Gjest Gjest_Frua_* Skrevet 27. november 2005 #1 Skrevet 27. november 2005 Vi bor i en horisontalt delt tomannsbolig (generasjonsbolig), som vi skal overta. Dette er min manns barndomshjem, og det knytter seg naturlig nok endel følelser til det. Huset er svært gammel, og er opprinnelig oppført for ca 250-300 år siden. Men jeg tror ikke noe særlig originaldeler er igjen, men likevel mye gammelt. For å gjøre dette om til en enebolig må det gjøres en god del. Huset har to etasjer, med mye skråtak og lavt under taket i andre etasje. I utgangspunktet har vi nå tenkt å finne en arkitekt som kan hjelpe oss med å finne gode løsninger. Men, så pratet jeg litt med faren min som er tømmermester, og han ser det hele litt annerledes. Han har gjort endel arbeid her, og kjenner huset ganske godt. Han mener at vi seriøst bør vurdere å rive hele huset, og heller bygge nytt. Han mener at husets tilstand ikke er så strålende ift. f.eks jordkjellere, grunnmur, isolasjon etc. Han mener at konstruksjonen er kronglete og kostbar å ombygge. Nå er han tømmermester og har ganske høye krav til ting. Men når han nå engang sier det han sier, så synes jeg at jeg på en eller annen nennsom måte bør ta det opp med mannen min. Er det lurt å få en gjennomgang med en takstmann først før vi snakker med en arkitekt for å få en skikkelig vurdering av husets tilstand og så vurdere hva vi bør gjøre utfra det? Jeg aner heller ikke hva det vil koste å bygge et nytt hus på 200 kvadrat. Det må jo bli en kost/nytte vurdering det her. Hvordan legger jeg fram dette for mannen min? Er jo barndomshjemmet hans......må legge til at han er veldig hendig og har god forståelse for sånne bygningstekniske ting, men ser ikke bort fra at han kan bli litt "blind" for at dette er barndomshjemmet.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 27. november 2005 #2 Skrevet 27. november 2005 Jeg har ingen erfaring med dette selv, men min første tanke er at dere uansett bør få en skikkelig tilstandsrapport på huset. Da har dere et bedre grunnlag for å se hva som må gjøres helt på nytt, hva som kan utbedres av det gamle og hva som faktisk er ok slik det er. Hvis denne rapporten viser at huset faktisk er i så dårlig stand som din far sier, så vil kanskje din mann også se dette? At du ikke først og fremst sier at du ønsker å rive hele huset og bygge nytt, men at du ut fra rapporten er bekymret for om dette lar seg gjøre ut fra de økonomiske og tidsmessige rammene dere har. Tror ikke det er lurt å foregripe begivenhetene med å f.eks begynne å sjekke for mye hva det vil koste å bygge helt nytt før dere faktisk har sjekket tilstanden på det gamle grundig og han evt er med på tanken om å rive som et alternativ. Som du sier, dette er barndomshjemmet hans, og han kan nok fort føle seg utsatt for et bakholdsangrep om du tar for mye styring her.
Gjest Gjest_Frua_* Skrevet 27. november 2005 #3 Skrevet 27. november 2005 Jeg har ingen erfaring med dette selv, men min første tanke er at dere uansett bør få en skikkelig tilstandsrapport på huset. Da har dere et bedre grunnlag for å se hva som må gjøres helt på nytt, hva som kan utbedres av det gamle og hva som faktisk er ok slik det er. Hvis denne rapporten viser at huset faktisk er i så dårlig stand som din far sier, så vil kanskje din mann også se dette? At du ikke først og fremst sier at du ønsker å rive hele huset og bygge nytt, men at du ut fra rapporten er bekymret for om dette lar seg gjøre ut fra de økonomiske og tidsmessige rammene dere har. Tror ikke det er lurt å foregripe begivenhetene med å f.eks begynne å sjekke for mye hva det vil koste å bygge helt nytt før dere faktisk har sjekket tilstanden på det gamle grundig og han evt er med på tanken om å rive som et alternativ. Som du sier, dette er barndomshjemmet hans, og han kan nok fort føle seg utsatt for et bakholdsangrep om du tar for mye styring her. ← Takk for klokt svar!
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2005 #4 Skrevet 27. november 2005 Det er dyrt å pusse opp gammelt, prisen blir fort like høy som ved å bygge nytt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå