AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #1 Skrevet 9. september 2022 Alle sier jeg må lære baby å sovne selv for at hun også skal klare å koble søvnsykluser på natt og dermed sove lengre strekk. Hun er 3 mnd nå, og klarer ikke alltid sovne selv, men våkner bare én gang per natt. Jeg har to spm: 1. Kan en baby slite med å sovne selv på kveld (trenge ytre stimuli som amming, byssing etc) men likevel klare å koble sykluser på natt? Kan det hende at økt mengde melatonin om natten gjør det lettere? Er redd søvnsyklusovergangene snart kommer og biter mmeg i ræva på natt, selv om jeg synes det er noen uker siden hun begynte å våkne mer mellom sykluser på dag (sover typisk lurer på 30-45 min på dag, gjort dette i 2 uker. Sovet godt og lenge på natt til tross for dette) 2. Hva defineres som «å sovne selv»? Så lenge hun ligger i sengen når hun sovner? Vil man kunne si at hun innehar ferdigheten «å sovne selv» hvis hun: - har smokk? - jeg stryker henne på kinnet? - jeg rugger henne litt i sengen? - jeg holder armene hennes? - jeg holder henne i hånden? Synes begrepet er så vanskelig. Anonymkode: 0f704...98f
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #3 Skrevet 9. september 2022 Tenker det går helt fint å gjøre som dere gjør. Hun våkner som du sier bare én gang om natten, og det er jo kjempefint. Da fungerer det dere gjør. Min var enkel. Vi ga en flaske melk før leggetid, la henne ned med en smokk, også sovnet hun av seg selv. Hadde aldri behov for at vi var der, holdt hender, bysset osv. Likevel har vi hatt perioder fra 6 mnd alder hvor vi må jobbe litt mer for at hun skal sovne. Da måtte vi plutselig stryke litt, bysse til hun ble døsig og sånt. Så selv om vi aldri lagde vaner for noe mer, så fikk hun senere behov for det i blant. Vi får nummer to snart, og min innstilling nå er hvert fall at jeg driter i hva som er "riktig" og ikke, så lenge barnet mitt sover. Dag eller natt😅 Anonymkode: 879a8...f14
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #4 Skrevet 9. september 2022 Jeg har lest søvneksperter på nett si at det IKKE er sammenheng mellom å trenge hjelp til innsovning på kvelden og det å linke søvnsykluser. Men har ingen konkret kilde lagret. Kjenner også flere som sier de har ammet i søvn eller bysset i søvn men så sover baby godt og lenge. Min våkner konstant uannsett om jeg bysset/ammet i søvn eller om hun sovnet selv. Anonymkode: 61f63...8d2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #5 Skrevet 9. september 2022 Vår sovner fint uten hjelp 8 av 10 kvelder og sover like godt hele natta uansett om han har fått hjelp eller ikke. Det eneste vi har lagt merke til er at hvis han sovner mens vi sitter inne hos han, forventer han også at vi er der når han våkner igjen. Har han en kort oppvåkning i løpet av kvelden eller natta som han ellers hadde funnet ut av selv (oftest bare snur han seg rundt og sovner igjen, og noen ganger turner han litt eller prater med kosen sin før han sovner igjen), hender det at han gråter og virker litt redd. Når han ser at vi kommer inn på rommet er alt fint igjen og han sovner fint som om ingenting har skjedd. Helsesykepleieren vår har en huskeregel som vi har trivdes godt med å følge. Først prøve selv, så hjelpe uten kroppskontakt (f.eks. gå ut og inn av rommet med jevne mellomrom, sitte ved senga, synge litt, prate, shh-e), så hjelpe med gradvis mer kroppskontakt, så løfte opp. Anonymkode: 1204e...e19
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #6 Skrevet 9. september 2022 Nei, det har ingen sammenheng, det er bare enda en av de gamle mytene. Gjør det som fungerer for dere. Anonymkode: b3a88...d14
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #7 Skrevet 10. september 2022 Anbefaler deg å følge lilleminis og barnas søvnservice på Instagram. mye nyttig der! 😊 Stol på deg selv, og gjør akkurat det som føles rett for dere. For meg betyr begrepet at barnet sovner uten direkte hjelp fra andre mennesker. Kanskje at det ikke er noen andre i rommet, til og med. Her lærte lillegutt nettopp å «sovne selv», og han er 2,5 år. Først ammet ham i søvn til han var godt over året, og når pappaen skulle begynne å ta leggingen, satt han inne på soverommet helt til lillegutt var sovnet. Det ble en vane, og så snart vi prøvde å forlate rommet ble det hysterisk gråt. Så vi har sittet på rommet til han har sovnet i over ett år etter at jeg sluttet å amme ham i søvn. Vi flyttet nettopp inn i nytt hus, og bestemte oss for å prøve å bare legge ham, synge litt, si godt natt og gå ut av rommet. Og det funker kjempefint! Tror det har sammenheng med at vi ga ham maksimal søvnstøtte de første par årene, og at han da trengte all den støtten. svigermor og min mor har kritisert oss så det holder for at vi har sittet på rommet hans til han sovner. Jeg har lukket ørene for det de har sagt, og gjort det som var rett for oss og som har førr til mest søvn for alle parter. Anonymkode: 271e2...2cd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå