AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #1 Skrevet 9. september 2022 Vårt barn som snart fyller 4 år, var veldig motivert for bleieslutt. Før sommeren så gikk han med bleie, men gikk likevel som regel på do. Da vi tok sommerferie, så kuttet vi ut bleie på dagtid. Etter 8 uker med bleiefri ferie, med minimalt med uhell, så leverte vi han i barnehagen med truse og mye bytteklær. I helgene går det veldig fint hjemme, men i barnehagen har han minst ett uhell om dagen, kanskje to! Det virker ikke som at det plager de voksne i barnehagen, og vi har ikke noe problem med klesvasken. Det jeg er redd for er at det blir en uvane, at han tenker at i barnehagen skjer det uhell og sånn er det bare... Nå er han plutselig blitt veldig motvillig til å gå på do, nekter og sier han ikke må på do, for så å tisse seg ut fem minutter etter det. Prøver å tenke at det på sikt blir "ukult" å tisse seg ut foran venner, men vet ikke om vi burde gjort noe mer? Har prøvd klistremerker, men det var ikke veldig interessant. Nr 2 gjør han kun på do! Der motiverte vi med non-stop de første ukene. Vurderer å lage en premieboks med småting, sånn at han kan velge seg noe de dagene han kommer hjem uten uhell i barnehagen (for det er jo noen, men ikke normalen..). Noen som har tips eller innspill? 🙂 Anonymkode: d8f15...51e
Gjest Hottentått Skrevet 9. september 2022 #2 Skrevet 9. september 2022 Det er ganske vanlig at det er uhell i bhg fordi de både glemmer og "glemmer" å gå på do. Kjedelig å avbryte lek for å gå på do osv. De ansatte bør sørge for at han går på do med jevne mellomrom. Når han snart er 4 år er det på høy tid å bli tørr. Gammel vane er vond å vende osv, også for barn😄 Det er jo ikke uten grunn at det anbefales å slutte med bleie tidligere enn 4 år.
atropos Skrevet 9. september 2022 #3 Skrevet 9. september 2022 Det går seg til. Han må bare lære seg at under lek kan han ikke ignorere signalene om at han må på do. Han er ganske gammel, så det skal nok ikke ta lange tida før det sitter. 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #4 Skrevet 9. september 2022 Nå er det ingen vei tilbake, er bare å fortsette. Veldig viktig at de ansatte tar han på do, også selv om han protesterer. Min datter var og sent ute med bleieslutt og hadde noen uhell i barnehagen. Om morgenen når vi ankom barnehagen pleide jeg å gå inn på do sammen med henne før jeg dro, og da kom det som regel alltid litt tiss selv om hun sa hun ikke skulle tisse. De ansatte tok henne på do ca.en gang i timen utover dagen. Etter noen uker gikk det fint uten uhell. Vi belønnet i starten med klistremerker, men hun gikk etterhvert litt lei av det. Som en motivasjon lovet vi at hun skulle få velge seg en stor premie fra lekebutikken den dagen hun var 100% bleiefri. Vi laget litt stas ut av det og gikk på cafe og spiste kake samme dag. Hele prosessen tok kun noen uker, så hold ut. Dere er godt i gang allerede og det ordner seg. Anonymkode: 47db9...449 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå