Gå til innhold

Dersom en mannlig kollega sier at du er en flott dame…

Anbefalte innlegg

Skrevet
Snok1 skrev (2 minutter siden):

Trist at du gjennomgående har slike erfaringer. Virkelig!

Men å generalisere ut fra dette tjener ingen, og aller minst deg selv.

Her foregriper du hva jeg skulle si, og det var vel nettopp meningen.

Men du har jo rett. De er der ute, og de er ikke en gang en liten og truet minoritet.

Det er veldig vanskelig å ikke generalisere når det er så mange kvinner som opplever det samme, men jeg skjønner hva du mener. Veldig trist at man ender opp med å ikke stole på menn lenger. 

Men jeg har ingen behov for å innlede noe vennskap med hetero menn. Det har jeg gitt opp. Det er ikke sånn at jeg hater mannfolk heller altså. Har en god tone med de få jeg jobber med, er åpen og prater lett med hvem som helst når jeg en sjelden gang er ute osv. Setter stor pris på de nære jeg har i livet mitt, men ellers holder jeg de på avstand, uten at jeg er uhyggelig eller noe. 

Skrevet

Det komplimentet har jeg fått fra flere kolleger, og tok det bare som et kompliment. Det var ingen seksuell setting, og de sa det enten i en diskusjon med flere, eller i en samtale oss to hvor det tydelig var et kompliment, ikke å prøve seg. 

Synes det var hyggelig jeg. Kun det. 

Den fulle kollegaen som siklet "Du er deilig!" inn i øret mitt var derimot ikke innafor. 

Anonymkode: 00685...517

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, Besina said:

De fleste (eks)kompisene mine har vist seg å ha baktanker, menn på byen som later som de er hyggelige for å få seg et ligg

...

jeg har lært på den harde måten at de fleste menn som kommer med slike komplimenter, ikke er så uskyldige som de skal ha det til. 

Dette koker jo ned til at du mener det er feil at menn kan bli interessert i deg. At å bli kjent med noen eller gi komplimenter fordi de er interessert er noe som ikke er lov.

Vet du hva? Kvinner gjør akkurat det samme. De er hyggelige med menn de er tiltrukket av. Og gir komplimenter. De har til og med kjærester og sex.

Anonymkode: 14fc3...2d3

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette koker jo ned til at du mener det er feil at menn kan bli interessert i deg. At å bli kjent med noen eller gi komplimenter fordi de er interessert er noe som ikke er lov.

Vet du hva? Kvinner gjør akkurat det samme. De er hyggelige med menn de er tiltrukket av. Og gir komplimenter. De har til og med kjærester og sex.

Javel, det er din mening. Det spørs jo hvordan de går frem, det skrev jeg lenger oppe i tråden. Nå har det seg slik at mine erfaringer er dårlige, så jeg har vel bare vært uheldig da, som veldig mange andre. Men nå er det faktisk feil å bli interessert i meg da, siden jeg er gift og har null interesse for menn. 

Neimen, sier du det.. Har jeg sagt noe annet? 

Ingen kan fortelle meg hvilken historie jeg har eller si at min oppfatning er feil. Dette er jo MIN opplevelse. 

Skrevet
21 minutter siden, Besina said:

Javel, det er din mening. Det spørs jo hvordan de går frem, det skrev jeg lenger oppe i tråden. Nå har det seg slik at mine erfaringer er dårlige, så jeg har vel bare vært uheldig da, som veldig mange andre. Men nå er det faktisk feil å bli interessert i meg da, siden jeg er gift og har null interesse for menn. 

Neimen, sier du det.. Har jeg sagt noe annet? 

Ingen kan fortelle meg hvilken historie jeg har eller si at min oppfatning er feil. Dette er jo MIN opplevelse. 

Du er selv gift, du har antakeligvis både vært hyggelig mot og gitt komplimenter til mannen din i det du prøvde å kapre han. Akkurat som de fleste andre kvinner (og menn).

Det er merkelig å hisse seg sånn opp over at menn prøver seg på noen av det motsatte kjønn, når kvinner er akkurat like "ille". Man kan ikke klage når man selv både flørter, gjør fremstøt, har sex og kjærester.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Kommer litt an på kontekst, tidspunkt og forhold mellom de to. Hvis det er to "likeverdige" kolleger som kjenner hverandre ganske godt, er det helt OK. Hvis det er sjefen som sier det til en nyansatt som er 30 år yngre, er det kanskje ikke like greit.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du er selv gift, du har antakeligvis både vært hyggelig mot og gitt komplimenter til mannen din i det du prøvde å kapre han. Akkurat som de fleste andre kvinner (og menn).

Det er merkelig å hisse seg sånn opp over at menn prøver seg på noen av det motsatte kjønn, når kvinner er akkurat like "ille". Man kan ikke klage når man selv både flørter, gjør fremstøt, har sex og kjærester.

Er ikke gift med en mann. Jeg var hyggelig selvfølgelig, ga komplimenter til kona der det passet. Når jeg nevner menn som oppfører seg hyggelig for å få seg noe, så mener jeg de som på ingen måte flørter og man tilsynelatende har en god samtale med, som bare plutselig snur om og begynner å hinte om sex. Ofte blir de sure fordi jeg "var jo hyggelig tilbake". 

Jeg hisser meg ikke opp? Jeg snakker bare utifra mine opplevelser. 

Som sagt tidligere av både meg og andre, handler det om kontekst, hvilket forhold man har til personen fra før, stemning osv. Det er forskjellig hvor grensene går for folk, og det må være lov. Denne saken har mange sider, jeg snakker kun fra mitt perspektiv (og det andre kvinner har fortalt). 

Skrevet
46 minutter siden, Besina said:

Når jeg nevner menn som oppfører seg hyggelig for å få seg noe, så mener jeg de som på ingen måte flørter og man tilsynelatende har en god samtale med, som bare plutselig snur om og begynner å hinte om sex. Ofte blir de sure fordi jeg "var jo hyggelig tilbake".

...

Som sagt tidligere av både meg og andre, handler det om kontekst, hvilket forhold man har til personen fra før, stemning osv. Det er forskjellig hvor grensene går for folk, og det må være lov

Tja dette synes jeg ikke er greit å mene for å være helt ærlig. Når menn har prøvd seg på deg har du syntes det har vært feil, mens når du selv har prøvd deg på noen har du syntes det har vært greit.

Menn som har snakket med deg på et utested og så gjort et fremstøt har i dine øyne gjort det på feil måte. Det du synes er dårlige opplevelser som gjør at du ikke vil være venn med menn er jo at de har prøvd seg på en annen måte enn du selv ville gjort.

De som sier at de har så dårlige erfaringer med menn tenker altså på slikt som dette? At menn de ikke er interessert i prøver seg på feil måte? Disse mennene er kanskje ikke drevne sjekkere, eller de har kanskje en annen formening om hva som er korrekt fremgangsmåte. Men at dette skal være overtramp mot folk som selv prøver å sjekke opp andre blir drøyt. Da må man i såfall selv holde seg unna alt som er av kjønnslig omgang

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.9.2022 den 18.07):

Er det innafor å si det? Hva betyr det, egentlig? Flink, snill, pen? 

Anonymkode: 35d5c...b02

For meg betyr det pen, velkledd, bra kropp. Ja, generelt bra utseende. (Med litt åpning for at enkelte personer bruker det på litt annen måte enn flertallet, med mer betydning "generelt bra". Men de er et fåtall.) 
Så i min verden hadde det absolutt langt over grensen til hva det er OK å si til en kollega av motsatt kjønn. 
Komplimenter er helt greit. Men da bør de være mer spesifikke, og ikke direkte på kropp. 
"Kul genser", "Du har klippet håret? Det ble fint." 
Men helst bør de faktisk gå på personlighet og kunnskap. 
"Dette er du skikkelig god på" eller "Du er en sånn positiv og hyggelig person": 

Ville personen sagt det samme til en mannlig kollega? I så fall er det innenfor. Ville han ikke det? Nei, da er det over grensen. 

Som flere opplever jeg at det å gi komplimenter på utseendet til kollegaer er en hersketeknikk. "Du har kun verdi i form av utseendet ditt". 

AnonymBruker 42 skrev (På 10.9.2022 den 2.10):

Ja visst! Den er alltid sann... 

Feks. "kjekk ung mann" er jo sånn alle damer i pensjonsalder sier UANSETT  om man er "ung (alt er jo relativt) eller "kjekk", og det betyr jo ikke noe annet enn høflig/hyggelig/trivelig - sånn egentlig...  Samme er det med "flott dame" (sånn generelt) Kontekst har jo selvsagt mye å si - som du nevnte, men generelt er "fasitten"  synonym med "allright", altså (iaf. sånn jeg forstår og bruker det)    Tror du bør starte å stole mer på fØLk, jeg :fnise:

Kjekk brukes forskjellig av forskjellige generasjoner, og i forskjellig settinger. 
Det gjør i og for seg flott også. 
Men det er nå en ting å snakke om kjekk eller flott ungdom. Som i denne settingen er synonymer, og betyr noe sånt som "veloppdragen og bra ungdom". I motsetning til "ramp", "vandaler" og skummel ungdom. 

Det blir mer unaturlig å si "kjekk dame" eller "flott dame" (Flott dame er for meg noe gamle grise-menn sa om fine damer i filmer på 80-tallet.) 

AnonymBruker skrev (På 12.9.2022 den 17.45):

Kan det være han bare sier det for å muntre meg opp/skape et kollegialt godt forhold? Det kan jo være fint å gi andre kompliment… Noen menn her som ville sagt dette til en kvinne de ikke fant attraktive? I såfall kan man jo risikere å få en uattraktiv dame «etter seg»… 

jeg prøver å ikke legge noe i det, men jeg blir jo påvirket… er jeg innbilsk dersom jeg tror at han synes jeg er flott når han sier det? 

TS

Han sier dette for å gi deg et kompliment på utseendet ditt. (Strengt sagt seksualiserer han deg. Trekker deg litt ut av kollega-settingen og litt inn i flørte-settingen)
Han vil at du skal tenke på at han kalte deg flott, og føle at det at han ser på deg på den måten får deg til å føle deg bra. 

Du skal heller ikke se bort ifra at han ønsker å få tilsvarende oppmerksomhet tilbake, og skape en liten jobbflørt som han tenker kanskje kan føre til noe mer. 

For meg, og mange av oss som sliter som det er med å få faglig respekt på jobb fordi vi er kvinner, så er denne typen "komplimenter" totalt uønskede, og oppleves som litt krenkende og nedlatende. 
Spesielt fordi menn rundt oss ikke får dem. De gis kun til kvinner. 
Menn får komplimenter på hvor flinke de er. Eller hvor bra de har løst en oppgave. 

Anonymkode: 812b1...b4f

• Liker 2
Skrevet

om en av mine kollegaer sier det til meg så er det på tide med en alkotest

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja dette synes jeg ikke er greit å mene for å være helt ærlig. Når menn har prøvd seg på deg har du syntes det har vært feil, mens når du selv har prøvd deg på noen har du syntes det har vært greit.

Menn som har snakket med deg på et utested og så gjort et fremstøt har i dine øyne gjort det på feil måte. Det du synes er dårlige opplevelser som gjør at du ikke vil være venn med menn er jo at de har prøvd seg på en annen måte enn du selv ville gjort.

De som sier at de har så dårlige erfaringer med menn tenker altså på slikt som dette? At menn de ikke er interessert i prøver seg på feil måte? Disse mennene er kanskje ikke drevne sjekkere, eller de har kanskje en annen formening om hva som er korrekt fremgangsmåte. Men at dette skal være overtramp mot folk som selv prøver å sjekke opp andre blir drøyt. Da må man i såfall selv holde seg unna alt som er av kjønnslig omgang

Jeg kan gjenta meg selv i det uendelige, men jeg tror ikke vi blir enige uansett. Jeg mener det jeg mener, men jeg er ikke drittsekk mot folk. Det er ikke sånn at jeg lager noe rabalder fordi jeg får et kompliment. 

Vi har alle egne opplevelser, erfaringer og meninger. Vi har alle våre grenser, noen "tåler" mer enn alle. Alle er forskjellig, det får være greit!

Å bli sjekket opp eller omvendt er ikke problemet, så lenge det blir gjort med respekt og at man tåler å bli avvist. 

Skrevet

For noen år siden var jeg dum å tolket dette feil, at han likte meg. Jeg likte han fra før...så tenk deg litt om.

Endte opp med at jeg flørtet mer med han, han spør om jeg mener dette. Ante ikke hans sivilstatus, men etterhvert hadde vi sex. Viser seg han hadde hele pakka hjemme 😂

Anonymkode: 27b47...350

Skrevet

Da vil han pule.

Anonymkode: 756df...45f

• 4 måneder senere...
Skrevet

Er det flere som sier til kolleger at de er flotte? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det flere som sier til kolleger at de er flotte? 

Jeg sier at de ser godt ut.

Anonymkode: 7998e...83a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...