Gå til innhold

Tror at nabodama hørte hva jeg sa….

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har for 3 mnd siden flyttet til en annen by og ble kjent med en nabodame som er alenemor akuratt som meg og har en sønn som går i samme klasse som sønnen min. 

da jeg flyttet hit tilbudte hun seg å ta følge med barnet mitt til skolen hver dag siden hun følger barnet sitt til skolen også jobber hun ved siden av skolen så hun går den veien hver dag til jobb. 
jeg tilbudte meg å passe på barnet hennes en torsdag etter skolen fordi hun har en extra jobb etter den vanlige jobben 8-4. 

det som skjedde var at hun ikke hentet barnet før 21:00 og barnet mitt da ikke fikk sove før 22:00. Det er altfor sent for mitt barn. Han fungerer ikke uten søvn og må være i seng senest 8. jeg sa dette til nabodama dagen etter. Jeg sa at jeg IKKE har noe problem med å passe barnet hennes men at det ikke kan bli etter kl 19:00 i ukedagene. Så skulle hun jobbe en helg til 23:00. Jeg passet på gutten hele helgen fra fredag til søndag kveld. Jeg var helt utslitt. Ungen sov ikke før 2 på natta og da selvfølgelig ikke sønnen min heller. Hun vet at barnet er vanskelig og litt «uoppdragen» da hun har familie sol bor i nærheten og ikke orker å passe på sønnen hennes. Jeg har liksom hele tiden følt at jeg skylller henne noe siden de tar følge med sønnen min til skolen hver dag. 
men synes rett og slett dette blir slitsomt. At jeg må passe på barnet hennes 3-4 ettermiddager i uken og 2 helger i mnd fordi hun tar på seg masse extra jobber. 

det som skjedde på onsdag var at hun ringte meg etter jobb og sier at hun har en personlig trener time kl. 19:00 og om barnet kunne komme til oss. Jeg sa til henne at det blir sent. Jeg ble veldig provosert da jeg for en uke siden forklarte henne at jeg ikke kan passe barnet etter 19:00. Så på bursdagen min var jeg på restaurant med barnet. Nabodama ringer meg og sier at hun må jobbe og lurte på om barnet kunne være hos oss. Jeg forklarer at jeg er på restaurant osv og spør henne om hun kan finne en annen løsning. Hun fortsetter å mase så ender opp at vi drar fra restauranten og drar hjem for å passe på barnet hennes. 

jeg ringte bestevenninna mi for 2 dager siden og luftet tankene mine og irritasjonen min over dette. Plutselig ser jeg at hun har stått utenfor huset mitt med barnet sitt, mitt barn og ett annet barn i nabolaget. Vinduet hos meg var åpent og jeg snakket høyt. 🤦🏻‍♀️ Nå har hun hørt at jeg har sagt på tlf at hun maser mye, at jeg iike orker å passe på barnet flere dager i uken, at jeg ikke er dagmammaen hennes osv…😫🤦🏻‍♀️ 
jeg er alenemor selv, jobber 100 prosent, har ett barn som krever sitt. Er  jeg urimelig her? 

Anonymkode: 013ba...a52

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både og, du burde vært tydeligere overfor henne tidligere, men du har vel egentlig ikke sagt noe som ikke stemmer?

Hun har jo utnyttet deg, så det er vel ikke helt krise at hun får vite hva du mener, selv om det skjedde på den måten det gjorde.

Skrevet

Uff, skal si du har blitt utnyttet her. 

Neste gang sier du bare "Nei, det passer ikke i dag". Du skylder henne ingen forklaring på hvorfor. 

Anonymkode: 65765...aaa

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

nei, du er ikke urimelig. Hvis skoleveien ikke er farlig med å krysse veier og slikt, hadde jeg bare latt barnet mitt gå alene til skolen. Rett og slett kuttet litt ned på kontakten en periode. 

Det er helt galskap at du dro hjem fra restauranten for å passe et barn som ikke er avtalt på forhånd.  Du må stå litt opp for deg selv. 

Anonymkode: 10eb3...981

• Liker 21
  • Nyttig 2
Skrevet

Du er ikke urimelig som ikke orker,at det blir for mye. Det er fullt forståelig! Men du skulle vel heller sagt det til nabodama enn venninna di🤭 

• Liker 3
Skrevet

er aleinemor selv, og det der hadde jeg ALDRI orket. snille folk blir trampet på om ikke vi har sterke grenser, du kan ikke ta ansvar for hennes følelser, det får hun gjøre selv. er så leiiiii utnyttende fol at jeg spyr. personlig trener time og, wtf sier eg bare.

Anonymkode: e7bfe...5af

• Liker 2
Skrevet

Enkelte er dessverre slik at gir du dem lillefingeren så tar de hele hånda.

Første spm. er vel hvor avhengig du er av at ditt barn kan gå med den til skolen. Så ville jeg ev. satt noen grenser ut fra det, f. eks. én ettermiddag i uka og en helg i mnd., eller hva du måtte være komfortabel med. Om du egentlig klarer deg uten hjelp så er det jo bare å si at det ikke fungerer, du vil ikke binde deg til noe fast.

Er alenemor selv så vet at hjelp i hverdagen når ungene er små er gull (mine er store nå), men ikke for enhver pris.

Anonymkode: 92b99...530

• Nyttig 1
Skrevet

Ser ikke helt problemet her, dette blir jo for mye mas. Trenger virkelig barnet ditt å ta følge med de eller blir det bare slik fordi dere går samme vei.

Jeg fulgte mitt barn når han var yngre og da tok nabounger følge med "oss" men jeg følte ikke at jeg gjorde noen en stor tjeneste av den grunn. Jeg gikk jo der og skulle den veien uansett...

Du må bare si NEI, det passer ikke. Er ikke verre enn det, er jo hennes egen feil for hun utnytter tilbudet du ga henne, er en del som er sånn. Forhåpentligvis så hørte hun hva du sa og ikke prøver seg mer nå. :P 

• Liker 3
Skrevet
TeamWP skrev (10 minutter siden):

Du er ikke urimelig som ikke orker,at det blir for mye. Det er fullt forståelig! Men du skulle vel heller sagt det til nabodama enn venninna di🤭 

Hei. 
jeg har sagt ifra til henne ikke bare en gang men flere ganger om at det ikke passer i ukedager etter 19:00 og likevel så ringer hun dag etter dag og sier at hun må ditt og datt og om ungen kan komme til oss.

det var derfor jeg ble så irritert på onsdag fordi hun ikke respekterer det jeg sier til henne og at jeg må repetere det samme igjen og igjen. Jeg sier det på en hyggelig måte men likevel tydelig. 
nå fikk hun høre at jeg sladra til venninna mi på tlf, på en side så føler jeg ikke at det er krise siden hun har irritert meg så lenge på grunn av dette nå. Men synes på en måte at det er litt synd at hun hørte det siden hun tross alt er en nabo og vi kommer til å se hverandre ofte 🤦🏻‍♀️

ts

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (11 minutter siden):

Ser ikke helt problemet her, dette blir jo for mye mas. Trenger virkelig barnet ditt å ta følge med de eller blir det bare slik fordi dere går samme vei.

Jeg fulgte mitt barn når han var yngre og da tok nabounger følge med "oss" men jeg følte ikke at jeg gjorde noen en stor tjeneste av den grunn. Jeg gikk jo der og skulle den veien uansett...

Du må bare si NEI, det passer ikke. Er ikke verre enn det, er jo hennes egen feil for hun utnytter tilbudet du ga henne, er en del som er sånn. Forhåpentligvis så hørte hun hva du sa og ikke prøver seg mer nå. :P 

Det var det jeg lurte på om jeg er for urimelig her at jeg liksom ikke hjelper henne tilbake når hun tross alt følger ungen min til skolen. Men så er det jo sånn at hun skal den veien uansett. Det er ikke sånn at jeg ber henne stå opp 1 time tidligere for å følge ungen min til skolen fordi det passer for meg. Det er sånn at hun skal den veien uansett og da tar hun med ungen min. Men synes hun krever altfor mye i retur at jeg blir gal. 

Skrevet

herregud da, så tafatt du er. Klart dama virker jo riv ruskemde galt, men du drar da ikke hjem fra restaurant fordi kvinnfolket maser, da legger du bare på. Høres ut som psykiatri.

Heretter sier du bare nei, at det er helt uaktuelt, og at fordi hun utnytter din godvilje er det helt slutt på all pass heretter. Hvis ungen din ikke kan gå til skolen alene så følger du ham heller selv for å slippe maset. 

Hadde hun fortsatt ¨å mase hadde jeg bare blokkert nummeret hennes.

Anonymkode: 35072...b65

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (13 minutter siden):

Ja hun har nok hørt det. Siden i dag fulgte jeg barnet mitt selv ti skolen og hun ringte meg ikke og sendte heller ikke mld angående det å følge barnet mitt. Så hun er nok sur og har hørt meg men vil ikke si noe til meg om det. 
synes bare at det er litt flaut at hun hørte meg. Men samtidig så har jeg sagt dette til henne så mange ganger og hun bare fortsetter å mase. 
på onsdag jobber jeg fra 8-17:30 var hjemme rundt 18:00. Jeg har vært syk i en uke nå, men jobber likevel siden jeg er den eneste i stillingen min og hadde ingen andre å gjøre min jobb. Så ville stille opp. Nabodama VET at jeg har vært syk i en uke nå og er utslitt men likevel gir hun faen og skal slenge ungen på meg på ettermiddagene. 

ts

• Hjerte 1
Skrevet

Så hørte hun deg, du har sagt fra til henne direkte, og nå hører hun deg si det til noen andre.. Enten tar hun det til seg eller så må du gjenta det tydeligere.. Ingen skade skjedd for så vidt.. 

• Liker 2
Skrevet

Hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke tenkt så mye mer på det la det gå. Og så minimerer du bare kontakten så godt det går.

Eneste det er flaut for er jo denne dama.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja hun har nok hørt det. Siden i dag fulgte jeg barnet mitt selv ti skolen og hun ringte meg ikke og sendte heller ikke mld angående det å følge barnet mitt. Så hun er nok sur og har hørt meg men vil ikke si noe til meg om det. 
synes bare at det er litt flaut at hun hørte meg. Men samtidig så har jeg sagt dette til henne så mange ganger og hun bare fortsetter å mase. 
på onsdag jobber jeg fra 8-17:30 var hjemme rundt 18:00. Jeg har vært syk i en uke nå, men jobber likevel siden jeg er den eneste i stillingen min og hadde ingen andre å gjøre min jobb. Så ville stille opp. Nabodama VET at jeg har vært syk i en uke nå og er utslitt men likevel gir hun faen og skal slenge ungen på meg på ettermiddagene. 

ts

tydelig at du har problemer med å sette grenser generelt. Sier du ja til arbeidsgiver også for så å syte over at du måtte jobbe overtid? Nabodama virker uhøflig og totalt uten normal folkeskikk, men du MÅ faktisk ta ansvar selv for at du lar deg presse til å si ja når du mener nei. Er det sånn du oppdrar sønnen din også? Nei betyr egentlig ja om han bare maser nok? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du har ikke gjort noe galt. Enkelte folk er utrolig sleipe og manipulerende. Slik som hun her. Det eneste som hjelper ovenfor slike er å være tydelig og direkte. Om hun hørte deg så får hun bare ha det så godt. 

Tror nok det beste er å avslutte hele avtalen om at hun følger ditt barn til skolen. Er det lang skolevei? Hvilke andre alternativer har du?

Anonymkode: 0f371...74d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

tydelig at du har problemer med å sette grenser generelt. Sier du ja til arbeidsgiver også for så å syte over at du måtte jobbe overtid? Nabodama virker uhøflig og totalt uten normal folkeskikk, men du MÅ faktisk ta ansvar selv for at du lar deg presse til å si ja når du mener nei. Er det sånn du oppdrar sønnen din også? Nei betyr egentlig ja om han bare maser nok? 

Nei. Sånn som jeg skrev i hi så er det nok fordi jeg følte at jeg skylder henne noe tilbake siden hun følger sønnen min til skolen. Men forventet ikke at hun kommer til å forvente at jeg skal passe på barnet hennes minst 10 timer i uken bare fordi hun bruker 50min i uka på å lever sønnen min til skolen når hun skal den veien uansett. 

ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nei. Sånn som jeg skrev i hi så er det nok fordi jeg følte at jeg skylder henne noe tilbake siden hun følger sønnen min til skolen. Men forventet ikke at hun kommer til å forvente at jeg skal passe på barnet hennes minst 10 timer i uken bare fordi hun bruker 50min i uka på å lever sønnen min til skolen når hun skal den veien uansett. 

ts 

Nei? Nei hva da? Nei du har ikke problem med å sette grenser, selv om du jobber overtid når du er syk og selv om du sier ja til å passe denne ungen når du ikke vil, og til og med drar hjem fra restaurant (det er så hinsides uhøflig mot den du var på restaurant sammen med at jeg blir litt satt ut - bare at du svarte på telefonen fra det kvinnemennesket mens du satt på restaurant er jo total mangel på folkeskikk fra din side), fordi hun maser? 

• Liker 3
Skrevet

Fra nå av følger du barnet ditt selv til skolen, så slipper du å føle at du skylder henne noe. Også sier du nei når hun ber om barnevakt. Begrunn gjerne med at det går utover søvnen til ditt eget barn, i og med at det blir så sent..

Anonymkode: cf9ef...400

• Liker 1
Skrevet

Dette hørtes veldig i overkant ut ja.

Det hun spør om altså. 

Anonymkode: e667c...808

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...