Gå til innhold

Erfaring med prevensjon før prøving (Når sluttet dere på pillen)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et ønske om barn i framtiden og har gått på pillen LENGE (startet tidlig pga uregelmessig og kraftig mensen) og går nå på en av de man ikke har mensen på. Det er fortsatt en god stund til jeg ønsker å aktivt prøve men vil forberede meg så godt som mulig. 

Må man gå av pillen litt tidligere enn man egentlig tenker pga syklus eller hvordan fungerer dette? Altså skjønner jo at det alltids er en sjans for å bli gravid med engang man har slutten, men litt kjedelig hvis man slutter før når man vil bli gravid AKKURATT NÅ hvis det kan bli vanskelig (noe det selvfølgelig kan bli uansett men dere skjønner hva jeg mener). 

Hva er deres erfaring?

Har flere i familien som opplevde spontan abort rett etter slutt på pillen også så er jo selvfølgelig litt redd for dette. 

Takk for svar!

Anonymkode: 23f2e...df4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sluttet på pillen i midten av oktober. Hadde totalt 3 uker med blødninger (et par små pauser her og der) frem til desember, etter det hadde jeg regelmessig mens. Ble gravid i Mars. 

Anonymkode: ef5d4...c63

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde også uregelmessig og kraftig mens før pillestart, derfor jeg startet på pillen i 16-17 års alderen. Sluttet det året vi ønsket å begynne prøvingen. Tok 1 år før mensen kom tilbake, deretter var den meget uregelmessig, fikk påvist pcos, og må nå gå på hormonpreparater for å fremme eggløsning. 2,5 år senere ikke gravid enda :) Hadde jeg visst dette tidligere hadde jeg sluttet på pillen lenge før jeg ønsket å bli gravid. Men det kan jo slå begge veier :) skulle du hoppe rett inn i syklus og få regelmessig eggløsning etter pilleslutt, men ikke er klar for graviditet går det jo an å bruke kondom en stund :) 

lykke til!

Anonymkode: 2ca93...2bf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sluttet på pillen i midten av oktober. Hadde totalt 3 uker med blødninger (et par små pauser her og der) frem til desember, etter det hadde jeg regelmessig mens. Ble gravid i Mars. 

Må bare legge til. Jeg husker egentlig ikke hvordan min mens var før pillene, men tror den var relativ stødig. Jeg gikk på de konstant i 15 år (og aldri mer). 

Skrevet

Hadde uregelmessig blødning før pillene, gikk på dem i minst 10 år. Etterpå var syklusene helt lik, ble gravid etter 6mnd. Etter fødsel ble syklusene stabile, og ble gravid med «uhell», altså vi visste hva vi holdt på med men trodde ikke det ville gå på den ène runden den uka.

Anonymkode: e3b2e...ca3

• Liker 1
Skrevet

Ts

Tusen takk for svar folkens. Virker som dette er veldig forskjellig fra person til person men tror nok jeg går av pilla tidligere enn jeg først hadde tenkt så får vi bruke kondom som foreslått over her hvis det absolutt ikke skulle passe seg med en overraskelse 😂 Regner med det hadde gått fint uansett men vet var e ikke hvor vi er når vi kommer så langt så bare greit å ha de tipsene i baklomma. 

Anonymkode: 23f2e...df4

Skrevet

Ble gravid ca 1 år etter at jeg sluttet på p piller.

Anonymkode: 07ce4...d10

Skrevet

Sluttet på p-pillen og brukte kondom 3mnd før vi begynte å prøve. Ble gravid på første forsøk. Med 2.mann hadde jeg ikke fått mensen før jeg begynte på pillen. Slutta og det tok 2mnd før mensen kom tilbake. Brukte kondom en stund. Gravid på 3.syklus denne gangen😊 Jeg syns det funka fint, greit å få kroppen litt "i gang" før man prøver. Også syns jeg det var greit å vite litt om syklusen min også

Anonymkode: c3e5e...268

Skrevet

Sluttet, hadde bortfalleblødning og ble gravid to uker etter😊

Anonymkode: cb3ca...275

Skrevet

Gikk på pillen fra jeg var 15 til jeg var 31. Brukte kondom en liten stund, så rakk å ha syklus på 28, 30 og 32 dager før jeg ble gravid første gang vi ikke brukte kondom.

Anonymkode: 8a90d...f96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...