Gå til innhold

Hvor mange lamper har dere i stua?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en stålampe i kroken ved sofaen og en bordlampe på tvbenken. Det er altfor lite. Er ingen el-punkt i taket til taklampe. Vurderer å kjøpe skinne med spotter og dra ledningen fra hjørnet hvor den ikke blir synlig. Erfaringer med sånt? Tips takk? :)

Anonymkode: 7883d...401

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har seks, men bruker 2 fast og en av og til, resten er avslått faktisk. :klo: Hvorfor gjør jeg det slik? Vane. 

• Liker 1
Skrevet

Har altfor lite lys i stua selv. En lampe over stuebordet, en lampe over spisebordet med 4 lyspærer. Nå skal jeg flytte, så tenker, må ha ekstra lampe, leselys. Helt avhengig av å ha lys rundt meg. Tenker godt lys over spisebordet som også er arbeidsbord. Gjerne noe på skinner. Må montere lys i trappnedgangen. Der er ikke kontakt eller lagt opp for det. Men da skal jeg hente inn elektriker og få ordnet det. Lys må man ha. 

• Liker 2
Skrevet

1 klarte å knuse den andre men telys er koselig 

Anonymkode: 2aaf8...45b

Skrevet

Når jeg nå blir alene, skal ha telys i hele huset. Mannen har reagert på levende lys, litt sånn allergisk. Men det har bare vært hjemme, aldri når vi har vært på besøk. Så, skal ha levende lys med lukt hele tiden framover 😊

• Liker 1
Skrevet

Spotter er best til punktbelysning, for eksempel på kunst eller planter. Er ikke så glad i spotter selv siden man ofte blir blendet av de. Siden du ikke har stikkontakt i tak ville jeg nok valgt flere forskjellige lamper, for eksempel en leselampe og flere bordlamper. Viktig å få lys i hjørnene. Finnes også mange fine vegglamper. Jeg har 7 lamper i stua.

Anonymkode: 30f85...f59

• Liker 1
Skrevet

I stua har vi 12 lamper inkl, taklampe.

Anonymkode: d5186...fe9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Spotter er best til punktbelysning, for eksempel på kunst eller planter. Er ikke så glad i spotter selv siden man ofte blir blendet av de. Siden du ikke har stikkontakt i tak ville jeg nok valgt flere forskjellige lamper, for eksempel en leselampe og flere bordlamper. Viktig å få lys i hjørnene. Finnes også mange fine vegglamper. Jeg har 7 lamper i stua.

Men blir det ikke litt lite/dårlig lys med kun leselampe og bordlamper?

Skrevet

I spisestua har vi taklampe med 5 lyspærer (kan dimmes), en bordlampe på skjenken og lys inni vitrineskapet. I resten av stua har vi 4 vegglamper (en er type leselampe med godt lys der jeg pleier å sitte når jeg strikker eller leser), 2 golvlamper (en med 3 pærer og en enkel), 1 bordlampe og 1lampe i et vindu. Har leita i 7 år etter den perfekte taklampen over salongbordet, men finner ingen som passer.

Anonymkode: 8cb3b...99f

• Liker 1
Skrevet
Helene skrev (34 minutter siden):

Når jeg nå blir alene, skal ha telys i hele huset. Mannen har reagert på levende lys, litt sånn allergisk. Men det har bare vært hjemme, aldri når vi har vært på besøk. Så, skal ha levende lys med lukt hele tiden framover 😊

Merkelig det der… min mann reagerer også bare på levende lys hjemme, aldri hos andre eller f.eks på restaurant.

Gjest Athena Catalina
Skrevet

En gulvlampe, en taklampe og en bordlampe. Så tre stykker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men blir det ikke litt lite/dårlig lys med kun leselampe og bordlamper?

Kanskje, kommer ann på styrken på lyspærene også. Jeg har ikke noe lampe over stuebordet. Har lampe i taket over spisebord og over kjøkkenbenken, og så flere små og store lamper plassert rundt omkring.

Skrevet

Jeg har 22 lyskilder, men 2 av disse lyskildene er det 7 lyspunkter, 1 er en lang lyslist og 1 er en lyslenke.

Men totalt 26 lyspunkt i stua. 23 av disse er LED.

Stua er vel på rundt 60-70 kvm og det er høyt under taket, og kan ikke si at det er overlyst akkurat. 

Anonymkode: 0b0aa...5da

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en stålampe i kroken ved sofaen og en bordlampe på tvbenken. Det er altfor lite. Er ingen el-punkt i taket til taklampe. Vurderer å kjøpe skinne med spotter og dra ledningen fra hjørnet hvor den ikke blir synlig. Erfaringer med sånt? Tips takk? :)

Har som deg, men har også spotter med dimmer som kan brukes ved behov... de er kanskje på 1-2 ganger i året

Skrevet

Kun spotter i taket. 6 stk. Det gir nok av lys, men jeg ønsker meg enten en gulvlampe eller bordlampe for stemningen på kvelden. Noen ganger vil jeg bare ha på litt lys i et hjørne. Ikke funnet noe jeg liker enda 🙈

Anonymkode: 5d453...016

Skrevet

To taklamper, stålampe, vegglampe, to bordlamper. Så 6 stk. Det meste med dimmer. Er en stue som i praksis er to - med to sofagrupper. 

Anonymkode: 2a083...b8d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kun spotter i taket. 6 stk. Det gir nok av lys, men jeg ønsker meg enten en gulvlampe eller bordlampe for stemningen på kvelden. Noen ganger vil jeg bare ha på litt lys i et hjørne. Ikke funnet noe jeg liker enda 🙈

Anonymkode: 5d453...016

Jeg har Oslo wood gulvlampe

Mulig litt oppbrukt. Men den er elegant, gir fint stemningslys, kan dimmes. 

Anonymkode: 2a083...b8d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...