AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #1 Skrevet 9. september 2022 Han jakter mye og bruker mye ull undertøy som blir svett å illeluktende i skritt og armhuler. Svigermor har kjøpt mye av klærne eller strikket og de klærne er hellige tydeligvis. Men det stinker jo av klærne. Vil Ullvask virkelig ta svettelukt og kuk? Anonymkode: cea3b...cdf
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #2 Skrevet 9. september 2022 Vel det er jo strengt tatt ikke ditt problem. Anonymkode: 8884f...6a0 12 1
Hactar Skrevet 9. september 2022 #3 Skrevet 9. september 2022 Det er egentlig bare å prøve? Det kan fjerne en del lukt å lufte ulla i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #4 Skrevet 9. september 2022 I forhold til lukt har ull den enorme fordelen at du kan lufte bort lukten. Noe ullundertøy tåler å vaskes litt hardere av og til i alle fall, men vasker du på 60 grader så vil det gå hardt utover levetiden... Anonymkode: 926ee...5b8 7 1 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #5 Skrevet 9. september 2022 La han vaske tøy selv Anonymkode: caea4...151 18 1 9
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #6 Skrevet 9. september 2022 Det krymper hvis du vasker det på høyere temperatur en ullvask. Anonymkode: de553...ba8 7 4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #7 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han jakter mye og bruker mye ull undertøy som blir svett å illeluktende i skritt og armhuler. Svigermor har kjøpt mye av klærne eller strikket og de klærne er hellige tydeligvis. Men det stinker jo av klærne. Vil Ullvask virkelig ta svettelukt og kuk? Anonymkode: cea3b...cdf Ofte så holder det å lufte ulltøy. Altså, så lenge det ikke er sølt på de. Ullgenseren min bruker jeg lenge før jeg vasker den, bare lufter den. Og det lukter ikke vondt av den. Anonymkode: 8ced8...5ce 7
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #8 Skrevet 9. september 2022 Du må skille mellom ullundertøy og strikket tøy… Hadde du vasket ihjel strikketøy jeg hadde brukt ukesvis på å strikke hadde jeg vært relativt krass med deg jeg også. Strikket tøy skal vaskes i ullvugge - veldig skånsomt. Ullundertøy skal også ha ullvaskemiddel og lav temperatur, men tåler etter min erfaring mer sentrifugering. Anonymkode: e79b1...763 11 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #10 Skrevet 9. september 2022 Det viktige er vel ikke temperatur, men at vi du vasker på ullprogram Anonymkode: 429f0...dc5
Snublefot62 Skrevet 9. september 2022 #11 Skrevet 9. september 2022 Svigermor forbyr? 1950 tallet ringte og vil ha familiestrukturen sin tilbake. Om svigermor forbyr deg noe som helst så får han ta klesvasken sin til henne for han har tydeligvis ikke flyttet ut derifra enda. 10 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #12 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Han jakter mye og bruker mye ull undertøy som blir svett å illeluktende i skritt og armhuler. Svigermor har kjøpt mye av klærne eller strikket og de klærne er hellige tydeligvis. Men det stinker jo av klærne. Vil Ullvask virkelig ta svettelukt og kuk? Anonymkode: cea3b...cdf Hvis du ikke vasker på ullvask, så blir klærne ødelagt. Ull tåler ikke å vaskes på vanlig vask, eller kokvask om du tenkte det. Anonymkode: 8ced8...5ce 4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #13 Skrevet 9. september 2022 Heng klærne ut når han kommer fra jakt. Da forsvinner lukta. Vask på ullprogram etterpå. Evt send både gubbe og klær til svigermor. Anonymkode: 7d9a6...ea9 5 2
Daria Skrevet 9. september 2022 #14 Skrevet 9. september 2022 Å vaske ulltøy på ullprogram og å følge vaskeanvisningene på klær som har det, er generelt et godt utgangspunkt. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor hverken du eller svigermor ser ut til å tro at har noen myndighet her - eller hvor mannen, som bruker og eier disse klærne, er i denne diskusjonen... 8
Carrot Skrevet 9. september 2022 #15 Skrevet 9. september 2022 Det fine med en slik svigermor er at enten så vasker sønnen tøyet sitt selv eller så får han ta det med til mamma.... (men ja, det blir rent på ullprogram med såpe beregnet på ull) 6
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #16 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Han jakter mye og bruker mye ull undertøy som blir svett å illeluktende i skritt og armhuler. Svigermor har kjøpt mye av klærne eller strikket og de klærne er hellige tydeligvis. Men det stinker jo av klærne. Vil Ullvask virkelig ta svettelukt og kuk? Anonymkode: cea3b...cdf En som ikke kan vaske sine egne klær burde ikke håndtere våpen. Lille nutteplutt kan vel fikse klærne sine selv eller få mamma til å gjøre det. Anonymkode: 744c9...f5a 15 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #17 Skrevet 9. september 2022 Jeg blir helt matt av all synsingen på Internett... ULL TÅLER KOKING! Temperatur i seg selv gjør ikke skade på ull, hverken strikket eller vevd. Det som ødelegger klærne er bevegelse av våte, varme plagg. Kalde våte plagg kan sentrifugeres. Varme plagg skal få være i fred. Ullprogram har typisk mindre bevegelse under vask (færre runder rundt), i kombinasjon med lav temperatur. Grunnen til at mange velger dette er fordi sentrifugering får ut mer vann, og sjansen for bakterievekst er høyere dess lengre et plagg er vått. Men du kan koke klærne i en kasserolle og rulle plaggene i en håndduk etterpå. Jeg ruller de inn i to håndduker og tråkker på det for å skvise ut vannet. For så å henge det ute. Jeg tar ikke sjansen på ullprogram. Den beste løsningen her er at fyren vasker sine egne klær. 😄 Anonymkode: 91d13...e66 12 1 6
Mooza Skrevet 9. september 2022 #18 Skrevet 9. september 2022 Hvorfor er dette ditt problem? Ullvask og lufting fungerer. Men enig i at du setter foten ned. Svigermor kom med en liten kommentar da mannen stod og strøk skjorta si. Jeg er så fjern at jeg oppdaget ikke kritikken i at hun påpekte at han strøk. "Hvem ellers" sa jeg? Seriøst?!! 4 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #19 Skrevet 9. september 2022 Du kan koke ull, om det er temperatur du trenger for å drepe bakteriene. bare ikke kok ulla i vaskemaskinen. For ull tåler ikke kombinasjonen høy varme og bevegelse. For å koke ull, legg ulla i kaldt vann i en stor kjele. Kok opp og la koke litt. Slå av varmen og la det kjøle seg helt ned igjen. Ikke rør i kjelen på noe tidspunkt! Vi har aldri hatt problemer med at ull holder på lukt hvis den vaskes på ullprogram. Det eneste som ikke slipper lukt, selv etter vask, er syntet-materialer. Men de tåler jo virkelig ikke høy varme. Da smelter de jo. Anonymkode: 8aecb...530 6 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #20 Skrevet 9. september 2022 Du pakker det brukte ulltøyet i en pose. Gir til svigermor og si at hun må koke tøyet til kuklukta og armhulesvetten er borte. Det har ikke du tid til. 🙉🍿 Anonymkode: 3db7a...ba1 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå