AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #1 Del Skrevet 9. september 2022 Jeg har nettopp kommet meg inn på boligmarkedet for første gang og har snart overtakelse. Jeg vet at rengjøring er viktig å sjekke, men er det andre ting som er viktig å sjekke når jeg skal overta boligen? Anonymkode: 0b6e0...7bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 9. september 2022 #2 Del Skrevet 9. september 2022 Lese av strøm, vann og fjernvarme sammen på overtakelsesdagen. Men dere har jo en slik overtakelsesprotokoll å skrive under på så alt viktig kommer opp der. 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 9. september 2022 #3 Del Skrevet 9. september 2022 Du skal få en overtakelsesprotokoll fra megler som du og selger går igjennom i fellesskap. Der vil blant annet rengjøring sjekket, ventiler, sluker, avløp, brannslukkere, røykvarslere og at tilstand på bolig er lik ved visning, samt avlesing av verdier på strømmåler, vannmåler og fjernvarme (om dere har alt dette). Men hør med megler hva de praktiserer. Vi fikk denne typen info noen få dager etter budaksept. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #4 Del Skrevet 9. september 2022 FrøkenMånestråle skrev (Akkurat nå): Lese av strøm, vann og fjernvarme sammen på overtakelsesdagen. Men dere har jo en slik overtakelsesprotokoll å skrive under på så alt viktig kommer opp der. 😊 Så fint! Tusen takk! er som sagt første gang for meg, så jeg måtte bare høre! Anonymkode: 0b6e0...7bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #5 Del Skrevet 9. september 2022 Regner med avregning er avtalt ved signering, så les av målere som nevnt. Avtal overtagelse alarmsystem om aktuelt. Når det gjelder renhold har jeg aldri brukt tid på å klage på småting, man vasker seg jo gjerne inn uansett. Så det hadde jeg nok bare gjort om det var mye slurv. Spør om praktiske ting - stoppekraner, ting i hage, og andre ting når du går fra rom til rom. Test at elektriske markiser og slikt fungerer. Og skriv inn i protokollen at det skal reparerers på selgers regning om ikke. Man vil nok se merker på vegg og parkett som man ikke så på visning, slik er det bare, ikke heng deg opp i det. Synes i det hele tatt overtagelsene jeg har vært med på har vært fine. Selgere som vil ditt og boligens beste, men samtidig er litt vemodige, og jeg som er spent på å ta over. Anonymkode: 1ddb9...ad7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #6 Del Skrevet 9. september 2022 Snublefot62 skrev (5 minutter siden): Du skal få en overtakelsesprotokoll fra megler som du og selger går igjennom i fellesskap. Der vil blant annet rengjøring sjekket, ventiler, sluker, avløp, brannslukkere, røykvarslere og at tilstand på bolig er lik ved visning, samt avlesing av verdier på strømmåler, vannmåler og fjernvarme (om dere har alt dette). Men hør med megler hva de praktiserer. Vi fikk denne typen info noen få dager etter budaksept. Takk for svar! Jeg har fått veldig lite informasjon fra megler. Det er kun få dager til jeg overtar og jeg har ikke fått noen form for informasjon om dette annet enn at overtakelse skjer til avtalt dato, men har ikke fått klokkeslett for eksempel. Så jeg vet veldig lite om hva det er som skal skje. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Regner med avregning er avtalt ved signering, så les av målere som nevnt. Avtal overtagelse alarmsystem om aktuelt. Når det gjelder renhold har jeg aldri brukt tid på å klage på småting, man vasker seg jo gjerne inn uansett. Så det hadde jeg nok bare gjort om det var mye slurv. Spør om praktiske ting - stoppekraner, ting i hage, og andre ting når du går fra rom til rom. Test at elektriske markiser og slikt fungerer. Og skriv inn i protokollen at det skal reparerers på selgers regning om ikke. Man vil nok se merker på vegg og parkett som man ikke så på visning, slik er det bare, ikke heng deg opp i det. Synes i det hele tatt overtagelsene jeg har vært med på har vært fine. Selgere som vil ditt og boligens beste, men samtidig er litt vemodige, og jeg som er spent på å ta over. Anonymkode: 1ddb9...ad7 Så fint. Jeg er heller ikke SÅ nøye på renhold, men slik som dusj vil jeg jo gjerne ha rent, men dersom det er litt støv i en vinduskarm eller på gulvet vil jeg ikke bry meg så mye. Går jo uansett inn med sko når jeg skal flytte inn møbler og slikt. Takk for utfyllende og godt svar! Jeg fikk se veldig lite av spesielt det ene soverommet, og lite av boden da disse rommene var veldig rotete og jeg knapt fikk kommet inn der på visning, så jeg regner med at der vil jeg kunne se ting jeg ikke så tidligere. Anonymkode: 0b6e0...7bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 9. september 2022 #7 Del Skrevet 9. september 2022 Grensen for slurv kan nok variere. Snakker vi om noe støv i vinduskarmen eller et svakt fotavtrykk i gangen så hadde ikke jeg reagert så mye på det. Det blir fort skittent mens vi flytter inn uansett. Men type skitne avtrekksvifter, fettete ventilator, sluker fulle av fett/hår er uaktuelt. Da har selger tatt noen snarveier. Megleren vår er nå ekstremt klokkeklar på at industristerilt var minstekravet. Når det gjelder merker så synes jeg heller ikke det skal overses. Jeg skjønner at ting kan skje mellom salg og overtakelse men det er faktisk noe og selger må ta høyde for. Og rent juridisk så er det og selgers ansvar frem til og med når en har signert overtakelsesprotokoll. Så dukker det opp synlige og permanente merker på vegg eller gulv så mener jeg det må ordnes opp i og avklares hva man gjør. En vegg med stygg ripe i må kanskje males på nytt. Et gulv med ei ripe i trenger kanskje reparasjon. Knekt flis på bad? Bryter som ikke lenger fungerer men selger påstår det er lyspæra som er gått? Småsummer en ikke får dekket på boligselgerforsikring men fort summer som er store nok til å holde igjen deler av kjøpesum. Når man er kjøper på overtakelse så vil man være spent og ivrig på å komme inn. Og ofte vil man da se igjennom fingrene på feil som kan oppfattes som småfeil og risikerer å utsette overtakelse. Er man selger så kan man fort nedsnakke ting som dukker opp fordi man er lei og ivrig på å komme seg ut. Her er det da viktig at megler enten er med eller tilgjengelig på telefon så en kan få avklart hva som er normalt og greit og hva som ikke er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 9. september 2022 #8 Del Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar! Jeg har fått veldig lite informasjon fra megler. Det er kun få dager til jeg overtar og jeg har ikke fått noen form for informasjon om dette annet enn at overtakelse skjer til avtalt dato, men har ikke fått klokkeslett for eksempel. Så jeg vet veldig lite om hva det er som skal skje. Anonymkode: 0b6e0...7bd Da tar du kontakt med megler og spør. Det høres noe slapt ut. Husk at tidspunkt er noe dere skal bli enige om, mellom deg og selger. Så får megler være med eller tilgjengelig når overtakelse skjer. Er du veldig usikker så ville jeg bedt megler om å være med. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for utfyllende og godt svar! Jeg fikk se veldig lite av spesielt det ene soverommet, og lite av boden da disse rommene var veldig rotete og jeg knapt fikk kommet inn der på visning, så jeg regner med at der vil jeg kunne se ting jeg ikke så tidligere. Anonymkode: 0b6e0...7bd Husk at visning var din mulighet for å undersøke boligen før kjøp. Så dersom det senere oppdages feil/mangler/skader på boligen som du kunne ha avdekket selv på visning så kan fort ansvaret for disse falle på deg som kjøper. Jeg vet det er vanskelig å bli veldig personlig på visning, men det er derfor en drar på visning. Overtakelse blir siste mulighet du som kjøper har til å bemerke slike feil og evnt holde tilbake penger fra kjøpesummen. Det betyr ikke nødvendigvis at du får medhold eller kan klage siden du kanskje burde sett slike ting på visning, men etter overtakelse blir det kamp mot forsikringsselskap. Og det er motbakkeløp av dimmensjoner. På en av visningene vi var på nylig så var det fult av eiers eiendeler over alt, og enkelte rom var veldig fullpakket med ting. Forståelig nok siden de bodde der, men fortsatt nok ting til at vi ikke fikk sett nok av boligen. Vi valgte å ikke legge inn bud og nevnte dette som en grunn til megler (av flere). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 9. september 2022 #9 Del Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Så fint! Tusen takk! er som sagt første gang for meg, så jeg måtte bare høre! Anonymkode: 0b6e0...7bd Er en første gang for oss alle😅 Gratulerer med egen bolig 😊🎈🎉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #10 Del Skrevet 9. september 2022 Sjekk renhold. Her var det værre enn jeg trudde da jeg ikke så nøye over. Hår i skuffen, fett på kjøkkenskapdører osv.. Jeg avtalte kl slett med selger, har nettopp flyttet inn selv. Og gratulerer 👏👏👏 Anonymkode: 6bf59...ae6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #11 Del Skrevet 9. september 2022 Ytterdører har normalt tre nøkler. Kanskje bør man be om kompensasjon for låsbytte hvis noen er borte. Koster vel rundt 3000. Få med bodnøkler, eller bytt hengelås selv, det er ikke alt for dyrt. Spør hvor hovedkranen er for å raskere kunne stoppe eventuelle dyre vannlekasjer i fremtiden. https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/kjop-av-bolig/sjekkliste-for-overtakelse-av-bolig/ Anonymkode: 11731...ee6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #12 Del Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ytterdører har normalt tre nøkler. Kanskje bør man be om kompensasjon for låsbytte hvis noen er borte. Koster vel rundt 3000. Få med bodnøkler, eller bytt hengelås selv, det er ikke alt for dyrt. Spør hvor hovedkranen er for å raskere kunne stoppe eventuelle dyre vannlekasjer i fremtiden. https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/kjop-av-bolig/sjekkliste-for-overtakelse-av-bolig/ Anonymkode: 11731...ee6 Det er vel vanlig å bygge lås uansett etter overtagelse? For man har aldri kontroll på hvor mange nøkler eier har slipt opp, eller lånt ut. Anonymkode: 1ddb9...ad7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #13 Del Skrevet 9. september 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er vel vanlig å bygge lås uansett etter overtagelse? For man har aldri kontroll på hvor mange nøkler eier har slipt opp, eller lånt ut. Anonymkode: 1ddb9...ad7 Sant, men tror ikke det er vanlig. Jeg har aldri gjort det i de tre leilighetene jeg har eid og har ikke hørt andre som har gjort det heller. Jeg har alltid har fått tre nøkler. Men om man sover bedre om natta er det kanskje verdt pengene. Anonymkode: 11731...ee6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 9. september 2022 #14 Del Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det er vel vanlig å bygge lås uansett etter overtagelse? For man har aldri kontroll på hvor mange nøkler eier har slipt opp, eller lånt ut. Anonymkode: 1ddb9...ad7 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Sant, men tror ikke det er vanlig. Jeg har aldri gjort det i de tre leilighetene jeg har eid og har ikke hørt andre som har gjort det heller. Jeg har alltid har fått tre nøkler. Men om man sover bedre om natta er det kanskje verdt pengene. Anonymkode: 11731...ee6 Dersom det er systemlås så hadde jeg ikke byttet lås etter kjøp selv så lenge jeg fikk de nøklene som er registrert på låsen/systemnummeret. Men uten systemlås så hadde jeg hatt låsesmed med på slep på befaring, klar til å bytte så snart overtakelsesprotokoll var signert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #15 Del Skrevet 9. september 2022 Av erfaring, sjekk loft og hage også. Overtok på vinteren en gang, og det lå masse skrot der når våren kom. Og på loftet hadde de ikke giddet å ta med seg alt. Ganske surt å måtte rydde etter andre. Anonymkode: 3c0be...eb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå