Gå til innhold

Kylling er kjedelig

Heipådegådu

Anbefalte innlegg

Mariner kyllingen i en yoghurtbase (bruk gjerne inspirasjon fra en indisk oppskrift), i minst 8 timer. Jeg syns kylling som er marinert i naturell yoghurt blir skikkelig saftig og god. Du kan gjerne ha både brokkoli og gulrøtter til. 

Anonymkode: 502df...02b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heipådegådu skrev (3 timer siden):

Fordi det er en lett og sunn middag 🥰 tåler ikke så godt koteletter og vil prøve å ha litt "rene middager" minst mulig pizza, spaghetti og rødt kjøtt som mulig ettersom dette har vært en go to. Magen tålte det ikke så da var det å prøve på sunne middager. Gjerne kom med andre sunne kjøtt typer annet enn kylling og koteletter🥰 

Hvorfor kan du ikke spise rødt kjøtt? Rødt kjøtt er jo sunt. Det som ødelegger majoriteten av måltider med rødt kjøtt er at det er ultraproseesert eller spises med korn eller friteres i dårlige planteoljer eller spises med grønnsaker som er fritert i dårlige planteoljer eller spises med mye karbohydrater. 

Alt kjøtt er sunt når det er rent og minimalt prosessert. For eksempel kverning av kjøtt (kjøttdeig) er helt fint. 

• Biff
  • Hjort
  • Elg
  • And
  • Gås

Og legg gjerne inn litt innmat i kostholdet ditt hvis du er interessert i å spise sunt!

Anonymkode: 7b7a6...331

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første: kjøp gjerne vanlig kyllingfilet, ikke fabrikkutgavene fra prior etc. Vanlig kylling lever ca 3 mnd før den slaktes, da blir fileten ca 250-350 gram. Minikylling lever i 4 uker, og en typsik filet veier godt under halvparten. de vanlige filetene er langt enklere å få saftige, uansett tilberedning. (jo da, prior etc har i det siste kommet med noen produkter med mer normal vekt, etter å ha hatt monopol noen generasjoner - konkurranse funker!

Stek på lavere temperatur. først  brune i panne. deretter i ovn på 100-120 grader til de er ca 65 grader (temp er smakssak/litt avhengig av hvem du spør) . steketermometer er smart på kylling siden fasongen er så ulik på lår, filet, hel osv at det er vrient å få bra ellers

og som flere sier: lår er smart - letter å få saftig, billigere, mer smak. bra å steke på lavere temp da de er vriene å få bra på typisk 200 grader eller bare panne

Anonymkode: 193b0...a0a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan

Lårfilet eller kyllinglår er mye bedre. Det er litt mer fett på det, men det gjør at det ikke blir tørt og det er også mer smak. Jeg er nok mer opptatt av at det skal smake godt enn at det bare skal være sunt og magert.

Ellers er det et hav av muligheter med kylling. Man kan lage alt fra salat til suppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte tilberedt frosne fileter, da synes jeg de blir saftigere. Ildfast form med folie over, gjerne noe slags fett/olje, evt fløte/krydder/grønnsaker sammen med. Da blir det stort sett saftig. 

Anonymkode: 9313f...175

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heipådegådu skrev (16 timer siden):

Ja, dette er også noe å tenke på. Jeg er ikke vegetarianer eller veganer, men jeg håper på at noen gårder der ute er flinke og passer på dyrene sine. Jeg har valgt at for min del blir det for vanskelig å avstå fra kjøtt fullstendig, men jeg vet det finnes andre gode produkter der ute som er vegansk. 

Men sminkeprodukter har jeg klart å velge dyrevennlig. Små forandringer er bedre enn ingen 🌟 Håper på at vi kan alle ha forståelse for hva en velger å ikke, jeg tror de fleste er enige at de ikke vil at dyr skal bli skadet på noen måte, men det blir for vanskelig å engasjere seg i det for de fleste. 

For 20 år siden var det kanskje vanskelig, men i dag er det virkelig null stress. Og om man ikke klarer å kutte ut kjøtt til tross for at man vet hva det innebærer så kan man i hvert fall legge inn en innsats å ha noen kjøttfrie dager.  Finnes masse sunt man kan spise som ikke innebærer kjøtt

Anonymkode: 92770...913

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heipådegådu skrev (19 timer siden):

Ja, dette er også noe å tenke på. Jeg er ikke vegetarianer eller veganer, men jeg håper på at noen gårder der ute er flinke og passer på dyrene sine. Jeg har valgt at for min del blir det for vanskelig å avstå fra kjøtt fullstendig, men jeg vet det finnes andre gode produkter der ute som er vegansk. 

Men sminkeprodukter har jeg klart å velge dyrevennlig. Små forandringer er bedre enn ingen 🌟 Håper på at vi kan alle ha forståelse for hva en velger å ikke, jeg tror de fleste er enige at de ikke vil at dyr skal bli skadet på noen måte, men det blir for vanskelig å engasjere seg i det for de fleste. 

Planter er langt fra "cruelty free". Man dreper veldig mange dyr i åker. Faktisk er monokultur-åker massemord. Ikke bare dreper de mange dyr, de ødelegger hele økosystemet. Åker kalles også grønn ørken. Det ser frodig ut, men man har ødelagt økosystemet og fortsetter å spraye med gift for å drepe alt som prøver å spise åkeren.

Når man sammenligner å spise korn og å spise kuer som har beitet, så er man skyld i ca 25 ganger flere liv bare fra mus når man spiser korn. Så en veganer har drept mange flere dyr for sin mat enn en som spiser carnivore som spiser bare kjøtt fra dyr som har beitet. Én ku kan mette den som spiser carnivore i et helt år. Og så har du resten av økosystemet. Beitedyr gir god biomangfold i naturen. Bier og andre insekter trenger mange forskjellige planter, og det er det på beite. For å motvirke erosjon trenger man lange røtter fra trær og busker. Disse blir fjernet for å anlegge åker. De får stå på et beite. 

Hvis du vil at kostholdet ditt skal være så cruelty free som mulig, så må du enten gro alle grønnsakene selv eller velge kjøtt fra dyr som har beitet.

Hvis helsen din er av betydning, så må du aldri finne på å kutte ut kjøtt. Kjøtt er det sunneste vi kan spise, og vi kan se på isotop-analyser av skjelettene til forfedrene våre at de spiste ca 100% animalsk. Først hovedsaklig kjøtt i ca 2 millioner år og så 100% kjøtt i ca 2 millioner år og det var da fremskrittene virkelig skjedde. Planter var sultemat når de ikke fikk tak i kjøtt. Forfedrene våre hadde god helse på kjøtt i ca 4 millioner år, helt til jordbruksrevolusjonen kom for 5000-10000 år siden og de spiste mer planter. Da sluttet hjernen plutselig å vokse (og faktisk har den krympet siden!) og de ble plutselig kortere, feitere og sykere. Og så tror de fleste at vi må gjøre mer av dette...

Anonymkode: 7b7a6...331

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis helsen din er av betydning, så må du aldri finne på å kutte ut kjøtt. Kjøtt er det sunneste vi kan spise, og vi kan se på isotop-analyser av skjelettene til forfedrene våre at de spiste ca 100% animalsk. Først hovedsaklig kjøtt i ca 2 millioner år og så 100% kjøtt i ca 2 millioner år og det var da fremskrittene virkelig skjedde. Planter var sultemat når de ikke fikk tak i kjøtt. Forfedrene våre hadde god helse på kjøtt i ca 4 millioner år, helt til jordbruksrevolusjonen kom for 5000-10000 år siden og de spiste mer planter. Da sluttet hjernen plutselig å vokse (og faktisk har den krympet siden!) og de ble plutselig kortere, feitere og sykere. Og så tror de fleste at vi må gjøre mer av dette...

Alle vet at dette er bullshit. 

Anonymkode: 21508...a17

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...