Gå til innhold

Har rotet meg helt bort med inkasso

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått store økonomiske problemer etter mye idiotisk pengebruk og gale prioriteringer. Har søkt til luksusfellen flere ganger men ikke fått svar der og har ringt kreditorene uten noe som helst hjelp der, de rikker seg ikke en millimeter. Jeg tar ekstravakter på jobb og gjør alt jeg kan, sparer på alt og lever helt på grensen til det forsvarlige men allikevel går jeg i minus pr mnd pga høye renter. Jeg ønsker ikke å di her og nå hvor mye jeg har i inkasso pga redselen fra å bli gjenkjent, det tar jeg heller da jeg en gang forhåpentligvis får hjelp av luksusfellen. 

noen her som vet litt om hvordan man kan få kreditorene til å hvertfall lette på rentene, hvordan jeg bør ordlegge meg f.eks?

Hvordannskriver jeg en bra søknad til luksusfellen? 

Anonymkode: 45e05...d73

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har fått store økonomiske problemer etter mye idiotisk pengebruk og gale prioriteringer. Har søkt til luksusfellen flere ganger men ikke fått svar der og har ringt kreditorene uten noe som helst hjelp der, de rikker seg ikke en millimeter. Jeg tar ekstravakter på jobb og gjør alt jeg kan, sparer på alt og lever helt på grensen til det forsvarlige men allikevel går jeg i minus pr mnd pga høye renter. Jeg ønsker ikke å di her og nå hvor mye jeg har i inkasso pga redselen fra å bli gjenkjent, det tar jeg heller da jeg en gang forhåpentligvis får hjelp av luksusfellen. 

noen her som vet litt om hvordan man kan få kreditorene til å hvertfall lette på rentene, hvordan jeg bør ordlegge meg f.eks?

Få hjelp av en gjeldsrådgivning hos nav?

De ordner avtaler med kreditorene 

Anonymkode: 2c42b...218

• Liker 4
Skrevet

Ta kontakt med gjeldsrådgiver på NAV. De får nok antakelig ikke til å stoppe rentene (men man skal aldri si aldri), men de kan hjelpe deg med en nedbetalingsplan som er til å leve med. 

Anonymkode: 2be65...41e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja vet akkurat hva du skal gjøre, for har vært det selv. Det er som du sier veldig vanskelig å få forhandlet ned renter. Spesielt når du står på og jobber overtid osv.

Rådene du alltid får her er på kg å ringe og be om lavere rente eller refinansiere. Det er selvfølgelig bare piss og ønsketenkning fra folk som aldri har vært i en situasjon som deg. 

Anonymkode: d6209...a7f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja vet akkurat hva du skal gjøre, for har vært det selv. Det er som du sier veldig vanskelig å få forhandlet ned renter. Spesielt når du står på og jobber overtid osv.

Rådene du alltid får her er på kg å ringe og be om lavere rente eller refinansiere. Det er selvfølgelig bare piss og ønsketenkning fra folk som aldri har vært i en situasjon som deg. 

Så hva er dine råd?

• Liker 4
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 time siden):

Så hva er dine råd?

Få oversikt over gjeld, inntekter og faste kostnader som går ut. 

Først da vet man hva man skal gjøre, det er ulike veier. 

Personen sier han går i minus hver måned. Da er det dekningsloven som gjelder. Klarer han ikke dekke renter engang er det gjeldsordningsloven som gjelder. Det er jobb å ta tak i det, og de fleste lar det bare gå til lønnstrekk. 

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye gjeld? Hvor mange kreditorer? Og hvor lenge har du hatt gjelden er spørsmålene vi trenger svar på for å kunne hjelpe.

Anonymkode: 52b61...1a5

• 2 uker senere...
Skrevet

Mulig Gjeldsoffer alliansen kan hjelpe deg 

Skrevet

Søk om gjeldsordning hos politiet. Det hjalp meg.

Anonymkode: 1bd41...cc0

Skrevet

Gjeldsrådgiver hos Nav er første steg, slik at du på korrekt vis kan søke om frivillig gjeldsordning. Hvis kreditorene avviser det og du oppfyller vilkår for tvungen gjeldsordning, vil namsmannen bestemme det og da kan ikke kreditorene si nei. Men for at det skal skje må du først ha foreslått en frivillig. 

Det er egne løsninger for hvordan det skal skje. Feks. skal du aller først trekke fra boutgifter/barnehage, og så skal du trekke fra livsopphold som er bestemt (satser for gjeldsordning). Det som er igjen etter dette er det du skal foreslå fordelt på kreditorene. Noen kan altså ende med null i dividende, det vil si at det ikke er noe overskudd igjen å dele. Likevel kan det bli resultatet via gjeldsordning. 

Det du kan gjøre selv som gjør jobben lettere når du ber om hjelp via gjeldsrådgiver (det er kommunen som er pålagt å ha dette tilbudet, men de fleste kommuner har da dette via Nav), er å få oversikt over alle sakene du har, hva opprinnelig beløp var, hva som er renter osv. 

Hvis gjeldsrådgiveren ikke kan hjelpe deg, kan du også kontakte namsmannen. 

Ps. Grunnen til at du ikke får svar av Luksusfellen er at du ikke er i målgruppen. De får haugevis av søknader fra folk som ikke har nok penger, og da er du heller i fattigdomsfellen enn luksusfellen. Du kan klare akkurat samme jobb som de på luksusfellen gjør. Det er nettopp privat gjeldsordning (nedbetalingsavtale) de forhandler frem med kreditorene. Og der kan man også vise kreditorene at de ikke vil komme bedre ut av det med en tvungen gjeldsordning (mild trussel om at det er lurere å godta en frivillig, for en tvungen vil gi samme sum i dividende). 

Anonymkode: a4d81...717

• Liker 1
Skrevet

Gjeldsordning med barn var ikke lett…

Anonymkode: 002da...eb9

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gjeldsordning med barn var ikke lett…

Man slipper hvertfall mas fra inkassoselskaper og har et lys i tunnelen

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Man slipper hvertfall mas fra inkassoselskaper og har et lys i tunnelen

Gjeldsordningen spiste opp absolutt alt av bidrag og barnetrygd. Eller.. tok mer av lønna mi siden bidrag og barnetrygd kompenserer. Var ganske tøft! De tok ikke spesielt hensyn til at jeg hadde barn. Var 5 harde år. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...