Gå til innhold

Jente på 16 år og mobil om natta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg er så fortvilt! Har en datter på 16 år som har skjermtid i ukedagene til kl 23. hører med til historien at hun har gjort gaaaanske mye galt… I dag oppdager jeg på rommet hennes at hun har kjøpt seg en ekstra mobil som hun har alle apper på. Hun sliter med søvn og skylder på at det er fordi livet er vanskelig. 

Får deres barn ha mobil om natta på rommet sitt? Er jeg slem om jeg tar fra henne tlf hver kveld kl 23? 

Anonymkode: 98f34...4f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei! 

Jeg er så fortvilt! Har en datter på 16 år som har skjermtid i ukedagene til kl 23. hører med til historien at hun har gjort gaaaanske mye galt… I dag oppdager jeg på rommet hennes at hun har kjøpt seg en ekstra mobil som hun har alle apper på. Hun sliter med søvn og skylder på at det er fordi livet er vanskelig. 

Får deres barn ha mobil om natta på rommet sitt? Er jeg slem om jeg tar fra henne tlf hver kveld kl 23? 

Jeg tar bort telefonene kl 22. Når de viser at de er voksne nok til å regulere det selv kan de få ha dem på rommet hele natten. Men så lenge de ligger og scroller i stedet for å sove, og samtidig ikke klarer å stå opp til normal tid så blir de behandlet som småbarn mtp mobilen.

Anonymkode: 4ac42...c46

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Ingen barn eller ungdom burde hatt tilgang til mobil etter et bestemt klokkeslett. 

Det er hovedårsaken til dårlig søvnhygiene, så svaret er ganske lett å svare på. 

Inndra mobilen - argumentene om at livet er vanskelig, derfor må hun ha mobil faller på sin egen urimelighet (se punkt ovenfor)

Anonymkode: fda9d...45f

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

«Gjort mye galt». Får vondt av ordbruken din. Er det du som bestemmer alt? Hva er «galt» og riktig? 

Anonymkode: 912bb...b67

• Liker 3
Skrevet

Prat med datteren din. KOMMUNIKASJON.

Greit at tenåringer er vriene og jævlige, men snakk med datteren din om søvn, og hvorfor hun har kjøpt en mobil til, og om hun har noen tanker om hvorfor hun sover så dårlig?

Få henne til å reflektere. Ja, du kan inndra mobil og det som er, forholdet mellom mor og datter blir verre. Hun vil tho forstå når hun er eldre. 

Anonymkode: 844fe...587

• Liker 1
Skrevet

Ta mobilen. Senest en time før leggetid. Lyset ødelegger søvnen. Hun kan heller bruke den siste timen til å skrive dagbok om sitt vanskelige liv eller snakke med deg. Å skrive dagbok er sunt for oss, det hjelper oss å reflektere og se ting på en annen måte. Så anbefaler henne å begynne med det. 

Anonymkode: 505c0...570

• Liker 5
Skrevet

Hvordan snakker dere sammen? Hun gjør mye "galt" sier du.... Men hvordan håndheves regler, har dere hatt en åpen og raus kommunikasjon fra hun var mindre?

Har ei på 16 selv, og vi har aldri hatt skjermtid eller inndratt telefonen. Noen ganger bruker hun den sikkert hvis hun ikke får sove, andre ganger er det fullt av meldinger der ser jeg, hvis jeg vekker henne feks. 

Det er ikke sånn at de automatisk skjønner hva som er lurt på 18-årsdagen, de må få frihet under ansvar...

Min datter forteller at venner som føler de ikke kan snakke med foreldrene sine stikker ut vinduene om natta uten at foreldrene vet det, for å gå på fest feks.... At de ikke forteller hvor de er eller lyver om hvor de er, for eksempel. Jeg vet ikke hva "galt" din datter har gjort i dine øyne, og jeg mener på ingen måte at man skal ha fri oppdragelse, men jeg ville sett på egen kommunikasjon og egen væremåte også. Føler hun at hun kan komme til deg med alt? Eller håndhever du grenser uten å høre på henne, uten å prøve å forstå, fordi vi voksne gjerne har en forestilling om hva som er riktig å gjøre ut fra våre egne erfaringer?

Jeg mener på ingen måte at jeg er den perfekte mor, men jeg har hele tiden hørt på henne, tillatt ting jeg kanskje ikke var helt komfortabel med, men møtt henne på veien i de aller, aller fleste tilfeller. Fra de var små har vi hele tiden sagt at de skal ta seg av venner som gjør dumme ting, ring til oss så tar vi med vennen hjem hvis vennen ikke tør å ringe hjem selv. Vil mye heller at venninner ligger på badet her og spyr ut rusen enn alene i en grøft! Og jeg har sagt fra hun var mye yngre enn nå at tenåringer driter seg ut, de gjør ting de ikke burde, men hun kan ALLTID ringe, og jeg lover å ikke kjefte, men å ha en samtale. Ikke passiv-aggressiv samtale, men en oppriktig samtale om hva som skjedde, hva hun følte og hvorfor ting ble som de ble. Det betyr ikke at jeg liker alt hun gjør, men hun må få leve sitt liv med veiledning og refleksjon fra meg/oss! Om et drøyt år er hun 18, og rent juridisk ansvarlig for alt hun foretar seg. Da er det greit å slippe opp mens man fortsatt har en viss kontroll!

Ikke kjeft på henne, ikke innfør flere regler. Snakk med henne! Spør henne om hva hun tenker, bli enige om regler sammen. Kanskje må du strekke deg litt lenger enn du tenkte, og kanskje må hun godta at regler faktisk finnes. Men det er noe annet med regler man har vært med på å lage, at man har blitt hørt og lyttet til og sett!

Jeg har vetorett i våre samtaler og diskusjoner, og det vet datteren min. De gangene det skjer, så protesterer hun ikke, for hun vet at jeg mener det. Men som regel bruker jeg det ikke. Jeg vil at hun skal medvirke i eget liv og ikke bare få regler tredd over hodet. Flere av hennes venners foreldre mener de er supre foreldre fordi de har regler for alt mulig. Det foreldrene ikke vet er at disse reglene brytes i stor grad så fort tenåringene får mulighet. Jeg vet det, fordi min datter tør å fortelle det til meg. Og jeg vil mye heller vite om ting enn at hun skal bryte en drøss med regler og ikke tørre å be om hjelp fordi hun er redd for kjeft og konsekvenser den dagen hun virkelig trenger hjelp!

• Liker 1
Skrevet

Herregud, så glad jeg er for at jeg var tenåring på nittitallet.

Skjermtid når man er 16 år?!?

Fratas mobil kl 22?!?

Djeezes ...

Anonymkode: 26ac1...422

• Liker 11
Skrevet

Tar fra mobilen til en 16- åring? Skjermtid på den alderen? Latterlig.

• Liker 9
Skrevet

Dere som syns det er latterlig, få høre deres forslag? Flust av voksne som har samme utfordringer med skjermbruk og søvn, tenker dere at tenåringene bare skal få fri flyt? Så lenge mine barn går på skole og bor hos meg så har jeg også et ansvar for at de sover nok til å fungere på skolen. Når skolen er overstått og de har gode nok karakterer til å fritt kunne velge hva de vil videre skal jeg slutte å blande meg. Da bør de ha med seg gode nok vaner til å fungere på egenhånd.

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Får deres barn ha mobil om natta på rommet sitt?

Ja, det får den eldste av mine barn, og jeg vet at hun har brukt moblien på natta. Det er mest at de snakker sammen til de sovner... Hun får tydeligvis ikke for lite søvn, for hun er opplagt om morgenen og gjør det bra på skolen og da er det vanskelig å argumentere godt for at hun skal legge den fra seg. 

Lillebror derimot, han må legge fra seg telefonen en viss tid før han legger seg for han får ikke sove, er alt for trøtt og kan ikke regulere dette selv. 

Du bør snakke med datteren din for å finne ut om dere kan komme bli enige om noe, for når hun er 16 er det litt hardt å ta fra henne telefonen. 

• Liker 1
Skrevet

Herrehatt, når jeg var 16 bodde jeg på hybel alene... Har ei datter på 15 nå. Ville aldri tenkt skjermtid og ta fra henne mobilen. Hun legger fra seg når hun vil, og hun er oppe før kl 6 hver dag i uken. Det går da ikke ann å være så streng når "barnet" er 16! Jeg bruker mobilen selv helt til jeg sovner, sover godt og står opp når jeg skal. At lyset ødelegger søvnen er bare tull. Da skulle det jammen vært mange med dårlig søvn. 

Anonymkode: 20612...2e0

• Liker 4
Skrevet

Har selvsagt mobilen på rommet sitt på natta. 

Anonymkode: f27b8...5ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som syns det er latterlig, få høre deres forslag? Flust av voksne som har samme utfordringer med skjermbruk og søvn, tenker dere at tenåringene bare skal få fri flyt? Så lenge mine barn går på skole og bor hos meg så har jeg også et ansvar for at de sover nok til å fungere på skolen. Når skolen er overstått og de har gode nok karakterer til å fritt kunne velge hva de vil videre skal jeg slutte å blande meg. Da bør de ha med seg gode nok vaner til å fungere på egenhånd.

Mitt forslag? Lære ungene å respektere grensene slik at det er unødvendig å ta fra dem ting.

Jentungen på 11 kan fint ha telefonen på nattbordet, og har hatt det i 2 år allerede. Hun bruker den som vekkerklokke. 

Jeg sier fra når den skal legges vekk for natten, og da blir den liggende på nattbordet. Unntaket er hvis hun våkner i løpet av natta og lurer på hva klokka er - og da sjekker hun kun klokka.

Bruker hun telefonen (eller annen skjerm) om natta, mister hun alle skjermprivilegier påfølgende dag. Det har skjedd et par ganger, og har vært såpass kjipt at hun ikke gidder gjøre det flere ganger. 

Fornuftige regler, med fornuftig forklaring og fornuftig konsekvens lærer ungene selvdisiplin - som de får bruk for når mamma ikke lenger er der for å ta fra dem ting eller stanse dem.

Denne formen for overbeskyttelse ved å hindre ungene fra å feile i alt fra mengde klær etter vær til å fjerne ting som kan gjøre at de tar dumme valg kan umulig være sunt.

Anonymkode: 275c0...a04

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Skal sies at vi har et godt forhold. Vi prater mye om veldig mye. Hun forteller meg når ting er vanskelig, men så klart forteller hun ikke alt. Hun bor 50/50 dessverre, og hos far er det ingen regler eller grenser da han er mest opptatt av seg selv. Å før noen forteller at jeg er en dårlig mor som lar henne være der, så er det slik at så lenge hun er 16 kan hun bestemme selv. 

Jeg er helt uenig i at ikke en 16 åring må ha grenser 🤦🏼‍♀️ Så klart må de det!! Jeg hadde det myyye strengere da jeg var ung, men gjorde heller aldri noe galt. Alle trenger jo grenser, det er omsorg det også! 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mitt forslag? Lære ungene å respektere grensene slik at det er unødvendig å ta fra dem ting.

Jentungen på 11 kan fint ha telefonen på nattbordet, og har hatt det i 2 år allerede. Hun bruker den som vekkerklokke. 

Jeg sier fra når den skal legges vekk for natten, og da blir den liggende på nattbordet. Unntaket er hvis hun våkner i løpet av natta og lurer på hva klokka er - og da sjekker hun kun klokka.

Bruker hun telefonen (eller annen skjerm) om natta, mister hun alle skjermprivilegier påfølgende dag. Det har skjedd et par ganger, og har vært såpass kjipt at hun ikke gidder gjøre det flere ganger. 

Fornuftige regler, med fornuftig forklaring og fornuftig konsekvens lærer ungene selvdisiplin - som de får bruk for når mamma ikke lenger er der for å ta fra dem ting eller stanse dem.

Denne formen for overbeskyttelse ved å hindre ungene fra å feile i alt fra mengde klær etter vær til å fjerne ting som kan gjøre at de tar dumme valg kan umulig være sunt.

Jeg er helt enig. Å tro meg, de sjansene har hun fått maaange ganger! Hun har vært uten tlf noen måneder også pga forferdelig oppførsel mot andre på sosiale medier. 

Så vil jeg si en ting til dere andre som snakker som om ungen deres aldri gjør noe galt. Jeg har en vennine som stadig vekk forteller meg at hun og datteren snakker om alt. At datteren hennes aldri gjør dumme ting osv. MEN, hadde hun visst alt jeg leste datteren hennes hadde skrevet osv på tlf til datteren min i dag, da hadde hun fått sjokk! Så ikke tro at barna deres er så uskyldig bestandig. For det er dessverre slik i dag, lett å ta dumme valg på sosiale medier…

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

«Gjort mye galt». Får vondt av ordbruken din. Er det du som bestemmer alt? Hva er «galt» og riktig? 

Anonymkode: 912bb...b67

Vel. Hvis politi osv blir innblandet vil jeg vel påstå at hun har gjort noe galt 🤦🏼‍♀️Så nei, Jeg bestemmer ikke hva som er rett eller galt 🙄

• Liker 1
Skrevet
Ulrikke skrev (1 time siden):

Hvordan snakker dere sammen? Hun gjør mye "galt" sier du.... Men hvordan håndheves regler, har dere hatt en åpen og raus kommunikasjon fra hun var mindre?

Har ei på 16 selv, og vi har aldri hatt skjermtid eller inndratt telefonen. Noen ganger bruker hun den sikkert hvis hun ikke får sove, andre ganger er det fullt av meldinger der ser jeg, hvis jeg vekker henne feks. 

Det er ikke sånn at de automatisk skjønner hva som er lurt på 18-årsdagen, de må få frihet under ansvar...

Min datter forteller at venner som føler de ikke kan snakke med foreldrene sine stikker ut vinduene om natta uten at foreldrene vet det, for å gå på fest feks.... At de ikke forteller hvor de er eller lyver om hvor de er, for eksempel. Jeg vet ikke hva "galt" din datter har gjort i dine øyne, og jeg mener på ingen måte at man skal ha fri oppdragelse, men jeg ville sett på egen kommunikasjon og egen væremåte også. Føler hun at hun kan komme til deg med alt? Eller håndhever du grenser uten å høre på henne, uten å prøve å forstå, fordi vi voksne gjerne har en forestilling om hva som er riktig å gjøre ut fra våre egne erfaringer?

Jeg mener på ingen måte at jeg er den perfekte mor, men jeg har hele tiden hørt på henne, tillatt ting jeg kanskje ikke var helt komfortabel med, men møtt henne på veien i de aller, aller fleste tilfeller. Fra de var små har vi hele tiden sagt at de skal ta seg av venner som gjør dumme ting, ring til oss så tar vi med vennen hjem hvis vennen ikke tør å ringe hjem selv. Vil mye heller at venninner ligger på badet her og spyr ut rusen enn alene i en grøft! Og jeg har sagt fra hun var mye yngre enn nå at tenåringer driter seg ut, de gjør ting de ikke burde, men hun kan ALLTID ringe, og jeg lover å ikke kjefte, men å ha en samtale. Ikke passiv-aggressiv samtale, men en oppriktig samtale om hva som skjedde, hva hun følte og hvorfor ting ble som de ble. Det betyr ikke at jeg liker alt hun gjør, men hun må få leve sitt liv med veiledning og refleksjon fra meg/oss! Om et drøyt år er hun 18, og rent juridisk ansvarlig for alt hun foretar seg. Da er det greit å slippe opp mens man fortsatt har en viss kontroll!

Ikke kjeft på henne, ikke innfør flere regler. Snakk med henne! Spør henne om hva hun tenker, bli enige om regler sammen. Kanskje må du strekke deg litt lenger enn du tenkte, og kanskje må hun godta at regler faktisk finnes. Men det er noe annet med regler man har vært med på å lage, at man har blitt hørt og lyttet til og sett!

Jeg har vetorett i våre samtaler og diskusjoner, og det vet datteren min. De gangene det skjer, så protesterer hun ikke, for hun vet at jeg mener det. Men som regel bruker jeg det ikke. Jeg vil at hun skal medvirke i eget liv og ikke bare få regler tredd over hodet. Flere av hennes venners foreldre mener de er supre foreldre fordi de har regler for alt mulig. Det foreldrene ikke vet er at disse reglene brytes i stor grad så fort tenåringene får mulighet. Jeg vet det, fordi min datter tør å fortelle det til meg. Og jeg vil mye heller vite om ting enn at hun skal bryte en drøss med regler og ikke tørre å be om hjelp fordi hun er redd for kjeft og konsekvenser den dagen hun virkelig trenger hjelp!

Jeg føler jeg er veldig lik det du beskriver her. Har en jente til på 18 å vi har alltid hatt det slik at hun ringer om det er noe. Aldri vært noe "tull" med å holde ting skjult. 

Skrevet

Fordi de ikke har hatt gode samtaler og veiledning som barn og tenåringer. Fordi de har vokst opp med regler og begrensninger, uten frihet til å ta selvstendige valg.

Jeg hadde aldri begrensninger i dette. Hadde også TV på rommet. Men jeg valgte, basert på diskusjoner jeg hadde hatt med foreldrene mine, å sove om natta, og om jeg ikke fikk sove var det lesing på senga som gjaldt. 

Ellers ville det vel gått rett skeis da jeg flyttet hjemmefra som 18-åring, ville mulig ødelagt for forelesninger og eksamen. Men jeg fortsatte de gode vanene. Alle skjermer av i 23-tiden. 

Og som voksen lar jeg telefonen ligge både under måltider, og om natta. 

Anonymkode: 731ba...e57

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Min var også slik som 11-åring. Men nå er hun 15 og klarer ikke la den ligge i ro om natten, derfor tar jeg den vekk. Det har ingenting med overbeskyttende å gjøre, det har med søvnvaner å gjøre. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...