Majer Skrevet 9. september 2022 #1 Skrevet 9. september 2022 Forventer de at folk skal leie i det uendelige istedenfor å kjøpe i påvente av høyere renter? De har vel advart om det i et tosifret antall år? Skulle folk ha leid hele den tiden eller hva tenker de man skulle gjort? Tenk på det tapet de hadde opplevd da. Det er en utrolig tragisk hersketeknikk som viser totalt mangel på forståelse. Sentralbanksjefen er en av de som har brukt den. Det hele er ganske sprøtt. Den eldre generasjonen fikk billige boliger, har fått med seg prisstigningen og har rukket å nedbetale lån. Så fortsetter de å bruke penger som dermed skaper inflasjon også går regningen over på unge førstegangskjøpere som har brukt alle pengene sine for å få råd til en liten leilighet og ikke har rukket å nedbetale noe.
Topsi Skrevet 9. september 2022 #2 Skrevet 9. september 2022 Vel det er jo et poeng at folk har handlet dumt når de ikke har bundet renta mens styringsrente var på 0%. Renta kan tross alt kun går en vei derfra 7 1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 9. september 2022 #3 Skrevet 9. september 2022 Nei, de forventet ikke at folk skulle leie i det uendelig, men heller kjøpe noe de har råd til å beholde selv om renten stiger. Her bommer du fullstendig.
Gjest Nimbus2000 Skrevet 9. september 2022 #4 Skrevet 9. september 2022 (endret) Topsi skrev (2 minutter siden): Vel det er jo et poeng at folk har handlet dumt når de ikke har bundet renta mens styringsrente var på 0%. Renta kan tross alt kun går en vei derfra I tillegg til dette med å låne til pipa og satse på at renta skal være lav i det uendelige. Man burde abolutt komme inn på boligmarkedet, men det betyr ikke at man bør kjøpe så dyr bolig som mulig. Endret 9. september 2022 av Nimbus2000
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #5 Skrevet 9. september 2022 Jeg kjøpte min første bolig, en liten borettslagsleilighet i utkanten av byen, i 1989. Renten var på 14 prosent. Så slutt å syt! Anonymkode: ee62f...617 3 1
Topsi Skrevet 9. september 2022 #6 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kjøpte min første bolig, en liten borettslagsleilighet i utkanten av byen, i 1989. Renten var på 14 prosent. Så slutt å syt! Anonymkode: ee62f...617 Men samtidig var ikke lånet så høyt ift inntekt som idag... 7
Snok1 Skrevet 9. september 2022 #7 Skrevet 9. september 2022 Alle har visst at renta skal opp. Kapitalismen fungerer ikke dersom penger er gratis. 1
Majer Skrevet 9. september 2022 Forfatter #8 Skrevet 9. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg kjøpte min første bolig, en liten borettslagsleilighet i utkanten av byen, i 1989. Renten var på 14 prosent. Så slutt å syt! Anonymkode: ee62f...617 1 Jeg har lån på litt over to ganger inntekt. Jeg hadde spart opp 900 000 og kjøpte som student. Da fikk jeg uansett ikke mulighet til å handle for annet enn 5x inntekten jeg hadde mens jeg studerte. Man kan tenke på andre enn seg selv. Jeg er 100% sikker på at sentralbanksjefen hadde kjøpt for 5 ganger inntekt i Oslo om hun var ung i dag. Noe som heter å lede med eksempel. 2 Da renten var på 14% tapte man ikke like mye på å leie og man opplevde ikke en sterk prisvekst. Du har derimot opplevd en veldig god inntjening i løpet av tiden som har gått og har hatt rikelig med tid til å nedbetale lån. Endret 9. september 2022 av Majer
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #9 Skrevet 9. september 2022 Topsi skrev (2 minutter siden): Men samtidig var ikke lånet så høyt ift inntekt som idag... Du vet ikke hva jeg tjente. Anonymkode: ee62f...617
Topsi Skrevet 9. september 2022 #10 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du vet ikke hva jeg tjente. Anonymkode: ee62f...617 Jeg snakker i snitt, hva akkurat du tjente er irrelevant 5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #11 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg kjøpte min første bolig, en liten borettslagsleilighet i utkanten av byen, i 1989. Renten var på 14 prosent. Så slutt å syt! Anonymkode: ee62f...617 Du kan jo ikke sammenligne det med slik det har vært de siste årene. Regner med du egentlig forstår det. Anonymkode: 6784c...66e 2
Portia Catonis Skrevet 9. september 2022 #12 Skrevet 9. september 2022 Såkalte eksperter som uttaler seg i media har ikke noe ansvar for hva folk velger å bruke rådene deres til . Det nytter ikke å være bitter i etterkant og si «jamen eksperten sa…» Det alle eksperter sier, som de burde si oftere, er at det ikke finnes en 100% risikofri investering. Det gjelder både bolig, aksjer og fond.
Gjest Adobyen Skrevet 9. september 2022 #13 Skrevet 9. september 2022 Jeg skjønner ikke helt at den eldre generasjon bruker så mange penger. Det er vel noe få velstående som trekker opp kanskje. Pensjonene er ikke grunnen, så da må de ha spart mye. Mange har spart for å hjelpe barna sine, men andre har alltid hatt lite. Foreldrene mine var vanlige arbeidere og levde ikke noe luksusliv. De etterlot seg heller ikke mye. Jeg tror det er feil å si at de unge… de eldre… osv, og tro at så mange lever likt fordi blabla. Hvorfor forbruket har økt og hvem som har brukt mest, det vet jeg ikke, og jeg er 49. Det koster vel mer og brukes mest penger i byene? Der finnes også flere godt betalte jobber, og det er flere som har gode studiesteder nær hjemmene og har flest med god utdannelse. Unge flytter fra distriktene og bosetter seg i eller nær byene. Det var bare noen løse tanker, og ikke ment som kritikk eller forsvar.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #14 Skrevet 9. september 2022 Problemet er jo at folk låner til langt over pipa, det er disse som har vært advart mot at det kommer tider med høyere renter. Anonymkode: 11441...869 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #15 Skrevet 10. september 2022 Så du trodde at renta kom til å være på 0% for alltid? Renta ble satt ned pga korona. Nå er den på vei tilbake til normalen og det klager du på? Når det er lite arbeidsledighet og overopphetet marked er det å øke renta et virkemiddel som brukes så folk får mindre penger å bruke slik at arbeidsledigheten går opp. De som ikke tåler en rente på 5-8% har rett og slett lånt for mye. Anonymkode: 209a6...73a 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #16 Skrevet 10. september 2022 Jeg synes faktisk ikke folk kan klage om de eide i 2020 og ikke skaffet seg fastrente i minst 10 år til 2,5%. Alle bør være oppegående nok til å vite at styringsrenta må opp når den har vært på 0%, og nåværende økonomiske situasjon har faktisk vært varslet om i 4-5 år. Det er egoister som tenkte at rente til 2,5% ville gi store tap, og de kan skylde seg selv om de har lån opp til ørene de nå ikke får betalt. Anonymkode: 45f02...50d 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #17 Skrevet 10. september 2022 Et lite spørsmål utenfor tema, men hvorfor dette ekstreme fokuset på generasjoner for tiden? Jeg kjenner de i 20-åra som lever "det gode liv" med nedbetalt leilighet, høy inntekt, og ingen økonomiske bekymringer, og jeg kjenner 80-åringer som lever fra hånd til munn, og må flytte fra leid leilighet til leid leilighet etterhvert som de blir kastet ut fordi eier skal selge/bruke boligen selv. Det finnes ingen økonomisk fasit basert på alder og generasjoner selv om noen tilsynelatende liker å tro det. Anonymkode: edf09...c74 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #18 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Du vet ikke hva jeg tjente. Anonymkode: ee62f...617 Jeg jobbet 80% i barnehage og min leilighet på den tiden kostet 2 årslønner. Nei, vet ikke hva du tjente, men hvis du jobbet feks 2 timer i uken som avisbud stilte du like sterkt som folk med medianinntekt i dag. Anonymkode: 828f6...be5
Gjest theTitanic Skrevet 10. september 2022 #19 Skrevet 10. september 2022 Majer skrev (15 timer siden): Forventer de at folk skal leie i det uendelige istedenfor å kjøpe i påvente av høyere renter? De har vel advart om det i et tosifret antall år? Skulle folk ha leid hele den tiden eller hva tenker de man skulle gjort? Tenk på det tapet de hadde opplevd da. Det er en utrolig tragisk hersketeknikk som viser totalt mangel på forståelse. Sentralbanksjefen er en av de som har brukt den. Det hele er ganske sprøtt. Den eldre generasjonen fikk billige boliger, har fått med seg prisstigningen og har rukket å nedbetale lån. Så fortsetter de å bruke penger som dermed skaper inflasjon også går regningen over på unge førstegangskjøpere som har brukt alle pengene sine for å få råd til en liten leilighet og ikke har rukket å nedbetale noe. Så det er de eldre sin skyld tenker du? Inflasjonen er det de i arbeidsfør alder som bidrar mest til. Alt presset om streik og lønnshopp. Det er lønnsveksten som fører til økte renter. Hadde det ikke vært sutret og streiket til den store gullmedaljen så hadde det ikke blitt nødvendig å heve renten. Utrolig sneversynt å tenke at generasjonene før fikk alt servert på gullfat. Priser, renter og samfunnsøkonomi sto i forhold til hverandre den gangen også. Det har aldri før vært den type luksusforbruk og overskudd som det har vært de siste årene. Helt åpenbart at det løpet ikke kunne fortsette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå