Gå til innhold

Barnehagen utestenger barnet pga SoMe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har godtatt at barnet blir tatt bilde av lagt ut på foreldreappen, men har krysset nei for å godkjenne at bilder av barnet legges ut på barnehagens sosiale medier som Facebook og instragram. Dette har barnehagen ignorert og jeg har måttet snakke med dem da jeg hadde oppdaget flere bilder av mitt barn der. De stilte seg uforstående til det og sagt at de hadde sett at vi hadde krysset nei, men tenkt at vi krysset feil eller ikke forsto fordi vi var de eneste foreldrene som sa nei til noe sånn. Barnehagen har tidligere blitt informert om at det er en veldig god grunn til at bilder av vårt barn ikke skal legges ut. Denne grunnen ønsker jeg ikke å utbrodere her.

Poenget er at siden jeg tok dette opp så har barnehagen utestengt mitt barn fra aktiviteter. Hun fikk blant annet ikke lov å være med å bake rundstykker fordi de skulle ta bilder og legge ut. Jeg snakket med de ansatte for jeg måtte forsikre meg om at det min datter sa stemte og at det ikke var en misforståelse, men de sa at det var vanskelig å inkludere henne samtidig som de skulle ta bilder der hun ikke var med. Dette har skjedd på turer også. Hun fikk selvfølgelig lov å være med på tur, men da alle oppdaget småfisk i vannet ble hun bedt om å holde seg tilbake for de skulle ta bilder som de ville legge ut. Så fikk de dårlig tid og skulle gå videre og min datter fikk bare gå bort alene og se kjapt. Hun skulle egentlig være dagens hjelper en dag, men den oppgaven gav de til et annet barn fordi de ønsket å dokumentere det.

Det er mangle slike eksempler som kanskje ikke alene virker krise, men samlet så får jeg så vondt av henne og er forbanna over at SoMe er viktigere for barnehagen enn det enkelte barnet. De har helt sluttet å legge ut bilder av henne på foreldreappen også og jeg føler det er som en slags hevn. Selv sier de at det er så vanskelig å holde styr på hvilke bilder de kan og ikke kan legge ut på SoMe så da er det lettere å bare ikke ta bilder av henne i det hele tatt. Når jeg har sagt i fra om hva jeg synes om denne utestengingen så sier de at løsningen på dette problemet er veldig enkelt (gi dem lov å legge ut bilde av barnet). 

Vil legge til at jeg synes de er veldig ukritiske når de legger ut bilder av barna. Ansiktene er i beste fall halvveis skjult og de legger ut bilder av barn som løper i vannspreder i våte truser. Sånn synes jeg ikke har noen ting som helst å gjøre på sosiale medier. Skal igjen møte med styrer, men hun er på lag med de andre ansatte og har til nå ikke forstått problemet og har sagt rett ut at hun og de andre opplever meg som en vanskelig mor når det kommer til akkurat dette. Ønsker bare å lufte ut frustrasjonen her kjenner jeg og forventer nok å få reaksjoner som at det er jeg som har feil her, men jeg føler virkelig ikke at sosiale medier skal ha en så stor rolle i barnehagen som den har.

Anonymkode: 8acd1...7e2

• Liker 2
  • Hjerte 29
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dette ikke er tull, så er det nok et graverende eksempel over hvor useriøs enkelte norske barnehager driver. 

Har selv opplevd enkelte ansatte i norsk barnehage som regelrett oppfører seg dårlig og ekkelt. Ingen ting overrasker meg lenger.

Anonymkode: d50d9...7f7

• Liker 31
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi har godtatt at barnet blir tatt bilde av lagt ut på foreldreappen, men har krysset nei for å godkjenne at bilder av barnet legges ut på barnehagens sosiale medier som Facebook og instragram. Dette har barnehagen ignorert og jeg har måttet snakke med dem da jeg hadde oppdaget flere bilder av mitt barn der. De stilte seg uforstående til det og sagt at de hadde sett at vi hadde krysset nei, men tenkt at vi krysset feil eller ikke forsto fordi vi var de eneste foreldrene som sa nei til noe sånn. Barnehagen har tidligere blitt informert om at det er en veldig god grunn til at bilder av vårt barn ikke skal legges ut. Denne grunnen ønsker jeg ikke å utbrodere her.

Poenget er at siden jeg tok dette opp så har barnehagen utestengt mitt barn fra aktiviteter. Hun fikk blant annet ikke lov å være med å bake rundstykker fordi de skulle ta bilder og legge ut. Jeg snakket med de ansatte for jeg måtte forsikre meg om at det min datter sa stemte og at det ikke var en misforståelse, men de sa at det var vanskelig å inkludere henne samtidig som de skulle ta bilder der hun ikke var med. Dette har skjedd på turer også. Hun fikk selvfølgelig lov å være med på tur, men da alle oppdaget småfisk i vannet ble hun bedt om å holde seg tilbake for de skulle ta bilder som de ville legge ut. Så fikk de dårlig tid og skulle gå videre og min datter fikk bare gå bort alene og se kjapt. Hun skulle egentlig være dagens hjelper en dag, men den oppgaven gav de til et annet barn fordi de ønsket å dokumentere det.

Det er mangle slike eksempler som kanskje ikke alene virker krise, men samlet så får jeg så vondt av henne og er forbanna over at SoMe er viktigere for barnehagen enn det enkelte barnet. De har helt sluttet å legge ut bilder av henne på foreldreappen også og jeg føler det er som en slags hevn. Selv sier de at det er så vanskelig å holde styr på hvilke bilder de kan og ikke kan legge ut på SoMe så da er det lettere å bare ikke ta bilder av henne i det hele tatt. Når jeg har sagt i fra om hva jeg synes om denne utestengingen så sier de at løsningen på dette problemet er veldig enkelt (gi dem lov å legge ut bilde av barnet). 

Vil legge til at jeg synes de er veldig ukritiske når de legger ut bilder av barna. Ansiktene er i beste fall halvveis skjult og de legger ut bilder av barn som løper i vannspreder i våte truser. Sånn synes jeg ikke har noen ting som helst å gjøre på sosiale medier. Skal igjen møte med styrer, men hun er på lag med de andre ansatte og har til nå ikke forstått problemet og har sagt rett ut at hun og de andre opplever meg som en vanskelig mor når det kommer til akkurat dette. Ønsker bare å lufte ut frustrasjonen her kjenner jeg og forventer nok å få reaksjoner som at det er jeg som har feil her, men jeg føler virkelig ikke at sosiale medier skal ha en så stor rolle i barnehagen som den har.

What?? 😅

Anonymkode: 4c624...264

• Liker 2
Skrevet

😳

Anonymkode: 326e1...80c

• Liker 2
Skrevet

Dette ville jeg ha meldt inn.

• Liker 15
  • Nyttig 11
Skrevet

Bare hæ!? Høres ikke ut som en barnehage jeg ville hatt barnet mitt i,i et kvarter en gang😟 så utrolig feil av dem!

• Liker 17
  • Nyttig 6
Skrevet

Hæ? Hvilken barnehage har tid til å legge ut bilder på ulike SoMe?

Vi krysset nei på bilder av vårt barn og har aldri hørt at det har vært problematisk. Er det tenåringer som driver denne barnehagen, ts?

Anonymkode: 29d34...fd1

• Liker 9
  • Nyttig 7
Skrevet

Kan du melde om barnehagens praksis videre? Fylkesmannen eller datatilsynet? Noen må jo kunne snakke barnehagelederen til fornuft. For det du forteller er helt vilt! 

Anonymkode: d3c88...bc1

• Liker 20
  • Nyttig 7
Skrevet

Nei fy søren, dette var ille! Stakkars barnet ditt! Og stakkars dere som havner i en slik situasjon! 

Kan dere avtale at de feks. setter emojier på ansiktene til barna når de legges ut på sosiale medier? (Sånn i påvente av ny barnehage, for her kan dere ikke fortsette ❤️ )

Og meld det videre! Dette er kriseoppførsel!

Anonymkode: 26e4b...e5b

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hæ? Hvilken barnehage har tid til å legge ut bilder på ulike SoMe?

Vi krysset nei på bilder av vårt barn og har aldri hørt at det har vært problematisk. Er det tenåringer som driver denne barnehagen, ts?

Anonymkode: 29d34...fd1

Helt vanlig det , og styrer som ofte gjør det

Anonymkode: 99ee9...17f

• Liker 1
Skrevet

Oida. Dette er jo ikke greit. Hvordan stiller dere dere til at det blir lagt ut et bilde bakfra av barnet? Eks om alle står å klor ned i fiskestenger, så kan de ta bilder bakfra, da er det ikke enkelt å vite hvem ungene er? Eller så regner jeg jo med at ikke alle barna blir tatt bilde av samtidig i alle situasjonene? Eks når se baker, så kan en jo fint ta bilde av 5 barn, og ikke alle samtidig? De greier å passe på hvor de legger ut bilder av barna. Jeg synes denne barnehagen og de ansatte virker vanskelige. Og hadde nok vurdert å sett meg om etter ny bhg.

Prøv å ring barnehagekontoret, eller fylkesmannen og forhør deg med de om hva de tenker? Kanskje dere kan få litt hjelp? Det er mange grunner for at ikke alle ønsker barna ut i det offentlige. Og det skal respekteres. Noen barn lever på hemmelig adresse, og har de reglene pga det. Mens andre bare ikke ønsker at barna skal eksponeres. Og mange grunner i mellom der. Og uansett hvorfor, så skal det respekteres!! 

Anonymkode: 3b67b...18b

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Håper dette er trolling hvis ikke er dette forferdelig trist.

Skrevet

Er det en kommunal eller privat barnehage? 

Jeg ville vurdert å luftet problemstillingen med FAU (Foreldrerådet). Evt kommunen.

Dette er selvsagt ikke greit. 

Anonymkode: dd8a3...eaa

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Ikke greit, overhode ikke greit. Her ville jeg bedt om en skriftlig redegjørelse og lagt den ved en klage til kommunen og om nødvendig fylket for dette er jo hårreisende.. 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Ta kontakt med kommunen!

Dette er jo virkelig ikke greit!

• Liker 4
Skrevet

Jeg ble fysisk dårlig av å lese dette! Å ikke legge ut bilder uten tillatelse er noe som stadig snakkes om og det er helt ekstremt viktig å respektere foreldrenes ønske! Og det å faktisk utestenge et så lite barn av den grunn??! Nei ærlig talt da kan de vel i tilfelle klippe vekk deler av bilder?

Dette her må du ta videre til noen, det skal ikke være sånn! Får helt vondt i hjertet av barnet ditt! De merker utrolig godt slike ting når de blir holdt unna.

Anonymkode: 7aa81...6eb

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Fy faen for en syk praksis! Er det utelukkende idioter som jobber i den barnehagen eller?

Det finnes mange barn i Norge som ikke skal «synes» i sosiale medier, bla om de bor på sperret adresse. Faen for noen nek som jobber i den barnehagen der.

• Liker 9
Skrevet

Så. En 2-5 åring har kommet hjem og gjengitt dette på en så klar måte.

Jada.

Anonymkode: 8a708...d64

• Liker 2
Skrevet

Dette må du melde inn, for dette er jo ikke greit på en flekk. Vi hadde et foreldrepar hos oss som ikke ønsket bilder av barna på some, det ble absolutt respektert. 

Anonymkode: 73102...94f

• Liker 4
Skrevet

Noe av det verste jeg har hørt fra en barnehage!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...