Gå til innhold

Når man kan bestemme seg om at sexen bare var dårlig, men ikke voldtekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis dette er feilpostet under Seksualitet ber jeg moderator flytte tråden. Men jeg skal forsøke å knytte innlegget opp mot sex så godt jeg kan, selv om det tematisk også tangerer overgrepsdiskusjonene.

Til saken:

Ofte sitter voldtekt-definisjonene løst på KG. Er man i nærheten av, eller litt over, grensen til hva som formelt/juridisk er et overgrep, er det voldtekt. Det gis råd om å anmelde. Jeg er veldig usikker på om dette er gode råd, det vil si - jeg er ofte ganske sikker på at det ikke er gode råd.

Se nå bort ifra de åpenbare voldtektene. Jeg snakker om det andre.

Joda, jeg snakker fortsatt om de tilfellene som etter loven er voldtekt, men der kvinnen (eller mannen av og til) kan gå videre uten hverken skader eller store traumer. Hvis man selv ikke tenker at man er voldtatt, bør man da "få hjelp til" å definere seg som et voldtektsoffer? Hvis man husker tilbake på hendelsen som kjip, som dritt, men som noe man kan skrive på kontoen for dårlig opplevelse, legge bak seg og enkelt gå videre i livet, skal man da lede seg ned i en grøft der man oppsøker traumer og dårlige følelser som man ikke hadde i utgangspunktet?

Før: Hadde en dårlig ONS som gikk lenger enn jeg likte.

Nå: Er et voldtektsoffer, et overgrepsoffer, en som skal bære det stempelet videre i livet og som skal gjennom nye drittopplevelser.

Jeg har hatt mine opplevelser av den typen jeg snakker om nå. To-tre hendelser som aldri hadde skjedd i edru tilstand, for hverken meg eller partneren, og sex som ikke akkurat er minneverdig. Minst to av disse hendelsene er over grensen til hva loven kaller voldtekt. Den ene gangen sov jeg, den andre gangen var mannen mer besluttsom enn jeg var motstandsdyktig.

I det siste tilfellet kalte jeg ham drittsekk dagen etterpå, men drømte da ikke om å gjøre meg selv til et stakkarslig offer.

Anonymkode: cdc69...8c5

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis dette er feilpostet under Seksualitet ber jeg moderator flytte tråden. Men jeg skal forsøke å knytte innlegget opp mot sex så godt jeg kan, selv om det tematisk også tangerer overgrepsdiskusjonene.

Til saken:

Ofte sitter voldtekt-definisjonene løst på KG. Er man i nærheten av, eller litt over, grensen til hva som formelt/juridisk er et overgrep, er det voldtekt. Det gis råd om å anmelde. Jeg er veldig usikker på om dette er gode råd, det vil si - jeg er ofte ganske sikker på at det ikke er gode råd.

Joda, jeg snakker fortsatt om de tilfellene som etter loven er voldtekt, men der kvinnen (eller mannen av og til) kan gå videre uten hverken skader eller store traumer. Hvis man selv ikke tenker at man er voldtatt, bør man da "få hjelp til" å definere seg som et voldtektsoffer? Hvis man husker tilbake på hendelsen som kjip, som dritt, men som noe man kan skrive på kontoen for dårlig opplevelse, legge bak seg og enkelt gå videre i livet, skal man da lede seg ned i en grøft der man oppsøker traumer og dårlige følelser som man ikke hadde i utgangspunktet?

Nå: Er et voldtektsoffer, et overgrepsoffer, en som skal bære det stempelet videre i livet og som skal gjennom nye drittopplevelser.

Jeg har hatt mine opplevelser av den typen jeg snakker om nå. To-tre hendelser som aldri hadde skjedd i edru tilstand, for hverken meg eller partneren, og sex som ikke akkurat er minneverdig. Minst to av disse hendelsene er over grensen til hva loven kaller voldtekt. Den ene gangen sov jeg, den andre gangen var mannen mer besluttsom enn jeg var motstandsdyktig.

I det siste tilfellet kalte jeg ham drittsekk dagen etterpå, men drømte da ikke om å gjøre meg selv til et stakkarslig offer.

Alt som ikke er 100% frivillig og ønskelig fra begge bør bil anmeldt eller tatt tak i mener jeg

• Liker 4
Skrevet

Spørsmålet ditt er at hvis man ikke selv føler eller opplever seg voldtatt så skal man få andre til å definere det for seg? Neeei, synes det blir rart.
I de tilfellene man føler at noe er ekkelt og ubehagelig, så kan man ta det til råds, tenker jeg. Er ellers enig med deg i at voldtektbegrepet tidvis sitter løst her på KG.

Anonymkode: f2ebc...cba

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spørsmålet ditt er at hvis man ikke selv føler eller opplever seg voldtatt så skal man få andre til å definere det for seg?

Nei. Men at hvis man ikke selv føler eller opplever seg voldtatt bør man ikke la andre påvirke seg slik at man begynner å tenke negative tanker man opprinnelig ikke tenke, og ende med å tenke på seg selv som offer.

• Liker 2
Skrevet

Såååå du lager en tråd på det offentlige nettet for millioner av voldtektsofre å se der du selvhevder deg selv og legger skam på andre som har blitt utsatt for voldtekt? Fremhever det som om din måte å takle det på er best og at alle andre bare sutrer og gjør seg til ofre? 

At du tror at voldtekt er så normalt at du ikke oppfattet det som en voldtekt får du ta på din kappe. Det er forøvrig ganske vanlig at det tar flere år før man skjønner at det er en voldtekt man har vært gjennom og klarer ikke forstå hvorfor man har fått et ødelagt forhold til sex og menn og klandrer seg selv. Kanskje du også kommer til den realiteten en dag om at voldtekt er ikke dårlig sex , det er overgrep, og inntil da så syns jeg du skal holde munn ovenfor andre voldtektsofre og stoppe med den victimblamingen din. 

Traumer bestemmer man ikke selv og du har bare hatt flaks som ikke har fått det.

Anonymkode: aa1a3...dea

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Må være dummeste tråden jeg har lest her inne. Blir som en krigssoldat skal shame alle soldater med PTSD som får hjelp til å forstå hvorfor de har det som de har det å si at de er hårsåre og svake og at alle burde takle det som han selv, eller som noen av disse idiotene som sier at de klarte seg fint så da er det bare for andre å slutte å la seg påvirke av egne traumer. 

• Liker 4
Skrevet

Å henge voldtekt på dårlig sex knaggen er det mange som gjør som forsvarsmekanisme.  Det betyr ikke at de ikke har blitt voldtatt eller at de ikke trenger hjelp til å deale med hvordan det former en. 

Det har tydeligvis formet deg til å bli mindre empatisk og sympatisk for andre, noe som heller ikke er en uvanlig respons på traume. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei. Men at hvis man ikke selv føler eller opplever seg voldtatt bør man ikke la andre påvirke seg slik at man begynner å tenke negative tanker man opprinnelig ikke tenke, og ende med å tenke på seg selv som offer.

Her inne er folk oftest helt på trynet.

Enten oppsøker man situasjoner som man deretter kan anmelde, slik som i tilfellet med henne som legger til fremmede menn og deretter får kukbilde og deretter anmelder fyren pg sender bilder til familien hans. De eskalerer konflikten på alle vis. Hadde ingen lagt til fremmede, så hadde heller ikke fremmede sendt kukbilder.

Eller så argumenterer de for at det er helt greit å suge/runke/slikke eller på annet vis ha sex med sovende partner, eller for seksuell trakassering av kollegaer og mennesker på gaten/butikken/legekontoret og andre steder, begge deler fordi ‘det ville de selv ha likt’. De underslår andres følelser og behovet for samtykke og anstendighet. 

KG er mer og mer en forsamling av mennesker helt uten sosiale antenner, og med plenty av diagnoser i hver retning. 

Anonymkode: 2b961...879

Skrevet

Og det er også bare å se på samlivsforumet; én person som vil at partneren skal fri, én person som vil at partneren skal feire bursdagen hennes, begge er likevel ikke villig til å snakke med partneren.

Han skal forstå dette av seg selv.

Gjør han det ikke, så har man rett til å reagere på ymse forferdelige vis - fordi det skulle bare mangle!

En meget forstyrret tankegang som går igjen i alle typer relasjoner, vennskap, samliv og seksuelle relasjoner. 

• Liker 1
Skrevet

Ikke hør på de idiotiske moralistene som tror de hevder det godes sak, ts. Enten du troller eller ei, så vil jeg likevel svare som om du mener det. Noen kan dra nytte av det uansett.

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kom på at det kan være personavhengig.
Mitt eksempel omhandler en person med utviklingsforstyrrelse. Etter mange år fortalte hen meg om en seksuell episode fra fortiden. Hen hadde aldri tenkt på det som voldtekt. Da jeg så svarte at, jøje meg!! Det er jo ikke lov! Du skulle ha politianmeldt dette, var dette fremdeles ikke noe hen umiddelbart følte selv. Først et par år senere har hen endret mening. Hen skjønner hva handlingen innebærer.
Sånn sett kan det kanskje hevdes at det ble jeg som tilførte hen den vonde følelsen. Men i juridisk forstand, var det som skjedde på alle måter voldtekt. Så ja og nei. Hen endte ikke opp som offer! Hen var det hele tiden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Her inne er folk oftest helt på trynet.Enten oppsøker man situasjoner som man deretter kan anmelde,

Så du mener at voldtektsofre selv oppsøker situasjonen for å bli voldtatt for å kunne ha noe å anmelde? 

• Liker 1
Skrevet

Problemet med dette er jo at jo flere som deler en tanke om at man bare "skal gå videre" og "avskrive det som en dårlig opplevelse" gjør at det blir mye verre å melde fra om et overgrep. Man blir møtt med nettopp disse holdningene, er du sikker på at du ikke bare er skuffet, er du sikker på at ikke sexen bare var dårlig, er du sikker på at du sa nei tydelig nok osv osv osv.. Som om det å si fra om et overgrep i seg selv ikke er vanskelig nok fordi man selv bebreider seg for situasjonen, hva om jeg bare... Så nei - har man ikke tydelig samtykket men derimot har sagt, gitt utrykk for eller vært ute av stand til å samtykke så er det uten unntak en voldtekt og et overgrep. Ferdig snakket, det er ikke rom for, behov for eller nødvendig å diskutere videre. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Såååå du lager en tråd på det offentlige nettet for millioner av voldtektsofre å se der du selvhevder deg selv og legger skam på andre som har blitt utsatt for voldtekt? Fremhever det som om din måte å takle det på er best og at alle andre bare sutrer og gjør seg til ofre? 

At du tror at voldtekt er så normalt at du ikke oppfattet det som en voldtekt får du ta på din kappe. Det er forøvrig ganske vanlig at det tar flere år før man skjønner at det er en voldtekt man har vært gjennom og klarer ikke forstå hvorfor man har fått et ødelagt forhold til sex og menn og klandrer seg selv. Kanskje du også kommer til den realiteten en dag om at voldtekt er ikke dårlig sex , det er overgrep, og inntil da så syns jeg du skal holde munn ovenfor andre voldtektsofre og stoppe med den victimblamingen din. 

Traumer bestemmer man ikke selv og du har bare hatt flaks som ikke har fått det.

Hun har vel også lov til å ytre sin mening? 

Eller er det slik at hun ikke skal få lov til å ytre seg?

Fordi, det finnes utallige "voldtektsofre" med et lass av traumer. 

Det er gjort forsøk på å nekte mennesker å ytre seg tidligere, hva har konsekvensene av det blitt? 

Anonymkode: 90857...034

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Til saken:

En blir da ikke et «stakkarslig offer» fordi om man er utsatt for overgrep. Men man kan godt både kalle overgriperen for en drittsekk, henge han ut så alle vet hvordan han er og anmelde likevel. Sånne «menn» trenger å kjenne på konsekvensen av sine handlinger.

Man er tøff om man anmelder, ikke stakkarslig.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er gjort forsøk på å nekte mennesker å ytre seg tidligere, hva har konsekvensene av det blitt? 

Jada, du har rett i at ytringsfriheten også gjelder for «enkle» mennesker. Så får vi bare ta ytringene for det de er verdt. 🤣

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Så du mener at voldtektsofre selv oppsøker situasjonen for å bli voldtatt for å kunne ha noe å anmelde? 

Godt eksempel på hva jeg mener med på trynet.

Du vet veldig godt at det ikke var det jeg mente, likevel skrev du det.

Helt åpenbart for alle rundt at dette ikke er en måte å oppføre seg på blant mennesker; Vri, misforstå med vilje, forsøke å få den andre til å fremstå som dum eller slem.

Dette er KLASSISK for KG, og gjør at det snart ikke er noen psykisk friske som orker å henge her. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Gode poeng. Dessuten så blir gjerne folk som "selvhevder seg selv" oftest "backstabbet i ryggen" her inne når meningskollegaene oppdager at de går mot strømmen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Til saken:

Herregud... Det du virkelig skriver, er at vi skal la lovbrytere gå løs i samfunnet. Og med det viser du at dette var helt greie handlinger, som gjør at de kommer til å fortsette med dette. Kanskje også gå enda lenger. For et forkvaklet syn. SAMTYKKE, har du hørt om det? 

Anonymkode: 4dff7...3ba

Skrevet

Jeg forstår ikke helt spørsmålet, det er da tydelige forskjeller på voldtekt og dårlig sex?

Alle seksuelle handlinger man blir utsatt for hvis man sier nei, viser at man ikke vil, eller ikke er i stand til å takke ja til faller under voldtekt. Det innebærer jo at personen som utfører dette må ha forutsetninger om å oppfatte dette også. Med andre ord: Hadde jeg rusa meg sløv, og han det samme, så er det kanskje ikke så lett å oppfatte mine tegn på at jeg ikke vil med mindre jeg sier nei. Hadde jeg sovnet, men han var våken, så burde han forstå at dette ikke er greit.

Å ta med noen hjem fra byen som er dårligere i senga enn antatt er ikke voldtekt. Ber du han stoppe, men han fortsetter, så er det voldtekt. 

Anonymkode: 63f94...29a

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Godt eksempel på hva jeg mener med på trynet.

Du vet veldig godt at det ikke var det jeg mente, likevel skrev du det.

Neivel, det du skrev var: 

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Enten oppsøker man situasjoner som man deretter kan anmelde

Så jeg spurte: 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Og du svarer masse vas om psykisk syke folk på KG og dumskap mens du nekter. 

Så forklar da, hva konkret var det du mente? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...