AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #1 Skrevet 9. september 2022 Det er veldig greit om alle kan be barna sine komme hjem å spise middag no i disse dyre tider. Her har jeg vært vant til barn daglig. Og det blir mye ekstra penger pr måned for å måtte kjøpe en ekstra pakke laks eller kjøtt feks. Når de bor så nærmt så er det greit å be de komme hjem klokken 16 feks når andre skal spise. Prøver noen ganger å vente til 16 men så blir de aldri kalt hjem. Så noen spiser her daglig. Jeg liker ikke å sende folk hjem og liker å ha ett åpent hjem for alle. Men foreldre selv kan være litt flinkere på å be barna sine gå hjem. Kanskje forklare de at i disse tider er det ekstremt dyrt for mange å leve.Noen har såvidt nok til seg selv eller gir barna mat og ikke spiser selv. Om de da ofte skal ha besøk eller uventet besøk kan det ødelegge mye for mange. Vi har råd men kjenner flere som ikke har det. Trist at det er blitt sånn. Men om alle hjelper med å få egne barn hjem til middag så hjelper det mange mye! Anonymkode: 81d85...f4a 29 8 3
Tomas77 Skrevet 9. september 2022 #2 Skrevet 9. september 2022 Makan til fjas. Alltid hyggelig med noen ekstra til middag. Da får folk si fra hvis det står så dårlig til. 20 5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #3 Skrevet 9. september 2022 Veldig enig. Kanskje noe som kan tas opp på foreldremøte / gi beskjed til lærer/klassekontakter om dette kan tas opp anonymt? Dersom noen barn bor lengre vekke så bør foreldrene avtale om det blir middag. Eller barnet kan sendes med ekstra matpakke. Anonymkode: 3ac53...47e 11 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #4 Skrevet 9. september 2022 Tomas77 skrev (3 minutter siden): Makan til fjas. Alltid hyggelig med noen ekstra til middag. Da får folk si fra hvis det står så dårlig til. Ja og noen har råd til det men flere og flere har desverre ikke det. Og gi folk en skive feks og spise varm middag selv er ikke greit. Da hadde jeg heller gitt min nat og tatt skiven selv. Poenget her er at mange vil slite med å fore sine egne barn og seg selv no og framover. Og en del sliter allerede. Så selv om du har råd er det mange som ikke har det. Og det er heller ikke kjekt for de som ikke har det og alltid måtte sende andre hjem. Så om foreldre selv tar ansvar er det greit. Og om noen spiser hos deg forventes det litt at de da kan spise hos den andre like ofte? Men kanskje de ikke har råd til det. Kanskje vil foreldrene ha barna hjem til middag og. Men barna sier det er helt greit å spise der. Og noen ganger spiser de begge steder uten å si det. Det blir dyrere og for å lette byrden for andre så syns jeg det er på sin plass! Selv om du og jeg har råd er det mange som ikke har det. Snakket med flere venninner som syns dette var tungt no. TS Anonymkode: 81d85...f4a 28 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #5 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Veldig enig. Kanskje noe som kan tas opp på foreldremøte / gi beskjed til lærer/klassekontakter om dette kan tas opp anonymt? Dersom noen barn bor lengre vekke så bør foreldrene avtale om det blir middag. Eller barnet kan sendes med ekstra matpakke. Anonymkode: 3ac53...47e Det var lurt! Anonymkode: 81d85...f4a 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #6 Skrevet 9. september 2022 Hvis man bare passer på å invitere ca annenhver gang så går det jo opp i opp - din unge spiser hos dem en dag, deres unge spiser hos deg en annen dag. Du kan til og med tjene på dette hvis du er kynisk, med å servere billigmat de gangene dere har gjester og satse på at ungen din får laks og lam på besøk hos andre. Altså, tilfeldige nabounger som er på besøk blir sendt hjem når vi skal spise, nå som før, og jeg forventer at folk har vett på å sende hjem min unge også (jeg foretrekker ast ungen min spiser min sunne mat og ikke noe ultraprosessert halvfabrikata), men invitert/avtalt besøk får selvsagt middag, ærlig talt. Anonymkode: 5c5e4...248 15
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #7 Skrevet 9. september 2022 Tomas77 skrev (8 minutter siden): Makan til fjas. Alltid hyggelig med noen ekstra til middag. Da får folk si fra hvis det står så dårlig til. Ikke alle klarer å si fra. Den skammen de føler kan du ikke tenke deg! Anonymkode: 81d85...f4a 14 5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #8 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis man bare passer på å invitere ca annenhver gang så går det jo opp i opp - din unge spiser hos dem en dag, deres unge spiser hos deg en annen dag. Du kan til og med tjene på dette hvis du er kynisk, med å servere billigmat de gangene dere har gjester og satse på at ungen din får laks og lam på besøk hos andre. Altså, tilfeldige nabounger som er på besøk blir sendt hjem når vi skal spise, nå som før, og jeg forventer at folk har vett på å sende hjem min unge også (jeg foretrekker ast ungen min spiser min sunne mat og ikke noe ultraprosessert halvfabrikata), men invitert/avtalt besøk får selvsagt middag, ærlig talt. Anonymkode: 5c5e4...248 Ja har du avtalt besøk er noe annet. Men om det gjentar seg veldig ofte blir det dyrt for de som må velge mellom brød og melk den uken! Anonymkode: 81d85...f4a 4
Pudderrosa Skrevet 9. september 2022 #9 Skrevet 9. september 2022 16 er veldig tidlig for mange som er i full jobb! Hos oss spiser vi ikke før 1730, fordi vi skal rekke hjem, og vi skal rekke å lage mat. 23
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #10 Skrevet 9. september 2022 Jeg er ikke uenig, men ofte er vi ikke hjemme engang kl 16, så jeg har ikke tenkt over at jeg måtte be ungene gå fra der de er før vi er hjemme... Jeg hadde overhodet ikke blitt sur om du sendte mine barn hjem, derimot! Og det hadde ikke de heller! Anonymkode: 27557...a18 22
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #11 Skrevet 9. september 2022 Barnet mitt har med 2 venner hjem hver eneste dag, fordi sfo er «kjedelig» (for de to som er med hjem, mitt barn har ikke sfo). Og merker det blir mer kostnader. De tømmer skapene med mat. Bokstavelig talt. Alt er ribbet . Prøver å ha kun brød tilgjengelig , men likevel går det fort 10-12 skiver hver dag etter skolen + et par bokser leverpostei eller en tube skinkeost.. ja det er ikke mye om det er en dag, men som regel er de med hjem HVER eneste dag…. 1 tube skinkeost 30 kr og 12 skiver (20 kr), så blir det faktisk 250 kr i uken bare på skiver etter skolen… ene barnet veier mer , og har et enormt behov for søtsaker og trenger mer mat enn de to andre… Anonymkode: 917d1...7ee 4 3
GammelKaktus Skrevet 9. september 2022 #12 Skrevet 9. september 2022 Hvis det er slik at man ikke har råd til å ha folk til middag så må man nesten lage egne regler for egen husstand om at dere ikke har besøk til middag, det er rett og slett familietid. Er jo noen som gjør det slik og om det er av økonomiske grunner eller ikke så spiller jo det egentlig liten rolle. Jeg kommer ikke til å si nei til at mitt barn har besøk og er de her når vi har middag så får de mat om de vil ha. Har jeg ikke nok så lager jeg noen skiver etterpå eller noe så fordeler vi det vi har. Det går nok opp i opp til slutt uansett så for andre velge hvordan de ønsker å gjøre det. Men man kan ikke forvente at alle har samme regler og rutiner når det kommer til dette. 6
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #13 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Barnet mitt har med 2 venner hjem hver eneste dag, fordi sfo er «kjedelig» (for de to som er med hjem, mitt barn har ikke sfo). Og merker det blir mer kostnader. De tømmer skapene med mat. Bokstavelig talt. Alt er ribbet . Prøver å ha kun brød tilgjengelig , men likevel går det fort 10-12 skiver hver dag etter skolen + et par bokser leverpostei eller en tube skinkeost.. ja det er ikke mye om det er en dag, men som regel er de med hjem HVER eneste dag…. 1 tube skinkeost 30 kr og 12 skiver (20 kr), så blir det faktisk 250 kr i uken bare på skiver etter skolen… ene barnet veier mer , og har et enormt behov for søtsaker og trenger mer mat enn de to andre… Anonymkode: 917d1...7ee Det er drøyt. Da bør foreldrene sende med ekstra matpakke og be de spise den. Det er 1000kr ekstra i måneden som mange ikke har no. En gang i blandt er greit. Men kanskje du må snakke med barnet ditt og si at det ikke alltid passer med besøk? Eller at alle kan gå hjemmom først og treffes etterpå? Anonymkode: 81d85...f4a 12 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #14 Skrevet 9. september 2022 Noen er tidlig ferdig og andre sent ferdig. Her er vi hjemme kl.14 og kl.15 da blir det middag senest 16. Forstår at noen ikke er hjemme før 1730 men da er det mange som allerede har spist middag. Anonymkode: 81d85...f4a 2
Arkana Skrevet 9. september 2022 #15 Skrevet 9. september 2022 FrøkenMånestråle skrev (4 minutter siden): Hvis det er slik at man ikke har råd til å ha folk til middag så må man nesten lage egne regler for egen husstand om at dere ikke har besøk til middag, det er rett og slett familietid. Er jo noen som gjør det slik og om det er av økonomiske grunner eller ikke så spiller jo det egentlig liten rolle. Jeg kommer ikke til å si nei til at mitt barn har besøk og er de her når vi har middag så får de mat om de vil ha. Har jeg ikke nok så lager jeg noen skiver etterpå eller noe så fordeler vi det vi har. Det går nok opp i opp til slutt uansett så for andre velge hvordan de ønsker å gjøre det. Men man kan ikke forvente at alle har samme regler og rutiner når det kommer til dette. Helt enig. Alle barn som er her ved middagstider får tilbud om å spise middag med oss og vi har ekstra barn til middag flere ganger i uken. Om noen av mine barns venners foreldre ikke ønsker at mine eller andres barn skal spise hos dem må de selv formidle det til enten sine egne barn, barnas venner eller vennenes foreldre. Jeg kommer ikke til å kalle hjem egne barn tidligere enn jeg allerede gjør, det er foreldrenes ansvar å si i fra hvis de ikke har råd eller lyst til å at andre spiser hos dem. Voksne mennesker må kunne sette og formidle sine egne regler selv. 16
Sunshineyellow Skrevet 9. september 2022 #16 Skrevet 9. september 2022 Folk spiser til forskjellige tider. Om barnet mitt er hos noen som skal spise middag så sender de han hjem. Men her er det korte avstander. Ellers tenker jeg når man har avtalt besøk at de får mat. 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #17 Skrevet 9. september 2022 Arkana skrev (8 minutter siden): Helt enig. Alle barn som er her ved middagstider får tilbud om å spise middag med oss og vi har ekstra barn til middag flere ganger i uken. Om noen av mine barns venners foreldre ikke ønsker at mine eller andres barn skal spise hos dem må de selv formidle det til enten sine egne barn, barnas venner eller vennenes foreldre. Jeg kommer ikke til å kalle hjem egne barn tidligere enn jeg allerede gjør, det er foreldrenes ansvar å si i fra hvis de ikke har råd eller lyst til å at andre spiser hos dem. Voksne mennesker må kunne sette og formidle sine egne regler selv. Det må og være lov å være såpass voksen at du tenker på andre en deg selv! Det er ikke lett å si noe alltid. Den skammen. De gir heller sin mat vekk enn å spisr selv.. Ikke alle vil vise barna sine at de har så dårlig råd heller. For at barna skal slippe å tenke på det. Anonymkode: 81d85...f4a 15
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #18 Skrevet 9. september 2022 Kunne aldri falt meg inn å nekte barn på besøk å spise mat her, da ville jeg heller kanskje laget litt ekstra tilbehør og delt "min" andel av kjøtt/fisk med barnet, uten å si så mye om det.. Anonymkode: 5e4e5...75a 4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #19 Skrevet 9. september 2022 Arkana skrev (4 minutter siden): Helt enig. Alle barn som er her ved middagstider får tilbud om å spise middag med oss og vi har ekstra barn til middag flere ganger i uken. Om noen av mine barns venners foreldre ikke ønsker at mine eller andres barn skal spise hos dem må de selv formidle det til enten sine egne barn, barnas venner eller vennenes foreldre. Jeg kommer ikke til å kalle hjem egne barn tidligere enn jeg allerede gjør, det er foreldrenes ansvar å si i fra hvis de ikke har råd eller lyst til å at andre spiser hos dem. Voksne mennesker må kunne sette og formidle sine egne regler selv. Enig. Barn tåler dette helt fint. Jeg har hatt det trangt lenge, og 13-årige gutter spiser som hester. For meg er det helt normalt å sende dem hjem til middag, da jeg ikke har råd til å mate 5stk på daglig basis. De henger her fra morgen til kveld, som egentlig er veldig kjekt. Serverer jeg snacks så får alle, men middag har jeg rett og slett ikke råd til å tilby dem. Er de på overnatting får de selvsagt mat. Ser ikke problemet med å si ifra. Anonymkode: 2b544...3e8 17 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #20 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kunne aldri falt meg inn å nekte barn på besøk å spise mat her, da ville jeg heller kanskje laget litt ekstra tilbehør og delt "min" andel av kjøtt/fisk med barnet, uten å si så mye om det.. Anonymkode: 5e4e5...75a Det er jo helt fint når du har råd til det. Jeg kunne gitt dem min mat hvis det var snakk om en gang i uken e.l. Men de er her hver dag. Og jeg nekter ingen mat, men ber dem dra hjem fra kl.16-18 feks. Anonymkode: 2b544...3e8 8 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå