ensligmann746 Skrevet 9. september 2022 #1 Skrevet 9. september 2022 (endret) Hei. Jeg har veldig høy flyskrekk, stor frykt for at flyet skal kræsje. Og frykten øker med alderen. Jeg har ikke tørt å fly flere år (5 år). Selv om tog kan også kræsje, bilulykker kan skje. Å dø i en bilulykke eller togulykke kan kanskje være mer smertefullt enn å dø i en fly ulykke. Selv om det er omtrent like trygt som tog, blir jeg ikke veldig redd når jeg skal ta tog eller buss, men fly er bare skremmende. Jeg hadde brukt Valium sist gang jeg fløy, jeg brukte 3 tablettet men det hjalp nesten ikke. Vet dere om andre legemidler som kan være bedre? Jeg ønsker å "turn off" min hjerne helt i flyturen, men jeg trenger "turn on" igjen etter turen. Jeg prøvde å ikke sove 24 timet før flyturen, så å kunne sove i flyet. Men jeg fikk ikke sove så mye heller, ikke når flyet reiser opp og lander. Får ikke sove av skrekk. Endret 9. september 2022 av ensligmann746 Grammatikk fiks 1
Gjest Frysepinne Skrevet 9. september 2022 #2 Skrevet 9. september 2022 Det er uansett legen din som må skrive ut resept, så bestill en time hos hen. Det er høres for øvrig helt forferdelig ut!
FunnyBoy123 Skrevet 9. september 2022 #3 Skrevet 9. september 2022 (endret) Har jobbet som flyger i snart 10 år. Elsker jobben min, hver dag er en glede. Mine råd til folk med flyskrekk er: Gjerne les litt mer om fly og hvordan fly fungerer. Kanskje vil det lindre stresset når du hører "rare" lyder fra flyet, fordi du vet hva lydene betyr etc. Ta på deg klær som du er komfortable i og slapp av. Å fly er helt fantastisk. Dersom det regner på bakkenivå vil alltid solen skinne når flyet bryter gjennom skylagene. Turbulens er helt ufarlig! Si ifra till kabinbesetningen, da vil de ta ekstra godt vare på deg. Ta på musikk i ørene og distraher deg selv. Eksponeringsterapi er den beste måten å bli kvitt skrekken på. Gå ut av komfortsonen og fly! Sjansen for at du dør når du skal til din nærmeste butikk er MYE MYE større enn at flyet kræsjer. Endret 9. september 2022 av FunnyBoy123 5 4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #4 Skrevet 9. september 2022 Om du ikke bil være ganske vrak i ett døgn med hangover en dag eller to er det dessverre ingen medikamenter som funker om 3 Valium ikke gjorde susen. Men klarer du gjennomføre da om du tar etellerannet i den kategorien? Det er jo det viktigste Anonymkode: 3f052...23a 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #5 Skrevet 9. september 2022 Det finnes ingen tabletter som tar vekk frykten helt. Har selv ekstrem flyskrekk. De tablettene man får roer som regel litt ned med ikke helt. Anbefaler kanskje et flyskrekkurs der du lærer mer om det og fly. Mange har god nytte av det, hjalp ikke meg men jeg har flydd flere ganger. Noen år siden sist men har ikke gitt opp enda. Anonymkode: caf95...f23 1
Gjest Warrior Skrevet 9. september 2022 #6 Skrevet 9. september 2022 Du må snakke med legen din om det. Men det som kan gjøre godt når du har flyskrekk eller er redd for noe, er å fly selv om du er redd. Gjøre det du er redd for. Godta redselen og følelsene selv om det er veldig ubehagelig. Det sies det skal bli bedre. Vet godt hvor ubehagelig det er å gjøre ting man er redd for, men det blir jo ikke bedre hvis man lar frykten vinne. For eksempel unngå det man er redd for og unngå frykt følelsen.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #7 Skrevet 9. september 2022 Du må jo selvfølgelig snakke med legen din om dette. Da får du et svar du kan stole på. Kanskje det hadde vært mulig å prøve Sobril isteden for Valium. Begge to er angstdempende, men Sobril har mye kortere halveringstid. Mulig at du da kunne fått litt høyere dose og samtidig ikke vært totalt sløv når du lander. Anonymkode: ec8f1...ac4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #8 Skrevet 9. september 2022 Du ønsker å være dopa uten turen? Har du så ekstrem angst må du nok regne med noe angst uansett, medisinen skal bare ta det verste, ikke dope deg ned. Anonymkode: 39005...b34
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #9 Skrevet 9. september 2022 Det er best at man jobber med angsten fremfor å dope den vekk. Jeg ble selv kvitt flyskrekk. Hadde angstanfall på fly en gang og etterpå sa jeg til meg selv at det verste som kan skje er jo at jeg får et angstanfall, og det hadde jeg allerede hatt da slik at jeg visste at jeg ikke akkurat kom til å dø av angsten selv om den var ubehagelig. Så sa jeg til meg selv at angst er helt irrasjonelt, og så satt jeg meg på et fly, og etter det fikk jeg mindre og mindre angst for å fly. Anonymkode: d029d...d15
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #10 Skrevet 9. september 2022 Jeg pleier å ta sobril 30 min før avgang. Det pleier å gå greit. Jeg er fremdeles redd men roer angsten litt med sobril. Hvis ikke jeg hadde tatt sobril så hadde jeg fått fullstendig panikk. Anonymkode: 66e40...ffd
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #11 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg pleier å ta sobril 30 min før avgang. Det pleier å gå greit. Jeg er fremdeles redd men roer angsten litt med sobril. Hvis ikke jeg hadde tatt sobril så hadde jeg fått fullstendig panikk. Anonymkode: 66e40...ffd Sobril er jo mildere enn valium Anonymkode: 1cec5...e44 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #12 Skrevet 9. september 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Sobril er jo mildere enn valium Anonymkode: 1cec5...e44 Det har jo ikke noe å si rent praktisk, man får jo tilsvarende flere mg slik at den angstdempende effekten blir den samme. Og at Sobril sitter i kroppen mindre enn halvparten så lenge. Anonymkode: ec8f1...ac4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #13 Skrevet 9. september 2022 Men hvor mange mg er 3 valium? Kanskje du trenger en sterkere dose, men snakk med fastlegen din! Stor nok dose funker! Anonymkode: d3fd7...63e
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #14 Skrevet 9. september 2022 Alkohol er bedre enn valium. Anonymkode: c0310...40f
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #15 Skrevet 9. september 2022 Altså, har du kommet deg inn på flyet og dørene er lukket så er nøkkelen å bare slappe av. Du kan ikke gjøre noe fra eller til uansett. Pga dette så synes jeg det er enormt avslappende å fly, jeg, mitt liv er ikke engang mitt eget ansvar! Anonymkode: 76b2a...241
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #16 Skrevet 9. september 2022 ensligmann746 skrev (3 timer siden): Hei. Jeg har veldig høy flyskrekk, stor frykt for at flyet skal kræsje. Og frykten øker med alderen. Jeg har ikke tørt å fly flere år (5 år). Selv om tog kan også kræsje, bilulykker kan skje. Å dø i en bilulykke eller togulykke kan kanskje være mer smertefullt enn å dø i en fly ulykke. Selv om det er omtrent like trygt som tog, blir jeg ikke veldig redd når jeg skal ta tog eller buss, men fly er bare skremmende. Jeg hadde brukt Valium sist gang jeg fløy, jeg brukte 3 tablettet men det hjalp nesten ikke. Vet dere om andre legemidler som kan være bedre? Jeg ønsker å "turn off" min hjerne helt i flyturen, men jeg trenger "turn on" igjen etter turen. Jeg prøvde å ikke sove 24 timet før flyturen, så å kunne sove i flyet. Men jeg fikk ikke sove så mye heller, ikke når flyet reiser opp og lander. Får ikke sove av skrekk. Klonazepam er mer potent enn diazepam. Spør legen om rivotril Anonymkode: cf8dc...e75 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #17 Skrevet 9. september 2022 Xanor er den beste mot dette. Anonymkode: 1587b...9cf
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #18 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Xanor er den beste mot dette. Anonymkode: 1587b...9cf Ja! Xanor eller rivotril. Sobril og valium er for gamle damer Anonymkode: cf8dc...e75
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #19 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja! Xanor eller rivotril. Sobril og valium er for gamle damer Anonymkode: cf8dc...e75 Rivotril er ikke noe særlig, det er ekkelt. Anonymkode: 1587b...9cf 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #20 Skrevet 9. september 2022 3* 2 mg Vival eller 3* 5 mg Vival? Anonymkode: 2ac25...10a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå