AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #1 Skrevet 9. september 2022 Hjelp, bare hjelp. Akkurat nå føler jeg at livet er over. Jeg går siste året på en master. Jeg tok først bachelor i organisasjon og ledelse. Så gikk jeg videre med master i samfunnsøkonomi. Samfunnsfag generelt er et bredt fag uten noe håndfast å jobbe med. Det er dessuten hard konkurranse om stillingene. Under studiene har jeg jobbet på butikk og sykehjem. Til min store overraskelse trives jeg sammen med mennesker. Opprinnelig yrke betyr ren kontorjobb. Og hvis jeg først får jobb, kan jeg ikke flytte hit og dit. Hvis jeg tar vernepleier derimot, trengs dette overalt i Norge. Jeg vil også stille sterkere i arbeidsmarkedet. Heldigvis har jeg ikke studielån. Jeg har akkurat fylt 23 år. Så sånn sett er det ingenting som stopper meg fra å søke nytt studie. Hvordan i alle dager skal jeg klare å holde ut? I disse dager når jeg leser, vil jeg bare droppe ut... Det er så tungt og teorifylt. Vernepleier er mer yrkesrettet. Noen ganger lurer jeg også på om keg er smådeprimert. Jeg møter andre innimellom, har det ryddig rundt meg og har ting jeg gleder meg til, så depresjon er det nok ikke. Hva ville du gjort? Vil jeg klare arbeidslivet? Jeg føler også at tanken på jobb sliter meg ut. Og nei, jeg vil ikke søke arbeid innen første retning. 8 år på rad som student, gosh. Anonymkode: b3150...a11
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #2 Skrevet 9. september 2022 Da hadde jeg startet opp på en annen utdannelse. Du er fremdeles veldig ung og har hele livet foran deg. Anonymkode: eeb31...e90 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #3 Skrevet 9. september 2022 Vil du du droppe ut fordi det er vanskelig, eller fordi du ikke er interessert i det du har studert? Det er to forskjellige ting. Hvis du dropper ut fordi du oppriktig ikke vil jobbe med som utdanningen din gir; så skjønner det. Men hvis det er fordi det er vanskelig synes jeg du skal ha litt tålmodighet. Anonymkode: 81c73...972 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #4 Skrevet 9. september 2022 Hold ut, er mitt bedre råd. Sørg for å få bestått i minste fall, selv om motivasjonen ikke helt er der. Uten studielån står du jo veldig fritt. Ville heller tatt en vernepleierutdannelsen i tillegg. Det vil gi deg større muligheter på sikt. Vernepleier kan være fysisk tungt yrke, og mange makter ikke bli gamle i jobben. Med en kombinasjon av studier åpnes det flere dører for deg på sikt. Men da bør du ha gjennomført og fått det på vitnemålet, det du alt har begynt på. Anonymkode: 14aaa...016 7 4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #5 Skrevet 9. september 2022 Sikker på at du ikke bare er lei av å studere? Og ikke nødvendigvis lei av faget i seg selv? om du vil studere vernepleie så studerer du vernepleie. Du er jo så ung, så det er null problem å begynne på noe annet! Anonymkode: e495a...b5c 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #6 Skrevet 9. september 2022 Uansett sent å bytte nå, så ville fullført (selv med dårligere karakterer). Ville da vurdert vernepleie til neste høst hvis du fortsatt har samme tanker. Anonymkode: bb8d0...202 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #7 Skrevet 9. september 2022 Hm, jeg har en jobb hvor mange i min tilsvarende stilling har feks organisasjons og ledelse-utdannelse. Ja, jeg holder til på et kontor men jobben består av å lede team med relativt unge kollegaer, utvikle de og ta vare på dem. Ren kontorjobb er kanskje 50% av tiden. Tenker det er mange stillinger du kan jobbe med mennesker i - men selvfølgelig på en litt annen måte enn vernepleier som du har som eksempel. Anonymkode: 9a09a...c26 4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #8 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så gikk jeg videre med master i samfunnsøkonomi. Samfunnsfag generelt er et bredt fag uten noe håndfast å jobbe med. Anonymkode: b3150...a11 Jeg er samfunnsøkonom. Som du sier så er det et bredt fag. Men det betyr også at det er ganske mange ulike jobber man kan ta. Ja, det er jo stort sett "kontorjobber", men kontorjobber er jo ekstremt bredt. Jeg ville sjekket arbeidsmarkedet om jeg var deg og sjekket alt man kan jobbe med som samfunnsøkonom. Vet ikke om du studerer i Oslo, men der er det ikke karakter på masteroppgaven så det gjør den jo veldig mye mindre stress. Skjønner også dette med at du synes studiet er veldig teoretisk, det er jo sant. Men det betyr ikke at jobbene er det. I arbeidslivet vil du jo bruke det du har lært i praksis. Det er også svært godt arbeidsmarked for samfunnsøkonomer. https://www.uib.no/econ/134904/ny-undersøkelse-viser-samfunnsøkonomer-kommer-raskt-i-jobb-og-tjener-bra Anonymkode: 088b5...881 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #10 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er samfunnsøkonom. Som du sier så er det et bredt fag. Men det betyr også at det er ganske mange ulike jobber man kan ta. Ja, det er jo stort sett "kontorjobber", men kontorjobber er jo ekstremt bredt. Jeg ville sjekket arbeidsmarkedet om jeg var deg og sjekket alt man kan jobbe med som samfunnsøkonom. Vet ikke om du studerer i Oslo, men der er det ikke karakter på masteroppgaven så det gjør den jo veldig mye mindre stress. Skjønner også dette med at du synes studiet er veldig teoretisk, det er jo sant. Men det betyr ikke at jobbene er det. I arbeidslivet vil du jo bruke det du har lært i praksis. Det er også svært godt arbeidsmarked for samfunnsøkonomer. https://www.uib.no/econ/134904/ny-undersøkelse-viser-samfunnsøkonomer-kommer-raskt-i-jobb-og-tjener-bra Anonymkode: 088b5...881 Edit: Vil legge til samfunnsøkonomutdanningen også kvalifiserer til noe "håndfast å jobbe med". Det finnes jo egne stillinger som man må ha studert samfunnsøkonomi for å få. Men i tillegg finnes det mange andre jobbe man er kvalifisert til. Anonymkode: 088b5...881
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #11 Skrevet 9. september 2022 Mange studenter får litt «panikk» i sluttet av studiene da de begynner for alvor å tenke på neste skritt. Fullfør utdanningen, ta en tur til karrieresenteret på skolen din og diskuter dine muligheter og alternativ. Etter eksamen kan du enten begynne å jobbe litt eller ta noen enkelte kurser i fag du er interessert i for å se om interessen virkelig er der. Du har godt om tid å finne ut senere om det er riktig å bytte karriere, men du vil mest sannsynlig angre på at du ikke fullførte det siste året. Husk, høstsemesteret går kjempefort og så er det bare våren igjen. Anonymkode: 6d9e9...938
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #12 Skrevet 9. september 2022 Jeg ville fullført utdannelsen. Om ikke annet, bare sørge for å komme deg over målstreken med «bestått». Det er forskjell på å ha en fullført grad eller ikke. Og du får jo ikkje begynt på en annen utdannelse denne høsten uansett. Deretter kan du gjøre som du vil. For eksempel sikte deg inn på vernepleieryrket, dersom du fortsatt tror det vil være mer tingen for deg. Kvalifikasjonene dine innen ledelse og økonomi vil kanskje uansett kunne komme til nytte selv om du skifter retning til å jobbe med noe annet, siden kunnskap og kompetanse innen disse temaene verdsettes av de fleste arbeidsgivere. Anonymkode: ca508...899
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #13 Skrevet 9. september 2022 Å være evig student gjør at du bare opparbeider deg frykt for å begynne arbeidslivet. Overgangen ligger der som en dørstokkmil. Fra ungdomskole til vgs. Fra vgs til universitetet. Og fra universitetet til jobb. Du fikk skrekken og utsetter fordi du ikke tør å gå videre fra det kjente. Kort sagt leter du etter en unnskyldning og ser nå etter å få rettferdiggjort den med feedback herfra. Du trenger en dytt ut av komfortsonen. Anonymkode: abac7...c8e 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #14 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hva ville du gjort? Vil jeg klare arbeidslivet? Jeg føler også at tanken på jobb sliter meg ut. Og nei, jeg vil ikke søke arbeid innen første retning. 8 år på rad som student, gosh. Anonymkode: b3150...a11 Selvsagt vil du klare arbeidslivet. Du har jo jobbet under studiene. Og når du er ferdigutdannet så kan du jo også velge jobb etter hva som passer deg. Ikke alle jobber krever det samme. Ville absolutt funnført mastergraden og så testet ut jobber som samfunnsøkonom. Og om du ikke trives i noen av jobbene så kan du heller da tenke på om du vil utdanne det til noe annet. Anonymkode: 088b5...881
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #15 Skrevet 9. september 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Å være evig student gjør at du bare opparbeider deg frykt for å begynne arbeidslivet. Overgangen ligger der som en dørstokkmil. Fra ungdomskole til vgs. Fra vgs til universitetet. Og fra universitetet til jobb. Du fikk skrekken og utsetter fordi du ikke tør å gå videre fra det kjente. Kort sagt leter du etter en unnskyldning og ser nå etter å få rettferdiggjort den med feedback herfra. Du trenger en dytt ut av komfortsonen. Anonymkode: abac7...c8e I tillegg er det skamdyrt å stå utenfor arbeidsmarkedet og boligmarkedet. Trådstarter burde absolutt cashe inn på utdannelsen. Nå har hun jobbet hardt og levd sparsommelig i 4 år. Nå kan hun snart få god økonomi. Anonymkode: 3a134...e75
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #16 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Mange studenter får litt «panikk» i sluttet av studiene da de begynner for alvor å tenke på neste skritt. Fullfør utdanningen, ta en tur til karrieresenteret på skolen din og diskuter dine muligheter og alternativ. Etter eksamen kan du enten begynne å jobbe litt eller ta noen enkelte kurser i fag du er interessert i for å se om interessen virkelig er der. Du har godt om tid å finne ut senere om det er riktig å bytte karriere, men du vil mest sannsynlig angre på at du ikke fullførte det siste året. Husk, høstsemesteret går kjempefort og så er det bare våren igjen. Anonymkode: 6d9e9...938 Dette. Da jeg holdt på med mastergraden min begynte jeg plutselig å angre noe veldig på studievalget mitt, og begynte å se på helt andre studieretninger som jeg følte mer interesse for (innenfor trening). Vurderer å droppe ut for å starte på noe helt nytt. Jeg er såå glad for at jeg holdt ut! Jeg oppdaget i ettertid at utdanningen min er veldig etterspurt og kvalifiserer for så mange ulike typer stillinger. Jeg er nå i min andre jobb etter studiene, og jeg har hatt to heelt ulike jobber. Jeg har ikke studert akkurat det samme som deg, men det er samfunnsfaglig og har noen likhetstrekk. Jeg lurte også på om jeg kom til å takle arbeidslivet, men man tilpasser seg gradvis etter hvert! Mitt råd til deg er å fullføre utdanningen du holder på med nå, for den vil være veldig verdifull å ha i bakhånd uansett hva du velger å gjøre fremover. Når du er ferdig kan du teste ut arbeidslivet som samfunnsøkonom, eller du kan gå videre med en annen utdanning. Bare pust og ta en ting om gangen - ikke få panikk, dette kommer til å gå veldig bra Anonymkode: 16877...f89 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #17 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Å være evig student gjør at du bare opparbeider deg frykt for å begynne arbeidslivet. Overgangen ligger der som en dørstokkmil. Fra ungdomskole til vgs. Fra vgs til universitetet. Og fra universitetet til jobb. Du fikk skrekken og utsetter fordi du ikke tør å gå videre fra det kjente. Kort sagt leter du etter en unnskyldning og ser nå etter å få rettferdiggjort den med feedback herfra. Du trenger en dytt ut av komfortsonen. Anonymkode: abac7...c8e Det verste er at jeg tror du har rett her, til en viss grad. Samtidig er jeg hundre prosent sikker på at vernepleier hadde passet meg godt også. Jeg har alt jobbet innenfor dette under studiene og er ganske trygg på hva det går ut på. Har også litt frykt for å kjede meg om noen år, og angre på at jeg bare ikke tok vernepleien den gang.. Ts Anonymkode: b3150...a11
Majer Skrevet 9. september 2022 #18 Skrevet 9. september 2022 Hva med å søke bachelor i informatikk? Med tidligere gjennomgåtte fag trenger du bare 80-90stp og vipps så kan du jobbe med mye mer:)
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #19 Skrevet 9. september 2022 Bit sammen tennene og fullfør. Da har du masteren å «falle tilbake på», og selv om du ikke ser det nå så kan den jo gi deg mange muligheter på sikt? Så kjemper du deg gjennom dette året, og bruker tiden til å vurdere hvorvidt du starter på vernepleier neste høst. Selv om du føler at studieretningen er feil, er det en fantastisk mestringsfølelse i å ha fullført en master. Det viser utholdenhet og vilje, og det vil uansett hva du ender opp med være er pluss på CV’en! Lykke til! Anonymkode: b9794...e23 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #20 Skrevet 10. september 2022 Hold ut! Det er uendelig mye mer verdt å fullføre graden du nesten er ferdig med fremfor å droppe ut nå, selv om du ikke ender opp med å jobbe innen fagfeltet. Jeg tok selv en master, men endte opp med å ikke jobbe med dette, og tok en helt ny utdannelse et års tid etterpå. Det gikk helt fint! Litt ekstra unødvendig studielån ble det selvsagt, men det har ikke stresset meg nevneverdig. Og bare det å ha en master kan være mye verdt under jobbsøking, selv om masteren ikke er direkte relevant for jobben du søker. Snakker av erfaring! 😁 Anonymkode: a9eb5...91a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå