AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #1 Skrevet 9. september 2022 Hei alle kg-kvinner og -mødre! Jeg og samboer har begynt å snakke om barn, men min store bekymring er hvor eksepsjonelt dårlig jeg fungerer med lite søvn. Jeg har skjønt at mye handler om flaks og uflaks, og at mye er utenfor vår kontroll når det gjelder hvor godt baby sover. Jeg lurer likevel på noen ting ang søvn: - sover alle babyer dårlig? Eller kan man være heldig? Hvor «vanlig» er det med sovebaby? Har prøvd å si til meg selv at man som oftest hører om de som sover dårlig, og at man kanskje kan få et inntrykk av at helt katastrofale netter er mer vanlig enn det faktisk er… - når begynner de typisk å sove godt, feks gjennom hele natten? Forstår at dette varierer… men går det an å si noe om hva som er normalen vedr dette? - er det NOE jeg kan gjøre for å tilrettelegge eller øke sjansene for bedre nattesøvn? På forhånd takk. Hilsen reddhare som ønsker barn, men samtidig ikke 😊 Anonymkode: c6909...a4e
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #2 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei alle kg-kvinner og -mødre! Jeg og samboer har begynt å snakke om barn, men min store bekymring er hvor eksepsjonelt dårlig jeg fungerer med lite søvn. Jeg har skjønt at mye handler om flaks og uflaks, og at mye er utenfor vår kontroll når det gjelder hvor godt baby sover. Jeg lurer likevel på noen ting ang søvn: - sover alle babyer dårlig? Eller kan man være heldig? Hvor «vanlig» er det med sovebaby? Har prøvd å si til meg selv at man som oftest hører om de som sover dårlig, og at man kanskje kan få et inntrykk av at helt katastrofale netter er mer vanlig enn det faktisk er… - når begynner de typisk å sove godt, feks gjennom hele natten? Forstår at dette varierer… men går det an å si noe om hva som er normalen vedr dette? - er det NOE jeg kan gjøre for å tilrettelegge eller øke sjansene for bedre nattesøvn? På forhånd takk. Hilsen reddhare som ønsker barn, men samtidig ikke 😊 Anonymkode: c6909...a4e Nei! Anonymkode: 71f69...2da 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #3 Skrevet 9. september 2022 Nei. Vår gutt har sovet godt omtrent fra start. Ammet vel 1-2 ganger på det meste, også sovnet han igjen. Kun i korte perioder med tenner/sykdom har det vært litt dårlig, men han har gjerne tatt det igjen med å sove lengre om morgenen osv. Han er snart 3 nå, og sover fortsatt godt. Liker helst å legge seg litt senere om kvelden (typ 20-21) og kanskje enda litt senere i helgene hvis vi koser oss osv, men da sover han også lenge om morgenen. Han har aldri stått opp klokka 5-6 i hele sitt liv, og han må stort sett vekkes i ukedagene. Med det sagt så har man aldri noen garanti, men man lærer seg å tilpasse seg situasjonen slik den blir 😊 Anonymkode: ed5c7...36f 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #4 Skrevet 9. september 2022 Vår baby sov gjennom natten nesten fra starten. Jeg har søvnproblemer og hos oss tok mannen hans fra starten om natten (mannen sovner raskt igjen i motsetning til meg). Da fikk han flaske med pumpet melk. Så fikk han pupp på dagtid og kvelden :). Anonymkode: bfed8...12b
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #5 Skrevet 9. september 2022 Vi har hatt en som trengte flaske/amming 2 ganger om natta fra ganske tidlig(husker ikke helt når, og da regner jeg babyens natt. En av dem var før jeg la meg). Fra ca 7 mnd trengte hun ikke lenger mat, men ved 1 år våkner hun fremdeles omtrent på samme tid og må ha hjelp til å finne smokk(men kan også sove hele natta i ett). Treåringen våkna hver time natta gjennom fram til 8 mnd og trenger fremdeles å sove sammen med en av oss deler av natta. Anonymkode: f7d9b...c9c
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #6 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Nei. Vår gutt har sovet godt omtrent fra start. Ammet vel 1-2 ganger på det meste, også sovnet han igjen. Kun i korte perioder med tenner/sykdom har det vært litt dårlig, men han har gjerne tatt det igjen med å sove lengre om morgenen osv. Han er snart 3 nå, og sover fortsatt godt. Liker helst å legge seg litt senere om kvelden (typ 20-21) og kanskje enda litt senere i helgene hvis vi koser oss osv, men da sover han også lenge om morgenen. Han har aldri stått opp klokka 5-6 i hele sitt liv, og han må stort sett vekkes i ukedagene. Med det sagt så har man aldri noen garanti, men man lærer seg å tilpasse seg situasjonen slik den blir 😊 Anonymkode: ed5c7...36f Takk for svar! Sitter du igjen med følelsen av at det var noe spesielt dere gjorde? Anonymkode: c6909...a4e
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #7 Skrevet 9. september 2022 Vi har hatt 2 sovebabyer 😊 De har fra de ble født tatt natta senest kl 23 og med kun en amming på natten, ingen våkenetter utenom når de har vært syke. De har riktignok vært avhengig av å sove på samme rom som oss til ca 1,5 år før de var klare for eget rom. Etter at de fikk eget rom var vi bare innom rommet deres en sjelden gang i forbindelse med mareritt eller at de hadde rotet bort alle smokkene. Ikke gjort noe spesielt annet enn å la de sove i nærheten av oss siden de trengte det for å sove godt om natten 😊 Anonymkode: 99710...83c
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #8 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vår baby sov gjennom natten nesten fra starten. Jeg har søvnproblemer og hos oss tok mannen hans fra starten om natten (mannen sovner raskt igjen i motsetning til meg). Da fikk han flaske med pumpet melk. Så fikk han pupp på dagtid og kvelden :). Anonymkode: bfed8...12b Var det noe spesielt dere gjorde som du følte var knyttet til den gode nattesøvnen? Anonymkode: c6909...a4e
JegMotStrømmen Skrevet 9. september 2022 #9 Skrevet 9. september 2022 (endret) Nei, alle mine 3 har sovet godt om nettene. Den mellomste var en "drømmebaby" sånn sett, la seg på kvelden sånn i 9tiden, våknet om morgenen i 7tiden, omtrent fra vi kom hjem fra sykehuset. Eldste sov natta over fra 3 måneders alder, og hadde tidligere kun våknet en gang i løpet av natta. Yngste våknet en gang om natta fram til hn var rundt 6 mndr gammel. De sov til 7-8 tiden om morgenen, og måtte faktisk vekkes etterhvert som min hverdag begynte, for da måtte jeg avgårde rundt 8 for å rekke jobb. Endret 9. september 2022 av JegMotStrømmen
Arkana Skrevet 9. september 2022 #10 Skrevet 9. september 2022 Nei, alle babyer sover heldigvis ikke dårlig. Alle våre tre har sovet godt om natten som babyer og jeg er veldig takknemlig for det. Og husk at om du ikke får en sovebaby så er det ikke din skyld akkurat som at det å ha en sovebaby ikke er noens fortjeneste. 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #11 Skrevet 9. september 2022 Er mamma til 4 og aldri skjønt dette med "sove baby". Min erfaring er at om du gjør det du kan (mater nok, hjelper de i søvn, gir trygghet) så sover de mye. Søvnmangel må man regne med uansett fordi babyer trenger vanligvis mat annenhver time døgnet rundt. Men dette tåler man mye bedre som nybakt mor, kroppen er innstilt på det. I tilegg går ammende mødre rett i dyp søvn med en gang de får sove. Så et ringene stort JA til at dette kan du påvirke selv. Naturen er ikke laget slik at babyer skal skrike og skrike i timesvis. Da er det noe som plager dem. (som du som oftest kan gjøre noe med) Anonymkode: 94d14...600 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #12 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er mamma til 4 og aldri skjønt dette med "sove baby". Min erfaring er at om du gjør det du kan (mater nok, hjelper de i søvn, gir trygghet) så sover de mye. Søvnmangel må man regne med uansett fordi babyer trenger vanligvis mat annenhver time døgnet rundt. Men dette tåler man mye bedre som nybakt mor, kroppen er innstilt på det. I tilegg går ammende mødre rett i dyp søvn med en gang de får sove. Så et ringene stort JA til at dette kan du påvirke selv. Naturen er ikke laget slik at babyer skal skrike og skrike i timesvis. Da er det noe som plager dem. (som du som oftest kan gjøre noe med) Anonymkode: 94d14...600 Dette! 😊 Anonymkode: 9e892...ac6
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #13 Skrevet 9. september 2022 Jeg gråt og gråt om natten de første dagene/ukene, jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle overleve når fikk så lite søvn! Nå er babyen 3 mnd, sover fortsatt dårlig om natten, men det går helt fint. Man blir liksom litt vant til det 🤷🏻♀️ Anonymkode: 366d8...8e7
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #14 Skrevet 9. september 2022 Jeg tror ikke det er det du skal bekymre deg mest for. Dersom du får til amming, så er jo fordelen med amming at du får masse søvn-hormoner samtidig, så selv om du vekkes noen ganger om natta (som er slitsomt) så får du gjerne sovnet igjen ganske fort. Og selv "ikke-sovebabyer" kan finne på å sove lenge om morgenen og sovne tidlig på kvelden. (Les deg opp på samsoving og se om du kan tilrettelegge for å gjøre dette trygt. Om du tror du klarer, kan du nærmest sove mens babyen ammes.) Jeg syntes det som var mye mer slitsomt med baby, er at man konstant var "på" og hadde en hjelpeløs skapning som var helt avhengig av deg. Men det som hjelper, er jo rutiner. At dere finner deres rutiner, som fungerer for dere, og holder på dem. Og dere er to om det, så om dere hjelper hverandre, så er det mulig å få til søvn på ettermiddag/kveld også. Anonymkode: f0102...ca4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #15 Skrevet 9. september 2022 Jeg har to sovebabyer, og liker å tro at det bare var flaks, om ikke så er det kanskje noe som jeg har gjort riktig. Jeg har samsovet (trygt) hele tiden, ammet i søvn (du må ikke, nr to hos meg likte smokk og holde hånd feks). Jeg har ligget der til de har sovna og gått ut for å gjøre mitt. Har kommet med hver minste klynk og gitt dem det de trenger. Hver eneste gang. Både dattera og sønnen min har etter en stund sluttet å gråte når de våkner. Jeg har fått mye søvn, selvsagt litt trøtt om jeg må opp tidlig, men det er jo bare jeg som har vært for lenge oppe. De sover mer eller mindre 12 timer hver natt, og yngste har litt oppvåkninger for kos. Eldste sluttet med. Oppvåkninger for kos da hun var rundt 3 år.. Ser for meg at det kunne blitt mye mer slitsomt om jeg hadde hatt en annen holdning.. Anonymkode: 3f19f...302
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #16 Skrevet 9. september 2022 Er jo bare tull og tro man får utdelt det ene eller det andre som et lotteri. Man får jo et ferdig barn man skal forme og det krever mye. Anonymkode: 94d14...600
Arkana Skrevet 9. september 2022 #17 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er jo bare tull og tro man får utdelt det ene eller det andre som et lotteri. Man får jo et ferdig barn man skal forme og det krever mye. Anonymkode: 94d14...600 Mens jeg mener det er tull å tro at de som har babyer som sover lite har gjort noe galt. Det er faktisk ikke alt man som forelder kan forme eller styre. 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #18 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er mamma til 4 og aldri skjønt dette med "sove baby". Min erfaring er at om du gjør det du kan (mater nok, hjelper de i søvn, gir trygghet) så sover de mye. Søvnmangel må man regne med uansett fordi babyer trenger vanligvis mat annenhver time døgnet rundt. Men dette tåler man mye bedre som nybakt mor, kroppen er innstilt på det. I tilegg går ammende mødre rett i dyp søvn med en gang de får sove. Så et ringene stort JA til at dette kan du påvirke selv. Naturen er ikke laget slik at babyer skal skrike og skrike i timesvis. Da er det noe som plager dem. (som du som oftest kan gjøre noe med) Anonymkode: 94d14...600 Da har du nok hatt sovebabyer 😉 Mitt barn har vært vanskelig med søvn og tro meg, jeg har passet på å skifte bleie, gitt ham mat, trøstet, vært nær, bysset ++. Nå har han sannsynligvis kolikk, men det er ikke noe vi kan gjøre med det annet enn å trøste, bære, massere og holde ut til ting blir bedre. Han bæsjer 10-12 bleier i døgnet i tillegg til tissebleier og flere av de kommer på natten og ellers når han sover. Er ikke noe vi kan gjøre for å hindre ham i å bæsje.. Vi har oppsøkt hjelp på helsestasjon og hos lege og fått samme svaret fra alle om at vi bare må vente det ut og at det blir bedre. Husk at noen kan få et barn som sover kjempegodt så kan nummer 2 være vanskeligere, det viser jo at barn er forskjellige selv om du bruker samme metoder. Anonymkode: 3dc60...fbc 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #19 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): 😉Han bæsjer 10-12 bleier i døgnet i tillegg til tissebleier og flere av de kommer på natten og ellers når han sover. Er ikke noe vi kan gjøre for å hindre ham i å bæsje.. Anonymkode: 3dc60...fbc Det har mine og? Det er helt normalt for små babyer. Skjønner ikke hva det har med saken å gjøre? Anonymkode: 94d14...600
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #20 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det har mine og? Det er helt normalt for små babyer. Skjønner ikke hva det har med saken å gjøre? Anonymkode: 94d14...600 Ble kanskje litt uklart, men han våkner når han bæsjer (har også ofte smerter når han bæsjer)så dermed blir søvnen forstyrret og da tar det for noen timer å få sovnet igjen. Hvis babyen sovner lett igjen er det selvsagt ikke noe problem at de bæsjer mens de sover, men her ødelegger det søvnen hans hver dag. Anonymkode: 3dc60...fbc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå