AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #1 Skrevet 9. september 2022 Hei. Vi har planlagt lengre tilvenning i bhg til minsten enn vanlig, slik at det skal bli en myk overgang. Dere som jobber i barnehage, ser dere på foreldrene som er der over en lengre periode som at de er i veien, eller er det til hjelp? Hva foretrekker du hos foreldre som har tilvenning over tid? Anonymkode: 7c439...322
Era Vulgaris Skrevet 9. september 2022 #2 Skrevet 9. september 2022 Jeg foretrekker en god dialog med foreldrene hvor vi legger en plan for hvordan vi kan legge best mulig til rette for en god tilvenning for barnet. Hvis barnet trenger lang tid, bruker vi lang tid. Hvis barnet trenger kortere tid, så er det ønskelig at foreldrene ser det, og trekker seg litt tilbake. Å dra ut tilvenning for lenge, kan gjøre at barnet tror mor/far skal være der hele tiden, og gjøre avskjed vanskeligere etter hvert. Snakk med de ansatte, ta i mot veiledning, og sett barnets behov først. Foreldre som strever med å forlate barnet, til tross for at barnet viser at det er greit, gjør tilvenning mer utfordrende for alle. 4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #3 Skrevet 9. september 2022 Era Vulgaris skrev (5 minutter siden): Jeg foretrekker en god dialog med foreldrene hvor vi legger en plan for hvordan vi kan legge best mulig til rette for en god tilvenning for barnet. Hvis barnet trenger lang tid, bruker vi lang tid. Hvis barnet trenger kortere tid, så er det ønskelig at foreldrene ser det, og trekker seg litt tilbake. Å dra ut tilvenning for lenge, kan gjøre at barnet tror mor/far skal være der hele tiden, og gjøre avskjed vanskeligere etter hvert. Snakk med de ansatte, ta i mot veiledning, og sett barnets behov først. Foreldre som strever med å forlate barnet, til tross for at barnet viser at det er greit, gjør tilvenning mer utfordrende for alle. Jeg er ikke helt enig i at det gjør avskjeden verre. (Men absolutt enig i å snakke med ansatte og ta imot veiledning.) Lengre tilvenning er gunstig for både barnet og foreldrene. Vi har gått over til å bruke flere dagers aktiv tilvenning i tillegg til jevnlige besøk ett par mnd i forveien. les gjerne om litt lengre tilvenning her: https://www.ntnu.no/rkbu/liten-og-ny-i-barnehagen Anonymkode: a41b2...a01
Era Vulgaris Skrevet 9. september 2022 #4 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er ikke helt enig i at det gjør avskjeden verre. (Men absolutt enig i å snakke med ansatte og ta imot veiledning.) Lengre tilvenning er gunstig for både barnet og foreldrene. Vi har gått over til å bruke flere dagers aktiv tilvenning i tillegg til jevnlige besøk ett par mnd i forveien. les gjerne om litt lengre tilvenning her: https://www.ntnu.no/rkbu/liten-og-ny-i-barnehagen Anonymkode: a41b2...a01 Da har du vært heldig. Min erfaring er stikk motsatt. Takk for link, men jeg har jobbet med dette i over 30 år, så jeg har ganske godt erfaringsgrunnlag. Ja, lang tilvenning er positivt, men det innebærer jo ikke at foreldrene aldri skal forlate barnet gjennom tilvenningen. Barnet må erfare at foreldrene går, OG kommer tilbake. 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #5 Skrevet 9. september 2022 At foreldre er der over lang tid , fører ofte til at barnegruppen blir urolig ,det er heller ikke sånn at det nødvendigvis er barnets beste, men hvor lang tid er det snakk om? Stor forskjell på en uke og 3 mnd Anonymkode: 5bf4e...d24 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #6 Skrevet 9. september 2022 Vi skal ha en måneds tilvenning, men ikke slik det beskrives her. Vi skal se det an hvor lang tid det tar for barnet å føle seg trygg og øke tiden vi er borte i samråd med de som jobber i barnehagen. Går det seg til fort så har vi korte dager resten av perioden. Anonymkode: 2f70b...881 2
Mellion Skrevet 9. september 2022 #7 Skrevet 9. september 2022 (endret) Det er absolutt ikke til hjelp at foreldrene er der, det er for ansatte om å ha besøk i sitt eget hjem. (Noe som er fint, men blir besøket for lenge så kan det bli slitsomt) Tilvenning kan bli bare vanskeligere for barnet om det dras ut lenge, da blir barnet vant med at du er der å tenker at sånn er det å være i barnehagen, også blir sjokket stort når dere plutselig skal dra.. de fleste barn har en liten «hjelp, er det sånn det er fra nå av» når det går opp for de at de skal være her «alene» hver dag. Ja barn gråter når du leverer men det er helt vanlig og går vanligvis fort over. Hør på den ansatte og se an hvor trygg barnet er. Endret 9. september 2022 av Mellion
Sofakona Skrevet 9. september 2022 #8 Skrevet 9. september 2022 Vi har hat 3 dager tilvenning og korte dager . 1 dagen var jeg der 1 time med min datter... Dag 2 var jeg der i 15 minutter...så gikk jeg og var borte i noen timer Dag 3 var jeg der i 10 minutter og vekk i noen timer Jeg har vært gjennom en del tilvenning i barnehagen ( som pedagogisk leder) og det er mye letter der foreldre ikke er der...de flyr gjerne rundt barnet, de lar ikke barnet få prøve selv og skal alltid hjelpe til. Og stor sjanse at barnet blir klister barn .. Beste er å ha en god dialog med barnehagen..der ser dere an barnet og dager. Barnet vil gråte når dere går..ofte går dette over .om ikke vil barnehagen ringe og be dere komme hente. Ofte går dette velig bra...og ofte er det verre for foreldre en barna..og foreldre lar sine føler gå utover barna 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #9 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Vi har planlagt lengre tilvenning i bhg til minsten enn vanlig, slik at det skal bli en myk overgang. Dere som jobber i barnehage, ser dere på foreldrene som er der over en lengre periode som at de er i veien, eller er det til hjelp? Hva foretrekker du hos foreldre som har tilvenning over tid? Anonymkode: 7c439...322 Hvor lang tid er «over tid»? Vi anbefaler min. 5 dagers tilvenning hos oss og opp mot 10 dager, men mer enn det fungerer dårlig i en barnehage. Korte dager er veldig lurt om man har anledning, men tilstedeværende foreldre utover 1-2 uker er utfordrende. Hadde en gang et foreldrepar som hadde tatt det med tilknytning og tilstedeværende litt for langt etter min opplevelse. Jeg er sertifisert i COS-P og tar tilknytning med stor alvor, men barn med god tilknytning hjemmefra tåler også barnehagestart godt om opplegget fungerer. Disse foreldrene var i barnehagene i ukesvis og barnet fikk ikke kremtet før de var på bena for å «hjelpe» barnet. Det toppet seg da mor fikk med seg/ spionerte på meg da jeg gikk ut av døra fra garderoben for å hente barnets regnbukse i gangen før utelek. Barnet protesterte litt før jeg kom tilbake med buksa, vi snakker 5 sekunder. Mor kom frem og sa: «Det må du love meg aldri skjer igjen», han må se deg til enhver tid»! Da måtte jeg bare ærlig si at det kan jeg ikke love, vi er 2 voksne på 9 barn etter kl. 14. Viste seg at de ikke gikk på do/ badet uten barnet, når det var våkent. Endte med at de tok barnet ut av barnehagen måneden etter. Anonymkode: ce943...240
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå