Maestro Skrevet 10. september 2022 #41 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man har faktisk rett til et privatliv, så det synes jeg ikke er innafor i det hele tatt. De skal spørre og om tillatelse om å komme inn i leiligheten. Anonymkode: b22dd...14f Er jo det jeg mente. At det er avtalt, at de låser seg inn, når det gjelder og få ordnet ting der leietaker ikke trenger og være der. At det kan huseier ordne selv. Hadde klikka om mine bare hadde låst seg inn, uten avtale på dette. Det er jo ikke greit i det hele tatt. De går ikke på plattingen "min" utenfor leiligheten jeg leier engang, da de sier det er min plass så lenge jeg bor her og kan gjøre hva jeg vil der ute. Leiligheten er på vanlig husplan, da det er en egen del av huset. Så forran, er det vinduer rett inn i oppholdsrom. Ungene løper forbi av og til, det er koselig da og gjør meg ingenting. 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #42 Del Skrevet 10. september 2022 Yoshi skrev (7 timer siden): Hvorfor kamera? For å se at hun ikke snoker vel. 🙄 Jeg har i kontrakten vår at utleier (meg) kan sjekke leiligheten to ganger i året. Jeg har dog aldri gjort det for jeg vet de som leier er ryddige folk. Har nøkler heldigvis, for de klarte å låse seg selv ute en gang. Ved flytting hadde jeg nok krevd tilgang. For henne er det ikke viktig at du er der og det skal passe for de hun skal ha med seg inn der. Og da må jo deres tidspunkt prioriteres. Da må jeg ha mange kameraer, og uansett vil det jo være tidkrevende å sjekke dem etterpå - for meg høres det ut som det er nyttigere å bruke de ressursene på flyttekasser og vasking. Men når du sier «kreve tilgang», betyr det at du kan komme når du vil? Eller avtale når det passer? fransine skrev (3 timer siden): Leietakere har store rettigheter etter husleieloven. Det er bare det at man gjerne ikke benytter seg av dem fordi man ikke ønsker å havne i konflikt med utleier. Da jeg skulle flytte fra den mentalt ustabile utleieren jeg har nevnt tidligere, så valgte jeg å ikke betale siste husleia fordi hun hadde depositumet rett inn på sin konto, og ikke ordentlig depositumskonto. Dette er fullt lovlig å gjøre. Det jeg tenkte du evt kunne gjort var å kjøpe ny lås og trekke beløpet fra evt husleie som gjenstår. Dette er fullt mulig å gjøre dersom du ikke når fram hos henne. Ta all kommunikasjon skriftlig. Ingen husleier igjen. Jeg har snakket en del med leieboerforeningen, og de sier det samme som meg - leietakere har mange rettigheter på papiret, men i virkeligheten er det nesten ingen sanksjonsmuligheter og utleier kan gjøre omtrent som de vil. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når det gjelder ts' case så får du lære av dette og bli enig om sånne ting på forhånd før du signerer kontrakter i framtida. Nå har du lært og du ønsker ikke havne i en sånn situasjon igjen. Forøvrig er det fullt mulig å ikke leve i kaos selv om man skal flytte. At papirer og lignende flyter rundt er unødvendig og det sier litt om deg også hvis litt overflaterydding over flere dager anses som 'umulig'. I din neste bolig råder jeg deg til å holde renhold og orden mer i fokus så du slipper å stresse i lignende situasjone. Tvilsomt at du får en så kranglete utleier igjen, men andre ting kan skje. Får du telefon om at bygården din er fylt til randen av vann fordi det har gått vannlekkasje i din leilighet så MÅ de inn uansett om du er hjemme, på jobb eller på ferie på Kypros liksom.......... Da nytter det ikke å nekte eller be de vente fordi du må hjem for å rydde først. Anonymkode: 93313...d5d Altså, jeg foreslo at hun kom etter at jeg var ferdig på jobb, så det var slett ikke slik at jeg nektet henne tilgang. Men hun ville komme før 4 og da var det bare en mulig tid (en hel dag hvor jeg hadde fri), men dette tidspunktet ville hun ikke. Jeg har ikke mulighet til fleksitid eller avspasering, og kan ikke bare gå fra jobb for noe sånt. Grunnen til at det ikke er mulig er først og fremst at jeg har andre forpliktelser og ting jeg skal. Jeg trener et håndballag som reiser på cup i helga, etter jobb jobber jeg som frivillig og har fritidsaktiviteter med barn. Jeg synes vel ikke at man kan forvente at en bolig ser ren og ryddig ut i en flytteprosess! AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man har faktisk rett til et privatliv, så det synes jeg ikke er innafor i det hele tatt. De skal spørre og om tillatelse om å komme inn i leiligheten. Anonymkode: b22dd...14f Ja, men hva når man spør og får nei, da gjør man det bare likevel? Fordi leier er så sabla vanskelig? Min utleier synes i alle fall jeg er veldig vanskelig som ikke bare gjør som hun sier. Anonymkode: cacc4...c91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 10. september 2022 #43 Del Skrevet 10. september 2022 Du har rettigheter her men spørsmålet er om du er villig til å kreve de. Er du ikke villig så er det greit, men det betyr ikke at du ikke har de. Slik jeg forstår det skal huseier selge og du skal flytte. Huseier har IKKE krav på tilgang til boligen med mindre det er for nødvendig vedlikehold/tilsyn eller i forbindelse med visning til LEIESØKENDE. Huseier skal ikke ha nødvendig tilsyn og det er ingen nye leietakere som skal inn. Huseier har derfor ingen tilgang til boligen for å selge den med mindre du har godkjent det. Noe jeg forstår at du har på et gitt tidsrom. Dersom huseier tar seg inn utenom dette kan du anmelde dette til politiet. Men du må være villig til å anmelde noe du ikke virker å være. Men du har fortsatt rettigheter. Du har og mulighet til samle bevis i forkant noe du ikke vil. Noe som og er greit men det betyr ikke at du kan. Depositumet skal være betalt inn på en depositumskonto. Er den det eller har du overført den direkte til huseier? Er det en ekte depositumskonto så ber du banken om å få det utbetalt. Dersom huseier skal holde noe tilbake må de varsle deg og huseier må gå til sak mot deg for å få penger. Er det ikke ekte depositumskonto så begikk du en feil der, men du kan bruke det som forskudd på leie dersom du ikke allerede har betalt leie ut kontrakten. Hele tråden virker å være gjennomsyret med vil ikke, kan ikke og orker ikke. Og det er greit. Jeg vet hvordan det er å ville bli ferdig med tidligere leieforhold. Men det betyr ikke at du ikke har rettigheter. For det har du. Om du gidder. Men vi er skrudd sammen litt merkelig i norden. Svært konfliktsky. Så konfliktsky at den jevne bruker her vil heller gå av bussen om en trykker på knappen på feil sted, en å si noe. Selv om en må gå lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #44 Del Skrevet 10. september 2022 Snublefot62 skrev (23 minutter siden): Hele tråden virker å være gjennomsyret med vil ikke, kan ikke og orker ikke. Og det er greit. Jeg vet hvordan det er å ville bli ferdig med tidligere leieforhold. Men det betyr ikke at du ikke har rettigheter. For det har du. Om du gidder. Du har nok rett i at jeg er konfliktsky. Dvs når jeg sier fra og likevel blir overkjørt, blir jeg redd, stressa, sint og lei meg og vet ikke hva jeg skal gjøre og ser ikke løsninger, og så ender det med at jeg likevel gjør som den andre tvinger gjennom, men da mens jeg skammer meg over meg selv og tenker at det er min feil. Nå har jeg vondt i magen og er kvalm og svimmel og må avbestille en legetime hos spesialist og to andre avtaler fordi utleier kommer uansett og jeg må rydde og vaske. Alternativt gir jeg blanke og lar det være som det er, og legger ikke til rette for utleier - men da vil hun jo bli kjempesur. Anonymkode: cacc4...c91 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 10. september 2022 #45 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Alternativt gir jeg blanke og lar det være som det er, og legger ikke til rette for utleier - men da vil hun jo bli kjempesur. Anonymkode: cacc4...c91 Hva så? Jeg hadde informert huseier om at hen ikke har adgang til boligen utenom tidspunktet du har oppgitt og dersom hen ulovlig tar seg inn utenom det tidspunktet vil hen bli anmeldt. Samtidig hadde jeg informert om at du er midt i flytting og det er derfor en del kaos i leiligheten. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 10. september 2022 #46 Del Skrevet 10. september 2022 Det var da forferdelig mye styr for et enkelt ærend! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #47 Del Skrevet 10. september 2022 Snok1 skrev (3 timer siden): Det var da forferdelig mye styr for et enkelt ærend! Hva mener du? Hadde hun kommet på dagen jeg har fri hadde det ikke vært noe styr i det hele tatt. Anonymkode: cacc4...c91 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #48 Del Skrevet 10. september 2022 Som huseier gjør jeg følgende. Sender skriftlig beskjed: Trenger tilgang til huset den xxxxxxx kl: pga eltilsyn, feier, rørlegger etc. Du trenger ikke være hjemme. Meldingen blir sendt senest en uke i forveien, med mindre det er noe som haster (trenger rørlegger umiddelbart eller noe sånt). Godtar ikke leietakeren dette burde vedkommende ha kjøpt istedenfor. Anonymkode: 67bee...6e4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 10. september 2022 #49 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Godtar ikke leietakeren dette burde vedkommende ha kjøpt istedenfor. Anonymkode: 67bee...6e4 Fin holdning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #50 Del Skrevet 10. september 2022 Snublefot62 skrev (Akkurat nå): Fin holdning. Men det er jo helt sant. Det er mitt hus jeg leier ut. Et hus jeg vil skal være i god stand. En leietaker som skal være så til de grader vanskelig på å slippe inn utleier for feks vedlikehold, burde heller eid et eget sted som kunne ødelegges som man ville. Når man skriver under på en leiekontrakt skriver man under på at man skal ivareta noe en annen eier (som av og til kan bety at noen andre må komme inn og få ordnet ting) og kan man ikke godta det....nei da får man kjøpe da. Huseieren tar seg ikke akkurat inn bare for gøy. Det er nok en grunn. Og dersom det ikke skulle være en annen grunn enn en snokete huseier, burde man flytte. Anonymkode: 67bee...6e4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 10. september 2022 #51 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men det er jo helt sant. Det er mitt hus jeg leier ut. Et hus jeg vil skal være i god stand. En leietaker som skal være så til de grader vanskelig på å slippe inn utleier for feks vedlikehold, burde heller eid et eget sted som kunne ødelegges som man ville. Når man skriver under på en leiekontrakt skriver man under på at man skal ivareta noe en annen eier (som av og til kan bety at noen andre må komme inn og få ordnet ting) og kan man ikke godta det....nei da får man kjøpe da. Huseieren tar seg ikke akkurat inn bare for gøy. Det er nok en grunn. Og dersom det ikke skulle være en annen grunn enn en snokete huseier, burde man flytte. Anonymkode: 67bee...6e4 Samtidig leier du ut eksklusiv bruksrett til en leietaker. Takler du ikke det får du slutte å leie ut. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #52 Del Skrevet 10. september 2022 Snublefot62 skrev (Akkurat nå): Samtidig leier du ut eksklusiv bruksrett til en leietaker. Takler du ikke det får du slutte å leie ut. Etter husleieloven paragraf 5.6 har jeg mitt på det tørre, så å slutte å leie ut ser jeg på som unødvendig. Å være like vanskelig som ts ser jeg også på som unødvendig. Anonymkode: 67bee...6e4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 10. september 2022 #53 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Etter husleieloven paragraf 5.6 har jeg mitt på det tørre, så å slutte å leie ut ser jeg på som unødvendig. Å være like vanskelig som ts ser jeg også på som unødvendig. Anonymkode: 67bee...6e4 Det vet jeg. Det var holdningen jeg viste til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 10. september 2022 #54 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva mener du? Hadde hun kommet på dagen jeg har fri hadde det ikke vært noe styr i det hele tatt. Anonymkode: cacc4...c91 Jeg er utleier, og bor i samme hus som utleie-enheten. Jeg ga alle nøkler til leier som insisterte på at jeg skal ha èn til disposisjon. Etter kort stund etablerte vi felles utvendig safe til nøkler til begge enheter. Vi har begge tilgang til hverandres enhet. Vi gir selvsagt beskjed på forhånd, men på forhånd betyr i enkelttilfeller tre minutter på forhånd. Vi skrur opp og ned varme for hverandre og vanner planter eller låner nøkler til bil eller lignende. Ja vi er utleier og leier, men i det daglige er vi gode naboer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fransine Skrevet 10. september 2022 #55 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg synes det er like hodeløst utrolig hver gang jeg hører om folk som faktisk godtar at depositum havner rett i klørne på huseier. Dette var noe av det første jeg lærte som liten drittunge når jeg på tidlig totusentall begynte å leie. Det skal man !!ALDRI!! finne på å gjøre, og det er første sikre tegn på at huseier er useriøs og at et eventuelt leieforhold kommer til å bli problematisk. Når det gjelder ts' case så får du lære av dette og bli enig om sånne ting på forhånd før du signerer kontrakter i framtida. Nå har du lært og du ønsker ikke havne i en sånn situasjon igjen. Forøvrig er det fullt mulig å ikke leve i kaos selv om man skal flytte. At papirer og lignende flyter rundt er unødvendig og det sier litt om deg også hvis litt overflaterydding over flere dager anses som 'umulig'. I din neste bolig råder jeg deg til å holde renhold og orden mer i fokus så du slipper å stresse i lignende situasjone. Tvilsomt at du får en så kranglete utleier igjen, men andre ting kan skje. Får du telefon om at bygården din er fylt til randen av vann fordi det har gått vannlekkasje i din leilighet så MÅ de inn uansett om du er hjemme, på jobb eller på ferie på Kypros liksom.......... Da nytter det ikke å nekte eller be de vente fordi du må hjem for å rydde først. Anonymkode: 93313...d5d Du kan godt si at man ikke bør betale rett til huseier. Men når man har valget mellom å bo på gata eller å betale despositum til utleier så er valget ganske selvsagt. Ganske enkelt å bare la være å betale de siste måneders husleier alt etter hvor stort depositumet er på. Da sitter utleier der med skjegget i postkassa og får ikke gjort en dritt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #56 Del Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Etter husleieloven paragraf 5.6 har jeg mitt på det tørre, så å slutte å leie ut ser jeg på som unødvendig. Å være like vanskelig som ts ser jeg også på som unødvendig. Anonymkode: 67bee...6e4 Hvorfor er jeg vanskelig? Anonymkode: cacc4...c91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #57 Del Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (På 10.9.2022 den 13.18): En leietaker som skal være så til de grader vanskelig på å slippe inn utleier for feks vedlikehold, burde heller eid et eget sted som kunne ødelegges som man ville. Jeg ødelegger ikke eiendommen fordi jeg ønsker å være tilstede når andre skal inn i huset! Jeg jobber på dagtid, men foreslo en dag som passet og etter jobb. Ærlig talt! At huseier da velger å drite i det og heller komme når HUN vil, en dag og en tid jeg har sagt ikke passer, da er det hun som er vanskelig, ikke jeg! Anonymkode: cacc4...c91 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå