AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #1 Skrevet 9. september 2022 Jeg har startet på master studier rett etter endt bachelor. Var lenge i tvil om jeg ønsket det, men endte opp med å gi det en sjanse og heller gi meg hvis jeg finner ut av det. Bachelor synes jeg gikk greit, tok litt tid å komme inn i det da jeg er godt voksen og det var en stund siden sist jeg hadde studert. Endte opp med en svak B i snitt. Etter de første ukene nå så vurderer jeg å gi meg. Jeg klarer rett og slett ikke å henge med. Artikler vi skal lese er så mange og vanskelig språk og jeg bruker så lang tid på å lese og forstå dem. Det er gruppearbeid hele tiden og innleveringer rett rundt hjørnet. Snakket med flere medstudenter som føler det likedan. Det er mening at en skal bruke 200 timer per emne per semester, men med pensumet vi skal gjennom, forelesninger og oppgaver så må det være mer. Innerst inne så ønsker jeg å gjennomføre, håper noen kan komme med noen støttende ord og tips av dere som har vært gjennom dette . Anonymkode: 89b07...65b
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #2 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har startet på master studier rett etter endt bachelor. Var lenge i tvil om jeg ønsket det, men endte opp med å gi det en sjanse og heller gi meg hvis jeg finner ut av det. Bachelor synes jeg gikk greit, tok litt tid å komme inn i det da jeg er godt voksen og det var en stund siden sist jeg hadde studert. Endte opp med en svak B i snitt. Etter de første ukene nå så vurderer jeg å gi meg. Jeg klarer rett og slett ikke å henge med. Artikler vi skal lese er så mange og vanskelig språk og jeg bruker så lang tid på å lese og forstå dem. Det er gruppearbeid hele tiden og innleveringer rett rundt hjørnet. Snakket med flere medstudenter som føler det likedan. Det er mening at en skal bruke 200 timer per emne per semester, men med pensumet vi skal gjennom, forelesninger og oppgaver så må det være mer. Innerst inne så ønsker jeg å gjennomføre, håper noen kan komme med noen støttende ord og tips av dere som har vært gjennom dette . Anonymkode: 89b07...65b Det er ingenting som heter en «svak B» i snitt. Enten har du C i snitt, eller så har du B. Hvis det blir for mye, hvorfor ikke ta masteren over mer enn 2 år? Da får du mer tid til hvert emne. Når du skriver at du er godt voksen, så har du gjerne jobb og er mer etablert i livet uansett, så om du bruker 2, 3 eller 4 år spiller vel ingen rolle? Anonymkode: 62bd1...e6a 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #3 Skrevet 9. september 2022 Det blir bedre! Jeg hadde samme følelsen, dvs. på andre studinivåer også. Den første måneden har jeg ofte lurt på hva jeg egentlig har gjort nå, for det meste har vært uforståelig. Men så går det bedre når man begynner å komme inn i stoffet. Hold ut!😊 Anonymkode: c6816...219 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #4 Skrevet 9. september 2022 18 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har startet på master studier rett etter endt bachelor. Var lenge i tvil om jeg ønsket det, men endte opp med å gi det en sjanse og heller gi meg hvis jeg finner ut av det. Bachelor synes jeg gikk greit, tok litt tid å komme inn i det da jeg er godt voksen og det var en stund siden sist jeg hadde studert. Endte opp med en svak B i snitt. Etter de første ukene nå så vurderer jeg å gi meg. Jeg klarer rett og slett ikke å henge med. Artikler vi skal lese er så mange og vanskelig språk og jeg bruker så lang tid på å lese og forstå dem. Det er gruppearbeid hele tiden og innleveringer rett rundt hjørnet. Snakket med flere medstudenter som føler det likedan. Det er mening at en skal bruke 200 timer per emne per semester, men med pensumet vi skal gjennom, forelesninger og oppgaver så må det være mer. Innerst inne så ønsker jeg å gjennomføre, håper noen kan komme med noen støttende ord og tips av dere som har vært gjennom dette . Anonymkode: 89b07...65b Skjønner at masterstudier kan være vanskelig. Mitt tips er å diskutere artiklene med dine medstudenter. Bli enige om når dere møtes (ukentlig) og hva dere skal ha lest, og snakk om hvordan dere har forstått det. Bli enige om hva som er de viktigste poengene å ta med seg videre. Husk så klart å markere/notere underveis. Husk også at alt ikke er like viktig - det gjelder å lese smart fremfor å lese alt. Dette fikser du! Anonymkode: 1364d...ddf 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #5 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er ingenting som heter en «svak B» i snitt. Enten har du C i snitt, eller så har du B. Hvis det blir for mye, hvorfor ikke ta masteren over mer enn 2 år? Da får du mer tid til hvert emne. Når du skriver at du er godt voksen, så har du gjerne jobb og er mer etablert i livet uansett, så om du bruker 2, 3 eller 4 år spiller vel ingen rolle? Anonymkode: 62bd1...e6a Ja da har jeg B i snitt da Det er ikke aktuelt å ta det over flere år da jeg ønsker å bli ferdig med studiene raskest mulig. Ja jeg har jobb og familie, men jobben kan jeg regulere hvor mye jeg vil jobbe selv og den er blitt betydelig nedjustert og jeg kommer til å ta meg helt fri nå snart og frem til eksamensperioden er ferdig. Jeg ønsker å bli ferdig med studier og gå tilbake til "kun" å jobbe raskest mulig og ikke tenke studier hele tiden. Anonymkode: 89b07...65b 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #6 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det blir bedre! Jeg hadde samme følelsen, dvs. på andre studinivåer også. Den første måneden har jeg ofte lurt på hva jeg egentlig har gjort nå, for det meste har vært uforståelig. Men så går det bedre når man begynner å komme inn i stoffet. Hold ut!😊 Anonymkode: c6816...219 Du, dette var sååå godt å høre og det jeg trengte. Det du sier at det meste var uforståelig, det er der jeg er, skjønner ingenting og lurer på om jeg er dum eller hva greia er. Håper det løsner etterhvert. Anonymkode: 89b07...65b 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #7 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Skjønner at masterstudier kan være vanskelig. Mitt tips er å diskutere artiklene med dine medstudenter. Bli enige om når dere møtes (ukentlig) og hva dere skal ha lest, og snakk om hvordan dere har forstått det. Bli enige om hva som er de viktigste poengene å ta med seg videre. Husk så klart å markere/notere underveis. Husk også at alt ikke er like viktig - det gjelder å lese smart fremfor å lese alt. Dette fikser du! Anonymkode: 1364d...ddf Veldig gode tips, og de er veldig relevante for studenter som ikke har familie og jobb ved siden av. Men andre i gruppa mi (og veldig mange andre i kullet) har flere baller i lufta og vi er veldig spredt hvor vi bor, noen bor opptil 2 timer unna så vanskelig å gjennomføre regelmessige møter. Men vi diskuterer en god del når vi møtes. Anonymkode: 89b07...65b
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #8 Skrevet 9. september 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Veldig gode tips, og de er veldig relevante for studenter som ikke har familie og jobb ved siden av. Men andre i gruppa mi (og veldig mange andre i kullet) har flere baller i lufta og vi er veldig spredt hvor vi bor, noen bor opptil 2 timer unna så vanskelig å gjennomføre regelmessige møter. Men vi diskuterer en god del når vi møtes. Anonymkode: 89b07...65b Da vil jeg påstå det er bedre å møtes på Teams eller Zoom enn ikke i det hele tatt. Få det til å funke! Anonymkode: 1364d...ddf 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #9 Skrevet 9. september 2022 Har inntrykk av at mange har det slik i starten (meg selv inkludert). Det er bare å henge i tauene og ha knallharde prioriteringer for hva som må gjøres ordentlig og hva som kan gjøres halvveis. Gruppeprosjektene går sin gang dersom alle leverer et minimum er min erfaring. Jeg gikk to-årig master, og 1. semester kunne knapt sammenlignes med 3. og 4. semester. Det var mye roligere. Anonymkode: 4f295...b96 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #10 Skrevet 9. september 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har startet på master studier rett etter endt bachelor. Var lenge i tvil om jeg ønsket det, men endte opp med å gi det en sjanse og heller gi meg hvis jeg finner ut av det. Bachelor synes jeg gikk greit, tok litt tid å komme inn i det da jeg er godt voksen og det var en stund siden sist jeg hadde studert. Endte opp med en svak B i snitt. Etter de første ukene nå så vurderer jeg å gi meg. Jeg klarer rett og slett ikke å henge med. Artikler vi skal lese er så mange og vanskelig språk og jeg bruker så lang tid på å lese og forstå dem. Det er gruppearbeid hele tiden og innleveringer rett rundt hjørnet. Snakket med flere medstudenter som føler det likedan. Det er mening at en skal bruke 200 timer per emne per semester, men med pensumet vi skal gjennom, forelesninger og oppgaver så må det være mer. Innerst inne så ønsker jeg å gjennomføre, håper noen kan komme med noen støttende ord og tips av dere som har vært gjennom dette . Anonymkode: 89b07...65b Hvis du har en god studiegruppe; spør om dere kan fordele artiklene mellom dere. Alle leser sine, og skriver et greit resymé som oppsummerer de viktigste punktene og innholdet i artikkelen (ikke oversette alt til norsk, men i korte trekk). Så deler dere på resymeene. Da kan dere alle lettere få oversikt over pensum, og etter hvert heller bruke mer tid på å lese i detalj de artiklene som viser seg å være viktige for innleveringer og oppgaver. Har vært en gull metode for min del i fag der vi har hatt store deler av pensum som tunge, engelskspråklige artikler. Anonymkode: 92d65...fc8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå