AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #1 Skrevet 9. september 2022 Utleier vil komme til leilighet i forbindelse med salg. Hun vil komme på dagtid mens jeg er på jobb. Jeg sier at det ikke passer, og har foreslått alternative tidspunkt. Hun sier at etter husleieloven har hun krav på å komme og vil ikke endre tidspunktet. Hva er riktig? Anonymkode: cacc4...c91
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #2 Skrevet 9. september 2022 Husleieloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17 §§ 5-6.Utleierens adgang til husrommet Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn. Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side. Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren. Skal du også flytte ut i forbindelse med salg? I såfall gjelder også: § 10-1.Visning før flytting I tiden før fraflytting plikter leieren i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang for å se på husrommet. Anonymkode: ad549...93c 1