AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #1 Skrevet 9. september 2022 Hei Nå er det bare noen uker igjen til jeg har vært sykemeldt et år. Jeg er på ingen måte klar til å jobbe, på grunn av lange ventetider for utredning, komme inn til spesialist og senere operasjon er jeg fortsatt i en uavklart situasjon, og jeg venter fortsatt på flere undersøkelser, rehabilitering osv. Jeg synes det er fryktelig frustrerende at man ikke kan være sykemeldt lenger enn et år når man ikke er ferdig behandlet. Fastlegen har søkt om AAP for flere måneder siden, for han sa at det var eneste mulighet. Har ikke hørt noe fra Nav om dette, bare at søknaden var mottatt. Har ikke blitt kalt inn på noe møte for eksempel, ikke på hele dette året. Har sendt melding til dem for å høre hva som skjer videre, men fikk bare et standardsvar tilbake. Økonomisk er det krise å gå enda mer ned i inntekt, klarer meg bare så vidt på sykepengene. Er selvstendig næringsdrivende og har derfor ingen arbeidsgiver som følger meg opp eller noe å gå til. Så nå sitter jeg her, syk og blakk (omtrent) og rådløs, og lurer fælt på hva jeg skal gjøre nå. Stresset og deprimert. Og hva skjer nå? Råd, noen? Anonymkode: c5170...fee 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #2 Skrevet 9. september 2022 Du har fått dårlig oppfølging fra NAV. Du skulle vært på dialogmøte, men vet ikke om det er fordi du er selvstendig næringsdrivende det er annerledes? Du må nesten kontakte NAV. Ja AAP utbetaling er krise. Jeg venter min første utbetaling snart og kjenner også at jeg gruer meg til hvordan dette skal gå. Og det hjelper ikke på helsa med økonomiske bekymringer. Men det viktigste for deg nå er jo at du faktisk får penger utbetalt, så dette må du bare purre på. Anonymkode: d94b9...030
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #3 Skrevet 9. september 2022 Fastlegen søker ikke AAP, det må du gjøre selv. Legen sender legeerklæring. Ditt ansvar å sette deg inn i dette. Nav sender og info på din side på nav. Anonymkode: 6f3d4...b21 5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #4 Skrevet 9. september 2022 Her har du gjort en stor feil, TS. Det er ikke fastlegen som søker om AAP (eller andre stønader) for deg. Fastlegen sender bare legeerklæring, så den erklæringen har vel NAV hatt en del måneder nå alt 😅. Du må inn på nav.no - arbeidsavklaringspenger - og søke der. Ikke legg ved en NY legeerklæring, legg ved den du allerede har fått. Så ringer du NAV på mandag. Anonymkode: 0013b...e3d 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #5 Skrevet 9. september 2022 Håper du får søkt fort som bare det! 🤞 Her tok det 7 uker fra jeg søkte til jeg fikk innvilga, og det var faktisk veilederen min på NAV som «maste» om at jeg MÅTTE søke allerede 3 mnd før sykepengeåret var omme, slik at jeg ikke plutselig skulle stå uten. Selv om jeg da enda hadde et håp om at det ikke skulle bli nødvendig i praksis. Dårlig oppfølging!!! Men vårt eget ansvar når alt kommer til alt.. Du har ikke noe ekstra forsikringer/medlem i noe pensjonsgreier som gir deg noe? Jeg fant ut at siden jeg er medlem i Statens Pensjonskasse, så kunne jeg få en stønad gjennom dem som supplement til AAP - som omtrent fullt ut dekker tapet (mye fordi jeg får ekstra pga omsorg for flete barn, barnetillegget var stort). Anonymkode: c4f8b...35f 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #6 Skrevet 9. september 2022 TS her, ser det var uklart. Fastlegen har sendt legeerklæring, jeg har søkt og søknaden er mottatt. Men det tar sin tid å få det innvilget tydeligvis. Håper det går i orden til sykepengene stoppes. Anonymkode: c5170...fee
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #7 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TS her, ser det var uklart. Fastlegen har sendt legeerklæring, jeg har søkt og søknaden er mottatt. Men det tar sin tid å få det innvilget tydeligvis. Håper det går i orden til sykepengene stoppes. Anonymkode: c5170...fee Det tar 3 måneder før du får vedtaket. Ring NAV på mandag og etterspør saksbehandleren din, slik at saksbehandler kan kontakte deg og få beskjed om at det haster - evt får du også beskjed om hvor i løypa de ligger. Anonymkode: 0013b...e3d
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #8 Skrevet 9. september 2022 AAP kan gjerne ha 3 mnd saksbehandlingstid. Har du tegnet uføreforsikring må du sende inn krav når vedtaket fra NAV kommer. Og sjekke med HR om du har rett på utbetaling via KLP eller annen type pensjonsordning. Anonymkode: 2879f...9c2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #9 Skrevet 9. september 2022 På siste dialogmøte med Nav, lege, arbeidsgiver og meg, ble lege og Nav veileder enige om at neste steg for meg var AAP. Dette var kanskje 3 mnd før jeg nådde maxtid på sykemelding. Nav regnet ut eksakt for meg hvilken dag jeg tidligst skulle søke. Behandlingstiden den gangen mener jeg var 8 uker. Dette gikk ganske greit, og jeg fikk vedtaket ca 1 uke før tiden. Men jeg mener at jeg fikk mld inne på "Mitt Nav" om at de hadde mottatt søknaden, og hvor lang behandlingstiden var. Har du logget deg inn på Nav og sjekket om det ligger noe der du kan ha oversett? En annen ting, hvis du sliter nå med sykepenger, vil du slite enda mer med AAP da det er noen og 60% av snitt inntekten din fra de 3 siste årene. Du går ganske mye ned i inntekt. Anonymkode: 2e29f...f0c
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #10 Skrevet 9. september 2022 Rart du ikke har fått brev med innkalling for møte gjennom hele året og 39-ukersbrev med info. For å få innvilget aap må arbeidsevnen være minst 50% nedsatt til et hvert type arbeid. På nav sine sider kan du se forventet saksbehandlingtid, og den ligger på ca 11 uker på aap for øyeblikket. Dersom den ikke rekker å bli ferdig behandlet innen maksdato må du nesten søke økonomisk sosialhjelp. Det er ca. 3 ukers saksbehandlingstid så du bør allerede nå tenke på dette dersom du ikke kan betale for livsopphold. Aap får man tilbakebetalt fra siste dag man ikke har sykepengerettigheter mer, og dersom du søker om sosialhjelp vil nav trekke av dette på etterbetalingen. Godt at legeerklæring ligger inne, da slipper de å vente på dokumentasjon for å behandle vedtaket. Du sier det er lenge siden du søkte. Har du ikke fått tilsendt en arbeidsevnevurdering? Dersom du har fått denne, ligger saken mest sannsynlig hos NAV Arbeid og Ytelser (som er de som behandler saken) og ikke på lokalkontoret. Du må uansett ta kontakt med veileder mandag morgen for å få avklaring i saken og hjelp til veien videre. Fremover vil du gå ned i inntekt til ca. 66% av inntekten din. Dersom du har forsikringer som kan dekke deler av inntektsgapet bør du ta kontakt så fort som mulig. Eks. KLP, SPK, Storebrand eller andre forsikringer som private aktører benytter seg av. Du kan også få hjelp av økonomiske veiledere på NAV til å hjelpe deg med å sette opp et budsjett og se på hvilke utgifter du evt kan kutte. Dersom du ser at det vil bli utfordrende økonomisk fremover ta kontakt nå på mandag og få tatt tak i ting, så du får lagt til rette så godt som mulig for tiden som kommer. Forstår at situasjonen du nå står i er utfordrende, det er derfor viktig at du tar tak i det med en gang før det går for langt. Har du vurdert annet arbeid? Anonymkode: e343e...6c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå