AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #1 Skrevet 9. september 2022 Jeg har egentlig ikke lyst til å gi julegaver i år. Voksne folk har som regel det de trenger, så julegavehandelen blir preget av at vi må kjøpe noe bare for å ha noe å gi, og det er ikke miljøvennlig å gi noe som ikke blir brukt. Ikke alle gidder å bruke tid på å bytte heller, så vi risikerer at gavene bare blir liggende. Vi har heller ikke veldig god råd, og jeg har mye mer lyst til å bruke penger på å lage en fin jul for oss enn til å kjøpe julegaver andre kanskje ikke en gang bruker.. En annen ting er at vi har flere nevøer og nieser, og slettes ikke alle er like takknemlige. De ønsker seg bare ting som enten er dyrt, eller som vi ikke ønsker å gi. Og uansett sier de ikke takk. Foreldrene gjør jo det, men ikke ungene (de er så store at de har egen telefon og kan fint sende en melding). De minste av nevøene og niesene har ekstremt mye leker, og på julaften får de veldig mye gaver. Så en gave fra eller til spiller ingen rolle. I fjor brukte vi en del penger på julegaver, brukte mye tid på å finne ut hva som kunne passe. Egentlig er jeg veldig glad i å gi gaver, men til jul blir det bare stress fordi det er så mange. Det er noe annet med bursdagsgaver, når jeg bare har en person å konsentrere meg om. Etter jul i fjor satt jeg bare igjen med en dårlig følelse etterpå, at vi hadde brukt for mye penger og det tok for mye tid. Er det noen andre her som dropper å gi julegaver? Hvordan og når sier man fra til familie om dette? Vi forventer selvsagt ikke julegaver tilbake hvis ikke vi gir noe selv, så vi må jo si i fra i god tid. Til orientering har vi ikke egne barn, og mannen bryr seg ikke noe særlig. Han er av typen som handlet julegaver lillejulaften før vi ble sammen, og involverer seg heller ikke i gavehandelen/planleggingen nå. Noen tanker? Anonymkode: df551...e40
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #2 Skrevet 9. september 2022 En ting å droppe å gi til de voksne, men tenker det er kipt å ikke kjøpe til barna. Søsteren min har gjort det samme. Vi er en liten familie og jeg synes det er fryktelig trist. Mine barn får nå gave fra en tante , et sett med besteforeldre og fra oss foreldre. Jeg kjøper fremdeles til hennes barn. De er tross alt mine tanteunger og jeg er glade i dem. Anonymkode: 9444c...ff1 6 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #3 Skrevet 9. september 2022 At det er helt innafor å gjøre, også kutte ut barna. Gjorde det samme her, da verken unger eller forelderens klarte å si takk. Og folk har det meste nå ja. Når jeg ser hva mange hamster til 10 kr på butikker nå, så ser man at mye unger får direkte dritt som blir brukt 2-3 ganger før det kastes. Har du lyst å tilbringe tiden med familien, så sier du at i stede for gaver så blir alle invitert til middag. Om ikke sier du at du ikke ønsker å være med på dette gavekjøret noe mer og verken kommer til å gi eller vil ha gaver. Hoppet av denne karusellen mange år siden selv. Veldig deilig egentlig. Anonymkode: ea44e...f19 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #4 Skrevet 9. september 2022 Slutt å kjøp fysiske gaver, inviter de heller med på middag, hjemme eller på restaurant. Alt etter hva lommeboka tåler. Anonymkode: 35cad...4b8 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #5 Skrevet 9. september 2022 Merkelig å droppe å kjøpe gaver til nieser/nevøer fordi de ikke er takknemlige nok i dine øyne Anonymkode: 320e4...363 12 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #6 Skrevet 9. september 2022 Her slutter jeg aldri å kjøpe gaver. Men jeg kjøper kun gaver til familien. Vi er ikke så mange. Å gi gaver til egne venninner har jeg sluttet med. Min datter har noen venner hun gir gaver til. Anonymkode: 7e5b1...36f 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #7 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): En ting å droppe å gi til de voksne, men tenker det er kipt å ikke kjøpe til barna. Søsteren min har gjort det samme. Vi er en liten familie og jeg synes det er fryktelig trist. Mine barn får nå gave fra en tante , et sett med besteforeldre og fra oss foreldre. Jeg kjøper fremdeles til hennes barn. De er tross alt mine tanteunger og jeg er glade i dem. Anonymkode: 9444c...ff1 Jeg vil heller gi til bare de voksne egentlig, hvis jeg måtte velge. Det er mye enklere å finne en rimelig gave som voksne blir glad for, enn til barn. AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Merkelig å droppe å kjøpe gaver til nieser/nevøer fordi de ikke er takknemlige nok i dine øyne Anonymkode: 320e4...363 Det er ikke bare det, det er også at de større nesten bare ønsker seg dyre ting eller ting vi ikke vil gi (feks voldelige leker). De små river bare opp papiret og husker ikke om det er onkel Knut eller onkel Bjarne de fikk den fra - og de har ekstremt mye leker fra før. Men ja, jeg forventer også at barn på 10 år + klarer å si takk for gaven - men det er bare en liten del av bildet her. TS Anonymkode: df551...e40 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #8 Skrevet 10. september 2022 Du kan fortelle at dere ønsker å slutte med gaver fordi det er lite miljøvennlig, de voksne har "alt" og fordi det er en unødvendig økonomisk utgift. Samtidig må du legge til at de ikke må kjøpe til dere. Et alternativ er å bruke penger på noe alle kan gjøre sammen. F.eks gå ut på restaurant eller en annen opplevelse. Jeg ville nok gitt noe til barna selv om de er utakknemmelige. Tenker mye ligger hos foreldrene mtp på oppdragelse. Gavekort på Spotify eller appstore, kinobillett, godteri. Anonymkode: 2c06c...413 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #9 Skrevet 10. september 2022 Du velger jo selv, ts. Ønsker du slutte gi gave? Si det til folk når du treffer dem. Ikke spør om de kunne tenke seg å droppe gaver - si at du tenker droppe gaver i år. Innvendingene dine er jeg usikker på. Du påstår først at du ikke får glede av å gi gaver fordi du ikke blir takket. Og så at du liker å gi gaver. En av de to er løgn. En som liker å gi gaver er ikke avhengig av takk. En som liker å bli takket liker ikke å gi gaver - hen liker å bli takket. Hvilken er du? Innvendingen din med «ting» er også bare vås. Er da årevis siden man gav hverandre ting? Joda, små unger får ting. Voksne og ungdom får opplevelser. Anonymkode: 896ea...2c5 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #10 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du velger jo selv, ts. Ønsker du slutte gi gave? Si det til folk når du treffer dem. Ikke spør om de kunne tenke seg å droppe gaver - si at du tenker droppe gaver i år. Innvendingene dine er jeg usikker på. Du påstår først at du ikke får glede av å gi gaver fordi du ikke blir takket. Og så at du liker å gi gaver. En av de to er løgn. En som liker å gi gaver er ikke avhengig av takk. En som liker å bli takket liker ikke å gi gaver - hen liker å bli takket. Hvilken er du? Innvendingen din med «ting» er også bare vås. Er da årevis siden man gav hverandre ting? Joda, små unger får ting. Voksne og ungdom får opplevelser. Anonymkode: 896ea...2c5 Det er litt sammensatt dette, og ikke løgn - bare vanskelig å forklare. Jeg liker å gi gaver når jeg kan gi noe som jeg vet at mottaker setter pris på, for eksempel er jeg glad i å lage ting å gi bort. Jeg liker bedre å gi gaver uten en spesiell anledning, eller som takk for at noen har hjulpet meg med noe. For eksempel kan jeg kjøpe med meg en ting når jeg skal på besøk til noen, eller kjøpe gave til en venninne fordi jeg ser noe som er veldig henne. Men å gi gaver bare for å gi, slik som det ofte blir til jul når man skal gi til så mange på en gang, det gir meg ikke noen god følelse. Når man da i tillegg ikke får takk, og ungene gir inntrykk av at det eneste som er bra nok å få er kjempedyrt eller ting vi ikke ønsker å gi, da er det ikke noe moro. (Vi gir ikke voldsleker eller penger til spilling.) Forresten gir vi ting i gave i vår familie, vi har ikke tradisjon for å gi opplevelser. Det er nok litt mer vanlig i byer, tror jeg, de fleste opplevelsene vi gjør her er gratis. TS Anonymkode: df551...e40 1
AprilLudgate Skrevet 10. september 2022 #11 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg vil heller gi til bare de voksne egentlig, hvis jeg måtte velge. Det er mye enklere å finne en rimelig gave som voksne blir glad for, enn til barn. Det er ikke bare det, det er også at de større nesten bare ønsker seg dyre ting eller ting vi ikke vil gi (feks voldelige leker). De små river bare opp papiret og husker ikke om det er onkel Knut eller onkel Bjarne de fikk den fra - og de har ekstremt mye leker fra før. Men ja, jeg forventer også at barn på 10 år + klarer å si takk for gaven - men det er bare en liten del av bildet her. TS Anonymkode: df551...e40 Generøs tante her altså 🤷♀️ Men ja, du sender bare en sms og sier at du fra og med nå ikke gir/ønsker gaver. Veldig spesielt å droppe ungene - men det er jo ditt valg. Ringte du selv rundt som barn og takket for alle gaver?
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #12 Skrevet 10. september 2022 DundreMilfin skrev (5 minutter siden): Generøs tante her altså 🤷♀️ Men ja, du sender bare en sms og sier at du fra og med nå ikke gir/ønsker gaver. Veldig spesielt å droppe ungene - men det er jo ditt valg. Ringte du selv rundt som barn og takket for alle gaver? Det er enorme mengder med gaver under juletreet til disse ungene, som sagt har vi stor familie. Jeg er kanskje litt kjip tante, men jeg tenker jo også at når jeg får barn vil jeg ikke at de skal ha så enormt med ting og ræl. Jeg ringte alltid til besteforeldre og takket for julegaver da jeg var liten. Nå har ungene egen mobiltelefon, så å sende en sms eller en snap og si tusen takk for gaven er jo mye enklere enn det var for meg da jeg var ung. Anonymkode: df551...e40 2
AprilLudgate Skrevet 10. september 2022 #13 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er enorme mengder med gaver under juletreet til disse ungene, som sagt har vi stor familie. Jeg er kanskje litt kjip tante, men jeg tenker jo også at når jeg får barn vil jeg ikke at de skal ha så enormt med ting og ræl. Jeg ringte alltid til besteforeldre og takket for julegaver da jeg var liten. Nå har ungene egen mobiltelefon, så å sende en sms eller en snap og si tusen takk for gaven er jo mye enklere enn det var for meg da jeg var ung. Anonymkode: df551...e40 Du må gjerne droppe gaver til dem, men da kan du ikke forvente at dine barn får tilbake. Og det er faktisk ganske kjipt for unger. De lurer jo på hvorfor «familiemedlem X» ikke gidder gi når alle andre får av tanter/onkler osv. Foreldrene sier jo takk, herlighet. Jeg har heller aldri fått ett eneste takk av et tantebarn, men jeg gir jo gaver fordiom. Om mitt barn får nå. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #14 Skrevet 10. september 2022 Til de voksne kjøper vi noe som enten blir spist, eller drukket - eventuelt en opplevelse Til barna kjøper vi klær og utstyr som de behøver. F. Eks Fleece tøy til bruk i barnehagen, ullundertøy , nye ski (går an å gå sammen flere å spleise). I fjor kjøpte besteforeldre og onklene til barnet vårt en ny bilstol som hun trengte Anonymkode: ca292...70f
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #15 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er enorme mengder med gaver under juletreet til disse ungene, som sagt har vi stor familie. Jeg er kanskje litt kjip tante, men jeg tenker jo også at når jeg får barn vil jeg ikke at de skal ha så enormt med ting og ræl. Jeg ringte alltid til besteforeldre og takket for julegaver da jeg var liten. Nå har ungene egen mobiltelefon, så å sende en sms eller en snap og si tusen takk for gaven er jo mye enklere enn det var for meg da jeg var ung. Anonymkode: df551...e40 Du får takk av forekdrene , men vik tydeligvis ikke gi fordi barna selv ikke takker? Jeg gir gaver fordi jeg har lyst , ikke for å få takk. Anonymkode: 320e4...363 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #16 Skrevet 11. september 2022 Synes du kan fortsette å gi gaver til barna. Trenger ikke være så dyrt, men gi gjennomtenkte fine gaver til hvert barn. I min storfamilie droppet vi gaver til de voksne for lenge siden. Det ble bare dumt å prøve å finne på noe. Etter en stund droppet vi gaver til alle «barn» over 20. Men barn under 20 får fortsatt gaver Anonymkode: 8db45...370
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #17 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (På 9.9.2022 den 20.32): Jeg vil heller gi til bare de voksne egentlig, hvis jeg måtte velge. Det er mye enklere å finne en rimelig gave som voksne blir glad for, enn til barn. Det er ikke bare det, det er også at de større nesten bare ønsker seg dyre ting eller ting vi ikke vil gi (feks voldelige leker). De små river bare opp papiret og husker ikke om det er onkel Knut eller onkel Bjarne de fikk den fra - og de har ekstremt mye leker fra før. Men ja, jeg forventer også at barn på 10 år + klarer å si takk for gaven - men det er bare en liten del av bildet her. TS Anonymkode: df551...e40 Jeg kjøper som regel klær og bøker, og så er jeg ikke så opptatt av at de må takke osv og jeg forstår at det sikkert er andre ting de heller vil ha, men både bøker og klær er nyttige ting som blir brukt. Kjøper også gjerne klær på tilbud, slik at de kan få en jakke til 6-700 kr selv om jeg bare betalte 300. Anonymkode: 40135...1ad
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #18 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Innvendingen din med «ting» er også bare vås. Er da årevis siden man gav hverandre ting? Joda, små unger får ting. Voksne og ungdom får opplevelser. Anonymkode: 896ea...2c5 Eh, nei. Ting er til opplysning mer enn nips, det er også nytteting og bøker. Min familie er friluftsfamilie, de får nyttige ting eller klær i den leia. Jeg ønsker meg stort sett bøker. Min mor ønsker seg (faktisk - hun unner ikke seg selv mye gjennom året) normalt nytteting til hus og hjem. Anonymkode: 38791...1c6 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #19 Skrevet 11. september 2022 Du får si i fra at i år blir det ingen gaver fra deg. Du skriver at du liker å gi gaver, men du gjør jo egentlig ikke det. Du forventer takknemlighet for gavene, og da er det jo ikke det å gi som gir deg glede. Det er det at folk er takknemlig ovenfor deg, som gjør at du liker å gi gave. At du får ros for å ha kjøpt gave. Jeg elsker å gi gave, og jeg bruker tid på å finne ut hva folk liker og ønsker seg, så man slipper bomkjøp som må byttes. Jeg trenger ikke takk, selv om vi voksne sender en melding og takker hverandre på julekvelden. Jeg syns det å gi er gleden i seg selv. Anonymkode: a7deb...48d 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #20 Skrevet 11. september 2022 Man gir ikke for å få noe tilbake. Så hvis det ikke gjør deg glad å gi bort ting så har du uansett gitt gaver for egen del. Jeg gir julegaver ti folk fordi det gir meg noe å glede andre. Jeg forventer hverken takk eller gave tilbake. Dessuten gir jeg ofte opplevelser og hvis ikke så gir jeg aldri noe som kommer til å bli bytta. Ønskelister følges slavisk . Anonymkode: f6d32...263 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå