AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #1 Skrevet 9. september 2022 hva slags ting måtte du prøve først, før du fikk innvilget? Jeg har alltid hatt utrolig kraftig mens, MYE smerter,går veldig utover ting i det daglige, plager meg veldg mye. Jeg ønsker ikke barn, og har nå '' holdt ut '' i 16 år. JEG ORKER IKKE MER. Jeg har tidligere prøvd: 4 forskjellige ppiller operasjon for å se etter endometriose. Jeg er i praksis steril, så det skal ikke utgjøre noe forskjell med eller uten livmor. Jeg har fast partner, alltid fått mye blødninger, bivirkninger av medisiner og ppiller, og ønsker ikke å prøve noe annet. Jeg har akkurat etter 12 år med spiseforstyrrelse fått bedre forhold til kropp,vekt, trening, og ønsker på ingen måte å prøve ny prevensjon som i tilegg til ubehagelige bivirkninger også kan gi vektøkning. føler det er uaktuelt å prøve flere legemidler, så jeg vil helst fjerne livmorsslimhinnen, eller fjerne livmoren helt. Hva måtte du igjennom før du fikk innvilget?! kan legge til at mormor fjernet livmor pga blødninger og smerter, storesøster har endometriose og har fjernet livmor, mammaen min hadde trolig endometrise, blødde utrolig mye, og hadde veldig vondt, og min andre storesøster er nå under utredning for endometriose, og sliter også veldig med mye blødning, manglende virkning av ppiller og mye smerter. Anonymkode: 677cd...aa3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #3 Skrevet 9. september 2022 Jeg fjernet slimhinnen og en polypp for to år siden, pga langvarige blødninger/spotting og det var hormonelt. Hadde jeg ikke fjernet det hadde det muligens utviklet seg til ondartet. Gikk til privat gynekolog som tok prøver og hadde henviste meg til operasjon kjapt. Hvis ikke denne operasjonen hjalp var det å fjerne livmoren neste steg, sa de. Vet ikke om det er det samme du sliter med. Anonymkode: 69b87...2a3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #4 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg fjernet slimhinnen og en polypp for to år siden, pga langvarige blødninger/spotting og det var hormonelt. Hadde jeg ikke fjernet det hadde det muligens utviklet seg til ondartet. Gikk til privat gynekolog som tok prøver og hadde henviste meg til operasjon kjapt. Hvis ikke denne operasjonen hjalp var det å fjerne livmoren neste steg, sa de. Vet ikke om det er det samme du sliter med. Anonymkode: 69b87...2a3 to gyn jeg har hatt har sagt at det ser ut på innvendig ultralyd samt det hun selv kan se, at jeg har endometriose (hun ser masse hvite prikker på livmor på ul) men operasjonen oppdaget kun massive adheranser i hele nedre buk. har arrvev på livmor, eggstokker,eggledere, tarm og blære, mest sansynlig pga tidligere mageoperasjon, men ja, ble ikke bedre etter operasjon. jg orker faen ikke en eneste mens til. jeg er så lei, så ja, kan godt være jeg har polypper. Anonymkode: 677cd...aa3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #5 Skrevet 9. september 2022 Ikkeno som ble pålagt, men jeg hadde jo forsøkt mye mot endometriose før jeg bad om å fjerne livmor. Greit å få barn først, liksom. Hadde fire-fem laparoskopier, tre runder kunstig overgangsalder, prøvd ut hormonspiral og ulike hormonelle preventiver. Da jeg ble henvist var konsultasjonen med kirurg på omtrent fem minutter. "Du er sikker på dette og ønsker ikke flere barn? Ok." Anonymkode: 6de8e...1fa
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #6 Skrevet 9. september 2022 Å bli henvist til operasjon er ikke så veldig vanskelig, men forbered deg på lang ventetid. Iallfall her i Oslo. Jeg har ventet siden april og får mest sannsynlig ikke hysterektomi før på nyåret, tross daglige blødninger, smerter, utprøving av flere medisiner, en mislykket operasjon. Ventetiden på Ullevål er 36 uker. Anonymkode: 854cf...bff
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #7 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Å bli henvist til operasjon er ikke så veldig vanskelig, men forbered deg på lang ventetid. Iallfall her i Oslo. Jeg har ventet siden april og får mest sannsynlig ikke hysterektomi før på nyåret, tross daglige blødninger, smerter, utprøving av flere medisiner, en mislykket operasjon. Ventetiden på Ullevål er 36 uker. Anonymkode: 854cf...bff Oki. bor litt utenfor oslo. Takk for svar 😄 Anonymkode: 677cd...aa3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #8 Skrevet 10. september 2022 Jeg fjernet livmoren grunnet muskelknuter og polypper som ga smerter og blødninger. Ingen stress å bli henvist til operasjon i grunnen, fra jeg var på samtale til operasjon tok det to mnd. Det er fritt sykehusvalg i Norge, så du kan velge et sted med kortere ventetid. Anonymkode: a7cd3...5d4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #9 Skrevet 10. september 2022 Da jeg hadde muskelknute på livmoren, fikk jeg ikke inntrykk av at det er vanskelig å få innvilget hysterektomi. Tvert imot opplevde jeg at de pushet veldig på for å fjerne livmoren min istedet for å prøve noe annet først. Jeg fikk tilbud om å settes opp til operasjon innen få måneder (men takket nei da jeg ikke ønsket å fjerne livmoren). Tror det kommer veldig an på hvor gammel du er, hvor du bor og hvilken gynekolog du treffer på. Anonymkode: 37a5b...48b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå