Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått mulighet til å ta halvårskurs i Kjemi 2 med standpunktkarakter. Har ikke kjemi 1 fra før, så lurer på hvor mye disse bygger på hverandre? Er det noe jeg burde lese på fra kjemi 1 først?

Skal da ta kjemi 1 påfølgende semester. Trenger en 6er i begge fagene. Er det umulig å skjønne kjemi 2 uten kjemi 1 i bunn?

Har og en spørsmål vedrørende Matematikk. Har fra før 4 i T Matte grunnet dårlig innsats. Har mulighet til å ta R1 matte over 2 semestre med standpunktkarakter, eller S1 og S2 matte, begge over bare 1 semester hver. 

Slik jeg har forstått det er S matten lettere fordi det er R1 pensum fordelt over 2 år, men i mitt tilfelle blir det fordelt på bare 2 semestre. Vil det da bare bli hips om haps? 

Planen min er å søke på Medisin hos BJØRKNES 1 + 5, så lurer på hvilken matte som blir mest relevant for medisin, R1 eller S1+S2 matte?

Anonymkode: 89cbd...4ea

Videoannonse
Annonse
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har fått mulighet til å ta halvårskurs i Kjemi 2 med standpunktkarakter. Har ikke kjemi 1 fra før, så lurer på hvor mye disse bygger på hverandre? Er det noe jeg burde lese på fra kjemi 1 først?

Skal da ta kjemi 1 påfølgende semester. Trenger en 6er i begge fagene. Er det umulig å skjønne kjemi 2 uten kjemi 1 i bunn?

Har og en spørsmål vedrørende Matematikk. Har fra før 4 i T Matte grunnet dårlig innsats. Har mulighet til å ta R1 matte over 2 semestre med standpunktkarakter, eller S1 og S2 matte, begge over bare 1 semester hver. 

Slik jeg har forstått det er S matten lettere fordi det er R1 pensum fordelt over 2 år, men i mitt tilfelle blir det fordelt på bare 2 semestre. Vil det da bare bli hips om haps? 

Planen min er å søke på Medisin hos BJØRKNES 1 + 5, så lurer på hvilken matte som blir mest relevant for medisin, R1 eller S1+S2 matte?

Ja, det er umulig å skjønne kjemi 2 uten kjemi 1 i bunn. Blir som å ha R2 uten å ha hatt R1, oppgavene forutsetter kunnskaper du ikke har. Om du tar ting raskt er det kanskje mulig å lære seg kjemi 1 pensum parallelt, men det er en god del forståelse som må modnes også. 

Verken R1 eller S-matte er spesielt relevant for medisin, det burde være irrelevant for valget. 

Skrevet
Kastanjefrø skrev (10 minutter siden):

Ja, det er umulig å skjønne kjemi 2 uten kjemi 1 i bunn. Blir som å ha R2 uten å ha hatt R1, oppgavene forutsetter kunnskaper du ikke har. Om du tar ting raskt er det kanskje mulig å lære seg kjemi 1 pensum parallelt, men det er en god del forståelse som må modnes også. 

Verken R1 eller S-matte er spesielt relevant for medisin, det burde være irrelevant for valget. 

Takk for svar. Skal ta det i betraktning. Regner med du kan litt om dette, så har noen spørsmål om det går greit.

Tenker du da det blir lettest å få en god karakter om jeg velger å ta R1 over ett helt år, kontra S1 og S2 på ett semester hver?

Lurer og på om Biologi 1 + 2 vil gi noe fortrinn på medisin studiet? Er det lurere å bare ta fysikk 2 for et ekstra realfagspoeng?

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar. Skal ta det i betraktning. Regner med du kan litt om dette, så har noen spørsmål om det går greit.

Tenker du da det blir lettest å få en god karakter om jeg velger å ta R1 over ett helt år, kontra S1 og S2 på ett semester hver?

Lurer og på om Biologi 1 + 2 vil gi noe fortrinn på medisin studiet? Er det lurere å bare ta fysikk 2 for et ekstra realfagspoeng?

Hva som er enklest for deg er vanskelig å si. Et moment å tenke over er at S1 + S2 gir to karakterer på vitnemålet, mens R1 gir en. Jeg tok S-matte fordi da fikk jeg flere høyere karakterer. 

Fysikk 2 er jævlig vanskelig og forutsetter mattekunnskaper fra R2. Biologi gir en liten fordel da det er mye overlapp mellom pensum, men omfanget og dybden er helt annerledes. Du burde ikke tenke på hva som gir en fordel, men hva som gjør at du kan få høye nok karakterer til å komme inn. 

Slik jeg ser det er biologi 1+2 det greieste realfaget å få gode karakterer i dersom du velger R1 og derfor må ha fordypning i et annet realfag. 

Skrevet
Kastanjefrø skrev (2 minutter siden):

Hva som er enklest for deg er vanskelig å si. Et moment å tenke over er at S1 + S2 gir to karakterer på vitnemålet, mens R1 gir en. Jeg tok S-matte fordi da fikk jeg flere høyere karakterer. 

Fysikk 2 er jævlig vanskelig og forutsetter mattekunnskaper fra R2. Biologi gir en liten fordel da det er mye overlapp mellom pensum, men omfanget og dybden er helt annerledes. Du burde ikke tenke på hva som gir en fordel, men hva som gjør at du kan få høye nok karakterer til å komme inn. 

Slik jeg ser det er biologi 1+2 det greieste realfaget å få gode karakterer i dersom du velger R1 og derfor må ha fordypning i et annet realfag. 

Biologi 2 har en ekstremt vanskelig skriftlig eksamen, så jeg fraråder det om man må ha 6. 

Er forøvrig enig i at det er komplett umulig å ta kjemi 2 før kjemi1. 

Hilsen lærer, og eksamenssensor, i kjemi og biologi 

Anonymkode: c7065...bac

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Biologi 2 har en ekstremt vanskelig skriftlig eksamen, så jeg fraråder det om man må ha 6. 

Er forøvrig enig i at det er komplett umulig å ta kjemi 2 før kjemi1. 

Hilsen lærer, og eksamenssensor, i kjemi og biologi 

Her kan du forøvrig se statistikken som viser at gjennomsnittskarakteren i biologi2 er temmelig lik, og ofte noe lavere, enn fysikk2. 

Jeg fraråder alle som  ha 6 på vitnemålet å ta biologi2-eksamen. 

https://www.udir.no/tall-og-forskning/statistikk/statistikk-videregaende-skole/karakterer-vgs/?rapportsideKode=VGO_VGOkarakterer&filtre=EierformID(-10)_EnhetID(-12)_FagID(-22_1796_3161)_KaraktertypeID(1_3)_KjoennID(-10)_TidID(200806_200906_201006_201106_201206_201506_201606_201706_201806_201906_202006_202106)_UtdanningsprogramvariantID(-10)_VisAntallPersoner(1)_VisKarakterfordeling(0)&radsti=F!(1796_3161)_(*)

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forskjellen er at de fleste som tar fysikk 2 allerede er gode i matematikk og fysikk, hvis ikke velger de noe annet. Mange som tar biologi 2 er fullstendig på jordet fra før av, derav, lavere karakterer. Av realfagene er det eneste som har ca. samme vanskelighetsgrad som biologi geofag, som også er et godt alternativ, men betydelig mindre relevant for medisinstudiet. 

Både fysikk 2, kjemi 2, IT-2 etc. er det mye vanskeligere for en person uten særinteresser å få 6 i. 

Skrevet
Kastanjefrø skrev (Akkurat nå):

Forskjellen er at de fleste som tar fysikk 2 allerede er gode i matematikk og fysikk, hvis ikke velger de noe annet. Mange som tar biologi 2 er fullstendig på jordet fra før av, derav, lavere karakterer. Av realfagene er det eneste som har ca. samme vanskelighetsgrad som biologi geofag, som også er et godt alternativ, men betydelig mindre relevant for medisinstudiet. 

Både fysikk 2, kjemi 2, IT-2 etc. er det mye vanskeligere for en person uten særinteresser å få 6 i. 

Nei. Dette stemmer ikke. 

Jeg vet ikke hvor du har studert, og hva du underviser i, eller hvilken tilknytning du har til eksamensnemdene og karakterstatistikken. Men jeg tror ikke du kjenner godt nok til de ulike fagenes egenart når du beskriver de slik du gjør.

Biologi på videregående er vesentlig mindre regnetungt enn fysikk, det er jo riktig. Men utover det stemmer ikke det du sier mtp vanskelighetsgrad mellom kjemi og biologi og it og de andre realfaga du nevner. 

• Liker 1
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei. Dette stemmer ikke. 

Jeg vet ikke hvor du har studert, og hva du underviser i, eller hvilken tilknytning du har til eksamensnemdene og karakterstatistikken. Men jeg tror ikke du kjenner godt nok til de ulike fagenes egenart når du beskriver de slik du gjør.

Biologi på videregående er vesentlig mindre regnetungt enn fysikk, det er jo riktig. Men utover det stemmer ikke det du sier mtp vanskelighetsgrad mellom kjemi og biologi og it og de andre realfaga du nevner. 

Nei vel, da får de som leser dette velge om de vil høre på noen som har hatt fagene og fått 6, eller en lærer som sannsynligvis ikke har 6 i noen fag. Jeg forklarte forøvrig nettopp hvorfor statistikken ikke er beskrivende for vanskelighetsgraden. 

Skriftlig eksamen i biologi 2 går endel utenfor hva som undervises i bøkene. Derfor er det vanskelig å gjøre det bra på den med de som eneste grunnlag. Den er ikke spesielt vanskelig i seg selv. 

Skrevet
Kastanjefrø skrev (19 minutter siden):

Nei vel, da får de som leser dette velge om de vil høre på noen som har hatt fagene og fått 6, eller en lærer som sannsynligvis ikke har 6 i noen fag. Jeg forklarte forøvrig nettopp hvorfor statistikken ikke er beskrivende for vanskelighetsgraden. 

Skriftlig eksamen i biologi 2 går endel utenfor hva som undervises i bøkene. Derfor er det vanskelig å gjøre det bra på den med de som eneste grunnlag. Den er ikke spesielt vanskelig i seg selv. 

I all verden?

• Liker 4
Skrevet

Jeg har 6 i både kjemi 2 og R2, men 4 på biologi 2 eksamen. Anbefaler ikke biologi 2 om du trenger toppkarakterer. 

Studerer forøvrig medisin og fikk litt igjen for å ha hatt biologi på første halvår av studier, men de som ikke hadde hatt biologi fra før av slet heller ikke med å henge med. Siden studiet ikke krever biologi så legger de ikke opp for å trenge forkunnskaper i faget heller. Lykke til :) 

Anonymkode: 43367...d4a

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk 6 på skriftlig eksamen i Biologi 2. I tillegg til kunnskaper som går utenfor pensumbøkene krever toppkarakter på eksamen også at du er god til å skrive. Biologi 2 er absolutt relevant for medisinstudiet, men det er risikabelt hvis du MÅ ha en sekser. 

Anonymkode: ff995...2a3

• 1 måned senere...
Skrevet
Kastanjefrø skrev (På 9.9.2022 den 11.08):

🤓 Er det sant? Kommer dette fra DEG? Vi møtes igjen, men her har du omvendt deg gitt 😂 Gratulerer, gratulerer. 

Anonymkode: a6e97...670

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

🤓 Er det sant? Kommer dette fra DEG? Vi møtes igjen, men her har du omvendt deg gitt 😂 Gratulerer, gratulerer. 

Anonymkode: a6e97...670

Du har vel fremdeles ikke kommet inn på noe studium med de stakkarslige karakterene dine?

god jul

Skrevet

Kjemi 2 før kjemi 1 er absolutt ikke å anbefale. Du kunne kanskje fått en firer med stor innsats og mye hjelp, men det er å gjøre ting unødvendig vanskelig for seg selv. I tillegg skriver du at du må ha en sekser, og da er det bare å glemme. Kjemi 2 er anvendelse av teorien du lærer i kjemi 1, og det kommer nye temaer i tillegg. Du kommer ingen vei uten å være flink til å regne med mol, buffere blir meningsløst hvis du ikke har lært syrer og baser, og du skal lære om organiske reaksjoner hvor det allerede forventes at du har god kontroll på det grunnleggende i organisk kjemi. Med god forståelse av kjemi 1 i bunn sparer du deg selv for enormt mye frustrasjon. Når det gjelder R1 vs S1 og S2, er det mye morsommere matte i R1 🙂 Du vil måtte jobbe, men med en firer i 1T skal det være fullt overkommelig. Men jeg ville ikke ventet så lenge, for det er mye snakk om at mulighetene for å ta privatistfag skal bli begrenset. 

Anonymkode: d1f05...172

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...