AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #1 Skrevet 9. september 2022 Utleier vil komme til leilighet i forbindelse med salg. Hun vil komme på dagtid mens jeg er på jobb. Jeg sier at det ikke passer, og har foreslått alternative tidspunkt. Hun sier at etter husleieloven har hun krav på å komme og vil ikke endre tidspunktet. Hva er riktig? Anonymkode: cacc4...c91
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #2 Skrevet 9. september 2022 Husleieloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17 §§ 5-6.Utleierens adgang til husrommet Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn. Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side. Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren. Skal du også flytte ut i forbindelse med salg? I såfall gjelder også: § 10-1.Visning før flytting I tiden før fraflytting plikter leieren i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang for å se på husrommet. Anonymkode: ad549...93c 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #3 Skrevet 9. september 2022 Ja, jeg skal flytte. Men det jeg lurer på er om jeg kan si at et tidspunkt ikke passer eller om huseier da rett og slett bare kan låse seg inn om hun vil når jeg ikke er hjemme. Anonymkode: cacc4...c91
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #4 Skrevet 9. september 2022 Og hva er «rimelig tid»? Anonymkode: cacc4...c91
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #5 Skrevet 9. september 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja, jeg skal flytte. Men det jeg lurer på er om jeg kan si at et tidspunkt ikke passer eller om huseier da rett og slett bare kan låse seg inn om hun vil når jeg ikke er hjemme. Anonymkode: cacc4...c91 1 hour ago, AnonymBruker said: Og hva er «rimelig tid»? Anonymkode: cacc4...c91 Hun kan ikke bare låse seg inn uten å ha varslet nei, med mindre det er nødstilfelle. Rimelig tid er bare nok tid til at du kan gi samtykke. Så lenge det ikke er til stor ulempe for deg ville jeg ikke kranglet på det. Hvorfor kan ikke huseier komme inn når du ikke er hjemme? Hvis det er i forbindelse med salg er det vel enten takstmann, vedlikeholdsarbeid, fotografering eller visning, og ingen av disse tingene trenger du å være med på. Det kan være vanskelig for huseier å få tak i fagfolk utenom dagtid. Anonymkode: ad549...93c 7
Maestro Skrevet 9. september 2022 #6 Skrevet 9. september 2022 Med mindre leiligheten din ser bomba og skittent ut, så ser jeg ikke problemet at huseier tar og ordner ting mens du ikke er hjemme. 2
Motelvibes Skrevet 9. september 2022 #7 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, jeg skal flytte. Men det jeg lurer på er om jeg kan si at et tidspunkt ikke passer eller om huseier da rett og slett bare kan låse seg inn om hun vil når jeg ikke er hjemme. Anonymkode: cacc4...c91 Ja og du skal ha varsel i god tid. Dvs minimum fire dager før.
Motelvibes Skrevet 9. september 2022 #8 Skrevet 9. september 2022 Maestro skrev (8 minutter siden): Med mindre leiligheten din ser bomba og skittent ut, så ser jeg ikke problemet at huseier tar og ordner ting mens du ikke er hjemme. Privatliv 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #9 Skrevet 9. september 2022 Motelvibes skrev (3 minutter siden): Privatliv Det er jo mer privatliv og slippe ha huseier der når man er hjemme. Anonymkode: 6916a...e73 5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #10 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hun kan ikke bare låse seg inn uten å ha varslet nei, med mindre det er nødstilfelle. Rimelig tid er bare nok tid til at du kan gi samtykke. Så lenge det ikke er til stor ulempe for deg ville jeg ikke kranglet på det. Hvorfor kan ikke huseier komme inn når du ikke er hjemme? Hvis det er i forbindelse med salg er det vel enten takstmann, vedlikeholdsarbeid, fotografering eller visning, og ingen av disse tingene trenger du å være med på. Det kan være vanskelig for huseier å få tak i fagfolk utenom dagtid. Anonymkode: ad549...93c Og hvis jeg ikke gir samtykke? Jeg sa en tid på dagtid som passet, men hun valgte en annen tid. Hun visste da at det ikke passet for meg. Maestro skrev (11 minutter siden): Med mindre leiligheten din ser bomba og skittent ut, så ser jeg ikke problemet at huseier tar og ordner ting mens du ikke er hjemme. Den ser bomba og skitten ut, jeg holder på å flytte. I tillegg er jo mine personlige ting der fortsatt. Det flyter av papirer, bøker, flytteesker, sekker med søppel og klær som skal til gjenbruk, møbler som skal selges osv. Jeg har ikke sjans til å rekke å gjøre noe med det på den korte tiden før hun låser seg inn… Anonymkode: cacc4...c91 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #11 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo mer privatliv og slippe ha huseier der når man er hjemme. Anonymkode: 6916a...e73 Nei, da har jeg jo ingen kontroll på hva hun snuser rundt i. Anonymkode: cacc4...c91 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #12 Skrevet 9. september 2022 Motelvibes skrev (6 minutter siden): Ja og du skal ha varsel i god tid. Dvs minimum fire dager før. Leieboerforeningen sa to uker… Anonymkode: cacc4...c91 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #13 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, da har jeg jo ingen kontroll på hva hun snuser rundt i. Anonymkode: cacc4...c91 Ja, ikke sant? Det er også følelsen av at man ikke bestemmer over leiligheten som man betaler for. Eieren kan bare gå inn fordi det er hennes leilighet. Men du betaler for den og da har du rett på privatliv. Leieboerforeningen koster 200 kr i året, eller noe. Ville blitt medlem der. D kan du få jurist hjelp. Ikke at du trenger det nå, men om du skal leie et annet sted så føles det godt å ha noen i ryggen Anonymkode: 6f896...470 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #14 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Leieboerforeningen koster 200 kr i året, eller noe. Ville blitt medlem der. Jeg er medlem, men synes faktisk ikke de er noe hjelp i det hele tatt. Har hatt problemer med utleier hele leietiden, og de bare «jaja, det var dumt, du burde flytte» 🙄 Anonymkode: cacc4...c91
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #15 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Eieren kan bare gå inn fordi det er hennes leilighet. Ja, ikke sant! Og så den liksom-høflige på forhånd: skal ha megler på besøk neste uke, når passer det? Og når neste uke faktisk ikke passer på dagtid i det hele tatt, så bare kommer hun likevel. Hva er vitsen med å spørre i utgangspunktet da? Anonymkode: cacc4...c91 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #16 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei, da har jeg jo ingen kontroll på hva hun snuser rundt i. Anonymkode: cacc4...c91 Så interessant er du neppe... Anonymkode: 7cfe0...3e0 4
Gjest fransine Skrevet 9. september 2022 #17 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Leieboerforeningen sa to uker… Anonymkode: cacc4...c91 Rimelig tid innen rett er 2 uker...
Gjest fransine Skrevet 9. september 2022 #18 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, ikke sant! Og så den liksom-høflige på forhånd: skal ha megler på besøk neste uke, når passer det? Og når neste uke faktisk ikke passer på dagtid i det hele tatt, så bare kommer hun likevel. Hva er vitsen med å spørre i utgangspunktet da? Anonymkode: cacc4...c91 Når du leier en leilighet så skal ikke utleier ha egne nøkler hvis du ikke har godtatt at hun har det. Det skal derfor være umulig for henne å komme inn når du ikke er hjemme. Greier hun det, bryter hun husleieloven.
Gjest fransine Skrevet 9. september 2022 #19 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så interessant er du neppe... Anonymkode: 7cfe0...3e0 Utrolig hvor nysgjerrig enkelte folk kan være... ville ikke likt selv å ikke hatt kontroll
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #20 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så interessant er du neppe... Anonymkode: 7cfe0...3e0 Hva har det med saken å gjøre? fransine skrev (Akkurat nå): Når du leier en leilighet så skal ikke utleier ha egne nøkler hvis du ikke har godtatt at hun har det. Det skal derfor være umulig for henne å komme inn når du ikke er hjemme. Greier hun det, bryter hun husleieloven. Hun sa hun ikke hadde egne nøkler, men har sagt til en av naboene at hun har det og kan låse seg inn når hun vil… Jeg har selvsagt ikke godtatt at hun har nøkler. Anonymkode: cacc4...c91 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå