Gå til innhold

Oppdragelse av valp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om dere som har erfaring med hund kan svare på dette?

Jeg og kjæresten har akkurat skaffet oss en valp, en Shiba. Det er vår første hund. Den er fæl til å bite, men det har jeg lest at alle valper er i større eller mindre grad. Vi har prøvd F.eks å si nei med streng stemme eller gå vekk fra valpen når den biter masse. Vi gir masse ros når den slutter å bite. Problemet er at nå sier samboeren min at han er lei av all bitingen, og at han vil prøve fysisk avstraffelse. Han nevnte tips han har fått fra andre hundeeiere, som å stikke fingeren i halsen på hunden når den biter fingeren din, knipse den på nesa, bite hunden når den biter tilbake, holde i nakkeskinnet osv. Jeg er helt uenig i dette, i tillegg er det jo ikke lov. Har andre noen tips og råd? Vi har hatt valpen i kun to uker, jeg har prøvd fortelle min kjæreste at vi må være tålmodige, men han er lei og nekter å høre. 

Skrevet

Det samboeren din foreslår er mishandling og vil bare føre til at hunden får mer adferdsproblemer. Hadde revurdert mannen som hundeeier, helt seriøst, når han tror det er sånn man skal gjøre!

Det dere gjør feil er at dere roser hunden når den ikke biter lenger. Det klarer ikke valpen å koble til at det er at den stoppet å bite den får ros for og ikke for bitingen. 

Når valpen biter hender og fingre skal man være helt nøytral og avslutte det man driver med, venne oppmerksomhet vekk, slutte å leke, reise seg opp å ta oppvasken etc. Bare fryse den ut en kort stund. Bare et lite minutt. Men ikke komme tilbake til den med masse ros men være helt normal. 

Når den biter på gjenstander som bordben skal man si nei med streng men ikke høylydt stemme og eventuelt fjerne gjenstanden det bites på om valpen ikke reagerer på nei. Valpen skal lære seg hva nei betyr fra den er liten og det er viktig at alt som er nei alltid er nei og ikke tillates noen ganger. Det fins anti-bite kremer som også kan brukes på møblement. Valpen klør i tennene og må få ha en pute,teppe eller leke den liker til å bite i. Jeg skriver som den liker fordi valpen kjenner hva som hjelper best så dere kan ikke tvinge den til å bite i én leke dere velger hvis den ikke foretrekker den leken.  Erfaringsmessig er ullteppe  alltid en slager 🙂 Husk også at det er en del av oppveksten til hunder å bite og dra og ha drakamper så ha dette med utvalgte gjenstander så den får dekket sine behov. 

Aldri vær brutal med valpen for den skjønner ikke hvorfor. Man rister heller ikke en baby fordi den kaster mat på gulvet eller gråter. 

Anonymkode: 0a551...7a0

• Liker 5
Skrevet

Min valp er nå 7 mnd. Var mye biting men det avtar. Om han begynte å bite og herje etter hendene mine tok jeg tak i en leke og startet lek (distraksjon). Ved intens biting og napping feks når jeg satt i sofaen reiste jeg meg opp, stod noen sekunder før jeg satte meg ned igjen. Nå er det minimalt med biting og han har blitt flink til å hente en leke eller et ben selv når han er ivrig for å begrense seg selv. Også ved hilsing på gjester. 
Når min var to mnd fikk jeg beskjed om å klype han over nesen. Men det gikk jeg aldri med på!! Alle kurs jeg har vært på har hatt dette fokuset på belønningsbasert trening, aldri noe form for fysisk straff. Gjør det kjedelig for valpen når den begynner å bite. Har også lest at hunder blir utrygge på eier/ og andre mennesker og kan bli aggressiv ved straff. En vil jo ha en trygg og fin hund. Her må samboeren din ha tålmodighet!! 

Anonymkode: c63b9...f08

• Liker 3
Skrevet

ALLTID ha med noe å bytte/avlede med. Etterhvert vil det som regel gå over. Ros for lek med objektet du bytter med, ikke ros for at den slutter å bite. Det vil valpen ikke forstå/koble. 

• Liker 1
Skrevet

Vår var ekstrem frem til den var ferdig med å miste tenner, ca 4-5 måneder. Her i huset har det alltid vært fri tilgang på litt kjipe tyggebein og okseører, da hadde hun masse hun fikk lov til å tygge på, men ikke noe som var så godt at hun spiste det opp fordi hun likte det. 

Anonymkode: abfad...cb5

Skrevet

Valper lærer andres smertegrense ved å leke med andre hunder. Nå valpen blir for hardfør piper eller klynker lekekameraten. Så neste gangen valpen biter, så piper du. Det fungerer.

Også må jeg bare si noe om avstraffelsesmetodene din samboer vil ta i bruk, hvordan tror han det vil funke når dere skal til dyrlegen for tannsjekk o.l? For ikke å snakke om hvis dere har tenkt dere på utstilling og dommeren skal sjekke tennene. Dere kommer til å få en hund som blir redd og usikker når noen nærmer seg munnen hans. 

Anonymkode: e674e...bcd

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis han vil ha mer effekt, skrik, tynt og høyt hver gang den biter, som om det gjør ordentlig vondt. Det er det de gjør til hverandre når det blir for hardhendt og har fungert på tre av fire valper hos meg :)

Anonymkode: 00bff...ce5

• Liker 1
Skrevet

Først må jeg si.. Shiba som førstegangseiere og uerfarene? Lykke til😅 jeg ville anbefalt valpekurs osv for om dere starter med avstraffelse for biting på en ung shiba så kommer dere til å slite fremover. Bytteleken og ignorering fungerer best. Det kan dog ta litt tid før valpen forstår det og tålmodighet er absolutt tingen. Spesielt med et stabeist som shibaene er kjent for å være.

Anonymkode: e0242...687

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Først må jeg si.. Shiba som førstegangseiere og uerfarene? Lykke til😅 jeg ville anbefalt valpekurs osv for om dere starter med avstraffelse for biting på en ung shiba så kommer dere til å slite fremover. Bytteleken og ignorering fungerer best. Det kan dog ta litt tid før valpen forstår det og tålmodighet er absolutt tingen. Spesielt med et stabeist som shibaene er kjent for å være.

Anonymkode: e0242...687

Det kan gå helt fint, selv som førstegangseiere. Noen mener at det er lettere for førstegangseiere å få en Shiba i hus, siden de da ikke allerede har en satt ide om hva som er normal hundeoppførsel eller ikke. 

Jeg har basenji, som er lik på mange måter som shibaen. Her er mine råd:

Ts, streng stemme og fysisk straff er en kjempegod ide om du ønsker at shibaen skal utvikle en dyp mistillit til dere og ignorere alt av kommandoer. Denne typen hunder mangler "jeg vil glede deg" genet, for å si det så enkelt som mulig. I utgangspunktet har de derfor absolutt ingen motivasjon til å ville høre på eierne sine. De er som katter- de gjør det DE har lyst til å gjøre. Og alt de gjør, gjør de for seg selv. 

Om du ønsker at shibaen skal få tillit til deg, og om du ønsker å utvikle et godt samarbeid med shibaen (jeg sier samarbeid, for denne rasen har ikke et eneste lydig bein i kroppen), så må du overbevise shibaen om at gode ting skjer når den lar deg lede. Den må få noe tilbake. 

Les deg opp om belønningstrening og positiv forsterker. Kjeft vil aldri fungere. Streng stemme funker dårlig. 

Valper biter. Hjernen er ikke fullt utviklet enda, så det vil ta tid før impulskontrollen er der. Lek bytte-leken. Gå vekk når den biter. Dere trenger ikke å lære valpen at den IKKE skal bite, for dette vil alle valper slutte med helt naturlig når de er klare. Noen slutter tidligere enn andre. Min første bet helt til han var 8 måneder. Min andre bet til hun var rundt 5 måneder. Shiba er en biteglad rase. Det tar den tiden det tar. Ikke bli sint, ikke bli frustrert. Forhold dere rolige når den biter, vel vitende om at dette er bare noe dere må holde ut frem til den er klar til å slutte. Frem til da er det bare å gi valpen en leke å bite på istedenfor når den setter i gang, eller sette den i valpegrinda (om dere har), når den blir for gira. Ikke lek vilt med den med hendene.

Ser også at noen råder deg til å hyle når den biter. Det kan funke hos mange valper, men andre blir bare mer gira (det blir jo ekstra spennende å bite på folk om de høres ut som gøye squeaky toys😅).

Anonymkode: 743b4...3c7

• Liker 3
Skrevet

Erfaren hundetrener (hadde godkjente søkehunder bl.a.) rådet meg å trykke ned tungen på valpen. Det er ubehagelig, ikke vondt. Den skal bare lære at det ikke er deilig å bite på fingrene. I bøker jeg har lest råder de fleste med å tilby leke istedenfor når den biter, og rose når den tar leken. 

Anonymkode: 463b8...aae

Skrevet

Fyren er turn off. Ikke vær slemme med valpen.

Anonymkode: cb737...875

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Erfaren hundetrener (hadde godkjente søkehunder bl.a.) rådet meg å trykke ned tungen på valpen. Det er ubehagelig, ikke vondt. Den skal bare lære at det ikke er deilig å bite på fingrene. I bøker jeg har lest råder de fleste med å tilby leke istedenfor når den biter, og rose når den tar leken. 

Anonymkode: 463b8...aae

På enkelte andre raser, kan det fungere. Dersom bytte/avlede ikke fungerer lenger. Da på eldre valper/unghunder. Men jeg vil ikke anbefale det på en Shiba. Og absolutt ikke på en valp. 

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk til alle som svarer. Det settes pris på råd.

Vil understreke at fysisk avstraffelse ikke kommer til å skje, nevnte det for å illustrere at vi har veldig ulike syn på oppdragelse og at det gjør det vanskelig..

Skrevet
BuffyTheVampire skrev (14 minutter siden):

Tusen takk til alle som svarer. Det settes pris på råd.

Vil understreke at fysisk avstraffelse ikke kommer til å skje, nevnte det for å illustrere at vi har veldig ulike syn på oppdragelse og at det gjør det vanskelig..

Stå på ditt, og få samboeren til å lese seg opp om hundetrening. Btw, jeg håper du står som eier? :)

Et sammendrag av flere studier om positiv forsterkning, positiv straff, fysisk avstaffing etc på trening og hundens helse:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1558787817300357

Her er en youtube kanal med mye fin shiba informasjon for nye eiere:

https://www.youtube.com/c/SuperShiba

Her er en video hvor man tydelig kan se hvordan hunden stiller seg annerledes til mor og far i huset, hvor far bruker fysisk avstraffing og mor ikke. Spoler du frem til 6.20, så kan man se hvor ødelagt tilliten mellom hund of far i huset er, og konsekvensene av det, som er at hunden absolutt ikke er villig til å ta kommandoer fra mannen. Og dette er ikke engang en shiba.

Pro tip: med en slik rase, så er det veldig ønskelig å få de så matmotivert som mulig. Det er derfor lurt å ikke gi mat i skål, men bruke måltidene i treningen. F.eks så kan man gi de maten for hånd mens man repeterer ord man vil at valpen skal se på som ord med høy verdi (navn, kom osv). Man kan også løpe noen skritt mens man sier "Kom!", også gi valpen noen biter, også løpe videre, si "kom!" og gi noen biter osv til frokosten er tom. Man man også servere frokosten eller kveldsmaten i en pepsiflaske med hull, så valpen må jobbe for det, eller ute i gresset. Man kan også bruke maten til å lære valpen sitt, ligg, vent etc. Det gjør maten ekstra interessant og vil føre til en hund som har stor matmotivasjon, som er spesielt viktig når man har en rase som shiba :)

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler valpekurs hos en oppdatert og dyktig hundeinstruktør.

Valpebiting går over av seg selv, det er ikke vits i å legge tid og energi i å lære valpen at det "ikke er lov". Den vokser det av seg av seg selv. Det er bare å avlede når man er inne (ting den kan spise på som fylt kong, godbiter og tyggebein kan fungere bedre som avleding enn leker) og passe på at valpen får utløp for mest mulig av overskuddsenergien sin ute gjennom miljøtrening og god sosialisering.

• Liker 3
Annonse
Skrevet

En valp biter fordi den klør i tennene. Nesten som en baby som gnager på ting for å døyve sin kløende gomme. 

Gi den en trygg tyggeleke, og få fokuset vekk fra dere. Gi masse ros når han tygger på leken. 

Å straffe den fysisk er ikke bra! Det vil jo ikke hjelpe på problemet, men heller Gi dere nye (og mulig større) problemer. 

Anonymkode: 96705...82d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stå på ditt, og få samboeren til å lese seg opp om hundetrening. Btw, jeg håper du står som eier? :)

Et sammendrag av flere studier om positiv forsterkning, positiv straff, fysisk avstaffing etc på trening og hundens helse:

Her er en video hvor man tydelig kan se hvordan hunden stiller seg annerledes til mor og far i huset, hvor far bruker fysisk avstraffing og mor ikke. Spoler du frem til 6.20, så kan man se hvor ødelagt tilliten mellom hund of far i huset er, og konsekvensene av det, som er at hunden absolutt ikke er villig til å ta kommandoer fra mannen. Og dette er ikke engang en shiba.

Pro tip: med en slik rase, så er det veldig ønskelig å få de så matmotivert som mulig. Det er derfor lurt å ikke gi mat i skål, men bruke måltidene i treningen. F.eks så kan man gi de maten for hånd mens man repeterer ord man vil at valpen skal se på som ord med høy verdi (navn, kom osv). Man kan også løpe noen skritt mens man sier "Kom!", også gi valpen noen biter, også løpe videre, si "kom!" og gi noen biter osv til frokosten er tom. Man man også servere frokosten eller kveldsmaten i en pepsiflaske med hull, så valpen må jobbe for det, eller ute i gresset. Man kan også bruke maten til å lære valpen sitt, ligg, vent etc. Det gjør maten ekstra interessant og vil føre til en hund som har stor matmotivasjon, som er spesielt viktig når man har en rase som shiba :)

Fantastisk, tusen takk!! 😄

Skrevet

Vi sa strengt nei da han bet, og roste når han ga seg. Til tross for ar det tydeligvis er feil, funket det her.

Anonymkode: d569c...44d

Skrevet

Se valpeskolen sammen! Mange tips å plukke opp der, også mtp biting. 

Anonymkode: f6f52...0db

Skrevet
On 9/9/2022 at 7:28 PM, AnonymBruker said:

Dette var ganske sterkt å se på for meg. Jeg skaffet en hund med eksen min, og han var mye mer aggressiv og straffet henne for ting enn det jeg gjorde. Jeg fokuserte mer på positiv belønning. Etter hvert ble hunden mye bedre sammen med meg, og eksen min ble sint "hvorfor er hunden så rolig med deg og så vanskelig med meg?" Jeg sa bare at jeg trente henne annerledes og det funka visst.

Jeg slo opp den dagen han slo henne på ordentlig, og nå er jeg alene med hunden. Vi har det helt fantastisk sammen.

Angående biting, så bet hunden min også masse som valp. Gjorde ikke så mye med det annet enn å ikke gi henne oppmerksomhet for det. Slutta å leke når hun beit og sånn. Avtok veldig ved fire måneder, var slutt etter seks måneder.

Anonymkode: dd629...127

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...