske at en av dem var 8kg ved 3 mnd alder. Dette gikk seg til når de var rundt 4 år, nå er de lange og tynne. Anonymkode: 63fda...71d
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #4 Skrevet 9. september 2022 Ikke noe å bekymre seg for. Jeg kjente en baby som var 9 kg ved 3 måneder, det var plugg, det! Lang, tynn stake av en 18-åring i dag☺️ Anonymkode: be6e6...21f
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #5 Skrevet 9. september 2022 Min gutt var 8.5 kg da han var 3 mnd! Kun morsmelk. Han var så deilig og rund. Roet seg litt da han begynte og krabbe nå er han 4 og slank. Men alltid vært glad i mat. Anonymkode: e9310...ef6
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #6 Skrevet 9. september 2022 Ok, takk for svar😊 Blir bare så usikker, redd for at det er noe galt med han eller noe🥲 Han er jo verdens herligste, og strålende blid og fornøyd så lenge han er mett😅 Hvordan var din «store» baby mtp motorisk utvikling? Er redd tyngden skal føre til at han blir forsinket… Anonymkode: a3933...1da
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #7 Skrevet 9. september 2022 Min store gutt var 10 kg på 5 mnd kontrollen, husker ikke hva han var på 6 mnd.. Men han er en slank og helt normal 3-åring i dag Begynte å jevne seg ut da han begynte å krype og reise seg og være mer aktiv. Helt normalt at fullammer babyer som jo nesten bare ligger i ro, blir tykke og gode Da han var rundt året lærte han å gå og vi sluttet ammingen et par mnd etter. De to neste årene strakk han seg voldsomt, men la bare på seg et par kg 😅👍 Har ikke slanket ham på noen måte, i dag er han tynn, aktiv, motorisk som han skal være Anonymkode: ab060...57a 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #8 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan var din «store» baby mtp motorisk utvikling? Er redd tyngden skal føre til at han blir forsinket… Anonymkode: a3933...1da Alt var innenfor normalen så vidt jeg vet, det er jo et veldig stort spenn på hva som regnes som normalt. Det skal godt gjøres å gå utenfor det kun pga litt vekt. Anonymkode: be6e6...21f
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #9 Skrevet 9. september 2022 Mine unger er store, men de er også lange. Vi sjekket en gang who sine percentilskalaer, de har en for bmi, og der var eldste helt gjennomsnittlig. Jeg ser det også når vi er på babysvømming, at yngste er på størrelse med de som er dobbelt så gamle. Yngste er for ung til å være så veldig motorisk, men hun er sterk. Eldste har veldig god motorikk, og var tidlig ute med grovmotoriske milepæler. Vekta stagnerte en periode når han lærte seg rask bevegelse, og han ble slank. I høyden har han vokst i samme tempo som resten siden han var to, og er dermed høy uten å være en kjempe blant jevnaldrende. Jeg og mine søsken var også slik. Vi var veldig store frem til ca 2, deretter litt store frem til puberteten hvor vi hadde en tidlig vekstspurt og stoppet før alle andre. Farmor snakker også om sine små kjemper, så det kommer nok derfra. Vi er helt normalt middels høy alle sammen. Anonymkode: af90b...d08
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #10 Skrevet 10. september 2022 Er når jeg leser sånt at jeg skjønner hvor liten min yngste er 🙈🙈 jeg syntes jo han er søt når han springer rundt med sine 9.6 kg, men han er straks 1.5 år.. Min mellomste var betraktelig større.. og er meget fysisk god. Det er mye mindre bekymringer med større unge. Straks babyen begynner å bevege seg mer så vil de kg bli muskler og ungen blir sterk og god. Og som hs sier, innen grunn til bekymring, selv om ungen er tung idag betyr ikke det at hn vil være tung resten av livet. Anonymkode: 3ad3c...0a4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #11 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er når jeg leser sånt at jeg skjønner hvor liten min yngste er 🙈🙈 jeg syntes jo han er søt når han springer rundt med sine 9.6 kg, men han er straks 1.5 år.. Min mellomste var betraktelig større.. og er meget fysisk god. Det er mye mindre bekymringer med større unge. Straks babyen begynner å bevege seg mer så vil de kg bli muskler og ungen blir sterk og god. Og som hs sier, innen grunn til bekymring, selv om ungen er tung idag betyr ikke det at hn vil være tung resten av livet. Anonymkode: 3ad3c...0a4 Ja, verken jeg eller far er overvektige og vi er sunne folk som trener og spiser næringsrik mat. Men når han er større enn en gjennomsnittlig gutt på 12 mnd så blir man jo likevel litt bekymret 😅 Men må vel bare være glad for at han har god appetitt og håpe på det jevner seg ut når han blir mer mobil🙏 Anonymkode: a3933...1da
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #12 Skrevet 10. september 2022 Det er ikke noe å bekymre seg for. Det jevner seg ut. Selv min som var 8.5 kg ved 3 mnd lå jo fremdeles innenfor normalen selvom det var over gjennomsnittet. Hadde ingenting å si for motorikken. Sterk og fin gutt med god apetitt. Anonymkode: e9310...ef6
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #13 Skrevet 10. september 2022 En jeg kjenner var baby samtidig med min. Var 22kg når han var 2år. Nå er han 13 og over 100kg...... Anonymkode: b9691...23c
Mt3 Skrevet 10. september 2022 #14 Skrevet 10. september 2022 Det med vekt er ikke noe å bekymre seg over frem til de er over året og har begynt på den mer aktive delen av livet med å gå, klatre og leke. Vekstfasene er veldig ulike fra barn til barn, noen vokser i bredden først for så å skyte i vei i lengden senere, så det bruker å utjevne seg. Om appetitten da etter noen år fortsatt er langt høyere enn aktivitetsnivået så vil nok helsestasjonen gi tilbakemelding på det og komme med råd og forslag. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #15 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): En jeg kjenner var baby samtidig med min. Var 22kg når han var 2år. Nå er han 13 og over 100kg...... Anonymkode: b9691...23c Ja, det er nettopp sånne tilfeller som gjør meg bekymret 😅 For de aller fleste jevner det seg jo ut, mens noen forblir jo overvektige.. Men 100 kg og 13 år, det er jo ikke pga morsmelk og grønnsaksmos liksom 😅 Anonymkode: a3933...1da
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #16 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ok, takk for svar😊 Blir bare så usikker, redd for at det er noe galt med han eller noe🥲 Han er jo verdens herligste, og strålende blid og fornøyd så lenge han er mett😅 Hvordan var din «store» baby mtp motorisk utvikling? Er redd tyngden skal føre til at han blir forsinket… Anonymkode: a3933...1da Ikke meg du spør, men et vennepar har ei jente som var 10 kg på fem måneders kontrollen, og bitteliten i lengden. Hun var igrunn en liten ball. Hun gikk når hun var 9.5 mnd og er idag den lengste i sin første klasse. Vekta har stått mer eller mindre stille siden to års kontrollen, så den lille ballen er nå en lang strek. Spist helt normalt hele veien. Anonymkode: c146b...ce2 1
Vera Vinge Skrevet 10. september 2022 #17 Skrevet 10. september 2022 (endret) To av barna mine var omtrent like store ved 6 mnd, men det skal sies at de var en kg tyngre enn dine ved fødsel. De ble også fullammet. Men veksten roet seg veldig etter 6 mnd og ved 1 år var de bare litt større enn snittet, men ikke så mye (både i høyde og vekt). Helt normal motorisk utvikling også. Etter småbarnsårene har de vært slanke gutter, men litt høye. Jeg hadde ikke bekymret meg for overvekt nå, hvis det er det du tenker på. Særlig når babyen fullammet. Endret 10. september 2022 av Vera Vinge 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #18 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er nettopp sånne tilfeller som gjør meg bekymret 😅 For de aller fleste jevner det seg jo ut, mens noen forblir jo overvektige.. Men 100 kg og 13 år, det er jo ikke pga morsmelk og grønnsaksmos liksom 😅 Anonymkode: a3933...1da Overvekt hos barn skyldes feil kost, inntaktivitet eller sykdom. Syns du skal legge dette bak deg nå. Får være måte på til kroppshysteri om det og skal gjelde små babyer på morsmelk. Du har fått mange svar nå på at dette går seg til. Anonymkode: e9310...ef6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå